Dagbok 2014

Hemåt?

2014-06-01

1/6  Funderar över någon bra lösning till ruffnedgången eftersom vi är på väg mot myggrika områden. Här nere har vi varit befriade från mygg och knott. Får också reda på att vi inte kan få paketet imorgon heller. Allt är stängt p.g.a. nationaldagsfirande.

2/6 Idag har vi haft värmebölja. Jag har satt på ny tejp för att skydda Ankarolinan mot solen. Jag har fixat myggnät och försökt få ordning på den filteradapter som läckte så att jag måste plocka bort den. Det är snart dags för byte av olja och filter igen och då tänker jag göra ett nytt försök.

3/6 Väntandet är jobbigt men det positiva är att vi ligger i rätt marina. Det är troligen den billigaste i västra Medelhavet, perfekt skyddad, med en fin tvättstuga, en stor supermarket 50 m från bryggan, och trevlig personal. De har kört 3 ggr till postkontoret för att hjälpa mig. Idag lyckades marinbutiken spåra paketet via nätet. Det finns i Cagliari och skall via Sassari komma hit förhoppningsvis i morgon. I så fall har det tagit 7 dagar från Milano, det hade jag nästan klarat på cykel. Efter att ha läst andras bloggar har jag ett litet tips. Min propeller skrapar jag aldrig helt ren. Låt påväxningen sitta kvar men ta bort det grövsta. Efter 3 år slutar det växa eftersom det inte finns någon ren yta att växa på. Fungerar perfekt och jag har inte märkt av någon försämrad dragförmåga.

4/6 Vid frukosten upptäcker jag att kylen slutat fungera, troligen i går. Efter en massa krångel får jag tag på en reparatör som skall komma i eftermiddag. Tillbaka i båten tittar jag på kompressorn utan att röra något. Då hör jag att den gör ett startförsök. Efter en stund försöker den igen, hoppar igång och går normalt! Ibland tror jag att det finns spöken ombord. Reparatörerna kollar lite och skrattar och säger att låt den gå om den fungerar. De vill ha lite kaffepengar så jag ger dom 20 Euro. Köper nya överdrag till 3 fendrar för 15 Euro/st så nu ser vi kanske lite drägligare ut. Igår kom det in en båt i hamnen som hade 1 fender på varje sida. Hade han kommit nära mig hade jag avvisat honom, man gör inte så.

5/6 Det börjar vara långtråkigt att vänta på paketet som skulle varit här för 9 dagar sedan om det skickats som jag ville. Undersöker om fakturan blivit betald vilket jag hoppas att den inte blivit. I så fall drar vi vidare med handstyrning. Den som skickade grejorna till oss har tydligen riktig otur när han tänker. Mailet han påstår sig ha skickat med paketets nummer har inte heller kommit fram. Rätt adresserade kommer de fram. Har fått reda på att Italiens WRC-rally passerar några kilometer härifrån på söndag morgon.

6/6 Idag kom brevet vi väntat på sedan den 26:e! Monterar ihop det hela på några timmar och nu går autopiloten tyst och fint. Funderar nu på att ändå stanna och titta på WRC så vi monterar ihop och pumpar cyklarna. I morgon tar vi nog en tur och kollar sträckan de skall åka. På söndag morgon blir det att gå upp tidigt för att hitta dit.

7/6 Vi tar cyklarna upp i bergen, 240 m högre än vi startade. Nu vet vi vart vi skall i morgon bitti. Vi har beställt taxi som kör oss och cyklarna upp då. En stor del idag har vi promenerat med cyklarna, för brant för oss. I eftermiddag har vi tvättat båten, det svalkar skönt. I solen har vi över 40+. 

8/6 Taxin kommer på utsatt tid. Han tar hutlöst betalt för att köra oss,35 Euro för 5 km! Kul att titta på VM-rallyt. Hem rullade vi nästan hela vägen. Nu skall båten göras seglingsklar, logghjulet rengöras, hamnavgift betalas och lite mat inhandlas. I morgon skall vi norr ut.

