aknar
1/5 I kommande vecka blir båten färdig på varvet. Sedan återstår en massa packande och att lösa AIS och VHF-problemen. Har ni funderingar på att följa med en bit är det dags att börja planera. Till att börja med skall jag ta mig via kanalen till Vänern och nerför älven till Göteborg. Därefter norr ut upp till Koster och över till Norges kust. Den skall jag sedan följa via Blindleja och vidare ända upp mot Bergen. Sedan är det tänkt att jag skall ta ett hopp över till Shetlandsöarna, så det är bara att hänga på! Plats i egen hytt finns och kostnaden är låg.
2/5 Idag har glasförrådet förnyats. Jag köpte dyra melaminglas på båtmässan för ett par år sedan som skulle hålla i evighet. Jovisst, nog håller de men de har blivit helt grå och ogenomskinliga så det ser oaptitligt ut. Nu har det blivit riktiga glas och de dyra har hamnat i soptunnan. Givetvis var foten större så jag fick göra om hyllan där de hänger.
3/5 Sjösatt och flyter. Tror också att AIS-en har självläkt! Igår hotade jag med att köpa en ny och skrota den gamla, det gjorde tydligen nytta. Vi får se om det fortsätter så. Nu skall jag försöka få upp en antenn till den i masttoppen vilket inte är enkelt. I morgon skall värmaren i Maxin fixas innan sjösättning så det blir en tidig morgon. Det är ju en bit att transportera båten på vägen och jag hoppas det skall gå bra.
9/5 Fick bra hjälp med antennen så nu är det bara att dra kabeln kvar. I dag motoriserade vi över Vättern till Ombo där flera andra båtar låg. Sjön låg spegelblank. Eftersom vädret var helt fantastiskt så ägnade vi söndagen åt att motorisera till Askersund för att handla mat så att vi kunde vara ute ytterligare en natt, vilken vi tillbringade vid Igelbäckens brygga, Idag har vi seglat hem i dålig vind så 17 M tog 6 timmar....
12/5 Kör bränsle till båten, det är ju stor skillnad att betala 11-12:- mot sjömackens 18:- om man skall ha 250 liter. Maxi 77:an har fätt mast och blivit provseglad av nya kaptenen Christian. Det är inte så lätt i början när det är mycket att hålla reda på men han lär sig snart.Nu är det dags att börja proviantera inför avsegling, det är enklare att göra det här hemma när man vet var det är billigast. Det blir en massa konserver så att jag bara behöver komplettera med dagligvaror. Skall försöka byta bort jollemotorn mot en elektrisk. Den gamla är för tung att hantera. Det svåra är att veta hur stark den behöver vara. Det är inte kul när man skall i land och den går saktare än tidvattenströmmen så att man driver till havs!
13/5 För första gången känner jag ingen riktig motivation att ge mig iväg. Kroppen börjar säga ifrån även om huvudet vill. Men det är bättre än motsatsen! Dessutom är plånboken väldigt tom efter att ha betalat självrisken efter förra årets grundstötning. Den planerade bunkringen verkar tyvärr utebli..Dessutom skall jag ju betala världens dyraste kanalavgift innan resan börjar!
14/5 Monterat ett nytt eluttag för frysbox idag så nu kan man få glass ombord! Har också haft besök av en intresserad gast som verkar ha en del livserfarenhet och är mångkunnig. Såna människor gillar jag, de med tummen mitt i handen har oftast nåt annat handikap också.. Lite fränt är att han är lika gammal som mig, d.v.s. 27!
15/5 Idag har jag bunkrat massor av konserver och en flaska gasol. Pentryt har fått nya stekpannor så nu sjunker det på "att göra-listan" men mycket återstår.
16/5 Nu fungerar AIS-en så nu kan ni se var båten befinner sig. Tack Lennart och ni andra som bidragit! Man söker antingen på båtnamn, NIKOLINE, eller MMSI-numret som är 265651320.
17/5 Bokning hos kanalbolaget skall göras 4 dagar före avresa. Ringde och försökte få reda på om det var flera som skall gå på söndag, i så fall spelar det ju ingen roll om man bokar senare men det gick inte att diskutera. Eftersom man måste boka via nätet så försökte jag göra det vid 17-tiden men det var redan försent! Man kan inte boka hela dagen! Det innebär att att det i så fall blir avgång nästa onsdag. I morgon bitti tänker jag ha ett litet samtal med kanalbolaget...
18/5 Samtalet fungerade perfekt. De erkände direkt att det var fel så nu är jag inbokad på söndag. Det innebär att jag lämnar Vadstena kl 14 den 22/5 så nu är det bara att packa, städa och bunkra kvar.
19/5 Idag har jag dragit kablar från batterierna till akterdäck. Orsaken är att jag bytt bort min utombordare till jollen mot en elsnurra. Nu behöver jag ladda batteriet istället för att tanka och sedan kan jag åka ljudlöst. Snurran väger 9 kilo mot 27 för den gamla! Batteriet kommer från Batteripolen och är slutet så det går att använda liggande.
20/5 Bunkrat lite och fixat så att snurrebatteriet går att ladda på akterdäck. Har också köpt elektronska sjökort från varvet men servicen har uteblivit. Förra året köpte jag från Hjertmans och fick färdiga kort för 1,250:- Nu fick jag ett tomt kort för samma pengar som jag förhoppningsvis kan ladda ner från nätet trots att en av delägarna påstod att kortet är självklart laddat med sjökort. Det är det jag kallar dålig koll!
