Dagbok 2014

Mot norr!

2014-07-04

1/7 Vi blir båda sjuka under natten, troligen dålig mat på krogen i går kväll, Reidar värst, jag klarar mig med illamående. Det är bättre att laga mat själv så vet man vad man får. Ligger kvar och Reidar sover medan jag klurar på hur vi skall komma vidare. Är inne på att lyfta båten och transportera på bil. Det är bara ett par kilometer flod kvar, de grävda kanalerna går bättre. Det får bli ett försök i morgon. Tyvärr har det fina vädret återvänt så nu sjunker vattennivån igen.

2/7 Efter att i går ha suttit med telefonen i handen och tänkt ringa efter kran och lastbil tänkte jag om. Vi måste ju försöka tills det är helt omöjligt! I morse började det med att komma för lite kylvatten men det löste sig av sig självt. Troligen skräp i intaget. I hällregn blir det bästa dagen på länge! Efter 3 slussar slutar signaldosan vi fått att fungera men vi har tur, en arbetare vid VNF öppnar slussen så att vi får en ny dosa direkt.  I en passage vi visste skulle vara problematisk körde vi ca 50 m. i 40-50 cm dy med nästan full gas och en hastighet av max 0,5 knop. I övrigt har vi inte haft någon grundkänning alls under dagen, det har inte hänt tidigare i kanalen. Vi är nu i Montbeliard (Pos:47´30,20N 6´47,546E) och jag har letat pianotråd att ha i reserv. Först en promenad på 3-4 km till den största bygghandel jag sett. Därifrån blev jag skjutsad med bil ca 5 km till ett bilföretag som inte hade det jag skulle ha så den snälla kosovoalbanen skjutsade mig tillbaka till båten. Det finns snälla människor även utanför båten!

3/7 Vi tar en buss till Peugeot-museet. Jag är ingen älskare av franska bilar men det var intressant att se, inte bara ett hundratal olika bilmodeller, utan också andra produkter de tillverkat. Allt från cyklar, mopeder, mc, lastbilar, radioapparater, vapen, hushållsmaskiner, verktyg, och så förstås ett antal tävlingsbilar. Plåtcabbar som nu blivit populärt tillverkade de redan 1937…

4/7 Vattnet har stigit efter regnet så vi får en fin dag utan grundstötningar även om det bara är 5 cm tillgodo ibland. Vi slussar upp 12 ggr till högsta nivån 341 m över havet och lämnar vår fjärrkontroll vid sluss nr 8 syd. Vi får nu hjälp av en slussvakterska som följer oss upp till högsta nivån. Nu skall vi nerför som är enklare och vi börjar med en riktig trappa med 12 slussar i rad utav de 14 vi hinner innan vi stannar i Dannemarie med hjälp av skolungdomar som hjälper oss. (Pos:47´38,159N 7´06,899E) En liten trevlig marina. Det är fruktansvärt hett och vi hör åska en bit bort. Den kommer över oss med otroligt svarta moln. Hade jag varit på havet hade jag sökt nödhamn men här blir det inte så farligt. 10-15 m/sek och lite regn är allt.

5/7 Det har regnat under natten och himlen är alldeles svart så jag tillverkar ett regnskydd av en pressening jag lägger över masten. Vi har beställt slussning till 08:30 annars hade jag legat kvar och tagit det lugnt.

5/7 Vi fortsätter i diket och kommer med hjälp av medföljande slussvaktare vidare mot Mulhouse. Vi fastnar redan på fm. en gång så att de måste fylla mera vatten innan vi kommer vidare. Flera gånger gräver vi oss vidare utan några större problem. Efter sista slussen frågar jag om djupet in till staden och alla säger att det är inga problem, säkert 2-2,5m djupt. Jag var lite varnad sedan tidigare och efter bara ett hundratal meter går vi i botten igen men tar oss sakta vidare. Vi ligger nu i det som skall vara stadens hamn, port de plaicance, litet trångt och fullt.(Pos:47´44,574N 7´20,493E)

