Högsommar! Men vädret?

2023-07-02

1/7 Hade inte tänkt åka ut i skogen men det är ju nära så jag åker ut till deras näst sista sträcka. Idag dammar det inte så det är ju hyfsat behagligt. Det är flera som ökat tempot en del.

2/7 Vi tar husbilen och kör mot sydost igen. Äter i Vimmerby innan vi far vidare till Pataholms hamn som har en liten ställplats. Inga förnödenheter eller el. Åskan går när vi anländer men är på väg bort.

3/7 Vi fortsätter till Öland och börjar med inköp i Färjestaden. Sedan kör vi söder ut, fikar i Grönhögen och kör vidare runt södra änden. På vägen blir jag uppringd och lurad på en del pengar vilket nu är polisanmält. Fortsätter hem till Laban där vi blir bjudna på mat och öl.

4/7 Grejar lite med Labans båt och försöker hitta en lösning så at han kan reva storen från sittbrunnen själv. Har teorin klar framåt kvällen vilket firas med GT.

5/7 Försöker genomföra gårdagens ideer men hittar en mycket bättre. Det enda som behövdes var en ny revlina och flytta på ett block. Allt fixat efter en tur till Biltema. Därefter hemresa med fyllning av gasol på vägen. Regn från Kosta hela vägen.

6/7 Lugn dag hemma.

7/7 Tar husbilen till Vadstena där jag har en bokad plats. Lugn kväll.

8/7 Tar en tur till Motala efter att ha bunkrat lite mat. Hittar inget bra ställe som inte är fullt så det blir tillbaka till Vadstena. Där hittar jag en parkering som är ledig bakom silon.

9/7 Mycket liv och rörelse i hamnen. Fixar mig en ny plats över nästa natt. Har täta kontakter med  barnbarnet som har en del strul med båten han försöker sälja. Det lyckas så nu är Maxin såld!

10/7 Tar det lugnt och hoppas få svar på en utannonserad båt i Söderköping. Fattar inte varför man annonserar och sedan inte svarar på mail. Jävligt irriterande! Åker till Söderköping där säljaren skall finnas men hittar ingen ledig ställplats. Parkerar på en P-plats i en park nära Brunnen. I går blev strömbrytaren till spisens tändning tokig och släppte igenom ström så att den började gnista. Lyckades dra bort en kabel så det slutade. Körde förbi Forsbergs på vägen hit. De hade en på hyllan och nu är den bytt.

11/7 Det blev en lugn natt i parken, såg nu att man bara fick stå 5 timmar. Kör till Eskilstuna och där är det gott om plats på ställplatsen mitt i byn.

12/7 Följer med barnbarnet till Stockholm för att köpa båt. De första vi tittar på verkar ok så vi lägger ett bud. Tyvärr är en mäklare inblandad som bromsar så vi får se vad som händer. Nästa är en Wasa som är fin. Säljare har aldrig övernattat i den och vet väldigt lite, bara att nästan allt ombord varit oanvänt de senaste 5 åren. Den får han behålla! Nästa har säljaren inte tid att visa så vi åker tillbaka till E-tuna. Vi har lite fest på kvällen.

13/7 Jag kör sakta hemåt.

14/7 Stor städning invändigt och avblaskning utvändigt och den är klar för nya utflykter.

15/7 Inget att göra så tar pb till Motala. Vi hamnar vid slussarna i Borenshult. Man blir förvånad över hur okunniga en del är trots att de avverkat ett antal slussar för att komma hit. Kul med gratisnöje!

16/7 Idag blev ny biltur, nu till Gränna. Det blir middag på hamnkrogen och därefter stor glass i hamnen. Hemfärd via Tranås.

17/7 Husbil till Oxelösund och Femöre. På kvällen middag på krogen.

18/7  Vi fortsätter till Nynäshamn och Gotlandsfärjan. Gott om tid, den går 16:30 så vi äter en bra lunch innan. Överfärden tar bara knappt 4 timmar men känns ändå långt. Det finns en ställplats vid en orienterarstuga med några platser men vi blir många här. Det är folkrace tävling intill så det är massor med husvagnar och husbilar här. Det blir en lugn kväll.

