Latitud väst [counter]

2016-07-02

1/7 Slussar ut ur kanalen men tankar först. Små litrar, får i 150,5 i 130-literstanken. Går vidare ihop med engelsmännen in under en bro i Loch Leven där vi hittar varsin boj att förtöja vid, kostar 70:- Går sedan till en pub för att äta, det blir fish and ships, riktigt gott. 

2/7 Kommer iväg kl 8 och bron på vägen ut som skall vara 16 m vid högvatten passerar jag i 10 kn. Törs inte titta hur nära det är men troligen minst en meter tillgodo. Lite medström och till och med segling in till Oban marina. (Pos. 56,2510N 05,2986W) De flesta som dricker whisky har hört talas om platsen. Här kostar det ca 275: -/dygn att förtöja utan el.

3/7 Tidvatten är ett gissel! Dessutom blir det spring om ett par dagar med extra starka strömmar. Egentligen vill jag bara förflytta mig 2-3 timmar per dag vid slackvatten eller medström men det fungerar inte eftersom det är för långt mellan ankringsplatserna. Imorgon skulle det gå att flytta sig 20 M. men då måste jag börja kl 03 i mörker. Funderar på att stanna i marinan några dagar tills det värsta har gått över. Nu måste man räkna med 8 knop ström och häftiga vågor. I går morse trodde jag styrningen gått sönder när båten plötsligt girade mer än 90 grader men det var en virvel som tog oss. Spännande när det är grunt på sidorna. Jag har fixat överföringen av gas så jag kopplar ihop tuberna. Under tiden tar vi färjan in till stan och besöker b.la. destilleriet, mycket intressant. Det är litet så de producerar bara knappt 2 miljoner flaskor per år. Spriten lagras i 14 år och efter 3 får den kallas whisky. Skatten betalas när man tappar upp faten men 28 % förgasas under lagringen så skatten blir  hög. Därefter kan man köpa whiskyn men en del förvaras 10 mån. på en annan sorts fat och får mera smak. Har nu flyttat ut båtarna till bojar för att spara pengar. Har just fått se en välkänd båt på bryggan, Starcross, Bengtssons gamla båt har hemmahamn här. Den gick i charter ett par år i Motala innan den hamnade här. 

4/7 Tar det lugnt men engelsmannen vill ut och segla. Han har nyss köpt båten, en Nauticat 33, och vill ha hjälp att segla och ställa in olika saker. Till att börja med är alla linor svarta vilket komplicerarara det hela. 8/7 Börjar få hamnröta så nåt måste hända. Idag har vi 4 m tidvatten så det är värsta dan. Jag tar färjan in till stan, tar 10 min. och är gratis. Går på ett intressant museum innan jag tar en macka med superfärsk rökt lax i hamnen. Sedan till Tesco för att handla, det är tungt att bära 1 km. 2013 när vi började räkna. Det bör vara ca 100. 000 ytterliggarecerar det hela. Man vet inte vart de går utan att testa. Efter en hel del krångel tycker jag att det fungerar ganska bra bortsett från att alla lattorna utom en fattas i storseglet så det ser inte så kul ut. Den seglar i alla fall ganska hyfsat. Men jäklar vad den går för motor, det gäller att hålla sig i när han lägger i växeln och den gör lätt 8 knop. Vid 1300 r/pm gör den 6 knop! Vi gör en rundtur på säkert 20 M. och han hittar bra eftersom han haft utbildning för brandmän och sjöräddning här. Nära här finns en vik där de tränat med ribbåt och strömmen 2 ggr/dag är 14 knop! Det kan man kalla utbildning. Jag tycker det är besvärligt med 4 knop. 

5/7 Vi tar Rods Nauticat,(inte naughty cat), till Tobermory. En häftig liten stad på norra änden av Mull där husen är målade i olika färger, det går ett populärt barnprogram på tv som är inspelat där. Det är ca 30 M. enkel dit men han har en stark motor så vi kan köra 7 knop. Ibland undrar man vad man håller på med. Hit ska man ta sig med bil eller annat fordon. Naturen är jättevacker men att segla här är idiotiskt. Ibland kommer man in i ström som svänger båten runt och den lutar 45 grader. Helt livsfarligt, man måste ha livlina eftersom risken att hamna i havet är stor. i går kom en fiskebåt i nöd i Corrywreckan som är sundet söder om Mull och det mest ökända sundet här med många meter höga vågor och häftiga strömmar. På kvällen bjuder engelsmännen på haggis som är inälvor från lamm bl.a. hjärta och lungor. Riktigt gott! 

