Dagbok 2014

Mot norr.

2014-05-01

1/5 Inga demonstrationer har vi deltagit i utöver att vi som vanligt gått mot ström och vind. Vi har tagit oss 51 M till Porto Salvo på Lipari norr om Sicilien. Pos:38´28,45N 14´57,35E En gungig hamn men jag hoppas att färjorna slutar att gå ikväll. Staden är jättefin men kanske lite för turistisk för mig. Troligen ett riktigt hålligångställe under högsäsong. Glömde skriva att jag såg 2 valar i Messinasundet, troligen kaskelotter, mäktigt.

2/5 Vi går upp till arkeologiska museet som är jättestort och häftigt. Äter lunch och slappar lite. Vi skall segla i natt förbi Stromboli till fastlandet.

3/5 Vi går iväg vid 17-tiden, först förbi Panarea och vidare mot Stromboli. Det mörknar innan vi är framme vilket var meningen. Vi rundar norrsidan och får se ett fantastiskt skådespel. Den röda fläcken däruppe får flera utbrott, ett med en kraftig smäll. Häftigt! Vi fortsätter i sakta mak för motor ytterliggare några timmar innan vinden räcker för att sakta segla vidare. En fin natt men på morgonen kommer åska och regn. Vi lyckas undvika det värsta med hjälp av radarn. Vid 1/2 8-tiden är vi framme i Cetraro på fastlandet. Pos:39´31,643N 15´55,110E Lurigt inlopp runt en sandbank som är utmärkt med en blå boj. Vilken sida man skall gå på framgår inte. Hade den varit röd eller grön hade jag vetat... Slappar och går på krogen för middag. Äter fantastiska musslor.

4/5 Inte mycket blir gjort men det är ju söndag och vilodag. Vi ligger kvar och tar det lugnt men på kvällen blir det samma restaurang som igår. Vi är de enda kunderna idag också så jag beställer samma pepprade musslor som igår och får en dubbel portion. Riktigt gott! 

5/5 Vi seglar till Scario (Pos 40´03,109N 15´29,556E) en fantastisk liten by, lär vara en av Medlhavets finaste enligt guideboken. Rent och snyggt, tyst och lugnt, inga turister men jättefina hus. Seglingen hit var besvärlig, jag vet inte hur många varv vinden snurrat så det har blivit en hel del motorgång. Som vanligt blir det en lokal restaurant. Vi kollar var befolkligen äter, det är alltid bäst. 

6/5 Sitter på havet och siktar Capri i fjärran. Om någon är nyfiken var jag befinner mig går det söka via google på Vesselfinder. Där kan man söka på mmsi-numret som i mitt fall är 265651320. Här hittar man alla båtar som har AIS B. I kväll har jag ankrat på Capris so-sida precis nedanför jättehöga klippor.Pos:40´33,010N 14´15,543E Ibland känner man att allt inte står rätt till. Så blev det i kväll.Efter ankring kändes det oroligt och vågor kom ifrån so så jag halvsover i sittbrunnen. På natten ropar Elsa på mig, de driver och har en triplina till ankaret som de fått i propellern så de kan inte köra alls och driver in mot de 150m höga klipporna. Upp med mitt ankare och försöka få en tross över till Elsa, inte helt lätt om man är ensam ombord. Mitt fäste för fiskespö ryker när vi slår ihop lite lätt. Jag tar dom på släp till norra sidan av ön där vi ankrar igen. Det är bra att vara 2 båtar ibland.

7/5 Olle dyker och får bort tampen så vi går in i marinan och tankar diesel. Vi frågar vad det kostar att stanna men 220 Euro är för mycket. Får i 173 liter, de måste vara små, tanken rymmer bara 155 men kostar 2843:-! Vi ankrar utanför och jag sover en stund. Sedan jolle till stranden och taxi upp till staden som är jättehäftig. Vi fortsätter med buss upp till Anacapri. Vägen dit är inget för den höjdrädda, utanför staketet är det lodrätt 350 m ner. Bussarna är ca 6 m. långa för att kunna klara hårnålskurvorna och alla taxibilar är cabrioleter.

