Dagbok 2014

April innebar sjösättning.

2014-04-01

1/4 I morse tittade jag på termometern, +2,8. Det är bra kontrast mot 30-35 på dagen. Jag har tagit bort all lös nåt och fräst spåret djupare på några meter av däck och ruff. Det går smidigt med en Fejn med kniv avsedd för ändamålet. Har också påbörjat bytet av den skadade relingslisten vilket är betydligt besvärligare eftersom mejseln slinter i spåret på skruvarna som är fulla av Sikaflex. I morgon skall jag hota med att halshugga dom jäms med huvudet om de trilskas. 

2/4 Det har gått långtsamt framåt. Hantverket är tungt och kräver en och annan öl för att fungera smärtfritt i värmen. Vi har tagit bort så mycket att jag undrar om det är värt att sjösätta, ekipaget sjunker nog.  

3/4 Relingslisten och 2 teakbitar i däcket bytta, ny nåt ilagd så nu finns det visst hopp vi skall bli färdiga. Återstår att skära nåten och slipa ner de lite tjockare nya bitarna.

4/4 Slipning av däcket där vi nåtat och de teakbitar vi lagt nya. Dammar hemskt så vi har varit oroliga för att damma på nyputsade båtgrannar. Vi har också jobbat med Kurts bil som är bromslös och bromsvätskan rinner från ett framhjul när man trampar på pedalen.

5/4 Nöden har ingen lag, vi fixar Kurts bil genom att plocka bort ett bromsok och sedan plugga ledningen. Det är bättre med broms på 3 hjul än inga alls. Slipar färdigt på däck. Åker sedan en liten tur i omgivningarna.

6/4 Putsar lite på däck innan Kurt åker. På kvällen kommer Tommy som skall segla med ett tag.

7/4 Tyvärr hade Tommy med sig regn från Sverige så det blir ingen sjösättning idag. Man gör inte det när det regnar eftersom de rädda att något går fel. Allt är ju styrt med fjärrkontroller och de kanske inte tål vatten. 

8/4 Sjösätter och går till stadskajen. Handlar lite proviant innan vi drar. På vägen får vi problem med lågt oljetryck i motorn. En läcka i det nya filtersystemet gör att motorn är nästan oljetom! Sjögången gör det nästan omöjligt att fylla på olja så vi måste köra med bara 2 kg som ibland är nere i 0,5 kg tryck med risk för motorskador. När sjön lagt sig lite kan vi fylla olja och starta om, när trycket går upp ramlar hjärtat ner ifrån halsgropen.  Hamnar i Monemvasia efter 50 M.

9/4 Dagen börjar med att kolla oljeläckaget. Det visar sig det fortfarande läcker efter gårdagens efterdragning. Jag beslutar mig för att plocka bort adaptern och montera ett originalfilter. Skaffar sedan olja och fyller på 3 liter, motorn rymmer 3,5! Tankar diesel och provianterar innan vi går iväg på ett slätt hav utan vind. När vi rundar södra udden på Pelloponesos får vi vind så det räcker. Som vanligt mitt i näsan så vi för en ojämn kamp mot vind och vågor vilket gör att vi ger oss och går till Elafonissos. Pos 36´30.529N 22´58,953E. Det blir spännande i morgon att gå igenom norra rännan som skall vara 2 m och man skall följa 4 olika linjer. Enligt mitt sjökort är det bara 0,7 m djupt. Hoppas det är fel.   

10/4 Rännan gick bra med lite försiktighet. Seglingen börjar bra men med vinden i näsan som vanligt. Efter 7 tim när vi rundat sydligaste udden får vi en kuling på oss. Vi börjar leta hamnalternativ eller ankringsvik. Hittar ingen tillräckligt skyddad. Efter ytterligare 8 timmar i skitväder har vi tagit oss 30M ur kurs och hamnat i Kalamata marina. Pos:37´01,452N 22´06,347E  

11/4 Slickar såren, torkar det som är blött, lagar lite som gått sönder. Vi har gjort 151 M. på 3 dagar så det går sakta framåt. Nästa ben skall bli lite över 400 M. så vi bunkrar och lagar mat, fyller bränsle och olja i motorn. Stämmer väderrapporten blir det mycket motorgång men hellre det än som det var i går. Det är trevligare ovanför ytan... 

12/4 Motorn får jobba hela dagen, vinden mitt emot som vanligt. 2-4 m/sek så det tar för lång tid att kryssa. Dessutom är det gammal dyning så det hoppar som på en motorcrosscykel.

13/4 Natten har varit lugn, vi kör 3 timmarspass och 4 dagtid. Dyningen har avtagit då det är nästan vindstilla. På e.m. får vi lite draghjälp av seglen och motströmmen har avtagit. En knops motström hela vägen hade gjort resan 6 timmar längre. Tyvärr har motorn fått gå hela tiden. I kväll kl 20 har vi ”bara” 200 M. kvar. Det är lika långt som från ostkusten till Gotland t.o.r.-2 ggr!!