6/7 Tar det lugnt, det är springtid här nu med extra starka strömmar, så jag stannar i marinan. Funderar över vart jag skall framöver. Jag kan gå Crinan kanal för att slippa en del äventyr men det kostar mycket pengar och det är manuella slussar som man sköter själv. Då missar jag Jura och Islay vilket känns surt. Men jag gillar heller inte 10 meter höga vågor och konstiga strömmar, vi får se. Tyvärr har vi fått en regnskur idag också, den började i morse och verkar inte sluta i kväll.

7/7 De sista veckorna har det regnat varje dag. Vid något tillfälle har det varit uppehåll 1 tim annars brukar det vara 15-30 min. mellan skurarna. Allt är fuktigt eller blött. Fördelen är väl att risken för hudcancer är liten men samtidigt ökar risken för att bli tokig. Jag måste köra motorn varje dag eftersom solcellerna inte ger tillräckligt. Dagen har ägnats åt sjökortsarbete eller ruttplanering kanske stämmer bättre. Det är svårt att hitta hamnar på lämpliga avstånd och helst också nödhamnar på vägen. Dessutom är det omöjligt för mig att få koll på väderrapporten eftersom jag inte känner igen ett enda namn som de nämner.

8/7 Börjar få hamnröta så nåt måste hända. Idag har vi 4 m tidvatten så det är värsta dan. Jag tar färjan in till stan, tar 10 min. och är gratis. Går på ett intressant museum innan jag tar en macka med superfärsk rökt lax i hamnen. Sedan till Tesco för att handla, det är tungt att bära 1 km. När jag lämnade båten i morse kom solen men på vägen tillbaka försvann den igen. Typiskt att den skiner när man är i stan. Passade också på att klippa håret, det kostade ca 75 :- här. Fick dock putsa lite när jag kom hem... Efter en stund kommer besättningen på en båt från Hästholmen på besök. Kul!

9/7 Ny regndag. Jag försöker tömma jollen och hänger upp den så det rinner ur automatiskt. Fixar med watermakern, den gamla pumpen jag monterade för ett tag sedan hade skurit så det var bara att byta den. Börjar tro att membranet är orsaken till den låga produktionen, kan knappast vara nåt annat eftersom pumpen ger rätt tryck. På kvällen kommer Rod tillbaka som varit hemma några dagar och jag har haft koll på hans Nauticat I morgon går vi vidare söder ut.  

10/7 Jag ljög igår, vädret har gjort att jag stannar en dag till p.g.a. regn. Det är meningslöst att förflytta sig om man inte ser omgivningen. Jag är inte här bara för att transportera båt. Jag har funderat en del över vart jag skall framöver och har ändrat mina planer radikalt men först skall jag försöka ta mig till Irland. Vi får se men troligen går jag tillbaka norr ut via Yttre Hebriderna.  Att ensam gå söder om England med strömmar, massor av trafik och långt mellan användbara hamnar vid lågvatten är nog ganska idiotiskt. Även jag blir trött efter många timmar till havs och behöver min skönhetssömn.

11/7 Äntligen! Efter 8 hela dagar i hamn har jag kommit iväg. Började med kryss i dålig vind men ju längre söderut jag kom ju mer blåste det. Fick en fin halvvind genom det beryktade Sound of Luing och förbi Corrywreckan som är ännu värre. Stundtals gick det 11 knop över grund men enligt strömtabellen skulle det vara högst 1 knop medström. Man kan inte lita på någon! Ca 30 M men bara 22 på loggen. Mulet men inget regn så det blev en bra dag. Hittade en boj utanför inloppet till Crinan canal. (Pos: 56,0550N 5,3379W) I kväll kom solen fram. Den har jag inte sett på över 2 veckor. 

12/7 Får en kanonsegling förbi Jura och Islay till Port Ellen. (Pos:55,3765N 06,1128W) Här ligger också Hästholmsbåten Amina, kul med 2 Vätterbåtar på samma brygga. Jag passerar godisfabrikanterna Ardbeg, Lagavulin och Laphroaig i nämnd ordning. Får se om inte cykeln kommer fram i morgon men jag vet att det blir dyrt i så fall. Priserna är som hemma tyvärr. Vore kul att ha en samling som man hämtat på plats. Ska kolla om jag inte kan hitta nånstans det läcker….