19/7 Börjar med att åka till reningsverket för att tömma toatanken. Sen försöker vi köpa ny kem och papper till toan men den stora campingen har inte sånt! Det blir ett besök hos en säljare av husbilar som har båda. Därefter till Lummelunda och ett besök i grottan, häftigt! Tillbaka på parkeringen har vi fått P-böter, minst sagt dåligt skyltat och en Pvakt som behöver glasögon och ljuga mindre. Därefter mot Lickershamn och promenad ut till Jungfrun. Sedan middag på lokala krogen, kanonbra ribs! Sedan kolla solnedgång i havet innan kudden.

20/7 Först till den fina duschen innan vi kör norr ut, först till Hallshuk och sedan till Kappelshamn där vi träffar min lillebror med hustru och barn och barnbarn. Det var 18 år sedan jag såg den yngre generationen! Sedan kör vi vidare, först till Gotland ring men vi såg inte så mycket utan for vidare förbi Blå lagunen tiĺl Fårösund där vi provade saffranspannkaka med salmbärssylt och grädde. Vidare med färja till Fårö och Lauterhorn. Tyvärr blåser det kallt så vi fortsätter utmed västra kusten med alla raukar så långt det går. Sedan söder ut och väster ut till Kutens bensin, ett helt osannolikt ställe med skrotade bilar och restaurang. Kör sedan vidare ut till Ekeviken där vi stannar i en liten fiskehamn och grillar innan det är dags för sängen.

21/7 Vi åker vidare först till fårö fyr och sedan tillbaka över ön till färjan. Med den kommer man till den större ön Gotland. Vi har sedan följt ostkusten via små hamnar och fiskelägen och tagit kväll i Ronehamn på en camping.

22/7 Vi kör vidare söder ut och via småvägar hamnar vi hos Hoburgsgubben. Åker sedan tillbaka upp till Burgsvik där vi tar in på dyr camping. Fick några droppar regn på fm men på em sol och blåst igen. Det fick bli cykeltur in till byn för mat.

23/7 Vi åker norr ut till Visby, vi har bokat färja till Oskarshamn i natt. Den går 03:50 så det blir nog en seg natt.

24/7 Det blev en jobbig resa med ett barn som skrek väldigt ofta så det var omöjligt att sova. Framme regnade det så vi körde bara till ställplatsen som var helt full. Hittade en plats utanför där vi kunde sova ett par timmar. Därefter uppklarnande så vi körde hem.

25/7 Har fixat en massa idag. Apoteket och systemet gick fort men sedsn skulle en dunk bränsle ut till garaget i Önnebo och fyllas i gammelbilarna. Allt gick åt i Micran som var tom. Båda skall sättas igång och besiktigas efter att ha stått i ca 20 år.

26/7 Tar husbilen ensam, Margitha har kompisar som behöver sällskap. Först till polisen för att hämta nytt pass. Fortsätter sedan till Borenshult för att titta på konstiga människor i slussarna.

27/7 Blir kvar hela dagen och tar det lugnt.

28/7 Behöver ladda batterier efter gårdagens skitväder. Kör till Karlsborg för lite matbunkring men ställplatsen ganska full. Allsång vid kanalen i kväll så jag kör vidare till Forsvik där det är lugnt och stilla.

29/7 Kör vidare väster ut. Försöker hitta plats i Lyrestad men otroligt mycket folk eftersom de firade "Lyrestadsdagen". Fortsätter till Sjötorp där jag hittar en bra plats.

30/7 Kör norr och öster ut. Hamnar i Karlskoga på Boforsudden. Där finns el så jag kan ladda ordentligt.

31/7 Börjar med en skön dusch, slänga sopor och tanka gasol. Kör sedan sakta och försiktigt till Eskilstuna. Trångt på ställplatsen med 8 bilar på 4 platser! De flesta åkte under em så på kvällen stämde antalet.