Mot sommar?

[Counter]

2021-11-01

1/11 I dag blev det först en rundtur i Porto där jag tror att vi tankade på hemväg från Corsika med kattan. Kände inte igen mig alls men det är 17 år sedan. Därefter blev det att vrida näsan mot söder på urusla vägar. Blev nog 20 mil innan det blev rast vila i Freguesia Foz Arelho. Här är det massor av husbilar men alla utom jag har P på regskylten. Här kostar det 8 Euro med el. Igår kostade det 18 på ett mycket sämre ställe.

2/11 Idag blev det en icke planerad vilodag. Det började med att jag behöver en speciell medicin för magen. Jag ringde lasarettet i Link. och fick tag på fel person i torsdags, hon lovade att ett recept skulle finnas efter 2 tim. I måndags ringde jag och fick svar från min favoritdam som fixade det inom någon timme! Idag åkte jag till farmacia här som inte hade det i lager, men de fixar hem det till ikväll. Alla här är så vänliga och trevliga, kan det bero på att nästan ingen är över 1,60 lång så de ser upp till oss vuxna? Det blev att åka tillbaka till samma camping, bara 2 km och här trivs jag bra. Det har blivit 451 mil hit och diesel är väl dyrare än guld just nu.

3/11 Det blev utcheckning och besök på apoteket innan jag körde vidare mot Peniche. Ett fantastiskt ställe på en liten halvö. Försökte köra till en central ställplats (ASA motorhome park Peniche) men navigatorn lurade mig så jag kom till en återvändsgränd. Trodde då att de tagit bort platsen och åkte efter en massa krångel tillbaka till en camping jag sett tidigare. Där släppte de inte in någon förrän om 2 timmar men fick beskedet att den camping jag letat efter finns kvar. Kör dit och följer dåliga skyltar och hittar den. Tydligen var jag 40 meter härifrån men från fel håll! Ligger mitt i byn, kanonställe.

4/11 Kanonväder så jag blir kvar.  Kostar 9 E som jag tycker är helt ok. Här står vi innanför nästan 3 m hög betongmur där porten stängs kl 19. Perfekt för alla oroliga! Vill man gå ut på kvällen finns en kod till en gångdörr. Personalen är som alltid här i landet otroligt trevliga och hjälpsamma.

5/11 Börjar med en fantastisk rundtur och lite foton runt Peniche. Häftigt! Fortsätter söderut på kustvägen som ibland är i dåligt skick. Missade  ett farthindet så jag fick en flygtur så cyklarna hoppade ur sina ställ och en massa grejer kom farande som aldrig flyttat sig tidigare. Brandsläckaren lämnade sina fästen mm. Hamnade på den tänkta ställplatsen nära centrum av Lissabon. Där stod 3 gamla husbilar och 5-6 bilar. Ingen service så jag vände mot campingen. Dyrt, nästan 25 Euro, men finns en massa aktiviteter med allt från swimmingpol till golf. Inget jag nyttjar och 11 km till centrum. Äter på krogen som är typ snabbmat men jättebra. En 3-rätters med vin för 8,5 Euro är helt ok.

6/11 Lång dag på ibland otroligt dåliga vägar. Först ett besök i Setubal, jättehäftigt med höghus på en sanddyn i havet. Sedan till Sines, där var vi med båt för 17 år sedan. Fortsatte mot söder på ibland otroliga serpentinvägar och kom så småningom till en ställplats som heter Silves som är välkänd bland svenskar och det finns ett antal här nu.

7/11 Har funderat över ett klapprande ljud. Det visar sig vara storkar som klapprar med näbbarna! Ser 3 bon precis utanför ställplatsen och på em flög fler än 20 precis ovanför. Har bestämt att stanna minst 3 dagar här och betalat 25 E för det.

8/11 Har cyklat runt lite och tittat på omgivningarna och besökt Lidl. Det finns flera ställplatser här men där jag står ser bäst ut trots att den som är närmast ligger vid floden och har närmare till centrum. Jag blir nog kvar här några dagar till. Hade strul i natt, elen försvann efter midnatt och jag vaknade med 14 +. Bara att slå på gasvärmen och krypa ner igen. Det visade sig att jordfelsbrytaren i bilen löst ut. Tur att man har alternativ.

9/11 Ber att få flytta till en annan plats eftersom jag tror att det är fel på elen. Har turen att få enda asfalterade platsen med 4 m till reception. Ytterligare en dag med kanonväder så det blir att slöa i solen. Får dra ut markisen för att inte smälta bort. Det går åt några öl!

10/11 Felsökningsdag! Shit, plötsligt går det inte att återställa den säkringen som löst ut varje natt sedan jag kom hit. Det konstiga är att vissa funktioner fortfarande fungerar som kyl, vägguttag ja allt utom värmen. Har letat hela dagen, ringt massa telsamtal, men inget fungerar.