13/7 Cykel fram, till Ardbeg som ligger längst bort är det 3 miles, ca 5 km. Men det är tuffa backar, bort går det bra med vinden i ryggen, men hem motvind uppför och tung last. Det första besöket blev på Laphroaig och där var det fullbokat på alla visningar, men jag fick gå runt i museet och provsmaka så mycket jag ville. Häftigt! Jag äger ju ett par kvadratfot här sedan många år men de finns i ett kärr. Man får låna stövlar och sätta sin flagga där om man vill. Fortsätter till Lagavulin där det också var fullbokat men har turen att en deltagare inte dyker upp så med 2 min. varsel var det bara att följa med 6 £ fattigare. Har man sett ett destilleri har man sett alla tycker jag. Det är små skillnader. Skillnaden i smak kommer dels av vattnet som kommer från torvmossar och torven de använder vid rostningen av kornet. Här använder alla samma korn. Sedan har temperaturen vid jäsningen och kokningen betydelse. För låg temperatur vid kokningen ger ingen eftersmak och allt kokas 3 ggr. så att alkoholhalten blir ca 70 % innan man späder med vatten igen. Den första jäsningen blir bara 6-8% och smakar väldigt sött. Tydligen har också kopparn i pannorna stor inverkan på smaken. Därefter cykel till Ardbeg som ser störst och pampigast ut och där kan man också äta lunch. De fick sina rättigheter 1815 och Lagavulin 1816 men de hade bränt länge innan dess. Ardbeg säljer nu ut sina sista 400 flaskor med namnet 1815 för 3000£ styck, ca 40,000:- men alla destillerier har exklusiva sorter. Jag har hållit mig till sådana sorter som jag kan tänka mig att dricka en speciell dag och alla skall med hem oöppnade. På kvällen dök Rob upp, engelsmannen med Nauticaten så det blev middag ute.

14/7 Upp tidigt och drar nu norr ut. Sydvästhörnet på Isle är ingen lek. Jag hade bara 4 m/sek och minsta tidvatten men ändå häftiga vågor så motorn bara orkade 2 knop men jag hade medström så det gick 7-8 knop över grund ändå. Det lugnade sig så småningom med kanonväder och lite vind så det blev motorsegling i 14,5 tim. till Tobermory. (Pos: 56,3716N 6,0388 W) Har suttit i kortärmad skjorta vilket är exakt en månad sedan sist.

15/7 Finvädret varade en dag! Idag riktigt skit med massor av regn. Jag ligger vid boj och ids inte sjösätta dingen i ovädret så jag läser och tjurar hela dagen.

16/7 Vädret bättre men kallt och blåsigt. Har bestämt mig för att ge mig hemåt via Caledonian Canal igen eftersom det inte är lockande att gå runt på västsidan. Får 12-13 m/sek i rumpan och dessutom medström så det är bara att hålla sig i. Dessutom måste jollen tömmas på vatten och packas ihop. Tur att man har en snäll båt som inte behöver passning hela tiden. 44 M på 7 tim. Sedan inklarering, 11 slussar upp och klar 16:30 tycker jag är bra jobbat så jag är nog värd en ankardramm

17/7 Hoppades få se Ben Nevis, Scottlands högsta berg (1,340 m) men det är moln ända ner till foten. Det påstås att det ligger snö på toppen. Här dör flera människor varje år när de klättrar. Kommer iväg sent, väntar på att regnet skall lätta. Hinner bara köra en ½ timme så är det igång igen. Fortsätter 2 slussar upp och stannar efter Laggan locks. Här är kanalens högsta punkt 32 m.ö.h. Allt genomblött eftersom jag haft undanvind så jag har försökt ha ruffluckorna i men det kommer in vatten när jag behöver hämta något. När jag förtöjt gäller det att torka allt. Inte enkelt men det nödvändigaste lägger jag över motorn där det är 80+. Ett ganska bra torkrum men det gäller att komma ihåg det i morgon, jag saknar väl regnstället och skorna.

