1/6 Peter hälsar på en stund före avgång. Går sedan sakta igenom Sotenkanalen som är saltvatten. Hur många sådana kan ni räkna upp? Jag har bara passerat 1 tidigare! Seglar sedan genom trånga sund till Hamburgsund. Det ser så fint ut så jag bestämmer mig för att lägga till och gå en promenad. Den slutar i en marina för att köpa en låsring till en vinsch som inte finns i lager. Jag kollar kylvattnet i motorn som har sjunkit lite så jag ber marinan om hjälp, kroppen klarar inte att krypa in bakom motorn längre. Ingen har tid idag men har blivit lovad hjälp i morgon, hoppas bara att det är någon slang som läcker och inget stort haveri.
2/6 Marinapersonalen skulle börja 05:30 så det blev en tidig morgon. Kl.8 hade ingen kommit så jag gick och frågade och fick beskedet att de inte har tid att hjälpa mig! Försökte låna ett verktyg för att provtrycka men det gick inte att hitta, sämre ordning i en verkstad har jag aldrig sett, inte konstigt om de inte får något gjort. Jag lyckas själv hitta felet som var en slang som spruckit, jag bytte den. För ett år sedan bad jag varvet byta alla gamla torra slangar vilket de tydligen inte gjorde. Seglade norr ut och tänkte ta lunch vid en kryssarklubbsboj efter vägen. Alla upptagna av båtägare som inte har köpt bojflagga så jag ankrar. Känns lite konstigt att behöva det när jag är den enda som har flagga men jag känner inte för att bråka med dumma människor. Ringer och gratulerar ett barnbarn som fyller 25, grattis Nadine! Tar natthamn i Strömstad, det är minst en kilometer enkel att gå för att lösa hamnavgift...
3/6 Går en tur i byn och kompletteringshandlar lite men glömde köpa dill. Bara 6 M till Koster. Ett lummigare och grönare ställe har jag aldrig sett, fantastiskt! Vi är nog ett 100-tal båtar här varav 2 svenska pensionärer. Undrar om inte norrmän jobbar, de är många yngre, med tydligen gott om pengar. De flesta har stora bränsleslukande motorbåtar. De har så höga fribord att de inte klarar att förtöja utan hjälp. Vädret är ofattbart bra men idag fick motorn gå över ett spegelblankt hav.
4/6 Går sakta genom rännan mellan Kosteröarna. Det är gott om granit som här är uppblandad med diabas och alldeles för hårt att ge sig på med båt. Väderrapporten sa 1 m/sek ökande till 4. Verkligheten var 7 m/sek så det blev en fin segling istället för motorgång. Det var spännande att passera Grisbådarna som jag blivit varnad för av flera men även de gick bra. Passerar den kända fyren Färder på vägen till Sandefjord. Där träffar jag Cato, en bekant sedan förra året i Risör. På kvällen kommer Rolf med färjan från Sverige.
5/6 Rolf och jag kommer iväg vid 10-tiden och får en fin segling. Vi tar dock motorn till hjälp när vi skall igenom sundet kallat Kreppa som är riktigt smalt med höga bergväggar på sidorna. Vi tar kväll i Kragerö efter 32 M och ytterligare en dag med kanonväder.
6/6 Ut på ett ganska upprört hav så Rolf får sig en omgång. Han klarar precis sjösjukan eftersom vi bara går till Risör. Lite vind och 2-2,5m vågor känns när man är ovan. Fortfarande bra väder. 2 sallader, 2 öl och 2 koppar kaffe kostar här 650 N/kr så det är bäst att börja köra långa dagsetapper och ta sig vidare till nästa land.
7/6 Går tidigt efter tankning av 125 lit. skattefri diesel a 11,88 N/kr lit. Vi skall långt, Rolf skall mönstra av i morgon och jag vill gärna visa honom Blindlejaleden så vi passerar Lillesand och fortsätter till Kristiansand. Det blir 70 M för motor i rejäl motvind och lite motström. Det varma fina vädret jag haft ett par veckor har nu bytts mot bara 14+ men sol.