11/11 jobbig dag, först tömma alla tankar och sedan fylla allt. Därefter några mil bort till reparatören. Jag berättade vad felet  bestod av men det tog 2.5 timmar inman de fatttade att jag hade rätt. Sedan skall man hitta en reservdel som funkar. De hittar ingen med 16 A men jag får en med 25 A. Och om det är kortslutning funkar ju den lika bra . Så det blir tillbaka tiill min ordinarie camping efter att ha fyllt både diesel och gas. Så nu är jag faktiskt laddad!

12/11 Får bli en vilodag, får se i kväll om jag har hunnit färdigt eller om jag måste fortsätta i morgon!  Går i alla fall till affären och inhandlar lite mat men glömmer givetvis en del så det får bli en vända i morgon också. Egentligen skulle jag behöva gå 7-8 ggr per dag....

13/11 Lugn fm och elen i stolpen har löst ut i natt igen. Börjar bli lite tjatigt! Sedan fram med cykeln men vägarna här så dåliga så det hade varit bra med fjädring! Först till det berömda stället där de har pirri- pirri chicken men det är knökfullt. Jag åker vidare upp till det som kallas castle men är en jättestor gammal borg bestående av en rejäl och lång mur. Fortsätter på de livsfarliga gatorna med riktigt dålig beläggning, ibland är det bättre att gå. Passerar chicken stället igen och efter 1 tim ser jag samma människor i kön. Åker hemåt och handlar på stormaknaden närmast. Letar länge men kan inte hitta filmjölk. Så det får bli nödproviant i morgon.

14/11 Fin dag igen! Häftigt med alla storkarna! Som vanligt blir inte mycket gjort, läser lite och sitter under markisen, skönt. Har börjat på en stor gryta köttfärsås. Den minsta förpackningen köttfärs de hade på marknaden var på 900 gr. Dessutom är gullöken stor som 2 knytnävar, rejält fullt i stekpannan! Det får koka ihop så får vi se om det blir en burk tomatsås i den, slit och släp!

15/11 Tvättdag, slit och släp igen. Handlar lite och beställer ny dammsugare, den gamla blev glödhet och stannade.

16/11 Hämtar dammsugaren på vägen. Dyr men förhoppningsvis bra. Smarta tillbehör, bla ett särskilt borrmunstycke som suger fast där man skall borra och suger i sig borrspånen och den går att använda utan påsar. Fortsätter sedan till Figueira ca 6 mil bort och när jag går in i receptionen möts jag av ett hej och välkommen på svenska! En liten fin ställplats med häckar mellan platserna. 2,5 km till havet men det ser backigt ut med en ca 75 m hög sanddyn som skymmer havsutsikten.

17/11 Jag cyklade en bit, inte lätt här, alltid upp eller ner och otroligt dåligt underlag, ont i rumpan, så jag kom inte så långt. Letade livsmedelsaffär men hittade ingen. Får telefon från läkaren på hvc som jag sökt. Han har ringt 6 ggr idag och igår, jag hör vad han säger men han hör inte mig. Har inte landstinget betalat telräkningen? De har tydligen haft problem hela veckan. Det konstiga är att när sköterskorna ringer fungerar det. Skall gå på krogen och försöka äta Catapl18ana som lär vara en specialitet här. Tyvärr gick det bara att beställa rätten för 2 pers. Så det blev en pepparbiff i stället. Otroligt fint kött, varför finns inte det hemma?

18/11 Idag blev det först en tur ut till Cabo visente. Vi ankrade i viken nere vid fyren en natt för 17  år sedan på väg hem med catamaren vi köpte på Corsika. Ett häftigt ställe som är Europas sydvästligaste hörn. Restsaurangen vid fyren heter " sista bratwursten före amerika" vilket stämmer om man inte.som vi vred mot norr. Jävligt dumt! Kör vidare och hamnar i Lagos mari na där många svenskar övervinrat som jag känner. Ser inga svenska flaggor så jag åker vidare till Portimao. Ett fint ställe med en häftig marina. Jag blir direkt uppvaktad av ett gäng killar som hittar en parkering med toa på ett stäĺle med max 3,5 ton. Så jag drar vidare trots deras protester. Kommer så till en jättefin camping, Canelas. En stor camping med flera poler och man står under träd för att få skugga. När jag kollar är det bara 3 min till verkstaden som fixade elproblemet

19/11 Inget riktigt poolväder, blåser för mycket, så jag åker vidare. Först genom Albufeira som påminner om sista gången jag var på kanarieöarna, lika backigt och mycket nybyggt. Kommer till ställplatsen i Falesia som är full. Åker vidare 500 m. till Acoteias där jag får en perfekt plats. Betalar 21 E för 2 nätter inkl el. Vädret har varit lite molnigt men hårda vindbyar så ingen markis idag. Häftigt stor och stark måne i kväll. Undrar om det är ledljus?

20/11 Skitväder! I natt kom det en häftig störtskur och under dagen har det kommit några skurar och åskan har hörts ute över havet. Bara 18+ så det är skönt att hålla sig inne. Verkar som det klarnar upp efter sista skuren nu när åskan drar in över land. Det är ju lördag så vi säger väl skål!