18/7 Hör hur det smattrar på taket så det blir sovmorgon. När jag kommer iväg orkar jag bara 3 timmar i regnet men hinner med 7 neråtslussar innan jag stannar i Fort Augustus. Här är det som vanligt en massa turister, varav många snedögda, undrar hur de hittar hit. Är nu på Loch Ness, får se om ”Nessie” visar sig den här gången.

19/7 Vaknar av att någon lyser mig i ansiktet.  Efter en stund fattar jag att det är solen. Efter frukost bär det iväg över en helt spegelblank Loch Ness, nästan lite kusligt med dimma som ligger kvar på ena stranden. Plötsligt får jag besök av ”Nessie”, hon simmar under båten 2-3 minuter.  Jag ser det på ekolodet som bara visar mellan 5 och 20 m. trots att djupet är flera hundra meter. Ungefär på mitten passerar jag Stron Point som är en gammal fästning och mycket välbesökt. Får vänta sammanlagt 41/2 tim. vid broar och slussar så jag blir fast ovanför slusstrappan i Muirtown (Inverness). För att ni skall förstå hur jag har det skall ni få veta vad middagen bestod av. Chicken fillet filled with blue cheese and fried precooked charlotte potatoes with Australian red wine. Det slår de flesta restaurangmenyer. Glömde berätta att företaget rakt över gatan troligen har en smal kundkrets, de tillverkar kiltar. För 2 dagar sedan köpte jag internet av Highland. Jättebra, lösenordet skickar de med mail! Jag måste alltså ha nät för att kunna starta det. Undrar vilken del av kroppen de använder för att tänka med?

20/7 Ner 5 slussar innan jag tankar. De har väldigt små litrar här också, fick i 153,3 i 130-literstanken. Åska i natt och under dagen och häftigt regn. Ligger kvar i marinan och funderar över när jag skall ta mig ut på havet. Problemet är att jag har 60 M till nästa hamn och vill gå ut vid högvatten fö att få medström men det inträffar kl 02 och 14 så då kommer jag till den hamnen mitt i natten. Alternativet är att slussa ut och ankra tills kl 2 i natt och segla då. Som det känns just nu ligger jag stilla tills det slutar regna. Under tiden går jag och fyller på matförrådet. Hittar lite färdiglagat bara att värma i ugnen. Det borde fungera även om sjön blir stökig. Hade tänkt segla direkt från Peterhead, dit jag har 2 dagar, och sedan till Tyborön i Danmark men det blir minst 3 dygn och jag tror gubben är för gammal för sånt. Får bli Norge istället, det bör gå på 2 dygn. Gär ut på byn för att äta, går nog 3 kilometer men hittar ingen restaurang, bara massor av B&B. På tillbakavägen finns en Fish and Chips så det får duga. Inte bra!

21/7 Slussar ut och går mot den stora bron i medström men där är det stopp som det borde vara. Ankrar och lunchar tills jag ser att det lugnat sig lite och gör ett nytt försök och tar mig igenom. Passerar Chantoney Point och det smala sundet med Fort George om styrbord. Skitstort och fortfarande i bruk. Tar mig till Buckie, ett riktigt skitställe för fiskebåtar. I hamninloppet finns en stor skylt att småbåtar skall förtöja vid flytbryggor, det är bara ett problem, det finns inga förutom räddningsbåtens. Jag hittar ett mindre fartyg som jag lägger mig utanpå. Hamnen är som en militärförläggning utan fönster, 8-10 meter höga betongmurar.

22/7 Dagen börjar bra med planerad motström de första 2 timmarna. När jag närmar mig udden vid Fraserburg har den vänt, skall enligt kort och böcker 1.5 knop men jag får 4 och en stund är jag orolig att riggen skall ramla ner, fasen vad hoppar och studsar, det blir några blåmärken. Kommer så småningom till Peterhead, en jättestor hamn för supplayfartyg till oljeborrarna, där det finns en marina. Det påstådda internetet fungerar inte så jag tar datorn med mig i regnet under jackan men det slutar med att jag knäcker ett redan dåligt gångjärn så den blir oduglig. Var förberedd så en ny fanns med men den har tyvärr Windows 10 vilket ställer till mycket problem. Jag sitter nu och skriver om det här eftersom den dagbok jag fört är skrivskyddad och går inte att kopiera.