8/6 Rolf åker vid 7-tiden och efter en liten stund kommer en kuling. Den kommer från nordost som är perfekt riktning men den är riktigt jobbig med 17 m/sek i byarna och svårhanterlig så jag avvaktar och tittar på när andra måste förtöja om. Det blir ett litet kaos i hamnen. På em. lägger sig vinden nästan helt så jag ligger kvar till i morgon. Tar en lång promenad i den fina staden. Hamnavgift 260 N/kr mot 100 i förra hamnen.
9/6 Avgång 05:40, det skall bli ostlig kuling i eftermiddag. Jag hinner 35 M på 6 tim och precis när jag svänger in i Korshamnsleden börjar det blåsa. Det blir en fin resa även de sista 15 M till Farsund men här är hamnen full, det är flera som kommit på att det skall blåsa. Lägger mig utanpå ett gäng Danska gubbar som kommit från Fair Isle, deras båt liknar en torkvinda, det mesta är blött. Hoppas jag får en trevligare resa. Jag ligger 30 m. från en bra livsmedelsbutik så nu gäller det att proviantera rätt. Bestämmer mig för att äta ute och går upp i byn. På första stället, en kinakrog var det osäkert om den var öppen så jag gick vidare till en pizzeria. På min fråga om den var öppen var svaret ja, på nästa om det gick att sitta där och äta var svaret också ja, men stolarna var upplagda på borden så jag undrade var. Jo det var bara att ta ner en stol och sätta sig. Om de inte orkar ta ner stolen åt mig orkar de troligen inte heller fixa vettig mat så jag talade om vad jag tyckte och gick till ett tredje ställe. Fick en halvbra pizza och en cola för 160 N/kr. Bättre att äta ombord som vanligt.
10/6 Ligger kvar, det blåser för mycket motvind på havet och jag har 40 M till nästa hamn. Det skall vända tills i morgon. Studerar tidvattentabellen jag fick låna av Danskarna. Söder om Shetland kan strömmen vara stark, flera knop! På västa stället Pirthland Falls kan strömmen vara 14 knop. Dagen har ägnats åt att friska upp tidvattenkunskaperna som är allt för gamla. I morgon skall jag få växlande vindar enligt 3 olika vädersaiter så nu skall jag iväg.
11/6 Är man lat ena dagen får man igen det nästa. Idag har det varit väldigt lite vind och ett nästan blankt hav. På förmiddagen hade jag upp till 2 knop medström men det fick jag igen på eftermiddagen med lika mycket emot. Den förväntade ankomsttiden före kl 20 blir istället 21:30 d.v.s. 11 tim. på havet. Jag har nästan inte sett ett moln på över 2 veckor nu men i eftermiddag fick jag lite skugga. Ligger nu i Tananger nära Stavanger och har just fått lite mat. I morgon skall jag försöka hitta billig diesel, det gäller att ha fullt på vägen till Shetland som jag räknar med skall ta lite över 2 dygn. Hade varit skönt att slippa undan med en natt men det går inte så man lär väl vara lite sliten vid framkomsten. Huvudet skall ju räkna på ström och tidvatten då.
12/6 Hade tänkt ta mig upp på Predikestolen men det är 40 M enkel dit så det går åt 3 dagar med uppstigning och tillbaka hit. Går norr ut istället. Kör kemikalier genom watermakern som inte blivit gjort på 2 år. Jag tror inte det är orsaken till den låga produktionen utan högtryckspumpen ger för dåligt tryck. Har en sådan ombord men det är lite skruvande för att få den på plats. Får en fin segling som till en början är kryss men det vrider så att jag får en kanonsegling i 7 knop. Ser ganska mycket snö på topparna. Innanför Karmöy växlar vinden så jag tar motorn till hjälp. Hittar en bra krog med spare ribs så jag blir riktigt mätt. Blir också av med mina sista norska kronor sedan förra året. I morgon skall jag fylla tankarna med diesel innan jag styr väster ut.
13/6. Tankat och klart 06:30. Här kostar dieseln bara 9,30 mot 11,88 i Risör! 3-4 m SO-vind skjuter på bra i början men är för klen att bara segla i. Jag har ju lite bråttom för att slippa 2 nätter till havs. Under dagen avtar den till 1 m/sek. En önskedag på ett nästan stilla hav och helt blå himmel! På kvällen kommer vind från norr och det blir riktigt kyligt så alla kläder åker på. När jag lagar middag tar plötsligt gasolen slut, tur att jag kan använda en elplatta i nödfall. Jag passerar genom oljefältet med mycket båtar och plattformar när solen går ner.