21/11 Vaknar i finväder, sol och blå himmel. Efter lunch drar ett åskväder förbi under några minuter och hade med sig en regnskur. Sedan lika fint igen men lite kallare. Har letat efter mina filter till gasolen som skall bytas månadsvis men var länge sedan nu. Har öppnat och tittat och de ser helt nya ut. Det är bara att de sitter så trångt så båda händerna saknar en del hud och det ser ut att ha varit slakt i utrymmet. Får leta vidare efter bytesfiltren i morgon. Stannar här ett par dagar till.

22/11 Letar som en tok. Vet att de finns någon stans. Hittar dom efter att nästan ha gjort inbrott hos mig själv. Fanns under invikta kartonglocket i lådan där ellkablar förvaras!  Nu är det bara att under blodvite byta 2 stycken. Det får bli i morgon. Annars blandväder med både sol, liten regnskur, mera sol men måttligt varmt, ca 20+.

23/11 Börjar med att flytta en slang i gasolboxen så att det blev betydligt lättare att byta filtren utan att bli skinnflådd på händerna. Åker sedan vidare öster ut, tänkte stanna på en gratisplats nära gränsen. Det stod 5-6 bilar där men också skyltar om förbud att stå där så jag åkte vidare. Nästa ställplats var efter gränsen till Spanien. Jag hittade dit, trånga gator och kunde se de parkerade bilarna men kom inte på var man kör in. Så det blev omtag till nästa plats, Camper park Playas de luz. Hade tur att hitta en av 2 kvarvarande platser. Häftigt ställe, jag ser ut över Isla Cristina.

24/11 Hoppsan, bara 1 månad kvar till julafton! Idag blev det en cykeltur in till ön som är en gammal rätt sliten stad som säkert är och har varit en fiskehamn. Isla Cristina är en häftig ö i ett stort delta med någon avsaltningsanläggning men framför allt en jättestor fiskehamn. En del gränder är så smala att det bara är att glömma husbilstrafik men cykel fungerar hyfsat. Gör bara djäkligt ont i rumpan, beläggningen är tom svår att gå på. Intrycket är att byn är lite bortglömd, underhåll verkar inte fungera. Området runt ön är gigantiskt och jag har svårt att förstå om alla kanaler är grävda eller naturliga. Det verkar som en del platser mellan kanalerna är bebodda. Otroligt häftigt område.

25/11 Tar det lungt eftersom vädret blivit sämre. På em drar ett rejält regn in med blåst och kyla. Det ger sig och klarnar upp precis innan solnedgången.

26/11 Finväder igen. Åker och tömmer toatank och gråvatten, välordnat här, rent och snyggt. Hämtar det dagliga brödet som fortfarande är varmt. Allt här fungerar bra.

27/11 Börjar med att städa husbilen, fattar inte varifrån allt damm och skit kommer. Därefter en tur till byn med bilen för att handla. Det är smidigt att ta med kundvagnen och lasta direkt i bilen. Nu är det dags att tömma upp en GT, det är ju lördag!

28/11 Söndag, så i dag blir inte mycket gjort. Fint väder men lite kallare än tidigare, bara 15-16 grader. Slöar och läser lite.

29/11 Konstigt väder, mulet på fm men det klarnar sakta upp och eftermiddagen blev det riktigt varmt och skönt. Som vanligt har inte mycket blivit gjort. Har bestämt mig för att dra vidare i morgon, har varit här en vecka nu.

30/11 Sista höstmånaden för i år? Vaknar i molnigt men varmt väder. Duschar och plockar undan, det är lätt att glömma något som far omkring i första kurvan. Först till Huela för att fylla nränsle och gas. Sedan vidare till Sevilla som är en stor stad med mycket trafik. Fortsätter förbi Jerez med den kända racingbanan. Vidare söder ut nästan till Barbate, här finns hur mycket campingar som helst. Hittar ett litet ställe med ett 10-tal husbilar, kostar 12 E med el.

2021-11-03 00:01:45 - thomas wernström , motivas.hotmail.com

285 mil ska det var eller ! nu är det regn som gäller hemma kommer vara så ett tag började igår .

2021-11-03 12:34:55 - S-E

Hej! Blev lite fel på milen men har ändrat nu.

2021-11-04 23:31:26 - thomas wernström , motivas.hotmail.com

Lätt hänt låter bra med lite säkerhet när det ändå finns och verkar vara en fint ställe såg googel kartan att det stod husbilar lång ut på en halv ö där jag tror du är. idag 3 v kvar till jag åker .

2021-11-07 12:43:38 - thomas wernström , motivas.hotmail.com

Att våga bygga så , kanske inte skulle bygga där idag vem vet .

2021-11-12 20:43:28 - thomas wernström , motivas.hotmail.com

så problemet finns kvar med säkringarna som löser ut och inte går att återställa ?

2021-11-13 10:51:28

Thomas, det problemet är nu löst!

2021-11-15 10:13:54 - thomas wernström , motivas.hotmail.com

Låter bra ! går och väntar nu allt klart för att resa , 25 ska jag vara i luften , sen lugnt och skönt och tiden kommer gå sakta på ett bra sett .