9/6 Vi får en fin segling med varierande vindar. Ibland får vi stötta med motor och ibland skulle vi behöva reva. Vi kommer till Porto Pollo på Corsika så nu har vi bytt land igen. (Pos:41´425,502N 8`47,810E) Vi träffar Olle & Christina på Elsa som jag tidigare seglade ihop med. De har seglat motsols runt Corsika och besökt Elba b.la. medan vi väntat på reservdelar. Här ligger vi på utlagd boj eftersom det inte finns en hamn värd namnet. Vi bjuder på en ankardramm innan vi badar och sedan jollar till byn för middag. 

10/6 Vi tar oss 20 M. till Ajaccio och Tino Rossi marina.(Pos:41´55,116N 8´44,580E) Värmen håller på att knäcka oss. Försöker fixa internet för en tid framöver vilket misslyckas. Vodaphone finns inte här utan det är Orange som gäller. De skall ha 88 Euro för sticka, kort och 3 Mb. Jag brukar betala 20 för 7 Mb. Vi får försöka igen när vi kommit till fastlandet om några dagar. Vi har 27+,i vattnet!

11/6 Vi går mot Calvi på NV sidan av Korsika. Efter ett par timmar på ett nästan helt slätt hav får jag en ide´. Vi är trötta på höga priser på allt och lägger om kursen mot Port Lois 200 M bort. Vi räknar med 30-35 timmar så vi bör vara framme i morgon kväll i god tid före en kuling som skall komma på lördag. Förhoppningsvis kan vi masta av på fredag och slippa vänta över helgen med det. Kl 21:10 Vi har ett vänligt hav med vind på 1-3m/sek men motström på nästan 1 kn. Vi har duschat på däck, värmen är verkligen på. Havet är ca 25+ och valen som passerade ca 200m för om oss såg ut att ha det skönt. Mäktig syn! Vi har tagit ner sprayhooden och har bara biminin uppe för att slippa solen och få lite fläkt. Har fått till en hygglig middag på fläskfilé och små potatisar. Ska försöka få ett par timmars sömn innan det blir mitt nattpass.

12/6 Vid midnatt får vi vind, visserligen emot men motorn får bra draghjälp under 5 t. med bara 10 graders kursfel. Reidar blir sjösjuk när sjön bygger upp men vid 8-tiden lägger havet sig så han kan göra detsamma. Det blir ytterligare en varm dag så bad är nödvändigt innan vi kommer till Navy Service i Port Lois. 35 timmar och 213 M blir nästan 6,1 knop i snitt. (Pos:43´23,173N 4´50,185E)

13/6. Fredag den 13:e skall man ligga kvar i bädden så att inget ont händer men det är alldeles för varmt.  29+ i vattnet, över 35+ i skuggan och i solen är man nära döden. Har druckit 6 liter vatten, ett antal öl och lite annat utan att behöva Pi. Har bytt olja och monterat mitt specialfilter igen, hoppas det är tätt nu. Får tid för avmastning klockan 3. Tyvärr gör personalen fel och kröker Furlexprofilen rejält. Jag behöver inte betala avmastningen men det är en liten tröst. Fredag den 13:e…. Hoppas kunna rikta den själv före påmastning. Nu är vi motorbåt ett tag framöver och hoppas att värmen avtar. Har problem att hitta nät eftersom datorns batteri gått sönder. I morgon går vi in i sötvatten med allt vad det innebär. 

14/6: Strulig dag som börjar med att vi tar oss till ”centrum” med båten för att handla. Inne i affären när vi börjar plocka varor blir vi avhysta, vi är för tidigt ute. Klockan är över 8 men de öppnar 8:30. Vi försöker att få plocka varorna och betala när de öppnar men det är inte ok. Vi ställer tillbaka det vi plockat och säger några väl valda ord. Bron och slussen där vi skall in på sötvatten öppnar 08:45.  Vi går vidare utan mat och tänker handla i Arles där vi ändå måste stanna för att lösa vignett, (kanalbiljett) men väl där finns ingen tänkbar förtöjningsplats. Vi fortsätter till första slussen 4 timmar bort och blir upplyfta 12,5 m varvid vi begär att få betala vignetten. De säger då att det skulle ha blivit gjort i Arles. Vi berättar att det inte varit möjligt. Det är väl bara i Frankrike man kan driva ett kanalbolag där det är nästan omöjligt att köpa biljett? Nu ligger vi i en ”gästhamn” totalt oskyddad för nordanvind av kulingstyrka, byn heter Vallabregues (Pos: 43`51,336N 4`37,376E) Reidar har problem med trög mage och letar toalett. Allt är stängt så alternativet blir en pinne mellan några buskar att vila på. När det börjar närma sig final brister pinnen så han ramlar in i en taggbuske och ser nu ut att ha varit i slagsmål med åtminstone 3 katter. I byn fick vi mat till högt pris eftersom det tydligen är deras årliga festdag med hästuppvisning, de har inte trög mage, tivoli, hög musik och diverse stånd med lotter och annat. Försöker nu sova i sjögång från kulingen på utsidan av flytbryggan och hoppas att fendrarna inte glider upp.

