Sista sommarmånaden för i år!

[Counter]

2023-08-01

1/8 Idag blev det en resa till Vaxholm för att hjälpa till med övertagandet av barnbarnets båt. Vi började direkt med att montera medföjande peke och lasta i massor av grejer som följde. Nästa vecka blir det hemsegling.

2/8 Blev hemresa i skitväder. Hoppas slippa det nästa vecka.

3/8 Hämtar Micran som skall besiktigas i dag. Lite småfix innan, men igenom med blankt papper. Den har gått 5 mil sedan förra besiktningen 2010!

4/8 Åker lite i Micran. Lite kul att uppleva gamla minnen.

5/8 Åker till Jappmeet på Mantorp park. Vilka byggen det finns! Ungdomen har tydligen väldigt gott om pengar.

6/8 Söndag = vilodag.

7/8 Börjar med husbilen som skall dammsugas, tankar tömmas och fyllas och bränsle skall fyllas. När jag precis är klar ringer telefonen. Det är röntgen i Motala som undrar om jag kan ta en återbudstid för magnetröntgen. Fort hem och byta bil och iväg. Framme går jag på toa och när jag är färdig blir jag utkörd eftersom brandlarmet gått. Brandkåren kommer och konstaterar falsklarm så det är bara att krypa in i tunneln. Värmen eller ställningen gjorde att jag nu har mycket mera ont och hade svårt att ta mig hem.

8/8 Först till vårdcentralen för att lämna ett prov. Får då frågan om jag skall ta de 2 som ligger och väntar. Verkar som de har dålig koll, har inte fått någon kallelse! Därefter tar jag husbilen till Eskilstuna där jag får stå på brandstationens gård eftersom den normala platsen är avstängd. I morgon åker vi personbil till Stockholm.

9/8 Upp och väcka tuppen innan vi åker mot Rindö. Där drar vi en massa tampar och fixar massor. Ligger kvar eftersom det är onödigt blåsigt. Det blir den dyra krogen ikväll igen. Lunch bestående av köttbullar 205:-!

10/8 Skitväder med regn. Men igår fick vi igång värmaren efter en del strul och sittbrunnstältet är uppe så vi överlever. Regn hela vägen till Nynäshamn så det får bli motorgång. Middag på krogen igen.

11/8 Vaknar i bättre väder så vi går vidare söder ut. Givetvis motvind så vi kör motor första timmen sedan börjar vi kryssa. Det går bra trots ovana vid båten. Vi går igenom Öja och norr ut mot Södertälje. Läns i hyggligt väder. Vi kommer fram 45 min före slussöppning så Crille springer till stan för att fylla på matförrådet. Därefter slussning och broöppning innan vi fortsätter till Herrestaviken för svajankring. Där blir det middag och ett par GT varefter vi somnar ovaggade efter 11 tim segling.

12/8 Uppe  med tuppen igen. Börjar byta bomkappellet mot den medföljande lazybagen som gamla ägaren inte använt eftersom den är ful! Sedan upp med trasorna och motor, lite vind och bråttom. Vi hinner precis i tid. Genom bron möter vi ett gäng powerboats, fy vilket oväsen! Efter att ha hissat igen blir vi omkörda av de här eländena igen. De väsnas så det gör ont i öronen! Vi fortsätter till Stallarholmen där vi börjar med att tömma septitanken vilket fungerar dåligt. Sedan kör vi in till en båtplats nu i hällregn. Knöligt men nu är vi färdiga för dagen. Blir hämtade av Jella, en arbetskamrat till Christian.

13/8 Kör hemåt efter en lugn natt. Regn till Norrköping sedan bättre väder. På em tar vi pb till Lazlos i Hjulsbro för middag. Sen rundtur via Motala och Vadstena hem.

14/8 Idag har jag jagat runt efter någon som kan montera nya batterier till förbrukning i husbilen. De gamla har gjort sitt efter 7 år och laddar ur fort. Har ringt alla jag vet men ingen har tid förutom Transportbilcenter i Göteborg. Jag skall åt det hållet i helgen så de skall fixa det på torsdag.

15/8 Börjar med damfotboll som inte blev bra. Förlust med 2-1. Sedan väntan på speedway eftersom det kom liiite regn. Starten blev framskjuten från 19 till 20,45. Efter extra sladdpausar drog det ut på tiden så att kl 23 var det 2 heat kvar. Tillståndet att köra gick då ut så tävlingen stoppades och det då gällande resultatet räknades vilket innebar att Piraterna gick till slutspel.