6/7 Vi tar spårvagnen till världens största bilmuseum. Det är en jätteanläggning som innehåller mer än 500 bilar varav långt över 100 Bugatti. Redan 1920 byggde de en bil som var 7 m lång, vägde 3,500 kg, hade 300 hk och gjorde 200 km/tim. Den blev så dyr att den var svår att sälja men motorerna användes till tåg. Det är en rak 8-cylindrig sak på över 12 l slagvolym. Man kan ju tänka sig hur mycket bränsle den drog. Belysningen i hallarna består av 1200 gatlyktor, som jag tror är inköpta från Paris. Väl värt ett besök! Jag har sett minst 50 bilmärken jag aldrig hört talas om, de flesta franska, några fantasifullare än andra.

7/7 Vi tar de 2 sista slussarna av 114 på kanalen innan vi är ute på Rehn. Där bär det iväg i medströmmen i ca 8 knop. Det är 4 ggr så fort som vi rört oss de sista veckorna! Det känns skönt att inte hela tiden sitta med blicken på ekolodet och en hand på gasreglaget utan att kunna slappna av. Det går fort och vi klarar 3 slussar ca 15 m stycket på några timmar och tar tidig hamn i Breisach.(Pos:48´01,805N 7´34,178E) Det visar sig att våra böcker ljuger kraftigt, här skulle finnas restaurang och affärer nära marinan och den skulle tillhandahålla duschar, el och vatten. Kapteneriet är stängt trots en skylt som säger motsatsen så inget finns.

8/7 Kapteneriet öppnas så att vi kan ta oss utanför området. Kraftigt regn sedan i går kväll som avtar så att vi kan cykla till staden och handla. Jättetrevlig stad jämfört med de färglösa franska! Det är också lättare att förstå tyska språket. Efter lunch drar vi vidare till nästa sluss som tar oss ner 13,9 m tillsammans med en stor pråm. Vi hänger på den för att se hur fort de åker i medströmmen och en stund är vi över 9 knop. Vi kommer till Weiswell båtklubb, en liten hamn ovanför nästa sluss där vi stannar efter att ha bökat oss igenom en massa sjögräs och fastnat ett par gånger. (Pos:48´12,894N 7´39,523E) 

9/7 Lååång dag i regn och blåst med 13-14+grader. Vi slussar ner de resterande 4 slussarna, tyvärr fick vi vänta nästan 2 timmar i den sista men trots det hinner vi nästan 10 mil eftersom vi håller runt 9 knop, dagens rekord är 11. Efter sista slussen en kort bit innan vi svänger in på en annan flod och går mot strömmen några hundra meter till en gästhamn som heter MYC Baden-Baden i Beinheim. (Pos:48´50,775N 8´06,541E) För en gångs skull var det djupt hela vägen in och vi hittar duschar och el trots att det är stängt. Det finns anslaget en kod för gäster som vi kan använda och betalningen sker via pengar i ett kuvert. Anledningen till att vi vill ha el är att värmaren strejkar så vi får köra elfläkten. Vi har en del kläder som behöver torka…

10/7 Vi far ut i strömmen och det bär iväg, ibland i 11 knop. Det är lite läskigt när man inte har någon broms och här är det ingen dybotten utan det är hårt packade stenar. Den starka strömmen tar med sig allt löst. Det verkar just nu vara ett par meter mera vatten än normalt så det känns ändå rätt bra. Det gäller att se upp eftersom det är grunt i innersvängarna och det är långt mellan prickarna. Vi stannar i Worms marina där vi tankar fullt eftersom vi tror att det är fel på tankmätaren. Det har bara gått åt 1,8 l/timme mot 4,2 förra gången vi kollade. Då körde vi i motström. 

11/7 Börjar med att cykla till Worms för att handla lite mat. Sedan kör vi 3,5 tim. och hinner 5 mil innan vi ankrar på samma ställe där jag låg för 6 år sedan utanför Worms i en sidokanal.(Pos:49´59,399N 8´18,186E) Floden har varit lite snällare idag och strömvirvlarna måttliga. Vi tar det lugnt eftersom vi ser att vädret är sämre norr ut. Vi är snart framme vid Loreley och där vill jag passera i bra väder, det blir nog onödigt spännande ändå.