15/6 Kul början på dagen! En stor hög med drivved runt båten och masten har ramlat av ställningen. Tur att vi är 2 ombord, vi lyckas lyfta upp den igen. Vi tar oss på 2 timmar till påvarnas stad Avignon. Nu vidtar en jakt på transportmöjlighet tillbaka till Arles för att köpa Vignett. Det visar sig vara strejk så inga tåg går och troligen inga bussar. På Turistbyrån tar de reda på att kanalkontoret bara är öppet månd. - fred. 9-11,30! Tillbaka i hamnen får vi tag i hamnkaptenen som vet hur vi skall göra. Floden är statlig och därför gratis så det är bara att gå vidare till Lyon och köpa Vignetten där!  Fy vad många som blir lurade!

16/6 Handlar mat, tankar diesel och drar vidare. Vi slussar upp 3 ggr, totalt 40,5 m. Motström på 1-3,5 knop är jobbigt.  I Viviers (Pos:44´29,136N 4´41,638E) hittar vi en liten hamn, en skylt visar 2 m djup men vi fastnar utanför bryggan med 1,4 på ekolodet. Vi drar tampar i land och står stadigt för natten. I morgon får vi se om vi kommer loss. Vill någon ha hamnavgift får de betala bärgning, vi är förtöjda i 2-metersskylten.

17/6.  Personal kommer och vill inkassera 16 Euro. Vi frågar för vad, toaletterna låsta och vi kommer inte in till bryggan fast det står 2 m på skylten. De ger sig och går efter en stund. Vi sitter fast i dyn men lyckas vrida oss loss för egen maskin. Slussar upp 3 ggr. Totalt 42,65 m. Vi försöker gå in i marinan i Valence men fastnar direkt. Lyckas vända ut igen och går till stadskajen. (Pos:44´55,825N 4´52,989E) Tyvärr går en stor väg precis ovanför så det är mycket oväsen. Försöker fixa internet utan framgång trots lååång promenad. Naturen har hittills varit tråkig eftersom vi inte ser över strandskoningens växtlighet som består av buskar och små träd. Här odlas mycket grönsaker och här görs det exklusiva vinet Cote´ du Rohne.

18/6 Idag har äntligen den hårda nordvinden lagt sig men på förmiddagen regnar det. Naturen ändras nu och bergen med vinodlingar växer fram. Det har varit rester av många gamla borgar men nu ser de bättre bevarade ut. Husen blir flera och en del har t.o.m. lite färg. Vi hittar en marina i Les Roches-de-Condreu.(Pos:45´27,322N 4´46,403E)  Snart är ni 60,000 besökare på den sida jag från början kanske trodde på 600. Häftigt!

19/6 Vi fortsätter in bland vinodlingarna , det liknar Moseldalen ända till Givors innan det blir tråkig skog igen. Kommer till Lyon där vi tankar, det går åt mycket diesel i motströmmen. Hittar en liten fin marina där vi stannar.(Pos:45´44,550N 4´48,943E) Hade hoppats på att hitta IKEA för att kunna köpa sill till helgen men det visar sig vara 15 km dit så vi får avstå. Här byggs de mest fantasifulla fastigheter vi någonsin sett. Lugn kväll i båten. 

