Shit, höst igen?

[Counter]

2021-09-01

1/9 Margitha jobbar så där gick den dagen. Får inte mycket gjort, fixar lite med husbilen. Försöker hitta lite aktiviteter framöver. Har lite planer på Jyväskylärallyt som är formel 1 på grus.Verkar lite stökigt och dyrt redan nu.

3/9 På em tar vi husbilen och börjar med ett besök i Väderstad för inköp av kräftor. Därefter blir det Vadstena och på kvällen ett krogbesök.

4/9Vi rullar norr ut innan vi styr mot sydväst. Det är trångt på vägen eftersom 6,500 cyklister trängs med oss vanliga trafikanter. Vi försöker få en plats i Karlsborg men där är fullt. Efter att ha tittat på cyklisterna en stund kör vi till Forsvik där vi hittar en plats. Där äter vi kräftor med tillbehör.

5/9 Försöker få igång grannens husbil som är strömlös vilket misslyckas. Margitha vill hem så jag lämnar av henne innan jag kör vidare, först till Motala men där är det fullt pga Vätternrundan, idag är halvvättern som körs. Jag tar mig till Vadstena för natten.

6/9 Blir kvar hela dagen med städning och matinköp. Kroppen kräver inte så mycket sysselsättning, det räcker att prata lite skit med folk man känner.

7/9 Till Mjölby för ett besök på hvc och efter lunch till Motala för att se speedway, årets sista seriematch. Stryk som vanligt.

8/9 Slöar länge på morgonen eftersom jag tyckte det var lite kyligt. Det var 21+ trots att jag glömt sätta på gasolvärmen, när jag kom på det tog det bara 20 min. tills jag hade 23,5+. Kommer man bara ihåg att starta värmen behöver man inte frysa. På em åker jag hem.

9/9 På em åker vi till Valdemarsvik och på kvällen blir det middag hos Melkes.

10/9 Efter ett besök hos frisören kör vi vidare och hamnar i Loftahammar. Vi äter lunch på sjökrogen som är bra.

11/9 Vi kör norr ut igen. Margitha har bestämt träff med kompisar i Stegeborg så där stannar vi. Det blir en trevlig kväll.

12/9 Vi åker hemåt via lunch i Söderköping. Margitha kliver av hemma och jag kör vidare till Vadstena. Mötte en rejäl regnskur på vägen.

13/9  Ligger kvar hela dagen, slöar och pratar skit med gubbar jag känner.

14/9 Åker till Motala för att byta ut en klippare jag köpte Claes Ohlsson i Kalmar i somras. Det visar sig affären i Motala är nerlagd så det var en onödig resa. Åker tillbaka till Vadstena.

15/9 Ny slöardag. Cyklar omkring lite och handlar. Många underliga människor på ställplatsen så det finns att titta på. Vid 2 bilar krökas det rejält hela eftermiddagen och de blir ganska högljudda. De somnar nog tidigt i kväll....

16/9 Åker hemåt via firman. Har lite hopp om att få parabol-tvn installerad i kväll vilket tyvärr skiter sig.

17/9 Åker till Linköping med Margithas bil eftersom det är omöjligt att parkera en husbil nära centrum. Bytte en trasig skäggklippare på Claes Ohlsson. Sedan till husbilsverkstan för att kolla tv-anslutning, luftfjädring och solpanel. Fixar ett program till morgondagens biltävling. Det är nästan 2 år sedan man såg någon som kan gasa..

18/9 Efter en lugn förmiddag blir det transport ut till Boxholmskogarna och East Sweden Rally. Sista biten är en promenad uppför en flera hundra meter lång backe så kroppen får bekänna färg. Det hela tar bara 2 tim sen är det lätt att gå hemåt med nerförsbacke första biten. Det är ju några tävlande som sticker ut och gasar bra.

19/9 Söndag och inte mycket som måste bli gjort. Kollar husbilsbatterierna och de skulle må bra av lite laddning så vi bestämmer oss för att åka ut. Först till Väderstad men där är det kö ut på gatan så vi fortsätter till Vadstena där vi äter på Valvet. Vi tar sedan en rundtur för att få fulladdat.

20/9 Tar tag i lite saker jag vill fixa. Beställer polering och vaxning av husbilen. Beställer också solcell till den. Lyckas få bra pris på båda.

21/9 Tar det lugnt och väntar på att andra skall jobba åt mig.....

22/9 Börjar med ett besök hos varulven för att lämna några droppar. På em ett besök på hvc och blir väl närmast friskförklarad. Därefter till Linköping för att få hjälp med parabolen. Det tar 1,5 tim av inställningar men sedan skall den stå på länge för att börja fungera. Det får bli i helgen.

23/9 Otroligt, nysvenskarna som skulle polera husbilen kl 8:00 ringer kl 10:10 och undrar om det går att skruva bort parabolantennen eftersom de inte kommer in i lokalen. Jag talade om hur hög bilen är men det skulle inte vara något problem! De vill göra jobbet när det inte regnar så jag hämtade bilen. I kväll har vi firat Margithas barnbarn som fyllt tonåring.

24/9 Bara 3 mån kvar till julafton! Kör söder ut och hamnar i Klevshult där det är SM-tävling i rally. Har gott om tid så jag äter lunch innan jag kör ut till 1:a sträckan. Hittar ett jättebra ställe när jag kör igenom. Finns ett bra ställe men jag hittar inte markägaren och vill inte köra ut på gärdet utan att fråga om lov. Man skall inte reta upp de som lånat ut sina vägar i onödan så jag ställer mig i vägskälet 1,5 km innan. Det är några stycken som gasar bra men många som bara gasar där man ser en raksträcka trots att de har noter.

25/9 Övernattar i skogen för att vara på plats på morgonen. Får se mycket bilåka på flera ställen. På kvällen åker jag till Huskvarna och ställplatsen där.

26/9 Kanonväder! Åker sakta utmed Vättern till Vadstena.

27/9 Står kvar hela dagen i det fina vädret och gör inte mycket.

28/9 Står kvar till efter lunch då jag kör till Motala för att fylla gasol. Får i 34 liter så det var nästan tomt.

29/9 I fredags kväll när jag försökte vända på en skogsväg fastnade en massavedsbit under husbilen och bröt sönder kjolen på höger sida. Idag blev det ett besök hos plåtslagaren för att ta bort resterna så att trappan går att fälla upp. Beställde givervis nya delar, återstår att se när de anländer.

30/9 Vi tar husbilen hem till Laban som bor på Öland. Vi levererar 4 kg kräftor. Här är det skördefest och otroligt mycket husbilar, konstigt att inte ön sjunker. Det är otroligt dåligt väder med storm och regn.