Sverige igen. [counter]

2016-08-01

1/8 Ligger kvar med ryggont men lyckas handla några öl och lite annat.

2/8 Tur med vädret? Kan man säga, jag seglade de 8 M till Kyrkbackens hamn på Ven. Det tog 2 timmar i den klena vinden och precis när jag håller på att förtöja öppnar någon kranen där uppe. Den var eldriven för det blixtrade och dundrade vilt. Det var bara att stänga in sig i tältet tills det lättar och blir kanonfint. Hinner lagom till hamnkontoret innan jag ser nästa omgång komma, men den går bredvid så det är bara att sätta igång och trampa. Det börjar med 10% lutning uppåt. Här finns myckeet att se, Tyko Brahes observatorium och museum, stora odlingar av durumvete och korn. Det finns till och med ett bränneri. Det är gott om små restauranger med krypavstånd emellan. Den största cykeluthyrning jag sett ligger vid östra hamnen, de har mer än 1000 gula cyklar. Skulle behöva impregnera tält och sprayhood, har med medel men det måste ju vara torrt. På kvällen blir det den lilla restaurangen Ellens som ser bra ut. Menun verkar ok, så jag beställer en 3 rätters utan dessert så bara 2 rätter. Efter 1/2 t. får jag restaurangens överraskning som består av 2 småkantareller vilka hade rymts på tumnageln. ett bröd i köttbullestorlek och lite smör, förrätten är en sill, 2 tunna bitar som hade varit stora om jag delat en vanlig sillbit, och några klickar rom och lite creme fraiche. Efter ytterliggare nästan en timme kommer huvudrätten, lokal lax med en massa små tillbehör, b.l.a. 2 kräftskärtar och olika grönsaker. Till det ett glas vin och notan slutade på 540:-. I mitt tycke ett skämt, jag var mera hungrig när jag gick hem än när jag gick dit. Tänkte nästan stanna vid korvkiosken på vägen! Det blir fel när man är så fixerad vid kvalitet att kvantiteten uteblir. Trots allt vill vi väl bli mätta, paret bredvid åt full meny för 1500:- och var fortfarande hungriga!

3/8 Seglar söderut mot Flakfortet men vinden, vågorna och motströmmen ökar på vägen till 14 m/sek. Inte kul, men det är bara att gilla läget.De 12 M. blev över 20 innan jag var framme. Trots att jag ligger i en vallgrav gungar det bra och jag är orolig för att fendrarna ska nötas sönder mot stenkajen trots att jag har lagt dit min fenderplanka. Ett häftigt ställe! Jag kan tänka mig att det är fullt med båtar här när vädret är bra. Nu är vi bara 6-7 st. En Maxi 77:a stack nyss ut med ungdomar ombord. Troligen vet de inte vad de gör men jag hoppas det går bra, båten klarar det säkert, men sikten är dålig.

4/8 Funderar på att ligga kvar, motvind på 13-14 m/sek är inte kul. men det verkar vrida lite på väst och avta så jag går, i värsta fall går det ju att stanna i Malmö dit jag sträcker. Skit, den som ger sig, gör ett slag där och ytterligare ett efter Bältbron. Går skitbra, framme i Falsterbokanalen14:30. Tar en lång tur på cykeln i kanonväder, minst 15 km. Tillbaka i båten för dusch kommer en skur så det blir middag ombord medan vinden lägger sig.

5/8 Vaknar 6:53 och bron öppnar 7:00 eller 9:00 så det blir bråttom. Påklädning, elkabel skall in, 3 förtöjningar släppas och sittbrunnstältet ner. Lugnt, 3 minuter till godo! Den här gången var minutrarna på min sida. Får en fin segling till Kåseberga, jag vill se Ales stenar. Jag har bestämt med Jan-Erik där, han seglade med mig en vecka i Grekland för några år sedan. När vi sitter i hans båt vid 22-tiden kommer folk och säger att vi måste hjälpa en båt med problem in i hamnen. De har motorproblem och det går inte att segla in i det smala hålet mot vinden. De har så dålig ordning ombord så man börjar undra hur det står till. En fender, för korta tampar och fullt segelställ uppe med ett vant hängande helt löst. Det visade sig att de varit och köpt båten och var på väg hem. Det krävs faktiskt att man ser över saker och ting innan man ger sig ut på sjön!