14/4 En klar och fin natt med månljus och lite vind. I morse ökade den äntligen och kom ifrån en bra riktning, efter 47,5 t. stängde vi av motorn under 5 timmar. Vi har problem med husdjur. Varje dag kommer fåglar och slår sig ner, det är ok så länge de inte skiter och flyger in i salongen vilket de gör nattetid om vi har ljuset tänt. Tommy har fått se både sköldpadda och ett antal Dolphins. Vi känner oss lite som Noaks ark. Tyvärr har vi också fått bekymmer med sjövattenpumpen som kyler motorn. Jag renoverade den i vintras och när vi sjösatte läckte den lite. Det gör den inte längre, den läcker massor! När vi kör motorn gissar jag att det kommer in 5-10 liter i timmen så vi måste köra länspumpen ganska ofta för att inte bli blöta om fötterna.

15/4 07:45 Förtöjer i M-sida Marina Malta efter 389 M bredvid svenska båten Elsa. Pos:35´53,786 N 14´29,954E. Jag känner Olle och Christina sedan tiden i Preveza, tyvärr pratar de inte svenska, de kommer från Helsingborg… Vi börjar med att sova 3 timmar innan vi besöker kontoret och blir av med 80 Euro för 3 nätter. Marinan är enormt stor och det är långt att gå men jag har ju inte rört mig på 3 dygn så det passar bra. På em tar vi en buss in till centrum av den häftiga staden. Helt fantastisk! Buss kostar 1,50 Euro och biljetten gäller hela dagen.

16/4 Cyklar till Pentaverkstaden för att skaffa nya packboxar. De hade i lager så det var bara att cykla tillbaka, ta bort och plocka sönder pumpen. Förvånad konstaterar jag att axeln är helt sönderrostad efter 2 veckors användning! Det är en 10 cm lång stång 10 mm tjock. Den borde kosta 1-200 kr men nu är den till en Penta så den kostar 1500:-. Jag skall få den nya i morgon.

17/4 Axeln anländer på utsatt tid och monteringen börjar gå smidigt efter all träning. Tommy åker hem på em. så nu är det ensamsegling som gäller ett tag igen. På kvällen tar vi buss till staden eftersom vi hört rykten om att det går processioner till kyrkorna den här dagen. Alla kyrkor är öppna och det är mycket folk i rörelse. Vi hittade St Johns co-Catedral, en kyrka som är den mest utsmyckade jag har sett med jättefina mönster i stengolvet, fina vägg- och takmålningar och mellan dessa, jättestora guldförgylda utsirningar. Processionerna såg vi inte mycket av.

18/4 Skitväder, småkallt och ett åskväder drog över. På em. tar vi buss till grannstaden Zejtun för att titta på deras 11/2 tim långa kortege med religiösa utstyrslar, musikkårer, uniformer och tunga statyer som bärs omkring under 3 timmar. Allt är tillverkat av folket här och inga skådespelare används. 

19/4 Glad Påsk! Idag har vädret blivit bra igen. Påskafton avnjutes på sedvanligt sätt med diverse plockmat, lite sill och snaps. Vi avslutar ganska tidigt eftersom vi skall segla vidare till Sicilien i morgon.

20/4 Tidig avgång men jag börjar med att gå in i stora hamnen i Valetta. Häftigt med alla fort och andra byggnader och t.o.m. grottor inne i staden. Sedan blir det en fin motorsegling mot Sicilien. Vi hittar en plats i Portopolo på S.Ö spetsen bland alla trålare. De verkar som de ligger inne på grund av påsken som är den största högtiden här. Under dagen har jag hört att tryckvattenpumpen startat några gånger. När jag kollar i motorrummet att den renoverade sjövattenpumpen är ok. hör jag ett fräsande ljud. Hittar läckan, det är expansionskärlet som har ett hål! Skit också, var hittar man ett sådant? Det är bara att stänga av tryckvattenpumpen så länge.

21/4 Ytterligare en dag på ett upprört hav. Lite vind, så motorn får gå som vanligt. Anländer till Siracusas dyra marina. Pos:37´03,712N 15´17,372E 40 Euro/natt. Staden är riktigt häftig med fina byggnader. Här har det bott förmöget folk under århundraden. Här finns häftiga kyrkor, en som först varit ett grekiskt tempel, sedan murade man igen mellan pelarna så att det blev en kyrka. Därefter blev den moské för att nu vara kyrka igen.

22/4 Får tag på en reparatör som skall fixa expansionskärlet. Det sitter fast så att det verkar som om man limmat gängorna och det krävs värme för att lossa det. Efter mycket jobb får han bort det gamla och monterar det nya. 150 Euro för kärlet och 50  för 3 timmars jobb är ok. Middag på seglarestaurangen som är bra. Sträcker mooringlinorna i fören med hjälp av ankarspelet eftersom jag håller på att blåsa in i bryggan. Det fungerar bra så jag ser fram mot en lugn natt. Sjörapporten låter inte bra, det skall vara mellan terrible och riktigt dåligt.

