Dagbok 2014

Mars och vår i luften! 

2014-03-03

4/3 Båtmässan avklarad. Medan Göteborg hade det minsta antal utställda segelbåtar jag sett på någon mässa någonsin är det motsatsen i Stockholm. Det är en del nya bygggare som tillkommit och nu är Kineserna med på ett hörn här också. Sedan flera år tillbaka har de ju tillverkat instrument och motorer. Det mesta som kommer därifrån behöver väl fortfarande få lite kvalitetsförbättringar och inte bara vara billiga. De är ungefär på den nivå japanerna var för 30 år sedan men idag hör man väl ingen som klagar på deras kvalitet. 

11/3 Margitha och jag tog en resa till Rom över helgen för att fira hennes födelsedag. Intressant men det sliter på skor och kropp, det blir mycket och långa promenader när man är nyfiken och vill se mycket.

I morse hade jag säsongens sista visning av bilder, tyvärr alldeles för kort för att det skulle bli bra. En 1/2-timme när man har ca 10,000 bilder att välja på från 6 års segling fungerar inte. 

Jag skall nu försöka få med det som behövs för årets segling i ett handbagage. Då skall en dator, en massa slipmaterial, några kartonger medicin och lite böcker ingå utöver det mera normala. Det ser ut att bli trångt men måste gå. Jag åker ner den 20:e så jag har en styv vecka på mig att trampa igen väskan. Sen är det ju det där med vikten....

19/3 I morgon blir det tidig uppstigning. Har turen att få åka hyrbil gratis till Arlanda eftersom vi fått in en envägsbil som skall hem. Sen flyg via Berlin till Aten och ny hyrbil till Kilada så det blir en lång dag. Hoppas båten är ren, snygg och lagom varm när jag kommer fram.  

20/3 Tur att jag hade svårt att sova så jag kom iväg en 1/2-timme för tidigt. Snöväder från Norrköping och på Arlanda ca 20 cm. Resten av resan fungerade bra, byte i Berlin och sedan bra väder i Aten. Hyrbilen var ny och fin, en Lancia som inte skramlade och utan motorljud. Förstår varför, det kändes som att motorn saknades! Maxfart blev 120 på motorvägen trots att högerfoten var en 1/2-meter framför bilen. I serpentinerna uppför gick det på 2-ans växel ibland men det tar man ju igen på 5-an nerför. Då blir hårnålssvängarna livsfarliga men kul är det, och man är ju i gott sällskap, de flesta kör som dårar. Väl framme ser allt o.k. ut. Inget nytt mögel utom i kylen där en öl läckt och jäst. Varmt och skönt, i kylen +22. Vädrar och går till krogen. Middag som består av stekt calimari, vitlöksröra, vitt bröd, oliver och en 1/2-liter vin. Är orolig för att andedräkten tar på lacken i båten i natt.  

22/3 Inte mycket blev gjort igär. Försökte halva dagen att ringa hyrbilsföretaget så de kan hämta bilen. Passade på att handla en massa tunga saker som mjölk och juice medan jag hade bilen. Idag har jag slipat botten på de fläckar vi bättrade i höstas så att kopparn kommit fram. Har också åkt till Ermioni och lämnat bilen. Det är väldigt varmt, över 30+ i solen så jackan är undanhängd. 

23/3 Idag har cykeln fått en översyn med justering av bromsarna. Sedan har jag lyckats byta membran i watermakern. Enkelt när man man kommit underfund med konstruktionen vilket tog en stund. Jag tänker nog sakta och är rädd för att bryta sönder något. 

24/3 Bara 9 månader till julafton! Idag har jag varit duktig om jag får säga det själv. Har lackat en bit av den blå randen på styrbords sida. Tyvärr skiljer sig färgen lite men det blev bättre än innan. Sedan har jag monterat sjövattenpumpen på motorn som jag haft hemma för renovering. Efter det blev det montering av en oljefilteradapter vilket gör att jag nu kan komma åt filtret på ett vettigt sätt. Tidigare var jag tvungen att ligga på magen på motorn vilket inte är kul om den är 80-90 grader +. Nu sitter filtret på ett skott lätt åtkomligt. Bara att hoppas att slangar och kopplingar håller tätt när jag startar. Blåmärken och diverse sår fick jag på köpet.