16/8 Småfixar lite innan vi tar husbilen mot sydväst. Först lunch i Brahehus, mindre bra, sedan till Jönköping för att fylla gas. Sedan vidare till TRBC i Göteborg där vi övernattar utanför.

17/8 Det tar några timmar att byta batterier och montera laddare. Dessutom blir jag av med över 26000:-! Vi kör norr ut till Stenungsund och ställer oss på ställplatsen som är precis vid vattnet. Margitha går in till centrum. På kvällen äter vi Turkiska kräftor som inte riktigt smakade som Svenska. Satt ute och åt i bra väder.

18/8 Slöar på fm. sedan åker vi förbi Wallhamn och ser oss omkring. Kör sedan ut till ett tänkt ställe där vi tänkt titta på Tjörn runt som går i morgon. Odugligt ställe och jättetrångt att vända på 2 ställen. Bra att vi kollade idag så vi slipper misstaget i morgon! Kör tillbaka till ställplatsen igen.

19/8 Efter frukost åker vi över Tjörnbron och ställer oss på berget så att vi ser starten på segeltävlingen Tjörn runt som 60-årsjubilerar. Det är 220 startande men för 23 år sedan var det 1100! Vi kör sedan ut till Kyrkesund för att se trängseln i sundet när de kryssar. Ibland är det riktigt trångt. Sedan kör vi till Vänersborg där ställplatsen är full men vi tar en parkering i parken. I kväll ska vi äta på Koppargrillen, hoppas det är lika bra som tidigare.

20/8 Det var lika gott som tidigare! Idag kör vi hemåt igen. Resan börjar i regn men avslutas utan regn men mulet.

21/8 Datsunen äntligen färdig så jag fixar besiktning. Förra besiktningen var 2011 så det är et tag sedan. Den går igenom med blankt papper så jag beställer försäkring och ställer på den. Får den inte att gå riktigt rent men tror det beror på gammal bensin i tanken så jag fyller på ny 98 oktan och i kväll när jag åkte till fordonsträffen i Västra harg gick den lite bättre. Kul träff med rekordmycket folk.

22/8 Rallyträff i Ljungsbro igen. Vi blev 100 pers som lyssnade på Roland Appelskogs föredrag. Åkte i 280:n dit och det var många intresserade som tittade.

23/8 Försöker få Datsunen att gå klockrent men det verkar svårt. Börjar med att kö ra upp den 20 år gamla bensinen i tanken och skall sedan fylla ny 98 okt. Åker till Vadstena på nostalgiafton på kvällen. För mycket moderna bilar vilket förstör.

24/8 Hoppsan, bara 4 mån till julafton! Överlämnar 280:n i Kents vård så får han fixa att den går. Är det någon som kan är det han! Jag tror att jag vet felet, vi får se om jag har rätt. Bokar plats i Stegeborg för husbilen i helgen.

25/8 Åker ensam till Stegeborg, Margitha har andra åtaganden. Gråväder så det är lite trist.

26/8 Ännu tristare väder, riktigt dimmigt. Ibland hör jag båtar som tutar i dimman.

27/8 Fint väder! Jag tar mig till Söderköping där det pågår gästabud. Många är klädda i gamla kläder och precis intill ställplatsen är det tornerspel, det är 5 ryttare som tävlar i olika grenar, lite häftigt för de är riktigt skickliga. Går och äter men får dålig mat, köttet är segt så går inte att äta upp.

28/8 Det blir en lugn hemfärd med påfyllning av gas och diesel samt tömning av toatank.

29/8 Strosar runt lite under dagen. Speedway på kvällen som tyvärr slutar med en för liten seger så nu är det slut för i år.

30/8 Städar både bil och husbil invändigt. Kollar sedan om Margitha vill med på utflykt men hon har andra åtagandet. Åker själv mot sydost och hamnar i Oskarshamn. Går på krogen och äter den bästa pepparsteken ever! Fantastiskt på ett ställe man inte anar!

31/8 Tar en lugn fm innan jag sakta glider söder ut. I Kalmar viker jag öster ut över bron. Kör sedan ner till Färjestaden för lite inköp. Tyvärr regnar det till och från när jag kör norr ut och hamnar i Borgholm. Först handlar jag lite mat sedan kör jag ut till ställplatsen sunset precis vid vattnet. Där tar jag tidig kväll framför TV:n.