23/4 Tar det lugnt i hamnen. Läser och tar en promenad. 

24/4 Till en början tuff segling med vindar som varierar mellan 3 och 11 m/sek dikt bidevind. Så småningom kommer den mitt i näsan för att sedan vrida till ost och bli riktigt bra. Seglar för halv vind på ca 6 m/sek i flera timmar, årets hittills bästa segling. Lyckas dessutom bränna kroppen alldeles röd, det är lätt hänt när det fläktar och solen bränner. Ligger nu i Otranto, Pos 37´43,838N 15´12,447E, en jättemarina som heter Porto Etna och härifrån ser jag vulkanen Etna.

25/4 Tar det lugnt i det fina vädret. Handtvättar en massa kläder, de torkar fort när det är +43 i solen. Förhandlar ner priset i marinan från 55 Euro till 40/dag om jag stannar minst 4 dagar.

26/4 Vi hade funderingar på att åka upp på Etna men det har kommit lite regn i natt så vulkanen ligger inhöljd i ett moln. Den är 3300 m hög. Istället tar vi en tur till Taormina i Olle & Christinas hyrda bil. Tyvärr regn som förstör en del av utsikten i den riktigt häftiga staden. Hur kunde man komma på att bygga så högt innan det fanns motorer? Det fanns ju mulor som bärare men alla kunde ju inte ha sådana. Tänk om man kunde få se en 10 min-sekvens från den tiden... 

27/4 I morse såg vädret bra ut så vi tog bilen upp på Etna så långt man får åka. Sedan tar man dyr linbana och därefter speciella bussar upp så långt det går, 60 E. Häftigt med väderväxlingar varje minut, Ena stunden skiner solen och nästa är man insvept i dimma som kommer av den snö som föll igär och nu smälter eftersom lavasanden är kolsvart och drar till sig värme. Olle & Christina var här uppe i höstas, då fanns flera byggnader bl.a. ett cafe. Vinterns utbrott har begravt allt. Därefter har vi kört upp till Alcantara området och besökt byn Malvagna innan vi körde ner i Gole Alcantara. Häftig dag! 

28/4 Tar det lugnt och småixar lite. På kvällen kommer Kurt och Annbritt på snabbvisit, de ligger inblåsta på norra sidan.

29/4 Försöker få datorn reparerad, har tydligen fått något slags virus i den. Det går inte att öppna webbsidor på vanligt sätt. Löser ut mig från marinan, 240 Euro för 6 nätter.

30/4 Datorn kommer men felet kvarstår. Reparatören visar hur jag kan kringgå problemet så nu släpper vi förtöjningarna och går norr ut. Fin segling i början men strömmen är ibland med ibland emot. Uppe i Messinasundet får vi 10-12 m/sek mitt i näsan samtidigt som motströmmen ökar till 2-2,5 knop. Avdriften blir 45-50 grader så det är bara att ge sig för elementen och starta motorn. Det får bli Marinan i Calabrio på fastlandssidan. Pos:38´07,648N 15´39,085E. Avgift 35 Euro, gammal och sliten marina. Middag på Elsa smakar bra.    

   

Antal kommentarer: 6

2014-04-02 23:06:27 - Christina, olsoncederberg@hotmail.se

Tufft att spåra! Behöver du nåta om hela däcket?
Vi har äntligen fått fart på motorn, nya glödstift. Vi hoppas att det håller nu.
Lycka till med halshuggningen fast det låter skruvat.

2014-04-04 08:44:11

Spårningen är Fejnen är smidigt. Det jobbigaste är att klämma i nåten. Vi har bara tagit de ställen där den gamla nåten lossnat.

2014-04-06 14:41:56 - Kalle Nyman, kallenyman@telia.com

Hej Sven-E!
Det står flitigt till i nåten, som den bäste argonaut Du är, som i de stjärnklaraste nätter drömmer Din Illiad!
- "Pelagisk visdom stammar ur en våg" för att anknyta till vad Vätterns store skildrare;Folke Dahlberg - delar med sig mot Ditt mål.

Med min hälsning - Lycka Till!
Kalle

2014-04-11 20:53:54 - Vivi-Maj

Jasså, det blir ett ben rakt över Joniska havet till Sicilien. Fint väder på Joniska havet - ja, det händer väl ibland. Du köpte väl oliver i Kalamata, anses vara de bästa. Elafonisos är fint om vädret är lugnt, vi ankrade vid den vackra sandstranden på södra sidan av ön. Ingen bra plats om det blåser. Fortsatt god tur!

2014-04-17 06:47:00 - Lena och Johan

Här kommer en 31-gradig hälsning från ett underbart Malaysia. Allt är toppen. 8-)

2014-04-22 23:06:18 - Göran Häger, goranhager2@gmail.com

Lycka till med din fortsatta resa!
Namn: E-postadress: Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)




Mata in koden inbäddad i bilden