20/6 Glad midsommar! Från att vi började åka uppför Rhone har vi hört fåglar som låter. Under tiden i Medelhavet har jag inte hört något sådant förutom en och annan mås. Vi har kommit upp ca. 160 m. vilket syns på barometern. Jag har dålig koll på hur mycket den ändrar sig p.g.a. höjden. Någon som vet? Idag har vi promenerat mot centrum och sedan över till gamla italienska staden. Tyvärr blev Reidar av med 200 Euro, troligen i katedralen av en dam som utgav sig för att tigga pengar till ideella ändamål i sakristian. Sedan har jag köpt Vignette för 30 dagar vilket kostar ca 1,050:-, haft tvättstugan och vi har handlat för flera dagars större förbrukning. Troligen årets varmaste dag, t.om. grodätarna klagar! Har kollat va kanakbolaget hemma vill ha för att jag skall komma hem. Det är mera än jag betalat sammanlagt för alla kanaler i Europa både upp och ner! Försöker nu hitta hamn på kusten istället. Det kostar över 5,000:- att ta sig hem vilket är över 2,500:-/dag. Utan båtar kan de stänga diket eftersom det är båtarna som drar dit cyklister och campingfolk!  

21/6 Ursäkta sen uppdatering men har man inget nät så blir det så här. Eftersom det inte blev något midsommarfirande igår kommer vi iväg tidigt. Vi har kommit upp 163 m på Rhône och nu är det Saône som gäller. Strömmen här är betydligt lugnare, vattnet är ljusgrönt och ser rent ut. Omgivningen är betydligt trevligare och det är massor av svanar och hägrar. Det är också mängder av badande och fiskande människor med och utan tält. Många fiskar från små båtar. Det är lummigt och grönt och små byar som vi passerar. Vi ankrar i en korsning med en annan kanal på Pos:46´30,850N 4´56,202E efter 60 M och 107 km. Vi har gjort 2 slussar och kommit upp 7 m. 

22/6 3 uppslussar på totalt 9,65 m. och 107 km igen.  Långtråkigt landskap men massor av människor och små båtar. Många vattenskid- och scooteråkare. Vi mötte ett gäng på 27 st. ribbåtar. I kväll ligger vi i en marina i Saint-Jean-de-Losne där vi tryckt oss in, det står nu 1,5 på ekolodet. (Pos:47´06,270N 5´15,559E). Nu har vi bara ett par km kvar på Saône innan det blir smal och grund kanal. 

23/6 Efter 3 km ser vi infarten till Rohne – Rehn kanal. Vi får en dosa med knappar på för att sköta slussningen på egen hand. Ca 200 m före slussen startar man den och skickar en signal som anger om man vill upp eller ner. Vi har gjort 15 slussar idag och det fungerar bra. Problemet är djupet, första grundstötningen kom i låg fart på väg in i 6;e slussen då vi träffade en sten. Efter lite krångel kom vi förbi den men sedan har vi haft bottenkänning mer än 10 ggr. Lodet visar nästan alltid under 2 m., ofta 1,7 och det går tungt i växtligheten. Slussarna är olika höga och en del riktigt besvärliga att förtöja vid och stången man lyfter för att starta slussen sitter ibland på fel sida.(Pos:47´08,904N 5´43,402E). Vi har passerat Dole där Lois Pasteur föddes. Han uppfann pasteuriseringen och vaccinet.   

24/6 Vi bökar oss fram i leran ytterligare 43 km, upp 10 slussar och genom 2 tunnlar. Den sista i Besançon, där vi nu ligger, går under citadellet. Jag börjar tvivla på att vi kommer att klara djupet hela vägen, vi sitter fast ibland. Det är så bevuxet på bottnen så när vi har motorvarv för 6 knop gör vi oftast 4-4,5. (Pos:47´14,220N 6´02,029E) 

25/6 Direkt när jag startar motorn ser jag att det kommer för lite kylvatten. Först rengör jag filtret som är igensatt men det hjälper inte så vi får tag på ett vattenintag och jag backspolar intaget via filtret. Det blir bättre men motortemperaturen går upp onormalt. Jag fyller på vatten i sötvattensystemet och hoppas allt är ok. Motortemp normal. Efter en stunds körning går den upp igen och jag konstaterar att systemet är tomt igen. Det visar sig att gummigaveln på kylvattenlimpan spruckit! Jag försöker limma och tejpa med butyltejp under ett par timmar varefter jag återmonterar. När jag fyller kylvatten visar det sig att även andra gaveln har spruckit! Får tag på en mekaniker som kommer och tittar på eländet. Vi beställer 2 nya gavlar som skall komma på fredag. Under tiden ligger vi på botten ca 1,5 meter ut från en liten kaj vid en öde sluss på landsbygden . (Pos:47´16,246N 6´05,167E) Vi får balansera på en planka för att komma iland. Vi har gjort 2 slussar upp och 8 km. 

