Fortfarande sommar?

2021-08-01

1/8 Idag tar vi ett längre hopp och tar oss till ett ställe vi varit på tidigare i år. Basteviksholmarna norr om Lysekil är ett jättefint ställe som dessutom har en bra krog. Tyvärr blåser det onödigt mycket.

2/8 Idag blev det ett riktigt långt hopp, först till Karlstad för att tanka gas och efter Torsby var det dags för diesel. Vi fortsatte sedan genom Malung till en liten ställplats vid Öje camping. Litet tyst ställe där de lärt sig att ta bra betalt.

3/8  Vidare mot norr, tar genvägen mot Los för att slippa Sveg. Stop för lunch i Kårböle på värdshuset Pilgrimmen, kanonbra! Åker vidare till Rätan där vi slår läger på den fina campingen. Vidare mot norr till Hammerdal där Margitha varit hos mormor under somrarna.  Vi äter på Blå huset men  inte mycket, Margitha kräver pengarna tillbaka. Vi kör vidare till Strömsund där vi hittar en fin camping så där tvättar vi och stannar för dagen.

4/8 Vi kör in på Vildmarksvägen som är riktigt guppig och obekväm. Vi hittar en camping med el. Vi är rädda om gasolen som måste räcka länge, här finns ingen som kan fylla.

5/8 Vi skumpar vidare och får se häftiga vyer. Stora blåsjön är häftig liksom Ankarvattnet. Vi kommer högt upp, ovanför trädgränsen och det är verkligen häftiga vyer. Vi åker en otroligt dålig grusväg i 5 km till Fatmomakke kyrkby. Fränt med alla lappkåtor och kyrka. Vi stannar över natten och somnar till forsens brus.

6/8 Vi tar den eländiga grusvägen tillbaka, att bilen håller är ett under. När vi kommer ut på asfalten är den inte mycket bättre med stora gupp så att stödhjulen bak slår i. Vi stannar vid Trappstegsforsen som är riktigt stor. Vidare till Sagostigen med näcken sittande i forsen. Vi fortsätter till Hotings camping. Tar sedan en promenad till Ivars bilmuseum där jag känner igen många bilar. Jag kände Ivar väl, vi satt i styrelsen på en återförsäljarförening.

7/8 Tillbaka norr ut för att svänga öster ut. Åker vägen som kallas för 7-älvarsvägen och här finns lite konstverk att se. Vi kommer efter 25 mil till Umeå och letar ställplats. Vi hittar ett par långt utanför staden så vi tar oss till First camp. 390:- för en natt är väl närmast stöld!

8/8 Vi drar vidare söder ut, först till Örnsköldsvik men vädret,kraftigt regn, gjorde att vi bara fikade i bilen. Häftig hoppbacke där underbacken slutar vid järnvägsspåret. Vi kör vidare till Härnösand där vi hittar en gratisplats i hamnen. Och nu slutade regnet så vi kan gå ut och äta. Det blev en liten pizzeria men vi åt hamburgare.

9/8 Kör vidare, först till Sundsvall där man byggt en häftig genomfart. Vi snurrar runt i staden en stund. Sedan till Hudiksvall där vi letade ställplats men gav upp ooch körde vidare till Söderhamn där ställplatsen i centrum är full så vi fick åka ut till Stugsund där vi är ensamma till en början. Efter en god middag på pizzerian får vi besök av Rejdars syster, kul!

10/8 Först lite bunkring innan vi kör jungfruvägen till Axmars brygga. Jättefint ställe men vi kör vidare på samma väg. Passerar Gävle och åker till Mackmyra. Kan ju tyvärr inte provsmaka eftersom vi skall vidare. Vi kör till Tortuna golfbana eftersom ställplatsen i Västerås är full. Lugnt och fint ställe.

11/8 Tar oss vidare söder ut. Stannar vid Tumbos jätteanläggning för husbilar för en fika. De har satt elstängsel runt hela anläggningen så tjyvar får det besvärligt. Vidare på genvägen över Brevens bruk till Borensberg där vi stannar för idag.

12/8 Rullar hem via Motala där vi köper bränsle till grillen, fortsätter till Vadstena för en fika innan vi fortsätter hemåt. Em ägnas åt tvätt av husbilen.

13/8 Fredag den 13:e, då skall man väl inte företa sig nånting? Jag chansar och polerar fronten  på husbilen. Fixar en del annat innan jag bestämmer mig för att.åka iväg. Margitha skal jobba till onsdag så jag får klara mig själv. Börjar med Vadstena men är överfullt så jag drar söder ut. Kollar i Gränna och där finns plats! Tar en dusch innan jag går och äter. Det var länge sedan jag försökte äta nåt så segt. Det skulle vara fjärilstek men säkert gjord av skosula

14/8 Massor av motorsport hela dagen gör att jag blir kvar. 5-6 timmar från WRC i 2 omgångar, sändning hela dagen från rallysm i Kil och sedan på kvällen speedwaygp i Mållilla. Det sista hade jag missat annars hade jag åkt dit.

15/8 samma idag , bilsport både på fm  ett par timmar sedan 4 timmar på em. Däremellan hinner jag förflytta mig runt södra vättern och upp till bisonfarmen där det finns en bra ställplats och det går att äta kött från  bison. De är stora!