12/7 Den här gången svänger jag inte av på Main utan fortsätter norr ut. Rätt tråkigt landskap första biten. Sedan börjar vinodlingarna och korsvirkeshusen och massor av borgar. Häftigt! Vid Bingen smalnar floden och strömmen ökar kraftigt i Bingenhålet. Massor av pråmar, färjor och passagerarbåtar att hålla reda på men det går lättare än jag befarat. Vi passerar Loreley innan vi stannar i S:t Goars lilla marina. (Pos:50´09,270N 7´42,518E) Vi har kört ganska korta dagar, man blir trött av att koncentrera sig på andras framfart och att leta efter prickar. 

13/7 Ut i strömmen igen. Massor av pråmar stör oss med sitt svall. På vissa ställen där strömmen är stark blir vågorna över 1 m. så vi är rädda att masten skall ramla av ställningen. När vi då drar ner på farten så att det känns som vi står stilla gör vi fortfarande nästan 8 knop mot ca 10 när vi gasar! Vi passerar Koblenz och Bonn på de 13 milen till Köln där vi stannar efter 8 timmar. (Pos:50´55,703N 6´57,802E) Det är fotbollsfinal i kväll och vinner Tyskarna lär det bli ett jäkla liv här.

14/7 Regn i går kväll gjorde att det blev ganska tyst och lugnt efter matchen. Idag tvättar vi och fixar internet igen. Vid 14-tiden drar vi vidare till Dusseldorf där vi stannar i gästhamnen under TV-tornet. (Pos:51´13,015N 6´45,450E) Det är ganska läskigt att inte se var man skall åka i floden. Den är säkert 100 m bredare än när jag gick här förra gången. Det beror på att vattenståndet är ca 2,5 meter högre. De skyddsmurar av sten som sticker ut i floden är översvämmade och det vore inte kul att träffa en sådan i 10 knop.  

15/7 Vi drar vidare mot norr på en vinglig färd. Floden är krokig så att ibland går vi söder ut. Problemet är alla pråmar som drar upp svallvågor och på de ställen där strömmen är stark blir det enorma vågor. Vi är rädda att tappa masten så vi kör ibland på tomgång. Vi kommer till gränsen mellan Tyskland och Holland där vi hittar en marina Emmerich på Pos: 51´50,199E 6´13,283E där vi stannar för natten. Det innebär att vi troligen inte har nät imorgon. 

16/7 Händelserik dag! Först nerför Rehn men hastigheten avtar sakta. Vid en förgrening måste vi välja väg. Vi väljer floden Waal eftersom vi tror att det är ett bra val… Strömmen skall vara kraftigare här sägs det. Efter ett par timmar skall vi in på kanal Waal-Rehn och måste slussa ner 1,5 m. Den kanalen går till Nederrehn som tydligen faller mera än Waal så vi fick ett dåligt tips vilket kan bero på det just nu höga vattenståndet. Vi korsar Rehn och slussar ner ytterligare 3 m innan vi fortsätter på Rhen-Amsterdam kanal och försöker hitta en plats för natten. Tyvärr har vi ingen litteratur att tillgå så vi gissar oss fram. Det blir sent innan vi hittar en marina i Weesp (Pos:52´18,519N 5´01,470E) .  I morgon har vi en del problem att ta itu med! Någon form av karta, ett ställe att få upp masten på och helst stanna över nästa natt. Påmastningen tar nästan 1 dag innan allt är klart och vi har ett krokigt förstag som måste riktas innan vi kan börja.

17/7 Först cykel till shopping i mataffären. Sedan är det bara att leta efter kran. Vi försöker i flera marinor och lyckas vid lunchtid hitta Kokonoots marina där vi får hjälp. Vi lyckas rikta förstaget skapligt och nu är masten på plats. Vi har också hittat lyxiga Amsterdams marina där vi skall fira resningen.(Pos:52´24,154N  4´53,209 O) Det har varit otroligt varmt så det frestar på kroppen.   

