Dagbok 2014

Hemma?

2014-08-01

1/8 Tidigt iväg för en lång dag på älven. Även om motströmmen är bara 1-2 knop är den irriterande. Vi får också vänta ganska länge på broöppning på ett par ställen. Vi var 4 båtar som väntade 40 minuter vid Jordfallsbron som är en landsvägsbro. Slö brovakt eller? Vi slussar upp 6 ggr. sammanlagt 44 meter i de bästa slussarna på hela resan. Vattnet fördelas jämnt så man håller sig lätt fast för hand. Efter 12 tim är vi framme i Vänersborg och går på restaurang.

2/8 Tidigt igen eftersom vi igår beställt broöppning till 7:30. Egentligen öppnas den kl 9. Vi tar oss hela vägen till Sjötorp under dagen. Försöker köpa kanalbiljett på nätet men jag har inte koderna för oss som har hemmahamn i Vättern så den rabatten går vi miste om. När vi kommer till Sjötorp är slussen stängd p.g.a. jippo i hamnen så vi måste ligga i gästhamnen utanför och betala en hamnavgift där i onödan. Att få gå till Vättern härifrån kostar 2585:- vilket är billigt om man är här som turist eftersom gästhamnar med el är gratis i 5 dygn/hamn. För oss som använder kanalen som transportsträcka under 2 dagar är det skitdyrt. Det är troligen sista gången jag går här, i så fall blev det 52 ggr. åt någondera hållet från Vättern.

3/8 Dagen börjar med väntan på uppslussning till bassängen där vi blir liggande medan ett åskväder drar förbi. När regnet avtagit drar vi vidare men i slussarna är det hett som i en bastu. Vi kommer till Töreboda på kvällen och har förflyttat oss 10,9 M. Det är nog den kortaste dagsförflyttning vi gjort i år. Vi tar det lugnt och kommer hem till Vadstena på tisdag kväll.

4/8 Handlar lite mat mm. innan vi drar vidare. På Viken får vi rejält med åska och regn på oss vilket även händer senare när vi kommit till Karlsborg. Där inträffade något jag aldrig tidigare varit med om. I Rödesundskanalen var det så strömt så att jag nästan inte kunde förtöja. Det är ju tur att man har en viss erfarenhet av strömt vatten. I morgon skall vi angöra hemmahamnen kl 19 är bestämt.

5/8 Vi seglar till ett av våra favoritställen, Ombo öar för lunch innan vi seglar till hemmahamnen i Vadstena där vi möts av ett uppbåd som tutar och skuter smällare. Kul att vara hemma när man får ett sådant mottagande trots skitväder! Jag bor kvar i båten för att slippa abstinensbesvär...

6/8 Börjar med att leta i en del utrymmen vad som skall plockas ur. Det finns hur mycket som helst, säkert flera hundra kilo, som jag inte haft användning för. I höst skall båten bara användas för kortare turer och en del småreparationer och uppsnyggning vidtar. Det blir kul att besöka platser som vi inte sett på några år. Dessutom är avstånden relativt korta så man slipper köra motorn utan hinner nästan alltid segla. Jag kommer att uppdatera sidan mera sällan, men inträffar något, tråkigt eller kul, skriver jag en rad. Funderingar inför nästa säsong pågår redan och när beslut är taget meddelar jag det. Om någon tänker segla till Medelhavet har jag säkert massor som kan behövas och är till salu billigt. Hamnbeskrivningar, sjökort och mycket mera.

10/8 I fredags seglade vi över Vättern i fin vind till Ombo öar norr om Karlsborg. Det är ett jättefint ställe och så är det kräftfiskepremiär. Vi hade köpt färdigkokta så det blev fest både fredag och lördag. I år är det gott om kräftor i sjön och de är lite större än normalt, troligen beroende på att vattnet är lite varmare. Idag blir det hemsegling i svaga vindar.

17/8 I fredags blev det ny segling över Vättern, den här gången till Hjo. Det är en mycket trevlig liten stad även kallad Grönköping. Tyvärr har vi haft regn till och från och hemseglingen idag var ganska blöt men i fin vind, som mest 13 m/sek. Kul när det dyker upp personer i hamnen som läst den här sidan och känner igen oss!

20/8 Ska försöka få till lite bilder från hemfärden. Det tar lite tid om man inte är datanörd och jag har ca 600 att välja på.

22/8 Vi seglar till Ombo igen. Den här gången för att plocka kantareller. Vi hittar inte så mycket men goda är de. Hemseglingen på söndagen blir ganska tuff med grov sjö.

26/8 Jobbar mycket med båten. Dels skall massor av prylar tas hem men och efter 7 år krävs mycket rengöring. Dynor och mattor skall tvättas, kölsvin och en massa annat rengöras innan hon ser ut som innan avfärden. Plötsligt känns det som om det är en stor båt...

27/8 Fint väder så vi seglar till Hjo.

28/8 Vi seglar norr ut och hamnar i skjutområdet utanför Kråks skjutfält. Skjutningarna avbryts medan vi seglar igenom. Förhoppningsvis innebar det att lite mindre skrot hamnade i sjön. Vi stannade i Karlsborg dit sjöräddningen bogserade en båt med motorproblem. Jag lyckades starta den ganska enkelt.

29/8 Vi fortsätter till Ombo där det samlas massor med båtar så det blir fullt vid bryggan. Kul!

30/8 Seglar till Motala. En eskader från Karlsborg seglade också dit så det blev många i hamnen.

31/8 Seglar till hemmahamnen i Vadstena. Vilken skillnad det är att segla här hemma, motorn används nästan inte alls! Bra vindar varenda dag i motsats till Medelhavet där det inte blåste alls eller alldeles för mycket. Synd bara att säsongen här är alldeles för kort.

2014-08-07 20:20:17 - Vivi

Gratulerar, nu är Medelhavsfärden avslutad. Med det nya svensk sommarvädret behöver man knappast ta sig söderut, det finns sol och värme så det räcker här. Hade, hade

2014-08-10 11:12:23

Ja, det är bara det att sommaren är för kort. 3 månader fin vinter, en månad vardera av höst och vår och resten fin sommar vore idealiskt.