6/8 Vi drar vidare mot norr och får en kanonsegling till Hanö. 50 M på 8 tim. Lite stökigt med vågor på låringen så ett tag stryker jag storen för att autoploten ska få vila lite. I hamnen på Hanö får vi först en plats där man skall ligga men det finns bara plats för ca 10 m. ankarlina. Det är inget för mig, jag vill ha betydligt mera säkerhet. Gillar inte att gå upp mitt i natten och förtöja om. Vi får ta färjans plats när den slutat gå vilket passar mig perfekt. På restaurangen får jag också den bästa köttbit jag ätit påväldigt länge.

7/8 Ut i vågorna igen och beställer broöppning till kl 13 för att gå in i Karlskrona. Hamnen har renoverats och det mesta är nytt, så jag tvättar och får ett riktigt bastubad, nu är det mesta rent och fräscht ombord.

8/8 Det blåser som fan men från SV, ett bra håll, så vi drar vidare. Ute på väg upp i Kalmarsund får vi onödigt mycket vind, vi kan ju inte ta vara på all den bra kraften, jag hade som mest 21,2 m/sek, men inga problem. Går in i Kristianopel och har en trevlig kväll med bra mat på krogen.

9/8 Det blev en kort resa idag, bara 20 M. Det blåste rejält igen, 19 som mest. Skall träffa en bekant i Mörbylånga, därav den korta resan. Hemma hos Laban i hans stora fina hus, blir man bjuden på bra middag, öl och som avslutning en del bra whisky. Det är lätt att bli bortskämd!

10/8 En del krångel innan jag lyckas få bort bojkrok och komma loss. Lite bökigt med boj bak, linor iland och sittbrunn i mitten när man är ensam. Får en kanonsegling förbi Kalmar och upp i sundet. snabbaste jag gjort med 9 knop på loggen stora delar av tiden. Det lugnar sig vid Blå Jungfrun men vid infarten mot Mannen ökar det på rejält med 15 m/sek igen så det är bara att försöka reva. Stannar vid Vippholmarna norr om Älö där det finns Kryssarklubbsbojar. Här låg det förr ett 50-tal båtar, idag blir vi 3. De båda andra har tagit de 2 bojarna men ingen har någon bojflagga som krävs för att få nyttja dom. Nästa år skall jag inte betala för min eftersom alla gånger jag försökt det här året har de varit upptagna av icke betalande så att jag varit tvungen att ankra.

11/8 Vaknar i kanonväder. 2-3m/sek och sol så jag bestämmer mig för att idag skall inte motorn behöva jobba. Seglar direkt när ankaret släpper taget och glider tyst fram. Får kryssa i början men vad gör det. Efter ett par timmar vrider vinden 180 grader och det blir regn och åska men sånt går ju över. Fortsätter segla sakta och får ytterligare en rejäl skur när jag ringer Johny och berättar att jag inte kommer till Fyrudden som jag sagt. Han  säger att det måste du, Rejdar och jag står här och väntar! Det var bara att starta motorn och köra så fort det gick i 3 timmar. Det blev middag hos Ida på udden så småningom, dock inte riktigt nyktra.

12/8 Rejdar och Johnny åker hem men jag får nytt besök av Göran och Pära. Ny hård kväll med middag på samma ställe.

13/8 Gästerna åker hem och Margitha som jag har lägenhet ihop med kommer istället. Johnny kommer tillbaka och har Lotti med sig så det blir ett nytt krogbesök hos Ida. Jag väntar på stamkundsrabatt.