14/6 Har under natten seglat långa stunder men fy vad dagg, allt ute blött. Med alla larm på och äggklockan på 25 min har jag sovit flera pass men alltid blivit väckt av något. När solen går upp blir sjön riktigt gropig, är rädd för att bryta armar och ben så det gäller att hålla sig i. Troligen är det tidvattenströmmen som ställer till det. Precis kl. 9 passerar jag 0-meridianen och är därmed på västra halvklotet. Jag möts av flera sorters sjöfågel jag inte tidigare sett. I hamn kl 15 och klarerar in. Här har de inte fattat att de är med i EU än så länge och dessutom kom jag från ett icke EU-land. Det blir mycket skrivande men ingen tittar på mina papper, ser väl ärlig ut! Staden är typiskt engelsk med allt byggt i gråsten och på landsbygden ser det ut som en stor golfbana, bara gräs och inte en buske så långt man kan se. Dessutom kör alla på vänster sida, vilken tur att alla gör fel! Får en prislista för utförsel i hamnen, klart prisvärt!
15/6 Sov som en klubbad i 11 tim.! Det blåser 10-12 m/sek och jag ligger i rätt hamn. De som ligger på västra sidan av piren har det inte kul. Häftig by, allt gjort av sten men typiskt engelskt grått. Hittar en pub med nät som jag kan nå från båten efter inköp av en öl. (Pos:60,09.23N 01,09.49W) Det skall tydligen blåsa ett antal dagar så jag blir kvar här. Hamnavgiften är 10 Pund, ungefär 120:- men tyvärr ligger jag som 4:e båt från kajen och ingen går härifrån p.g.a. vinden.
16/6 Språket här är speciellt. Det är engelska med en brytning som låter holländsk. Kanske är det en rest av norska sedan det tillhörde Norge. Blåser lika illa idag och är bara 10 grader så jag har sittbrunnstältet uppe. En båt innanför går så nu är jag 3:dje båt ut. Går och handlar en gästflagga och letar en reservdel till en vinsch. Det är svårt att ta sig fram mot vinden!
17/6 I natt har det regnat lite så nu är saltet borttvättat. Det blåser lika illa så det är bara att ligga kvar. I går kväll var jag på segelklubben och tog en öl. Då kom det vid två tillfällen fram okända människor och gratulerade till en snygg tilläggning när jag släppte ut båten innanför. Man skall ha lite tur! Har bytt ett filter i w-makern, vi får se om det hjälper. Annars mest tyckt synd om mig själv, det har småregnat och blåst som sjutton. Det tjuter från masterna så man hör inte om man tänker och i så fall på vad. I kväll skall jag gå på segelklubben och ta en öl så att jag åtminstone kommer ur båten idag. Det blev kul med 7 lokala musiker varav en spelade minst 3 instrument.
18/6 I morse när jag vaknade hade vi fint främmande i hamnen. Danska drottningens båt har kommit in. En skaplig gammal träbåt på 70-80 m. Hyr en bil, dyrt här men jag delar med tyskarna i grannbåten som inte törs köra vänstertrafik. Vi åker så långt nordväst vi kan komma innan vi kör så långt söder ut vi kan komma. Fantastiska vyer med gröna kullar, inte ens en buske växer här. Vi ser hur de bryter torv som jag tror används till bränsle. Husen är väldigt små och ligger långt isär. I södra änden var vi först uppe vid fyren, en skaplig promenad, den ligger högt, där vi fikade. Sedan ner till en gammal vikingaboning sedan 100 år BC som användes in på 16-1700-talet. Därifrån såg vi en skuta i brand, det rök som sjutton och en helikopter följde ovanför. Vet inte hur det slutade men hoppas det gick bra. De hade det tungt i motsjön med 2-3-metersvågor. Nu har det mojnat, några har lämnat hamnen men jag tror det blir bra i morgon. Vi är 2 båtar som går till Fair Isle kl 6. Det skall blåsa emot på em. och vi har lite över 40 M dit.
