Första höstmånaden, usch!

[Counter]

2023-09-01

1/9 Hoppsan Efter en lugn dag med kroppkakakor till lunch är jag för mätt för middag. Blir sittande och tittar på de stackars seglare som kommer in sent.

2/9 Lugn dag med fint väder. Hör åska på avstånd. Idag är det lite rörelse i hamnen, 4 seglare anlände på en 1/2 timme.

3/9 Kör norr ut till Nabbelund innan jag vänder tillbaka söder ut. Hamnar i Borgholm och den vanliga ställplatsen Sunset. Hade tänkt gå och äta men har för mycket i kylen så det blir att tvångsäta. Fin dag med 20+ och vindstilla.

4/9 Börjar med att handla lite innan jag kör till Kalmar där jag åker runt och tittar lite. Åker sedan ut till Revsudden som är jättefint. Därefter till Oskarshamn, där är nästan fullt. Vi är 18 bilar här nu. Senare blev det helt fullt.

5/9 Kör norr ut och kommer på att det är tisdag och speedway i Västervik, så jag åker dit. Hittar en parkering 100 m från entren där jag står kvar över natten. Tyvärr drog resultatet iväg på slutet så Västervik vann med 16 poäng.

6/9 Åker hem för att hämta Margitha och ta en dusch. Sedan drar vi mot sydväst och hamnar på Visingsö. Här är det lugnt och skönt och jag försöker få igång tv:n vilket misslyckas.

7/9 Först en rundtur på ön innan färja tillbaka till Gränna. Därefter söder ut och stannar på Kroatorpet för lunch bestående av räkmacka. Kör vidare planlöst och hamnar så småningom i Ullared av alla ställen. Hittar ställplats för 100:- vid deras lager. Kanonväder!

8/9 Börjar med ett besök i varuhuset som skall ha mycket husbilsgrejer vilket är fel! Bara en massa odugligt skit. Hittar kem och toapapper och lite annat krafs. Ute efter en styv timme och väldigt lite folk. Kör till Varberg men där är det fullt på ställplatsen så vi kör till Bua och får en av de sista platserna. Skön em med kanonväder och grillar på kvällen.

9/9 Vi kör hemåt men viker av till Bunn för att äta en god middag och övernatta. Kanonväder igen.

10/9 Idag kör vi hem i fint väder igen. Hemma blir vi hungriga igen så vi tar personbilen till Motala för middag dock av lägre klass än igår.

11/9 Tvättar först pbilen innan den stora också får både skrubbning och bad. Den tar jag hjälp med från en lastbilstvätt som gör ett bra jobb.

12/9 Åker ensam norr ut eftersom Margitha känner sig krasslig. Stannar i Kristineham och fixar igång tv:n som inte fungerat sista tiden. På kvällen blir det en tairestaurang som ser hemsk ut på utsidan men är helt ok på insidan och maten smakar helt ok.

13/9 Fortsätter norr ut i det fina vädret. Passerar Vansbro innan jag hittar ett jättefint ställe vid en sjö. Där parkerar jag för natten.

14/9 Upp och tittar ut. Dimma över sjön. Efter frukost tänker jag åka vidare men det gick inte. Startbatteriet urladdat så den startar inte. Försöker med boostern jag har men den är för dåligt laddad så det blir att ringa bärgare. Surt, det kostar 1500:- i självrisk. Vi fick igång den efter många försök. Kör till Malung där jag behövde tanka, där rök nästan 2000:- till så det blev en dyr förmiddag. Fortsätter sedan till Sunne där jag stannar på Evas diner som är en nyöppnad ställplats.

15/9 Kör till Arvika för att titta på rally-sm. Fixar ett program så att jag kan hitta sträckorna och börjar med att köra igenom ss1 och 2. Det blir ss1 där jag hittar ett ställe där jag kan stå. Det går hyfsat fort idag med moderna bilar och motorer. Tyvärr regnar det lite, precis lagom för att bli blöt. När det är slut åker jag in till Arvika där det finns en gratis ställplats i hamnen.

16/9 Efter lite bunkring åker jag långt ut i skogen till näst sista sträckan. Ett häftigt ställe med en vinkel vänster i brant nedförslut. 4-5 bilar har punktering på höger framhjul så de har det minst sagt besvärligt. Åker sedan in till Evas diner där jag stått tidigare.

17/9 Kör hemåt och försöker fylla.gas i Karlstad. Enligt nätet ska de ha öppet 12-16 på söndagar vilket inte stämmer så jag.kör hem utan att fylla. På kvällen åker vi till Motala för middag.

18/9 Börjar med att lämna blodprov på hvc. Sedan åker jag upp till firman, fikar och läser tidningen. Tar sedan husbilen som behöver bränsle innan jag åker till Linköping för att fylla gas. Sedan tagit det lugnt hemma.

19/9 Nytt besök på hvc. Den här gången för att mäta tryck i armar och ben. Trycket lite högt men inom rekommenderade värden. Sedan åkte jag till Ulfåsa och köpte en reclainerfåtölj, tröttpå att sitta i campingstol efter 9 mån. Jäklar vad skönt!

20/9 Idag händer inte mycket!

21/9 Börjar med ett besök på firman. Sedan lite inköp innan det är dags att gå på fest. Det är den vanliga kräftfesten hos en av de anställda på firman. Som vanligt blir man lite onykter.

22/9 Trött på fm men på em tar vi en åktur till Stegeborg för att äta middag. Fint vid vattnet i det fina vädret.

23/9 Lugn fm men tröttnar på det så vi tar pb och åker runt Vättern. Tar diverse småvägar bla via Röttle och över berget. Får lite middag i Karlsborg på hemvägen.

25/9 Försöker starta husbilen som skall till firman för byte av startbatteri. Går inte igång så jag begär hjälp, först från firman och sedan bärgare. Problemet är att det är sä lite ström i batteriet att inte centrallåset låser upp så vi kommer inte in. Efter massor av försök lyckas vi ha sönder kartongen där reservnycklarna med hjälp av en lång stång eftersom den lucka vi kommer in i är på fel sida av bilen. Med nycklarna i hand hoppar den igång snällt.

26/9 Hämtar nytt startbatteri men kommer inte på hur man får bort det gamla. Verkar som man började med batteriet och sedan byggde resten runt det. Nåväl, ska få hjälp i veckan.

27/9 Fortsätter med demontering av batteriet. Det är många paneler, alla med dolda fastsättningar. Inte ens generalagenten vet hur man skall göra. Mailar fabriken utan framgång.

28/9 Fortsätter med demontering av batteriet och nu har jag löst det. När bytet är klart skall allt monteras ihop igen. Det går på lite över 1 tim!

29/9 Eftersom jag tror att allt fungerar så måste jag prova. Åker till Valdemarsvik. På kvällen blir jag hungrig men det vanliga stället är stängt. Går över gatan, äter där men inget trevligt.

30/9 Kör vidare till Stegeborg och får en bra plats men trångt att köra in. Middag på krogen, som vanligt bra.