14/8 Är riktigt orolig för att båten skall få liggsår så vi seglar sakta till Harstena. Är säkert 10 år sedan jag seglade dit så det är riktigt kul. Det märks att det har kommit in mera pengar i bilden med en del nybyggda hus och mycket renoverat. 15/8 Handlar färskt bröd i bageriet före frukost. Sedan seglar vi norr ut för att titta på Havsörn på Väggön men ser tyvärr ingen. Tillbaka till Fyrudden för att lämna av Margitha som måste hem och jobba.

16/8 I dag skall båten få lite översyn och några småsaker fixas. Återstår att se hur mycket som blir gjort, det är kanonväder med blå himmel och 4 m/sek. Det blev avfrostning av kyl och slipning av del av däcket innan lite bunkring och avsegling. Seglade medsols runt Fångö och Kätillö innan jag drar norr ut till Tyrislöt där Johnny bor. Han hjälper mig med att tejpa storseglet som spruckit. Skönt att pricka av lite på "att göra listan".

17/8 Inte mycket blir gjort tack vare skitväder. Johnny skjutsar mig till Stegeborg för att titta på hamnen och deras lyftmöjligheter. Det får bli vinterplats om ingen köper båten innan dess.

18/8 Om möjligt ännu sämre väder, regn regn och åter regn. Vi åker och tittar i en annan marina som är billigare men de kan inte lyfta så tung båt. Handlar lite i Sandens handel som stänger för säsongen nästa vecka. Jag behöver torkväder några dagar för att kunna täta en liten läcka vid ett röstjärn.

19/8 Ny risk för liggsår så efter lunch med Johnny drar jag iväg på sälsafari. Det är bara 8 M. till Sandsänkan som är sälskyddad så jag följer kanten på det ett varv. Jag blir förföljd av sälar så fort jag stängt av motorn, 5-7 stycken bakom och en och annan som kommer nära på sidan. Det roliga är att de kan vara bakom ryggen och titta på mig men så fort jag tittar på dom dyker de. Jag tror att de är blyga, de är ju nakna! Därefter seglar jag sakta sydväst bland alla grynnor till Håskö som är ett fantastiskt fint fiskehemman med helt skyddad hamn.

20/8 Ligger kvar, har ju äntligen hittat en ledig SXK-boj. Vädret har varit perfekt och det har varit rörelse i hamnen med mycket att titta på. Det märks att jag har hamnat inomskärs och många har väldigt lite erfarenhet. I morgon skall jag flytta mig en bit.

21/8 Tar mig sakta till Tyrislöt för att hämta Margitha. Vi blir bjudna på lunch hos Johnny och Lotti innan vi seglar tillbaka till Håskö. Det är jättefint där men just idag hade de hjälp av en otrevlig människa.

22/8 Vi seglar ut till Sandsänkan för att Margitha ska få se sälar. Som mest hade vi 5 st intill oss samtidigt. Plötsligt kom dimman så vi såg inte så långt. Vi fortsatte sedan till Flisfjorden på Harstena dit Johnny kom lite senare.

23/8 Jag får hjälp av Johnny att ta loss ett röstjärn (fäste för vajer som håller masten och går igenom  däcket) som läckt lite när jag haft överbrytande sjö. Vi har i nåtmassa och sätter tillbaka det hela. Sedan lunchar vi och seglar till Tyrislöt eftersom Margitha skall hem och jobba. Vi blir ett gubbjäng som skall ut på en lite längre segling på torsdag.

24/8 Bara 4 mån till julafton! Behöver fixa lite med båten innan gubbarna kommer ombord så jag seglar först till Lagnö för att köpa motorolja. Svaga vindar så det går sakta. Sedan kryss igen till Fyrudden för att ladda ström och tvätta båten. Det blir bara 25 M men tar hela dagen, i morse blåste det bara 1 m/sek och vinden har snurrat ett varv under dagen. Det skall bli skönt med gastar som kan hjälpa till att skota, hoppas att vi får bra vindar.

25/8 Avfrostar kylen, sanerar däcket som såg ut som stampat jordgolv, dammsuger och tvättar lite och handlar. Sedan seglar jag norr ut igen i fin vind till Tyrislöt. Johnny kommer ombord sedan drar vi vidare norr ut men vinden dör så vi får motorisera sista biten till Arkösund. Eftersom vi bojkottar Promarina lägger vi oss på NSS brygga.