22/5 Iväg! Klockan blev 14:10 innan jag lossade förtöjningarna. Det blir lätt så när det är ett trevligt gäng som vinkar av. Jag behöver inte heller gå tlll systemet på ett tag efter de presenter jag fick. Tack så mycket! Väl ute på sjön kom så småningom lite vind så att det gick att segla. Efter en stund hörde jag någon som skrek och fick då se en fiskare som hade sk. pulkor ute. Han hade ju väjningsplikt så jag skrek några väl valda ord tillbaka. Varken båten eller pulkorna var utmärkta så han fårskylla sig själv. I Karlsborg träffar jag Toivo och Gunilla så vi pratar en stund. De var med runt norden förra året och har varit på Shetland 3 ggr. Det är alltid bra att prata med någon som vet vad det handlar om. Förra året när jag slussade ut hade jag sällskap med en bilhandlare från Baskarp och nu fick vi sällskap igen. Det bllir min 55:e enkelresa på kanalen och jag ser redan nu att vi kommer att få en del problem. En motorbåt har lagt sig i mitten på en brygga som skulle rymma 2 båtar till men ingen bryr sig så vi andra ligger utanpå varandra. Jag sköt flaggskott i kväll vilket uppskattades av några men inte alla.
23/5 Fick vänta till 3:dje slussgänget och när vi körde in i slussen gick drivningen sönder på den andra båten. Jag hade räknat med en fin segling över Viken när äntligen vinden låg åt rätt håll men den sket sig, jag fick bogsera istället. Det är lite bökigt att bogsera eftersom det inte finns broms på båtar men vi har klarat hela dagen utan skador trots att 2 broar har varit ur funktion så reparatör har tillkallats varje gång. Efter allt strul är vi nu i Töreboda 3-4 timmar försenade men vad gör det. Skilladen är att det inte går åt lika mycket GT.
24/5 Bara 7 mån till julafton! Årets hittils varmaste dag så det blir riktigt varmt i slussarna, 28+ i skuggan. När vi närmade oss Vänern kom det vind och temperaturen föll 10 grader på någon minut så istället för bar överkropp blev det skjorta och jacka. Ute på Vänern blåste det bra, som mest 12m/sek och vinden med så det gick fort till Mariestad och stopp för natten.
25/5 Dagen börjar tufft med regn, 10 m/sek och 8+! Det går närmare 8 knop ända till Läckö där jag ankrar för lite lunch och för att tina upp. Var meningen att fortsätta till Vänersborg men vinden dog ut så seglen slog åt alla håll eftersom vågorna fanns kvar. Det fick bli Dahlbergså istället men jag tror att det är dåligt med nattlivet här. 6-7 husvagnar och en båt som är till salu är allt som finns.
26/5 Dåligt med vind så de 16 M till Vänersborg tog 5 1/2 tim. Därefter vidtog mycket väntan, 4 broar och en sluss tog över 4 tim. så nu ligger jag i Trollhättan ovanför slusstrappan. Är inte många här som pratar svenska....
27/5 Slussar ner och går vidare till lång väntan i Lilla Edet liksom vid broarna i Göteborg. Hade tänkt gå till Grötö dit jag blivit bjuden men orken tog slut vid Lilla Bommen. Jag behöver också handla lite och ta ut kontanter eftersom jag misstänker att det inte finns så gott om bankomater ute på öarna.
28/5 Handlar lite och fixar kontanter. I kön till pantmaskinen var vi ca 15 st. jag var den enda vita. Direkt efter bron får man börja segla så det var bara att hissa på. Ingen rekordfart med 2-3 m/sek men medströmmen gjorde gott. Planen var Grötö men jag var där redan 13:30 så jag fortsatte till Marstrand. Här har det varit kappsegling och här plöjer man ner pengar i kolfiber i både master och segel. Har lite svårt att platsa in med klädseln. Tydligen ska man ha långkallingar, shorts och stövlar vilket inte är min grej.
29/5 Lång segling, hela 4 M till Dyrö där gamla kompisar från medelhavet låg. I kväll har 3 båtar av 5 här varit i medelhavet. Kul kväll med grillning och en massa lögner från förr.
30/5 Fy faan vad det blåser! Kom iväg efter lunch och börjar segla på bara lilla focken. Efter ett par trånga sund har jag revat den till hälften så den är på 5-6 kvm. och ändå får jag en snittfart på 6 knop. Ibland är det svårt att hinna med både att styra och navigera mellan granitbitarna och jag är ju rädd om både mig själv och båten. Ligger nu i Lysekil efter en spektakulär tilläggning i lovart. Vi är 5 båtar i hamnen och den enda som kan komma härifrån innan vinden lagt sig är jag. Det gäller att planera sina krig för att inte förlora!
31/5 Vaknar magsjuk, inte kul. Proppar i mig tvärstoppspiller, dubbel ranson. 12:30 känner jag mig så pass ok. så att jag vågar segla vidare. Här är det så pass mycket grynnor så att göra toa-besök verkar farligt i den hårda vinden. Allt funkar perfekt så jag seglar till Kungshamn. På em. äter jag frukost bestående av matjessill och färskpotatis med en öl och en liten Östgöta sädes. Fungerar perfekt! Blir hämtad av en gammal seglarkompis från medelhavet, Peter som jag hjälpt med att segla hans 65-fotare. Fikar hos honom sedan är det kväll.