16/8 Regn och åter regn! Kör vidare till Hjo men hittar ingen lämplig parkering så jag kör vidare norr ut. Karlsborg är bra, gott om parkeringar för lite större bilar så här blir det bunkring av det mesta. Det blir även CSS ställplats som är bra bortsett från tömningsmöjligheterna. Blir en fin kväll med sol.

17/8 Ny regndag och efter sovmorgon drar jag vidare. Det här är ju kända trakter efter ca 20 års seglande här. Även åkt husbil 5 år. Fortsätter efter en fikapaus till Askersund, som inte ligger vid Vättern, vilket påstås ofta i olika sammanhang. Sjön heter Alsen. Irriterar mig på ställplatsen som höjt priset till 300:-. Ocker, men populärt ställe trots att de saknar tömning av gråvatten.

18/8 Kör hemåt via vårdcentralen för lite justeringar av den gamla kroppen. Blir nog bra efter lite justeringar.

19/8 Lite jobb och städning av husbilen. Sedan drar vi mot sydost och hamnar i Västervik. Först lite bunkring av mat och när vi parkerat får vi se en bekant granne. Världen är liten ibland.

20/8 Margitha och grannen gör stan osäker och jag stannar på ställplatsen till efter lunch. Tar cykeln till bolaget, i kväll skall vi äta kräftor.

21/8 Tar det fram till lunch när vi kör norr ut. Vi.hamnar i Valdemarsvik och lyckas få.plats 1 närmast byn. När vi parkerat får jag se en bekant båt som visar sig vara Johnny och Lotti. Det blir några öl på em och gemensam middag pä krogen.

22/8 Vi blir kvar hela dagen och slöar mest. Ny middag på samma krog.

24/8 4 mån till julafton! Först ett besök på hvc för lite justering på kroppen. Därefter till Motala för att släpa fram båtvagnen ur över 2 m hög sly och gräs för att fotografera inför försäljning. Sedan hem till husbilen och rengöring av inredning och fönsterputs. Sedan fick det bli en öl i solen innan den dagen var till ända.

25/8 Inte mycket blir gjort, bara lite småfix med husbilen. Försöker få till tv och en framvagnsinställning. Det sista är inte så enkelt eftersom den är över 3 m hög men i morgon skall en lastbilsverkstad fixa det. Jag har fått för mig att det är fel på toe-in eftersom den vid lutning åt något håll svänger åt samma håll. Vi får se om jag har rätt.

26/8 Börjar med framvagnen, vi kan inte göra det på firman eftersom bilen är för hög. Jag gjorde det på lastbilsterminalen. Tyvärr gick det inte att fästa deras kontrolldon på mina fälgar så det fick bli måttband! Vi kom fram till att från början stod den 2 mm toe-out, precis vad jag trodde. Vi ändrade till 2 mm toe-in, som jag vill ha det. Ofattbart att det kan bli sådan skillnad, förut har den varit lite svår och vandrat åt olika håll med stor vindkänslighet. Nu går den hur snällt som helst, fantastiskt! Tänk om jag hade kollat det tidigare! Vi firar genom att åka söder ut och efter Jönköping växlar vi in på gamla E4. Fin väg och nästan ingen trafik! Vi följer den till Värnamo där vi svänger väster ut. Vi passerar Ullared utan att passera gå! Vi kommer till Varberg där vi försöker hitta en plats i hamnen, men fullt! Vi kör tillbaka 2-300 m och försöker med telefonen hitta ett alternativ när det kommer en tysk från ställplatsen vilket gör att vi vänder och kör in igen. Hans plats är ledig och vi tar den direkt. Tyvärr kostar den 390:- vilket jag betecknar som ett rån!

27/8 Vi stannar 1 dag till eftersom det är så billigt.... Vi går en lång promenad och tittar på fästningen och en massa annat.

28/8 Vi rullar norr ut och hoppas passera regnvädret. Först till Ulricehamn men det regnar fortfarande så vi kör vidare. Vi hamnar i Gate på bisonfarmen men det regnar fortfarande lite. Blir bisonburgare på kvällen.

29/8 Vi rullar vidare och via Jönköping och Huskvarna kommer vi till Bunn, en fin men dyr ställplats. Hade räknat med en bra middag i kväll men det sket sig omgående, de har stängt i kväll och har avslutning för semesterpersonalen så det får bli falukorv!

30/8 Kanonväder! Vi rullar sakta via Gränna hemåt. Synd att åka hem i det fina vädret men jag skall besöka hvc i morgon för lite omvårdnad.

31/8 Först hvc-besök och sedan lite husbilsjobb. Först monterar jag en extra jordfläta för att lättare kunna använda jumpstarten jag alltid har med. Det är en odiotisk funktion på stereon som har navigation och drar hemskt mycket el. Det gör ju inget när motorn går men glömmer man att stänga av den eller koppla över till bodelsbatterierna så går inte motorn att starta. Då måste man in i den brevlåda som utgör motorhuv. Att koppla in hjälpstarten har varit nästan omöjligt. Jag har också tillverkat en glashållare eftersom jag tröttnat på oljudet och oordningen i det skåpet.