19/6 Seglar söder ut 43 M. till Faire Island. Vi är 3 gästbåtar här så jag har en på utsidan, det är alltså en liten hamn och här är det en fast kaj så det gäller att förtöja rätt så att inte båten blir hängande när vattnet sjunker 1,6 m. Här bor ett 60-tal fastboende och här växer bara kort gräs, massor av får och ännu flera fåglar. Hit tar man sig med deras transportbåt ”Good Shepherd IV” eller med flyg som man beställer. Alla människor här är otroligt vänliga och tillmötesgående. Man måste nog vara det annars blir man nog fort utfrusen i ett så litet samhälle.
20/6 Tar först en promenad men det är så mycket fårskit överallt så det är nästan omöjligt att sätta ner foten utan att trampa i någon. Tar sen cykeln till södra änden av ön, en hemskt lång uppförsbacke och motvind. Det finns några små gårdar som alla verkar hålla på med fårskötsel. En liten affär finns, idag säljer de äpplen, i morgon kommer bröd och mjölk med båten från Shetland. I kväll skall jag och båtgrannarna äta på fågelobservatoriet, man måste beställa innan och vet inte vad man får. Serveras kl 18 och en kvart innan kan man köpa öl.
21/6 Får en kanonsegling hela vägen med ibland häftiga vågor. Dyningar på 4-5 m kommer från Grönland eller Kanada cirka 100 m långa och från andra hållet vind mot strömmen med krabba 1,5 m. vågor. Omöjligt att göra annat än hålla sig i under några timmar. På slutet möts jag av en hemsk stank av koskit innan jag går in i Kirkwall på Orkney. Här är det lika färgglatt som i övriga Skottland, d.v.s. massor av grå nyanser. Hittar en plats längst in i fiskehamnen men ser att jag måste vara borta kl 8:00 i morgon.
22/6 Vaknar tidigt så jag drar direkt. Får en fin kryss i 5-6 m vind och lite medström. Efter några timmar skall sundet mellan Orkney och Scottland passeras. Det blir den vådligaste resan hittils. När ström, som ibland är 5 knop möter vind blir det hemska vågor. Ändå hade jag lite vind. Det är det absolut värsta jag varit ute i under 36 års segling. Vågor på 2-3 m. poppar upp överallt så båten slås från sida till sida trots att jag har segel uppe. Det varar cirka 4 timmar med något uppehåll. Tur att jag inte blir sjösjuk trots avsaknaden av mat. Jag törs under långa stunder inte gå ner i båten. Otroligt, det enda som gått sönder var ett glas som gjorde en lång flygtur. Har nu kommit till Wick marina på Scottland, lika grått här, men fiskebåtarna har kulörta färger.
23/6 Jag har pratat med lokabefolkningen här och ett sådant strömrace jag hade igår händer tydligen några gånger per år och har med hög och lågtryck att göra. Idag har jag vilat, försöker dölja mina blåmärken som blir hemska när man äter blodförtunnande. Händernas ovansida ser svarta ut. Annars har det varit finväder och jag har gått en lång promenad och handlat lite förnödenheter. Hittade färska skotska jordgubbar, jättegoda, de hade nog gödslats med koskit som det luktar mycket av här. I hamnen finns en stor säl som tigger fisk från inkommande fiskebåtar. Sjöräddningen släpade in en segelbåt som fått ett fisknät i propellern, måtte jag slippa sånt. Väderrapporter är inte alltid så enkla att förstå sig på. Jag har hört om Jackie oilfield i en vecka nu men inte vetat var det ligger. Tydligen skall jag passera där i morgon på väg till Inverness dit jag har lite över 70 M. Hoppas på medström men eftersom det tar minst 12 timmar bör jag få hälften av varje. Käkat middag på en liten krog som visade sig ha en stjärna i Guide Michelin. Kanonmat och till vettigt pris!