25/3 Helgdag i Grekland så det är tyst och lungt på varvet bortsett från att det blåser så att det är svårt att stå upprätt. I natt var jag lite orolig att båten skulle välta, den vibrerade och skakade rejält. Det är också svalt som omväxling. Jag har försökt täta ett par ventiler i taket som har läckt lite men kan inte hitta någon orsak. Har lagt i ny sikaflex och hoppas att det hjälper.

26/3 Idag kom värmen tillbaka, 41+ på termometern. Irriterade mig på att den blå randen på skrovet har blivit grå över vintern så jag slipade ner den först med 1000-papper sedan 2000 och sedan vax. Det ser skapligt ut. I fredags ringde jag segelmakaren som skulle komma med seglet på kvällen. Han kom inte. I dag ringde jag igen så i kväll dök han upp men utan segel. Det visade sig att trots att han haft hela vintern på sig hade han inte fixat den foam vi var överens om. Han hade glömt beställa material och när jag ringde i fredags visade det sig att det var 20 dagars leveranstid. Han gick miste om jobbet och jag får segla ett år till utan mitt nya segel. Det är nästan så att man blir sugen på att utdela en spark i rumpan. Beställer man något i det här landet och får rätt leverans på rätt dag skall man köpa en lott... 

27/3 Inte mycket har hänt, segelmakaren har lämnat mina segel, han såg ut att skämmas men det hjälper ju inte mig. Jag har tillverkat en konstruktion som gör det enkelt att skära ur för den nya nåten med ett konstant djup. Jag skall använda en Fejn med en kniv avsedd för detta som jag tillverkat ett stopp till. Vi får se hur det funkar.

28/3 Mycket väntan för att få hjälp med däcket, jag är själv dålig på träarbeten. Fixar med annat, startar motorn för att kolla att det inte läcker från den nya filterinstallationen. Det är första gången motorn inte startar på första kolvslaget utan jag måste mala ett tag. Egentligen bara bra eftersom jag vill ha upp oljetrycket innan den startar. Blir ändå lite brydd varför det händer just nu. Har också hissat min gamla genua, vi får se hur länge den håller innan den går i bitar. Om och när den gör det hoppas jag att det är på smult vatten i dagsljus, hatar att ligga på fördäck i mörker och försöka få ner det gamla seglet och upp med ett nytt. Går dessutom sjön hög så att man hela tiden blir överskjöld av grönt vatten kan det bli en skäckupplevelse eftersom som seglet blir fullt av vatten och för mig omöjligt att lyfta. Risken att själv hamna i havet är stor. Kul att besökarsiffrorna stiger och att kommentarerna blir flera!   

29/3 Klockan framflyttad. Eftersom det är söndag och inte hjälpen med däcket anlänt tar jag det lugnt. Ett fenomen jag inte har märkt tidigare här nere har pågått senaste veckan. Vinden varierar från ett par m/sek till upp mot 15 på bara några sekunder. Det är ju inte kul om man är på havet. Dels går grejor sönder och risken för olyckor är uppenbar. Hoppas att det går över innan jag kommer i sjön.

31/3 Inte mycket har hänt utöver att jag har försökt att fixa en smygpunka på cykeln. Det är så dålig kvalitet på de billiga cyklarna att det är jätteenkelt att få av däcket för att byta slangen. Sedan uppstår problemet, nämligen att få däcket mitt på fälgen. Det tog över 1 timme att sakta pumpa i lite luft, justera däcket på fälgen, mera luft, justera i omgångar tills det såg någorlunda runt ut. Riktigt dåligt skit som säljs av Biltema. Man får vad man betalar för.

