Höst i år igen.[counter]

2016-09-01

1/9 Idag blev det kryss igen, gubbarna slet till Dalarö innan jag startade motorn. Sedan gick vi innanför Muskö över Hårsfjärden. Häftig försvarsanläggning med stora bergrum. Tar kväll i Nynäshamn där man sänkt priset eftersom det är höst och nästan tomt i hamnen. Tommy åker hem.

2/9 Handlar lite mat. Sedan kryss igen så motorn får jobba mesta tiden. Går först Dragets kanal, spännande, väldigt grunt ibland och kanalen är riktigt smal, Johnny ser fundersam ut när det bara är en meter på vardera sidan. Vidare inomskärs för att slippa grov sjö och se annat än vatten. Vi tar oss till Femöre i Oxelösund där sjökrogen har öppet så den får ett besök.

3/9 Ny dag för motor och ibland i regn och dålig sikt. Johnny ser orolig ut ibland, det finns mycket granit här. Tar oss genom ett kappseglingsgäng på 16 båtar innan vi angör Tyrislöt där Johnny mönstrar av så nu är jag ensam igen. Det blev 380 M t.o.r. Jag seglar ut till Håskö som är fullbelagt men jag tar sista SXK.bojen och har en lugn kväll.

4/9 Kanonväder! Blå himmel och nästan vindstilla gör att jag ligger kvar, latar mig och småfixar lite. I kväll är vi bara 3 båtar kvar, alla på boj så hamnen är helt tom.

5/9 Samma väder igen! Kryssar norr ut i svaga vindar så jag orkar skota själv. 23 M på 61/4 tim är nog rekord i långsamhet. Vad gör det när vädret är perfekt och jag inte har bråttom. Tar mig till Stegeborg där båten skall ligga i vinter om den inte blir såld.

6/9 Margitha kommerpå besök så vi seglar sakta till Arkösund. Det är inte många båtar i rörelse nu. De vi ser är skärgårdsbor eller stugägare som transporterar sig.

7/9 Tillbaka till Stegeborg för att Margitha måste hem och jobba. Rejäl motvind så det går tungt.

8/9 Vaknar tidgt i kanonväder, dock inte för segling. Blankt som en spegel så motorn får jobba en stund. Ute i en inre skutled där man alltid är ensam seglar det riktigt bra. Håller på så i många timmar innan vi tar farleden mot Valdemarsvik. Väl där besöker jag först systemet innan vi går på krogen och får riktigt bra mat tillsammans med Johnny.

9/9 Vi seglar tillbaka och går förbi Gryts varv som vuxit enormt innan vi tar kväll i Fyrudden dit Margitha kommer på kvällen.

10/9 Lördag så vi seglar till Håskö där det alltid händer något på helger. Johnny köpte nyrökt lax direkt från röken, jättegott innan vi gav oss på sill och dill potatis. Massor med folk i badtunnor och bastu. 18+ i vattnet så många badar.

11/9 Johnny seglar hem och vi till Stugvik som är kryssarklubbens uthamn på Ålö. Där träffade vi ett trevligt par som också kom från Håskö, och som jag träffade i våras när jag gick Göta kanal. Efter oss kom det in en Bavaria som lade sig på boj. Det var en uppvisning i den högre skolan. Efter mer än en 1/2-timme hade de lyckats få fast 2 linor med ryckdämpare! Senare på kvällen drog de i ytterligare en lina! Det blåste 3-4 m så det gäller att förtöja för storm...

12/9 Vi seglade i liiite vind till Häradsskärs fyr där det finns en liten grund hamn. Vi har aldrig varit där tidigare och vi fick en pratstund med en fastboende där och träffade ett annat trevligt seglarpar som bor nära Fyruden. Efter promenad och lunch seglade vi vidare till Gubbö kupa för natthamn.

13/9 Idag blev det en konstig färd, först 15 min till Fångön och promenad till koppargruvorna. Häftigt att läsa om  en familj med 8 barn som bodde i ett hus på 24 kvm. Bara 2 barn nådde vuxen ålder. Sedan gick vi vidare till Svedholmen där vi ankrade för lunch eftersom SXK-bojen på Kättilö inte finns kvar. Därefter blev det Fyrudden eftersom Margitha skall hem och jobba. 6 M på hela dagen.

14/9 Seglar söder ut i svag vind, som mest 4 m/sek men klarar mig på samma bog ända till Koviken ost om Hallmare. Har fuskat en del och kört mellan stenrösen. Det blev en snittfart på 3 knop. Den svenska skärgården är fantastisk, undrar om det finns någon motsvarighet i världen?

15/9 Slår nytt rekord i långsamsegling, 16 M på 9 tim och dessutom kryss så fart mot mål torde vara ungefär 1 knop. Max vind var 3 m/sek men mest 1-2. Svårt att hitta någon tjurigare?

16/9 En stökig natt vid stadskajen med sjö in i häcken så man undrar om båten skall gå sönder. Dessutom elakt magsjuk men det går över under natten. Flyttar till marinan som fått ny ägare och får en bastu som premie, det är ju fredag! Hoppas att nya ägaren kan få till den slitna marinan för att upprätta det rykte den en gång hade när Hugge drev den. Efter rekommendation var jag hos segelsällskapet och letade plats men de som låg någorlunda nära klubbhuset var upptagna eller rödskyltade.

