Vårrustning igen

[counter]

2016-04-03

3/4 Igår drog jag i 5-6 meter nåt. Nu är det bara att vänta och se om den torkar eller fryser fast innan det går att skära och slipa den. Nu väntar byte av roderlager och skrovpolering.

7/4 Ibland råkar man ut för konstiga fel. Min AIS har inte fungerat som den ska sedan i höstas vilket ni som gått in på Marinetraffic märkt. Den har under lång tid bara sänt min position ibland. Av den amerikanska tillverkaren har jag fått tipset att det troligen är dess GPS-mottagare som bråkat. Jag har skaffat en annan antenn vilket inte hjälpte. Nu har jag haft specialisthjälp som konstaterat att felet sitter i VHF-antennen som är för dålig. Trodde inte att det kunde vara den eftersom jag fått andras position. Den är för dålig att sända med men duger inte till mottagning! Nu gäller det bara att komma underfund med om det är kabeln eller själva antennen som är problemet. Det går att lägga ner pengar och tid på skitfel!!!.

9/4 Nåten har torkat så pass att den går att skära vilket nu är gjort. Den kräver mer torktid före slipning. Nu fungerar också min AIS med en nödlösning till antenn! Det börjar kännas som om många problem är på väg att lösas så att jag kan annonsera ut den till försäljning, Jag säljer inte något som jag inte tror fungerar!

10/4 Slit och släp! Har haft 2 gubbar till hjälp, Rejdar och Roland, med polering av skrovet, utan dom hade det inte fungerat! Nu är det blankt så jag är lite orolig för djurskyddsföreningen, någon fluga kan ju halka och då är det väl mitt fel men jag kan kanske skylla på gubbarna? Finns lite kvar att fixa men det klarar jag själv. Börjar bli dags att annonsera trotjänaren men de med skambud behöver inte besvära sig. Får jag inte rimligt betalt seglar jag vidare, det är inget fel på båten men skepparen har en del ålderssymptom. 

13/4 Småfixar med båten varje dag nu och annonserade ut den igår. Idag har propellern fått ny zinkanod och jag har städat bort lite kabel från elsystemet som inte längre behövs.  

16/4 Några intressenter har hört av sig men ingen verkar vara långfärdsintresserad. Det kan innebära att jag får behålla en del utrustning som jolle med utombordare, watermaker och en del annat som i så fall skall säljas. Det är dock långt kvar till avslut eftersom några verkar tro att det är någon form av hittegods som man kan få för en spottstyver. Det jag inte gillar är folk som inte kan ge ett seriöst bud och sedan stå för det. Sådana kallar jag för skitstövlar och jag eldar hellre upp saker än säljer för skitpengar till den sorten. Det kanske blir så att jag seglar vidare i en båt som jag vet är i ordning... Det börjar närma sig ett beslut nu, kanalen öppnar snart!

19/4 Fixar lite varje dag. I går blev det ny gasolslang till spisen, den skall ju bytas eftersom den är datumstämplad. Idag har jag kopplat in GPS-data till den yttre VHF-radion. Varvet har äntligen tagit isär roderlagringen så nu börjar det hända saker.

20/4 GPS till VHF:en fungerar inte men jag har polerat lite på skrovet, nåtat lite som fattades på däck och undersökt en del om försäkringspremier. Alandia som jag har nu har, har aviserat att jag kanske skall betala en del själv på det skadade roderlagret p.g.a. varvets otroliga lyftkostnad! Om de hävdar det kommer jag att betala men byter bolag. Har också undersökt lite priser på EPIRB och satelittelefon för att kunna få väderrapporter och mail utanför mobiltäckningsområden.

21/4 Roderreparationen klar så nu återstår lite bättringsmålning av köl och roder. Tyvärr är det lite för kallt för att det skall härda så det tar lite extra tid. Jag har svårt att få tid för båten eftersom det är mycket att göra på företaget, men nu har alla hyrbilar fått sommarhjul.

22/4 Akterruffen återställd så nu är det seglingsklart när bottnen är klar. Det är en temperaturfråga. Tyvärr är buden lite för låga för att sälja båten så det lär bli en fortsättning med den gamla. Hade idag en diskussion med en mäklare som har den bestämda uppfattningen att en catta inte är sjösäker! Välkommen till nutiden! Min kölbåt har 3,5 ton bly som försöker sänka den, en påkörd container är inte bra. Ett hål i ena skrovet på en catta går att leva med! Om inte brandrisken fanns skulle jag inte ens ha livflotte på en sådan. 

25/4 Letar fortfarande fel på AIS och VHF. AIS-en fungerar ibland, sånt kan göra en tokig. Skall också sjösätta Maxin, mitt äldsta barnbarn Christian skall bli fadder för den i sommar. Jag behöver göra om draget på trailern till den och byta kompassen, sedan hoppas jag att allt fungerar. Den har inte varit i sjön de senaste 3 åren så det är väl risk för någon överraskning.

26/4 Idag har elspecialisten Lennart och jag letat fel. Vi har kommit på att antennen till AIS:en behöver komma upp i masten. Konstigt, det har ju fungerat tidigare med att ha den nere vid däck. Det innebär att jag måste dra kabel genom masten ner till mottagaren vilket är besvärligt när masten sitter på. VHF:en är svårare, vi vet nu att alla kablar från GPS fungerar korrekt så det måste vara fel på mottagaren. Lennart ska undersöka den med lupp! 

28/4 Jag tror jag blir tokig! Att AIS:en fungerade var bara tillfälligt! Det verkar som att den fungerar en stund när jag bytt antenn, har nu provat med en tredje som också fungerade en stund. Jag tror ajg ger upp, det innebär i så fall att ni inte kan se var vi befinner oss på de AIS-sidor som finns på nätet. En ny apparat kostar runt 7,000:-. Idag har vi börjat fixa med den utlånade Maxin. Den var skapligt skitig efter 3 1/2 år i malpåse, men mycket vatten och lite vax gör underverk.         

Antal kommentarer: 2

2016-04-11 17:17:49 - Kjell Björk, sm5mgw@hotmail.com

Hej var bär det av i år?

2016-04-11 22:45:30 - Sven-Erik

Det beror på om båten blir såld. Finns några alternativ men väster ut blir det.
Namn: E-postadress: Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)




Mata in koden inbäddad i bilden