 18/7 Vi tar cyklarna till färjan som går till centralstationen. Här är vi inte ensamma om att cykla utan man får nästan armbåga sig fram och alla kör som galningar. Utanför Centralstationen finns cykelställ för säkert mer än 10,000 cyklar och det är svårt att få plats för en till. Vi åker runt i staden, stannar och tar en öl, det är varmt men fläktar skönt på cyklarna. Försöker få tag på kartor över stående mastrutten vilket lyckas efter en del detektivarbete. De är tyvärr med Holländsk text och ganska svårlästa, det kommer att bli rena orienteringen bland alla kanalerna. Vi ligger kvar en natt tlll i den fina men dyra marinan och vilar inför äventyret där vi hoppas kunna segla en del.  

19/7 Vi tar oss tillbaka genom Amsterdam till en sluss där vi kommer upp 10 cm till IJmeer. Äntligen kan vi segla även om vinden ibland är skral. Snart kommer vi till en ny sluss upp ytterligare 10cm och vi är på IJselmeer. Nu har vinden fått fart så vi får åres finaste seglats i 6,5-7knop och inga vågor och ser massor av andra båtar! När sjön är slut ny uppsluss 10 cm in i kanalsystemet. Vi hamnar i Lemmer som torde ha det största antalet båtar per kapita i världen. Jättefint med massor av kanaler och alla verkar ha sjötomt.(Pos:57´51,190N 5´41,094O) 

20/7 Vi tankar diesel igen innan vi drar vidare. Det är ofattbart mycket båttrafik, vi möter mer än 1 på varje hundra meter ända till Grou. Sedan blir kanalerna mindre och grundare och trafiken avtar. Vi passerar Lemmer och Leeuwarden och ser massor av villor med välskötta trädgårdar. I städerna ligger hundratals båtar utmed kanalkanterna. Massor av människor badar i det ogenomskinliga vattnet som påstås vara rent och idag håller +29,4! I luften har vi närmare 40+ sedan några dagar. Vi stannar vid en restaurang i en liten by som heter Wyns. (Pos:53´15,073N 5´49,918O)

21/7 Vi vaknar av att det regnar och tar oss en kort bit till Dokkum (Pos:53´19,447N 6´00,043O) Den dåliga sikten i regnet gör det riskabelt att fortsätta och vi behöver handla. Träffar lokalbefolkning som vi får lite tips av så vi ger nog upp beslutet att gå hela vägen till Delfzijl utan går nog ut på havet istället. Det är svårt att hitta information om tidvatten. Jag har en tyvärr för gammal Reeds almanak sedan förra gången jag gick här. Har lyckats låna en tabell som jag skrivit av för några dagar framöver, hoppas det blev rätt...I kväll har det slutat regna. Kul att så många läser om våra ibland lite tokiga händelser. Jag har som vanligt svårt att fatta att så många läser och antalet ökar hela tiden. Snart får jag väl hitta på något riktigt tokigt för att hålla intresset vid liv. En kul grej här är betalningen av broavgifterna. Vid en del broar står brovakten vid sidan och har ett spö med ett snöre och i änden på det hänger en träsko där man lägger pengarna. Det har handlat om 3,50, 7 och 5 Euro.  

21/7  Vi tankar diesel igen innan vi drar vidare. Det är ofattbart mycket båttrafik, vi möter mer än 1 på varje hundra meter ända till Grou. Sedan blir kanalerna mindre och grundare och trafiken avtar. Vi passerar Lemmer och Leeuwarden och ser massor av villor med välskötta trädgårdar. I städerna ligger hundratals båtar utmed kanalkanterna. Vi stannar vid en restaurang i en liten by som heter Wyns. (Pos:53´15,073N 5´49,918O)

 22/7 Vi gå vidare bland fälten med fina bondgårdar. Husen de bor i är hopbyggda med ladugårdarna och fälten är jättestora. Det luktar koskit hela tiden men nu när vi närmar oss havet luktar det bättre. Vi slussar ner 1 gång och upp 1 gång ungefär lika mycket innan vi är ute på havet och förtöjer i Lauwerssog marina(pos:53´24,95N 6´11,986O)och är ute i engelska kanalen. Vi får omgående besök av tullen som kollar att moms är betald för båten. De är trevliga och vi får en pratstund. När de gått får vi efter 1 timme nytt besök, de första hade glömt att notera våra passnummer… Så är det om man är för trevlig.