23/7 Dagen börjar med bekymmer, när jag skall ut ur marinan går jag på grund, det är lågvatten och just nu spring vilket är värst. Inget allvarligt det bara stannar från 1 knop men retar mig. Tar mig ut och går till macken jag såg på invägen, kanske 100 m. bort. Efter tankning skall jag ut ur hamnen men dimman är så tjock att jag inte hittar ut utan att använda plottern! Väl ute är sikten minimal och för första gången känner jag en tendens till sjösjuka, det kan bli så när man inte har någon referens alls, allt är bara vitt. Har svårt att bestämma om jag skall till Norge eller Danmark, det är bara 25 graders skillnad men bestämmer mig för det sista trots att det är ungefär 12 timmar längre dit. 17:59 passerar jag 0-meridianen igen så att jag nu är på östra halvklotet vilket innebär 1 timmes förlust när man ställer om klockan.

24/7 Bara 5 mån. kvar till julafton! I natt har jag passerat genom oljefältet, ett tag hade jag över 20 AIS-er på plottern men det fungerar suveränt. Plattformarna är alla olika, de tillhör ju olika bolag, en del är stora som mindre samhällen. Jag skulle lätt kunna segla mellan benen på dom om jag bara fick. Havsbotten är otroligt slät här, hade mellan 88 och 96 m. djupt hela gårdagen och det var samma när jag seglade till Shetland. Kl. 9 har jag seglat 24 tim. och hunnit 153 M. Det är inte riktigt halvvägs och vinden har avtagit till 3 m/sek så motorn får jobba sen i går kväll. Studerar Stormfåglarna som har uppvisning och följer mig hela tiden. De kommer bakifrån och flyger förbi på 20-30 cm höjd och ett par m. utanför båten medan de tittar på mig innan de vänder och landar. Efter en liten stund gör de om samma procedur i 2 dygn! Havssulorna är mera försiktiga men mycket vackrare med sina smäckra kroppar och smala vingar. Ibland dyker de från 40 m. höjd med infällda vingar som en raket ner i vattnet. Undrar varför de finns här ute flera hundra M. från land där de har sina bon? Jag saknar Puffins, jag tror de heter Alfågel på svenska, med sina röda fötter och näbbar. Har inga sett sedan Skottska kusten. På kvällen mulnar det och blir nästen spöklikt tyst, fuktigt ock mörkt. Inte ett fartyg syns på instrumenten.

25/7 Måndag igen så det är bara att jobba på, igår var havet lika lugnt som Göta kanal men idag får jag igen. Mulet fuktigt skumpigt och blött, precis som man har hört att nordsjön är men jag har säkert haft tur. Kl 12 har jag fötöjt i den stinkande hamnen på Thyborön efter seglade 328 M på 60 timmar, jag förlorade ju en på vägen. Spöa de ni som har båtar, så får ni se hur lätt det är!Det är nära 90,000 besökare nu, skulle vara kul att veta vem det blir, Frasse som vanligt eller?

26/7 Seglar in i Limfjorden som inte är lim utan vatten. Har tur med broöppning efter bara 5 min väntan. Det var många som väntade när jag kom. Det är lite spännande att bara ha någon meter vatten under kölen men jag håller igen på farten så jag inte hamnar så långt upp på land! Tar kväll i Glyngör,(Pos:56,4587N 08,5191E) det är trångt i hamnarna. De har ett idiotiskt system med pålar som man skall förtöja vid med akterlinor. Det fungerar inte så bra att hantera 4 linor och båten ensam. dessutom är det oftast för smalt mellan stolparna så hälften av platserna är tomma. Hamnarna är byggda när båtarna var smalare. 

27/7 Får fin segling men ibland hoppar hjärtat upp i halsgropen när man bara har 1/2-meter vatten under kölen. Visste inte att Danmark har en grävd kanal men idag har jag sett ena änden av den. Den ligger utmed kanten av Limfjorden och beordrades av Fredrik den 7:e och börjar i Lögstör. På eftermiddagen får jag skitväder med häftigt regn och 15 m/sek men det lägger precis innan jag skall förtöja i en överfull lystbådehamn i Ålborg.

28/7 Iväg men missar broöppningen med 2 minuter så det var bara att vänta 1 t. till nästa. Slöseglar sedan de 15 M till Hals. Redan kl 13 när jag kommer är det fullt så jag får lägga mig utanpå en annan båt idag med. Det blir mycket klättrande. 