26/6 Ligger kvar och väntar på delar. Underhållningen består av ett utbildningsflygfält där samma plan startar och landar var 10:e minut. Vi hittar ett värdshus där vi äter på kvällen. Reidar klagar som vanligt på att allt är för dyrt. Det kan jag också tycka men det lönar sig inte att klaga utan det är bara att inse fakta eller avstå. Gott är det i varje fall alltid och lite billigare än hemma.

27/6 Tyvärr kom inte delarna idag som utlovat. Vi hoppas på att de kommer i morgon. Slöar, läser och tar en lång promenad till grannbyn där vi hittar både bankomat och supermarket.

28/6 Bälgarna anländer efter lunch och tar en stund att montera. Provkör och allt verkar ok. Att betala 186,64 Euro för 2 slanganslutningar är oförskämt och borde betecknas som stöld! Jag kommer aldrig mera att köpa en båt med Volvomotor! Totalt kostar reparationen 340 Euro. Vi går vidare i sakta fart eftersom vi blivit varnade för att om vi går på grund och fastnar vill kanalbolaget ha 3000 Euro för att dra oss flott!  Vi borde få de pengarna eftersom de garanterat ett djup 1,8. Vi går på grund minst 10 ggr första timmen! En gång tar det lång tid att komma loss och en gång kör vi på stenar mitt emellan 2 prickar! Efter 9 km hittar vi en marina, (Pos:47´17,425N 6´12,081E) Här lär finnas möjlighet till lastbilstransport till Niffer som troligen är riktigt dyrt. I kväll har vi fått åska och regn vilket aldrig har varit så uppskatta, hoppas det regnar massor i nordväst! Upp 2 slussar.

29/6 Ringer och gratulerar dottern Lena som fyller år. Vi studsar vidare på bottnen och kör fast rejält en gång men lyckas komma loss efter en stund. Plötsligt när vi skall köra ut ur en sluss finns ingen gas, motorn går på tomgång eftersom gasvajern gått av. Vi hittar en brygga att förtöja vid och jag har som tur är en bit pianotråd ombord som vi efter mycket trasslande får på plats. Vi studsar vidare till Baume-les-Dames (Pos:47´20,482N 6´21,518E) där vi hittar en liten hamn efter 6 uppslussar. Vi kommer inte in till kaj men lägger oss utanför en annan båt som vi kan nå med lite gymnastik. Det har regnat under dagen och jag hoppas på skyfall i natt! 

30/6 Regn liksom igår men vi klagar inte eftersom vattennivån stiger. Kallt, bara 13+, bra då dunstar inte vattnet! Vi fryser men tar oss framåt 35 km och gör 13 slussar uppåt. Vi går på grund emellanåt men vi kör sakta. Före sluss 27 står en röd prick som vi skall ha om babord. Mitt för den blir det tvärstopp! Vi krånglar säkert en ½ tim. innan vi hittar en passage och sedan måste vi gå ännu mera babord för att ta oss fram. Helt fel utprickat alltså! Här trodde jag nog att vi inte skulle komma längre men skam den som ger sig. Vi har nu 26 slussar kvar uppåt innan det blir nerför 40 st. och totalt 96 km. Hoppas att det är möjligt… Vi ligger i Lísle-sur-le-Doubes vid en bra kaj och ett snabbköp på andra sidan vägen. ( Pos:47´26,823N 6´34,824E)

 

 

   

   

   

Antal kommentarer: 9

2014-06-02 14:15:56 - Vivi-Maj

Sätt självhäftande kardborrband (den sida som har krokar) runt nedgångsöppningen. Fungerar lika bra på insidan som utsidan. Köp några meter tyll eller liknande och tryck fast lämplig bit. Byt ut tyllen när den blivit trasig pga hanteringen. Det är en provisorisk men enkel lösning. Förhoppningsvis finns det inga myggor på havet.