23-24/7 Tidig avgång, vi skall långt. De första 2 timmarna går det att segla men när vi viker mot nordost får vi strömmen och vinden emot så vi stöttar med motorn resten av vägen till Cuxhaven (Pos:53´52,096N 8´4,941O) Efter 23 timmar är vi framme. Motström hela dagen förutom 2 timmar, som mest nästan 5 knop i Elbe. De sista 20 M borde ta 3t 15m men nu gick det åt nästan 10 t!

24/7 Efter ett par timmars sömn drar vi vidare mot Brynnsbyttel, nu i medström. Det tog inte ens 2 timmar dit men sedan blev det lång väntan på slussning. När det var vår tur att åka in efter ett stort fartyg som legat där en stund passerar vi det lugnt och försiktigt. Nästan framme vid deras stäv kör han sin bogpropeller på 1050 hk så att vi åker in i flytbryggan. Vi tar dit polis och det blir förhör med kaptenen på fartyget och slussvaktaren. Vi får se vad som blir av det hela. 

25/7 Tar hela kanalen i ett kliv. Framme i Holtenau när vi slussat ut mönstrar Bengt på så nu är vi 3 ombord.(Pos:54´22,149N 10´08,720O)

26/7 Vi börjar med att tanka 150 lit diesel och får sedan fin segling ett par timmar innan vinden lägger sig så järngenuan får jobba igen. Vi passerar Marstal som är jättefint men lite för tidigt att stanna så vi kör prickade leder upp till Rudköbing på västra sidan av Langeland.(Pos:54´56,534N 10´4,621O) 

27/7 Ett helt blankt hav möter oss på morgonen så det blir motorgång i de grävda rännorna. Sedan smyger sig vinden på och plösligt seglar vi. Vinden ökar och vrider med! Jag undrar om jag någonsin skrivit det tidigare? Det blir en kanonsegling under Stora Bältbron och vidare till Kerteminde. En hamn som är jättestor men knökfull så vi letar plats i en halvtimme innan vi lägger oss utanpå en kappseglingsracer. Här har de 2 stolpar vid varje båtplats vilket gör att minst hälften av de lediga platserna är för smala så vi kommer inte in. Vi går på byn och äter middag.

28/7 Vi försökar segla i den svaga vinden eftersom vi inte skall så långt men vi får ge oss farten blir under 3 knop och dessutom är det kryss. Vi kommer till Samsö och Ballens hamn som är som alltid överfull. (Pos:55´48,986N 10´38,399O) Trots att vi är framme redan 13:30 får vi lägga oss som femte båt och alltså klättra över 4 andra för att komma iland. Vi handlar havskräftor och musslor som blir en bra middag. 

29/7 Vi får en lång dags motorgång till Anholt där vi lyckas hitta en plats trots att trängseln är total. Otroligt hur mycket båtar som trängs i hamnen.

30/7 Ny dag utan vind så motorn får jobba. Vi går till Bua straxt norr om Varberg. (Pos:57´14,381N 12´06,855E) Vi undrar om det är sant att här i närheten av Göteborg finns det hur mycket gästplatser som helst! Otroligt vilken skillnad mot allt vi sett de senaste månaderna! Vi går till ICA som skall ligga 300 m bort. Jag lovar att de har långa metrar här, minst 2 normala på varje.

31/7 Vi får en fin segling till Lilla Bommen i Göteborg. 7-10 m/sek öppen vind gör att vi går mellan 7 och 8 knop. I hamnen blir man rånad på nästan 500:- för att knyta fast! Hutlöst dyrt. Bengt mönstrar av och åker hem och i kväll skall min sambo Margitha mönstra på.     