Antal kommentarer: 15

2014-03-09 17:36:35 - Conny Öjerhed, conny.ojerhed@bredband.net

Tjena Sven-Erik.
Måste fråga. Även om varken inte är känd av dig eller kan segla. Får mönstra på ändå som gast en vecka i sommar???
MVH/Conny

2014-03-10 20:09:35 - Dan S, danstromberg@yahoo.se

Hej, Jag träffade en amerikan för några år sedan som roade sig med att iordningsställa och leverera kinesisk-byggda segelbåtar till folk på amerikanska atlantkusten; han installerade instrument mm, sedan gick han ut, kunde möta hyfsat höga atlantvågor, "gjorde ett enda slag" och kom fram till ägaren någon annanstans utmed kusten. Han tyckte båtarna var OK redan då, så kineserna kan nog!

2014-03-12 00:07:46

Beträffande kineserna så har väl de flesta hört talas om eller sett deras djonker. Ser lite underliga ut men verkar sjövärdiga och praktiska.
Till Conny, alla som uppträder som folk och är normalt renliga är välkomna ombord, dock inte alla på en gång. När du vet när du har tid skickar du ett mail till sy.nikoline@gmail.com så försöker vi passa ihop det.

2014-03-14 19:31:14 - Dan S, danstromberg@yahoo.se

Hej Sven-Erik! Du gjorde en jättebra bildvisning på Rotary i tisdags morse. Kul, intressant, imponerande! Stort TACK!
Sen, när du vet det, är jag nyfiken på att höra vilken nåtmassa ni väljer, om den passar även för mig.
Varma(!) hälsningar

2014-03-14 19:39:30

Jag tycker själv att bildvisningen blev misslyckad eftersom jag tryckte in för mycket på för kort tid. Har aldrig tidigare gjort något på bara en 1/2-timme. Jag skall berätta när jag kommit ner vilken massa vi använder, jag har ju hjälp av en specialist som har kollat med övriga Orustvarv vilken som är bäst just nu.

2014-03-24 16:31:25 - Olle, olsoncederberg

Tack för "Antikrundan " och andra Goa skratt! ;)

2014-03-24 19:25:12

I en grannkommun kallas det liktåget...

2014-03-26 14:49:02 - Conny Öjerhed , conny.ojerhed@comhem.se

Låter som om du har fullt upp. Tur att du inte är tappad bakom en vagn när det gäller att laga och att felsöka. Efter att ha läst igenom dina år där nere har jag också märkt att andra också haft stor nytta av det. Hoppas att du hinner göra allt som du tänkt när hon nu står på land, innan hon skall i vattnet igen.
Mvh/Conny

2014-03-26 18:41:43 - Sven-Erik

Det där med att fixa fel är jag nog bättre på än genomsnittet men ofta träffar man riktigt kunnigt folk som är kul att byta erfarenheter med. Jag är tyvärr dålig på datorer.

2014-03-27 21:04:30 - Christina

Farenheit?

2014-03-28 23:05:01

Håller mig till Celsius som är lättare för mig att förstå eftersom vatten fryser vid 0 kokar vid 100. Fahrenheit är svårare och någon stans på skalan träffas de båda.
Hoppas att också vi ses snart men just nu är jag beroende av Kurt som har allt för många bollar i luften

2014-03-31 12:59:00 - Christina

Vi har upplevt samma vindfenomen de senaste dagarna. Inga moln, inget annat som förvarning!?

2014-03-31 22:17:58

Precis detsamma. Då går det ju inte att värja sig utan det är små segel som gäller vilket gör att framfarten mellan byarna är ungefär 0 utan att starta järngenuan. Trist!!! Vi som skall över ett stort hav kan ju inte chansa på natten, på dagen ser man på vattnet att skiten kommer.:P

2014-04-01 00:13:24 - Mikael, mikaelnilson@hotmail.com

Rekommenderar en Brompton, bästa vikcykleln med toppen kvalitet på däcken (schwalbe och Brompton) Bor sedan en tid i London och har då fått möjlighet att stifta bekantskap med dessa utmärkta cyklar.

M//

2014-04-01 17:34:57

Tyvärr vet jag vad de kostar!Man får fem sådana som mina för en Brompton.
Namn: E-postadress: Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)




Mata in koden inbäddad i bilden