17/9 Ligger kvar och slöar tills Margitha kommer. Sedan ett dyrt krogbesök.

18/9 Handlar, smidigt när man har bil. Därefter rundtur i skärgården med b.l.a. ett besök på Idö och upp i den gamla lotsutkiken. Häftigt med alla gamla grejer som finns kvar. Sedan tar vi oss vidare söder ut till Vippholmarna.

19/9 Går så långt in mot fastlandet man kan och kommer ut vid Händelö innan vi tar oss till Päronholmen för ankring. Det blir korta turer i låg fart när man inte har något direkt mål utan bara flummar runt.

20/9 Idag finns det seglingsvind så vi seglar in till marinan igen. Margitha måste hem och jobba så hon kan försörja mig men först blev det ny shoppingrunda.

21/9 Slipar lite på det som skall lackas innan det kommer vind så att jag kan segla. Jag har tänkt utforska Gudingen som är den långa viken norr om Västervik idag. Straxt utanför Västervik kommer det plöstsligt rejält med vind och en regnskur men det går fort över. Glider sedan runt och hittar en hamn som tillhör Bullerby båtklubb där jag lunchar. Tar natthamn för ankare när leden närmar sig Loftahammar.

22/9 Seglar upp till Källvik innan jag vänder mot Västervik igen. Det är segeltävling till Byxelkrok på lördag så det blir nog trångt i marinan. Det blir en rejäl bastu på kvällen.

23/9 Ligger kvar i marinan och latar mig i det fina vädret. Det anländer många som skall kappsegla och på kvällen får jag oväntat besök av Reidar.

24/9 Hoppsan, idag är det bara 3 mån. kvar till julafton! Vi smyger ut och tittar på de tävlande och givetvis har vi mycket kommentarer. Det är ju så att de bästa seglarna inte deltar utan håller sig på behörigt avstånd. Vi tar kväll på Vippholmarna eftersom vi tror att det är fullt i Byxelkrok.

25/9 Vi åker ut och möter de som kappseglar och går runt Kråkelund innan vi seglar mot V-vik igen. Väl där åker Reidar hem och jag går på byn för middag.

26/9 Ytterligare en kanondag på sjön. Det har varit så ett par veckor nu och i kväll har jag en ny afton med en fantastisk stjärnhimmel. Jag har ankrat norr om Styrsö efter en länssegling på nästan 50 M. Trodde att jag skulle klara Stegeborg i kväll men avstår att segla i nattmörker i onödan. Jag har ju ingen panik och har gjort lite småfix under dagens segling. Skall lacka om en rand runt sittbrunnen som kräver en del slipning och demontering av en massa detaljer. Jag har också beslutat att ta bort massor av grejer som jag haft med på mina längre seglatser men som troligen inte en ny köpare uppskattar. Är man inte van att segla långt uppskattar man inte gasolgrill på akterdäck och watermaker eller värdet av jolle och aktersnurra.

27/9 Seglar de sista 12 M på 3 timmar innan arbete vidtar med slipning och maskering. 2 kompisar kommer med fika, skönt med ett avbrott. Hinner precis lacka färdigt innan det mörknar.

28/9 Tar bort den bruna beläggninngen på skrovet och fixar en massa annat. Börjar packa ihop, svårt at veta vad som skall hem först efter att ha varit hemifrån i 4 månader och en vecka.

29/9 Idag skall Margitha hämta hem mig så nu är det slut på friden. Jag kommer bara att skriva på sidan när jag tycker att det finns något att skriva om. Jag har redan fått förfrågningar om att visa bilder så jag måste sätta ihop ett spel med texter. Jag skall ha det första den 13/10 men då får jag nog köra det gamla jag använde i fjol.

2016-09-05 15:31:34 - Frasse, fransson.s@telia.com

Skepp o Hej!
Följer med intresse blogg o färdväg. Konstaterar att din framfart är rakare som ensamseglare. Med din senaste besättning, som förmodligen är mera handarbetsintresserad än skepparen själv, såg seglingsrutten bitvis som början på en julbonad,snyggt. Ser att du själv lyckades få till ett halvt korsstygn väster om St:Annan i dag. Härligt i sensommarvädret!

Ha de Gött o välkommen hem!
Hälsar Frasse8-) (12 dar med ny kula)

2016-09-05 22:36:44 - S-E

Hej Frasse!
Det är som du konstaterat att jag kryssar mindre när jag är ensam, särskilt om det är mycket vind. Gubben börjar bli gammal och har ont i armar och axlar. Idag har jag i alla fall slitit och hittat ett sätt att gå högre mot vinden som fungerar bra. Kanonväder med 1-4 m/sek och inte bråttom! Det börjar ju bli dags för julbonad snart så jag håller på med mönstret.
Grattis till nya kulan!
S-E

2016-09-17 21:40:21 - Tommy, tommy52.johansson@gmail.com

Ha de bra hoppas att magen repar sig med ett par gt

2016-09-20 14:20:10 - S-E

Undrar om det var en för gammal GT som jag inte tålde?