 

     

   

Antal kommentarer: 12

2014-07-04 22:05:13 - Kjell Björk, sm5mgw@telia.com

Hej kul att ni kommer hemåt , har du platsen kvar i Vadstena? ok ha det gott vi ses.

2014-07-04 22:58:30

Jag hoppas att platsen finns kvar, det borde den göra om det inte varit jordbävning. Vi ses om vi hittar hem, det är ju en bit kvar.

2014-07-07 15:58:12 - Bisse, ragneby@glocalnet.net

Hallå där!
Jag kollar för säkerhets skull ibland, var ni håller hus, så jag hinner undan från brygga 1. Jobbar vecka ut men sen bär det av. Du får väl slå en signal om du skulle komma före veckoslutet.
Hoppas det går bra för er i kanalerna. Var räknar ni att gå ut, eller blir det bil "sista biten". Hoppas du fortsätter med dokumenteringen som tidigare, så vi får ta del av äventyret till vintern.
Ni får ha det bra, och slippa allt för många tokiga äventyr på resan.

2014-07-08 10:57:06 - Sven-Olov Dömstedt, svenolov273@hotmail.com

Jag gick ju samma väg som dig i Juli hade grund känning några gånger inte så ofta som er vi stack 180cm så tydligen varierar djupet år från år.
Kan rekommendera ett besök på bil museet i Mulhouse bra marina för att stanna där, stor supermarket en bit från marinan vi tog cykel dit
Ge inte upp tänk framåt kommer du bara ut på Rhen så är problem med djupgående över
Hälsningar
Esso

2014-07-12 15:19:16

Vi är ute på Rehn och har just passerat Bingen och Loreley.

2014-07-15 12:42:28 - KALLE Nyman, kallenyman@telia.com

Om jag förstår det rätt, så tycks Ni samsas gott med varandra Reidar och Du. Efter en så lång äventyrsseglats i medelhavet under åren så bär Du, om än symboliskt det gyllene skinnet under Din segerkappa under Din stolta hemfärd mot allt lugnare vattnen.
Med Bästa Hälsningar
Kalle&Irene

2014-07-18 17:15:12

Jag tror inte vattnet är lugnare hemma än i Medelhavet. Men skinnet är gyllenbrunt så där har du rätt. Segerkappa har jag ingen nytta av men skulle kunna tillverka en av alla gästflaggor.

2014-07-19 20:32:28 - Peter Windzer , gondul2@hotmail.com

Hej din gamle pråmskeppare,
Nu har du en fin sträcka framför dig med masten på plats.jag har gått den rutten fyra gånger med mingamla Forgus 31 efter delfzilj så har du borkum ö helgoland.
Vi går söderut på måndag ö blir väl i Danmark de kommande tre veckorna så hör av dig när du är väg norröver så får vi sitta ö ljuga över lite tuborg.
Häls
Cöp

2014-07-20 01:24:59

Hej du gamle!
Det är klart att vi skall ses på vägen om ni törs lämna hemmahamnen! Jag hör av mig när nät finns!
Ha det till dess!
S-E

2014-07-26 08:36:05

Hej ö välkommen till Norden
Som du har märkt så är det varmare här än i gamla m havet
Vi ligger i grenå ö fortsätter mot samsö
Vilken väg går du norröver finast är lilla belt tycker vi
Häls cöp

2014-07-26 09:22:05

Hej!
Jag tror att vi tar kortaste vägen som är Stora Bält. Vi kollar var det blåser lagom åt rätt hall. Vore kul att ses.

2014-07-30 23:36:34 - Frasse, fransson.s@telia.com

Skepp Ohej!
Välkommen till Sverige efter en fantastisk resa till havs. Lycka till den sista biten också och tack för intressant kvällsläsning med geografisk förkovring.

Ha de gött alla ombord
hälsar Frasse 8-)
Namn: E-postadress: Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)