29/7 Lång dag för motor. Däligt med vind och trist väder. Grenå är en skithamn, åtminstone luktar den så. Jättestor, och som vanligt mängder med tomma platser eftersom båtarna är bredare än båtplatserna.

30/7 Ytterligare en dag för motor men hjälper till med seglen för att öka farten lite. 50 M igen, men i dag mitt i en regnskur flera timmar. Man ser på radarn var det regnar och skuren hade samma kurs som jag men gick lite fortare så på em. klarnar det upp. Hamnar i Gilleleje, en typisk gammal dansk fiskeby där husen har vasstak. Jättefint! Och under dagen såg jag Sverige igen, det första man ser är Kullen med sin välkända fyr.

31/7 Tar det väldigt lugnt, blir omseglad av ett antal båtar men jag har bara focken ute och bryr mig inte eftersom jag bara skall till Helsingör, 12 M. bort. Har tänkt göra en större bunkring här men det är långt till en bra affär. Får ta cykeln i morgon och kolla. Skulle ju vara bra med några plattor öl, några liter vin samt whiskey och gin så att man möjligtis är välkommen hem till Sverige igen.

 

 

     

Antal kommentarer: 9

2016-07-05 05:17:22 - Wernströmf, mptivas@hotmail.com

Hej ! Strömmar är besvärliga. Häl wernström

2016-07-10 20:39:04 - Jörgen

Låter klokt, bättre safe than sorry

2016-07-11 11:07:27 - S-E

Ibland kan även jag tänka logiskt. Gubben börjar bli gammal och sliten.

2016-07-14 00:34:15 - Göran Häger , goranhager2@gmail.com

Åjavars ingen dålig tur du gjort hitintills, du har nog massa mer energi än hos många av oss andra. Själv har jag seglat över till väst just nu i Forsvik, här blir veteranbilsträff i morgon. Segla safe!

2016-07-16 23:18:11

Var försiktig Göran! Forsvikarna är luriga!

2016-07-17 12:15:07 - Peter Skarph, peterskarph@gmail.com

Hej Sven-Erik !
Intressant att följa din resa efter att du lämnade oss i Kungshamn. Det är beundransvärt att du gör dessa resor själv men du får se och uppleva mycket som inte många får göra. Som du säkert har hört så var det är det lite oroligt i Turkiet men förhoppningsvis så lugnar det väl ner sig. Ha en fortsatt bra resa.
Vi hörs.

2016-07-20 13:53:39 - S-E

Hej Peter!
Jag får tacka för senast! Har vänt och är på väg hemåt. Hörde om problemen i Turkiet, inte kul men det löser sig förhoppningsvis på ett bra sätt.
Ha det!

2016-07-26 12:22:38 - Frasse, fransson.s@telia.com

Skepp ohej!
Då hälsan (V höft utsliten)har satt stopp för fiske i sommar får jag nöja mig med inter-nätfiske i dina spännande vatten. I går fick jag fem dagars kanonfångst efter skitfiske i flera dagar. Kul att läsa, tyvärr ligger du kvar i Peterhead på Vessels.Kollade en Norsk Nikoline, hon låg utanför Svartisen, Mo i Rana den 20 juli. Var själv utsatt för tidvattnet där på 70-talet då vi fiskade från en blottlagd grynna och springandes fick lämna fisket då vatten kom tillbaka.Hittade din kopis Kvasthilda på väg in till London i dag. Efter dryga 30 plus i skuggan och 41 8-) i solen har vi mulet och risk för regn,skönt. Besökare 90000? Att jag har prickat två, kanske tre jämna innebär inte att jag gör det igen? Det är bara en slump. Men spännande att se.

Segla säkert, men äventyrligt!
Hälsar
Frasse ;)

2016-07-26 21:00:40 - S-E

Tjena Frasse!
Hoppas du får ordning på höften! Skulle inte förvåna mig om du prickar 90000 också. Har förstått att ni har värmen jag saknar men jag har värmare ombord. Fattar inte varför inte AIS:en uppdateras, den fungerar ombord som den skall. Jag får starta om den ibland när den hänger sig men jag ser ganska snart när det är dags. Ha det så bra!
Namn: E-postadress: Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)