26/8 Upp och väcka tuppen! Sedan seglar vi norr ut, ibland med motorstöttning eftersom SMHI har sagt 9-12 och vi bara får som mest 8 och oftast 4. I em. lyssnar jag på sjörapporten och de vid håller att det blåser 9-12. Kan de inte öppna fönstret och kolla, det blåser 3-4! Vi kom till Nynäshamn där Tommy mönstrar på, kul för honom att få vara i vuxnas sällskap, det är han säkert inte bortskämd med eftersom han numera bor i fjollträsk. Massor av kappseglare här så det är lite trångt i hamnen men vi fixar en bra plats.

27/8 Upp tidigt igen, vi skall långt. Granskär som ligger vid Furusundsleden är målet så vi passerar Möja och tar Rödlögaleden. Det blir nästan 70 M men vi har rejält med byig vind så båtstackaren får slita hårt. Vi ankrar för natten eftersom vinden skall vrida.

28/8 Finväder men lite vind så vi seglar några timmar innan motorn får jobba. Vi passerar Rödhamn och går sedan in i leden mot Mariehamn östra. Vi tankar innan vi förtöjer. Sedan blir det bastu efter ankardrammen och en pizza på stan.

29/8 Skitväder med regn och blåst. Vi hyr en bil och åker omkring hela dagen. Vi lunchar på Stallhagen, ett häftigt ställe som bl.a. brygger gott öl och gör god mat. På kvällen gör gubbarna en massa mat som vi skall ha färdig.

30/8 Skapligt väder och när vi kommer ut på havet onödigt mycket vind och vågor men gubbarna klarar det bra. Mot slutet lägger sig vinden men återkommer efter en halvtimme från det håll vi skall mot. Vi tar oss kryssande till Furusund så gubbarna har fått slita hårt men det gör dom gott. På kvällen passerar 10 st stora färjor precis utanför under 2,5 tim. Var kommer alla människor ifrån som åker?

31/8 Vinden mitt i näsan in till Åkersberga där vi svänger söder ut och kan börja segla i svag vind. Det går sakta så vi tar kväll vid Bullandö. En trevlig marina med en bra restaurang. Jag får också en bastu.

2016-08-01 20:35:19 - Pehter, pehterlinge@hotmail.com

Satte mig nyss och läste öite mer om dina strapatser. Upptäckte då att vi visst missade varandra i Ålborg , bvar där 27-28.
Lite ryggont gör väl inte en krutgubbe som dig så illa, lite vila bara sen är det på´t igen.
Ha dä.

2016-08-02 08:31:14 - tommy, tommy52.johansson@gmail.com

Krya på dig Ta en stor GT så går det över. Ha de gött

2016-08-02 14:41:23 - S-E

Aha Peter, det var därför de hade slut på Akvavit! Inte konstigt att jag har ont i ryggen.
Och du Tommy, tror du inte att jag har provat? Inte faan hjälpte det men det blev ju lite roligare!

2016-08-06 20:35:43 - Klasse Gustavsson, klasse.gustavsson@telia.com

Om du mellanlandar i Åhus så kan du väl höra av dej om du har lust. Det är många år sedan vi sågs din gamla snedseglare. Hade varit kul.nikoline.dinstudio.se/resources/smilies/16x16/wink...

2016-08-06 23:17:30 - S-E

Hej Klasse! Klart jag hade gjort det om jag bara vetat, hade varit skitkul! Har redan passerat och ligger på Hanö.

2016-08-24 23:00:33 - Tommy, tommy52.johansson@gmail.com

Ha en bra gubbsegling det brukar bli trevligt
Ha de
Tommy

2016-08-25 00:54:35 - S-E

Ja du Tommy, här skulle du passa in bra. Vi skulle behöva någon som är av din längd eftersom vi har en lite kortare koj över. Jag är säker på att vi kan hitta en sysselsättning som skulle passa dig och oss som inte är för betungande.
Ha det så bra i alla fall!