2014-06-02 18:13:09 - Sven-Erik

Jag har ett myggnät men problemet har varit att det "läcker" vid kanterna på mitten. Har tillverkat lattor så nu ser det bättre ut. Jag har också kardborrband och ett nät som jag inte har monterat eftersom jag tror att det blir krångligt att öppna och stänga. Vi får se vad som fungerar. Jag hatar att höra blodsugarnas vinande när jag försöker sova.

2014-06-03 12:08:27 - Frasse, fransson.s@telia.com

Skepp Ohej!

Min kvällsläsning håller stilen, men för lite positiva inslag. Hur kunde du bli blåst på plånboken? Du som alltid haft lösningar på det mesta. Och det positiva är väl nu att fortsättningen måste gå mot positivare händelser.

Så till myggen. Blev nästan uppätna i husbilen vid vår öringbäck i Härjredalen. Förstod inte heller hur de kom in men det visade sig att de tog vägen genom lastluckan under dubbelsängen när vi tog ut o in fiskeutrustningen. Träffad en Thailändska med svensk man som fiskade i Losendammen utanför Ljusnedal. De tipsade om en 24 V elektrisk myggjagare som laddades med tabletter Mr Mosquito, köptes på ICA i Funäsdalen.Kanon! efter fem min är mygget helt utslagna och sömnen underbar. Finns även med 220 volt Sterminio var namnet. Båda märkena är svensktillverkade,men finns väl att köpa där mygg finns.
God tur i fortsättningen
önskar
Frasse
(lite trädgårdsjobb (flower):)(mulet pl 14)

2014-06-03 12:29:39 - Sven-Erik

Tack för tipset! Skall se vad jag hittar. Ha det så bra!

2014-06-18 10:35:14 - Arne, arne.olin@comhem.se

Hallo där, vill ha svar på en fråga PortLouis är det den samma som det gamla namnet Port St Louis du Rhone i så fall har jag legat där och lastat salt en gång i tiden men den var inte så stor då, hälsa sjöman Reidar segla lungt. Mvh arne Gbg.

2014-06-18 18:04:21 - Sven-Erik

Det är riktigt. Vi såg att någon hade tagit lite ur en av salthögarna så spåren finns kvar.

2014-06-20 16:29:36 - Frasse, fransson.@telia.com


Skepp Ohej!
O fortsatt trevlig midsommar! Jäklar vad ni lämnat mycket vatten bakom er sedan info försvann efter Marseill. Midsommaraftonens fråga? Vem kan segla förutan vind?

Jo Reidar! Jag vet, vi träffades på Sjön Sommen när jag o en sommarvikarie gjorde reportagesvep med egna Ockelbo HT 15-båten, (100 år sedan?). Varmaste och och lugnaste dagen den sommaren. Reidar förflyttade sig ändå någon halvmeter, men det kanske var av vårt blygsamma vågskvalp, orsakat av Suzuki 15 hk.
Hälsa Reidar och fråga om han minns? Och sillen! Hur svårt kan det vara att dra upp ett par firrar. En salthög har du ju reda hittat. Till nubbe smakar ju allt sill och i avsaknad av gubbar kan ni ju vara det själva. Men lek inte kanibaler.
Ha de gött i värmen! Pl 9 här i natt, nu kallblåst men sol ibland.

Hälsar
Frasse 8-)

2014-06-21 01:05:21

Vi kan segla förutan vind, men bara i medvind! Det är mycket enklare i medström vilket vi inte har. Vi gör så gott vi kan men bränner massor av diesel. Nu senast 4,2 l/t! Det är svårt att hitta optimal fart, kör man för sakta så gör man ingen fart framåt men förbrukar ändå diesel. För fort så bränner man onödigt mycket. Sill drar man inte upp i de här vattnen men vi har hittat ett surrogat som kallas herring. Smakar inte så bra men får duga.

2014-06-21 13:49:45 - Lena

Glad midsommar önskar vi. Är nu tillbaka i Tranås efter att ha tillbringat midsommarnatten på sjön. :)
Namn: E-postadress: Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)




Mata in koden inbäddad i bilden