8/5 Kort tur till Nisida marina en bit utanför Neapel. (Pos:40´47,933N 14´10,141E)En skitmarina där jag får en tamp i propellern. Vi bestämmer oss ändå för att stanna 2 nätter så att vi kan ta oss in och se Neapel.

9/5 Dagen börjar med att en dykare kommer och kollar min propeller. Han tar bort en kort bit tamp direkt och påstår att inget mer sitter kvar. Hoppas han har rätt. Sedan tar vi itu med Olles jollemotor som har bråkat, svårstartad och ingen tomgång. Plockar isär förgasaren och rengör den sedan går den bättre än någonsin. Buss till Neapel centrum tar en timme i rusningstid genom tråkiga förorter. Centrum och gamla staden är jättefina med otroligt trånga gränder. Det är få bilar som inte har skrapmärken. Häftiga hus, alla lägenheter har balkong och nästan alla har tvättat idag! Fattar inte hur människor kan leva så. Man kan spotta över på grannens tvätt och inte se minsta grönyta.

10/5 Vi tar oss till Pompeji via 2 bussar och ett tåg som stannar 19 ggr innan vi är framme. Går där hela dagen, där finns mycket häftigt att se. Staden försvann ju när Vesuvius fick utbrott men har grävts fram under de senaste 500 åren. Det äldsta vi såg var ca 5000 år gammalt. På hemvägen råkade jag ut för en ficktjuv som tog plånboken med kontokort. körkort, hälsokort, pass, och 760 Euro utan att jag märkte det. Inte kul, massor av problem att lösa. Poliserna var hjälpsamma och skjutsade oss till marinan efter att vi gjort anmälan.

11/5 Fin segling, den första i år där jag kunnat segla hela vägen utan att använda motorn. Vi ankrar ost om ön Ischia. (Pos:40´43,988N 13´57,830E) Här firas mors dag och på kvällen blir det våldsamma fyverkerier.

12/5 Vi väntar skitväder så vi går till fastlandet och en hamn som heter Porto nouvo nära Gaeta.(Pos:41´15,423N 13´36,828E) På vägen börjar autopiloten låta fruktansvärt när den arbetar så nu är det handstyrning som gäller. Har tyvärr en lång överfart på 152M framför mig, inte kul utan styrhjälp men först skall vi klara en kuling.

13/5 Plockar sönder autopiloten i molekyler men hittar inget riktigt fel. En ny kulskruv kostar över 11,000:-. Tyvärr är det nog bara att bita i det sura äpplet och beställa. Jag har kompisar från Sverige som kommer ner nästa vecka och kan ta med delar och bankkort. Sätter ihop autopiloten så att den fungerar hjälpligt men låter förfärligt. Hoppas den håller över havet till Sardinien. Det värsta som kan hända är att den skär ihop och att motorn då också går sönder. Om det händer vet jag hur jag tar bort den från roderkvadranten så att det går att handstyra. 

14/5 Tar det lugnt eftersom det blåser på havet. Här i Formia som byn heter finns en transitkaj som verkar vara gratis och är väldigt skyddad och här blåser det nästan inte alls.

15/5 Ger oss ut på havet till ön Ponza och ankrar i en fantastisk vik med höga vita sandstensklippor runt omkring.(Pos:40´55,215N 12´58,258E) Får inte autopiloten att fungera trots flera försök. Handstyra 1 1/2 dygn blir ett litet helsike men måste gå.

16/5 Efter en natt för ankare i gropig sjö måste vi flytta lite, vattenbåten skall ha vår plats. Jättehäftig natur! Vi ligger kvar hela dagen och väntar på avtagande vind. Jag gör vatten och mot kvällen behöver jag ladda batterierna så jag startar motorn. Då lyser laddningslampan! Konstaterar fort att en kabel vibrerat av. Fixar en ny kabelsko och försöker löda den. Vid provstart visar det sig att generatorn vibrerar i sitt fäste. Lyckas dra åt den hårdare och hoppas nu att den sitter. Just nu känns det som att problemen aldrig tar slut. Dessutom vrider vinden till Ost ikväll igen så att vågorna kommer in i viken. Ny skumpig natt med dålig sömn men den är gratis.