24/6 Uppe 5:30 men när jag tittar ut är det så dimmigt så jag ser inte andra sidan av hamnen. Jag lägger mig en stund. Kl. 7 har det lättat lite så jag drar iväg. Efter en stund börjar det regna och det håller på i 3 timmar. Har lite medström och vinden akterifrån för en gångs skull. Allt går bra ända tills jag skall in vid Inverness, en krokig led med stora grunda sandbankar, då jag får motström. Det ligger ett par båtar ankrade på vägen, de väntar väl på att strömmen skall vända men jag tjurar på. Högt varv på motorn och seglen uppe så jag gör 7 kn. genom vattnet, men som sämst går det bara 1,9 kn. framåt. Har nu förtöjt i Inverness marina, stor men trist efter 78 M. och klockan är 20 här. Blir inget stort midsommarfirande men jag hoppas alla läsare får det!
25/6 Väntar till 12:30 för att få medström men det är bara 2 M. till Caledonian Canal så det tar bara några minuter. Checkar in och betalar 215 £ (ca 2,600:-) för att få vara på kanalen 8 dagar. Gör 2 uppslussningar innan jag stannar i Clachnaharry där första marinan finns. Husen ser hemskt tråkiga ut men människorna är väldigt trevliga, alla hälsar och naturen är otroligt grön. Det blev en lång cykeltur här för att hålla kroppen igång. Skönt att slippa vågor och ström! Härifrån skall jag ta Muirtowns slusstrappa upp 4 slussar.
26/6 Lidlbesök per cykel innan avgång. Här får man hjälp av slussvaktarna med linorna, bästa service jag sett! Vi som är ensamma ombord verkar vara populära här. Det ligger mängder med outnyttjade båtar på de bryggor som finns och det är mycket hyrbåtar i rörelse. Det ser lite konstigt ut när de använder bogpropellern för att styra istället för rodret! På förmiddagen var det shortsväder men i em. är det kallt och regnigt så jag stannar efter 4,5 M. i Dochgarroch efter 5 slussar. Här finns några hus och en pub.
27/6 Drar vidare ut på Loch Ness, ska se om jag hittar ”Nessie”. Sjön är över 200 m. djup och vattnet är alldeles svart. Plötsligt visar ekolodet bara 220 meter djupt där det är cirka 200, det måste vara Nessie som är under båten. Det är 4-500 m. höga kullar runt omkring och det är otroligt lummigt och grönt. Regnskurar och 10-15 m/sek mitt emot och ibland soligt och fint. Passerar Stron, en gammal borg på vägen. I fort Augustus får jag hjälp av 2 trevliga engelsmän med linorna, eftersom de kvinnliga slussvaktarna inte har tid, så jag slussar upp 6 slussar. Kör en maskin smutstvätt. Ser att jag glömt något att bära tvätten i liksom en del kläder hemma. På kvällen träffar jag engelsmännen på puben så det blir ett antal öl och ett par whisky.
28/6 Tar det lugnt, har fått jätteont i nacken, s.k. nackspärr. Försöker torka tvätten inne eftersom det regnar. Fixar lite med engelsmännens båt. Här är gott om hyrbåtar så det finns en del roliga manövrar att titta på. Passar på att dammsuga eftersom jag hittat el.
29/6 Ringer och gratulerar min dotter som fyller 27. Går vidare genom ett fantastiskt grönt landskap, inte så konstigt, det regnar ju väldigt ofta. Slussar upp 2 ggr innan jag är på högsta punkten som heter Loch Oich. Går vidare via ett par broar till Laggan Lock där jag stannar för dagen efter bara 9 M. 31 sjömil på 5 dagar är väl höjden av lathet?
30/6 Vaknar av det vanliga smattret på taket. Öppnar verkstaden och försöker bygga en anordning för att fylla över gas från engelska tuber till mina svenska. Inte helt enkelt, skulle behövt en svarv. Avbryter vid lunch för att slussa ner och gå vidare över Loch Lochy som är sista sjön. Slussar ner ytterligare 2 ggr innan jag tar kväll i Banavie efter 23 M. Idag har det bara kommit 2 regnskurar eftersom det var en halvtimmes uppehåll vid lunch, fy! Eftersom det regnar så mycket finns inget damm i luften vilket märks inuti båten. Det har inte funnits vare sig internet eller tv-kanaler på vägen genom kanalen. Det är också riktigt glest befolkat men otroligt vackert.