17/5 Upp och iväg klockan 6. Handstyr hela vägen. Mitt i natten kommer vind så att det går att segla, halv vind 4-8 m/sek, kanonbra. Blir trött i armar och nacke, obekväm ställning för att styra. Sjön blir ganska oregerlig så ratten måste passas hela tiden. När det blir akut att gå på toa rullar jag in Genuan och skotar hem storen och driver med fören mitt sjön. Framme efter 28 timmar, skall bli skönt att sitta på hela ryggen ett par timmar. Viken vi ligger i heter Golfa di Marinella på NÖ Sardinien. (Pos:41´00,535 N 9´34,600E)

19/5 Vi går tidigt för att slippa skitvädret mot Olbia. Det hjälpte inte, vi fick massor av vind och sjö emot oss, som mest såg jag 17 m/sek. Inte kul men vi skulle ju inte så långt. Vi lägger till vid stadskajen som visar sig vara bra och gratis. (Pos:40´55,328N 9´30,490E).

20/5 Väntar gäster så jag går och klipper mig och städar upp lite i båten. När man är ensam sprider man gärna prylar i hela båten. Nu skall ju 2 till få plats men det fixar sig säkert. Klippningen utfördes av en riktig pedant och tog nästan 1 tim. med tvätt. Kostnad 20 euro, med samma pris hemma skulle jag klippa mig mycket oftare. På em. anländer Johnny och Reidar och jag välkomnar dom till verkstaden. Just då håller jag på att byta generator, den stora har vibrerat sönder i fästet så jag monterar tillbaka originalet. Jag skulle vara snäll och producera varmvatten till herrarna för en dusch när jag hörde vibrationerna igen. Johnny lyckas hitta en tappad mutter så jag får ihop det hela till slut.

21/5 Vaknar tidigt och försöker reparera autopiloten. När jag monterar de nya dyra delarna hittar jag det egentliga felet, ett drev som är utslitet. Det mesta bråkar och jag får ett lager på fel ställe. Måste såga sönder min reparation och beställa nya delar. Dessutom har min telefon slutat fungera liksom min nya klocka. Nu finns det inte så mycket mera som kan gå sönder, det skulle vara att alltihopa sjunker i så fall.

22/5 Det fanns mer som kunde gå sönder! I morse fick Johnny se att storseglet spruckit i akterliket... Vi seglar till Maddalena i regn och dis, åska och onödigt mycket vind, som värst 15 m/sek. Väl framme på ankringsplatsen lugnar vinden sig. Så på kvällen blir det matijessill med tillbehör och senare en god kycklinggryta.

23/5 Vi går för motor igenom Maddalena-skärgården som är väldigt speciell. Röda klippor och massor av grynnor så det gäller att se upp. Sedan kör vi bland öarna norr ut innan vi vi viker väster ut till Bonifacio.(Pos:41´23,309N 9´09,829E) En riktigt häftig stad som består av 2 delar. En nere vid hamnen och en uppe på platån. Husen närmast havet hänger på en utskjutande klippa så det ser ut att rasa när som helst.

24/5 Rundtur uppe den häftiga staden, fantastiskt, bland det bästa jag sett. På kvällen middag med Olle och Christina som nu går öster ut. 

25/5 Det blir en jättefin segling över till Sardinien och Castelsardo, tyvärr får vi regn på slutet. En bra marina till rimligt pris, 19 Euro. (Pos:40´54,785N 8´42,104E) Vi får tag på en segelmakare som skall laga storseglet i morgon.
  
26/5 Segelmakaren hämtar det spruckna seglet för reparation. Vi har beställt hyrbil som kommer 1 tim. för sent. Sedan åker vi väster ut till Porto Torres och därefter söder ut till Alghero. Vi blev hungriga på vägen och hittar en liten restaurang som t.o.m. hade svenska på menyn. Hade ingen aning om att mycket svenskar åker hit. Det finns fina badstränder och en gammal stad innanför murarna. Sedan tillbaka till Castelsardo och en promenad i den jättefina staden och castellet.
 
27/5 Upp med tuppen för att skjutsa Johnny till flyget 7 mil bort. Går smidigt, sedan tillbaka hem för att efterlysa reservdelspaketet. Det har som väntat inte kommit, det visar sig att det är skickat med posten... Det innebär att vi blir kvar här några dagar. Tyvärr tar mitt internet slut idag och jag kan inte köpa nytt här utan det får bli på Korsika. Det är särskilda kort för varje land och man köper för 1 månad i taget. I eftermiddag blev det marinans fina tvättstuga för sanering av textilier så nu luktar det gott i båten igen. Sedan sillmiddag med små potatisar, sillburk och rädisor men utan ost och smör. Det som jag saknar mest är dillen i potatisen.
28/5 En dag av väntan. Vi får tillbaka det reparerade seglet och blir av med 150 Euro, vi städar inne, promenerar och läser. På kvällen går vi till sta´n för middag. Vi gör det klassiska felet att ta första restaurangen, dyrt dåligt och lång väntetid.

29/5 Ny dag med väntan på paket. På em. blir det rörigt i hamnen med båtar som skall förtöja och har dåliga besättningar. En jättefin nylackad Sweden Yacht backar in i betongbryggan så det blir stora skador på akterspegeln. En tysk i H-R 53 är vi säkert 10 man för att få på plats, dock utan skador.

30/5 Försöker få tag på reservdelarna som Ramnav skickade med post trots min begäran om DHL eller UPS. De skickades i måndags och svenska posten lovade 2-3 dagars leverans. Jag har nu spårat paketet till Milano och där påstår de att det kan ta ytterligare 1 vecka hit. Visst har man anledning att vara glad! 

31/5 Frågar efter mitt paket igen men får beskedet att postkontoren är stängda till måndag. Börjar undra vad det är skillnad mellan öppet och stängt. Det mesta här fungerar ganska bra men definitivt inte postverket. Med hänsyn till hamnavgifter och väntetider hade det nog blivit billigare att ta ett flyg hem och hämta paketet. Vädret har varit fint hela veckan med stadiga V-SW vindar som hade passat oss perfekt. När vi blir färdiga att avgå har det troligen blivit nordliga vindar…

  

Antal kommentarer: 5

2014-05-19 22:43:21 - Göran Häger, goranhager2@gmail.com

Nu får du fin hjälp av ett par gamla sjöbusar!Lycka till på färden!

2014-05-20 12:43:30

Har varit och klippt mig och snyggat till rent allmänt så att jag kan ta emot de prominenta gästerna.

2014-05-22 13:21:40 - Vivi

Det är nästan så man tycker det är skönt att inte ha båt när man läser om verkligheten på Nikoline. Inte riktigt sant förstås, det var bättre med båt. Nu är landskeppet klart för avfärd imorgon. Allt fungerar efter vinteruppläggningen. Tar en tur till östra sidan av Skåne och hoppas att vädret inte blir så vilt som utlovas. Bäst att ställa sig på asfalt om det skulle komma 25 mm regn på ett par timmar. Ha det bra!

2014-05-27 18:01:58 - Skåningarna, olsoncederberg@hotmail.se

Hej! Efter en natt i Portovecchio seglade vi vidare till Elba Portoferraio. Vi fick sällskap av en val sista biten in. Såg mest vattenkaskaden från andningshålet och en blank rygg då och då.
Här är fint!

2014-05-27 23:58:54

Beträffande landskeppet tror jag att det flyter även om det kommer 50 eller 100 mm. Ni är ju vana att vara till sjöss. Beträffande skåningarna som jag seglat ihop med ett tag så hoppas jag att det är val de sett. Det skulle kunna vara något sjunket skepp eller vad som helst, eller?
Namn: E-postadress: Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)




Mata in koden inbäddad i bilden