Högsommar?

[counter]

2021-07-01

1/7 Vi tar personbilen som bara drar 1/3 av husbilens förbrukning. Vi åker först till Strängnäs för att titta på en båt som är till salu. Man undrar hur de tänker när de annonserar en båt som är belamrad med massor av grejer som inte ens hör till båtlivet, diskbänken överfull, och en massa elkablar hängande löst. Det är 1 säsongs jobb att få ordning på skräpet så imgenting för oss. Vi drar vidare till Täby för en liknande båt som är betydligt finare men där det också hänger en och annan elkabel löst. Det är märkligt att så fort man skaffar båt så måste man dra en massa kablar högt och lågt. Den här har dessutom ett bud från någon desperat som betalar för mycket.

2/7 Åker husbil en stund, blir bara till Borensberg. Varmt trots ac. Alla elplatser upptagna men normalt klarar vi oss ett par dagar utan. Nu satt vi och lyssnade för mycket på radion som tyvärr går på bilens batteri.

3/7På morgonen ingen ström till starten. Jag har en liten smidig jumpstart med men det är riktigt bökigt att hitta anslutningsställen under huven som närmast är att likna vid en liggande brevlåda. Fick i alla fall kontakt och ekipaget startade. När den varit strömlös händer 2 saker. Dels lyser servicelampan till motorn, dels hoppar diffspärren i. Den här gången hoppar den inte ur igen så vi kör med låst axel. Fy vad det bryter och smäller när man svänger. Vi kör till Mem och får sista platsen. Bredvid ligger ett trevligt par från Nykvarn.

4/7 Vi ligger kvar och tittar på de som skall slussa in på kanalen, en del är nybörjare och bär sig lite konstigt åt.

5/7 Vi styr ut till Fyrudden och tar emot barnbarnet Christian som seglat från Gotland. Det tog honom 14 timmar. Vi går och äter tillsammans. Bra mat på restaurangen som har rejält tilltagna priser.

6/7 Vi tuffar vidare mot norr och via 2 färjor kommer vi till Oxelösund. Vi står vid fiskehamnen där det fort blir fullt med husbilar. Här är det även full fart på vattnet med mycket båtar. Krogbesök på kvällen och kocken hade nog en dålig dag, här har det alltid varit bra förut.

7/7 Efter en längre cykeltur har vi lite svårt att sitta men det går säkert över. Slappar resten av dagen och tittar på sjöfarten.

9/7 Vi drar vidare hem. Margitha skall jobba på måndag så hon behöver 3 dagar att förbereda sig. Jag åker vidare efter tankning, först till Borensberg där det är fullt så jag fortsätter öster ut och vid Ljungs västra, där leksaksmuseet legat och nu bara är ett  fik finns en ställplats vid bron. Där stannar jag. Det är skyltat som ställplats men är fullt av icke läskunniga  personbilsägare. De avlägsnar sig så småningom och husbilar anländer.

10/7 Efter en lugn morgon med dusch och frukost kommer jag iväg vid 11-tiden. Först till Ljungsbro där det är gott om platser. Äter lite lunch innan jag drar vidare öster ut norr om Roxen. I Norsholm är det fullt på de stora ställplatserna så jag fortsätter till Brådtom men ser inget kul ut så jag drar vidare. I Söderköping finns en ställplats vid kanalen som är lite bökig att komma till. Dit åker jag..

11/7 Tar en långresa på 2 mil till Stegeborg men den här gången får jag en skitplats, ja den har bästa utsikten men omöjlig att komma till  med en normalstor bil. Får köra på  grannarnas platser. Om de finns på plats när jag skall åka blir det problem.

12/7 Kör hemåt igen, stannar på vägen och handlar lite. Åker via Norrköping och det är bilkö ända dit i mötande fil. Kollar ställplatsen i Norsholm men den är full. Åker via Borensberg och där är också fullt. Kör till Södra stranden i Motala, fullt! Kommer på att det finns en plats vid slussarna i Borenshult och där står jag nu.

13/7 Försöker trassla mig ut ur stan, inte enkelt med alla vägarbeten och broar som bara tar 3,5 ton. Kommer tidigt till Vadstena där de byggt ut så att nu finns nog 50 platser och har turen att få en plats gräs/asfaltsdelen. Perfekt, blir en fin kväll trots en del regn under dagen.

14/7 Står kvar eftersom det är nostlgiträff för bilar här ikväll. Träffar också ett par gamla rallyförare så det blir lite tjöt på kvällen.

15/7 Kör först till Hästholmen men där har de tagit bort ställplatserna i hamnen. Jag fortsätter upp på Omberg där det finns ett fint ställe som jag länge velat övernatta på. Står där ett par timmar och får se 3 bilar åka i fel riktning! Idioter! Den sista stannade jag och frågade om han hade körkort. Han påstod att det var fallet. Jag undrade om han visste vad vägmärket bredvid betydde. Runt med röd bård, en bil och en motorcykel med ett rött sträck över.Han trodde att det betydde att bara sådana fick åka där! Det var massor med sk blinningar så jag åkte vidare med säkert 20 sådana i bilen till Borghamn där det säkert var 100 bilar parkerade av folk som badade. Ställplatserna fulla så jag fortsatte till Bunn där jag fick en bra plats. Gick på restaurangen och fick bra men dyr mat.

16/7 åker till Gränna och ställer mig på den ställplatsen i hamnen. Lite fel namn eftersom man inte ser till hamnen därifrån. Går och äter på terassen på kvällen. VARMT!

17/7 Stannar kvar och slöar hela dagen, för varmt så man kan inte göra annat.

18/7 Åker norr ut, stannar och äter i Ödeshög innan jag kör vidare till Vadstena för lite proviantering. Ställplatsen full så jag fortsätter till Borenshult. Lugnt och bra ställe.

19/7 Åker hem eftersom vampyren ville ha en skvätt igen. Försöker laga en trasig toalett, hämtar delar 2 gånger innan jag hittar det egentliga felet. Inkommande vatten passerar genom ett rör som spruckit. Tror inte det finns som reservdel och jag har inte verktygen som behövs. Får försöka hitta ett proffs.

20/7 Jobbar lite och fixar lite med husbilen. Att kolla oljan är inte det enklaste, oljestickan är en ca meterlång vajer med dm-lång plåt längst ner. Har också rengjort spillvattentanken eftersom mätaren visade fel. Fäste också ett par lösa plåtar i motorrummet som blivit lovad att det skulle fixas på garanti. Dammsugning och lite tvätt så nu är den efter gaspåfyllning klar för användning.

21/7 Vi åker söder ut på.lite mindre vägar, de stora har vi åkt så att vi har tröttnat. Så småningom hamnar vi i Kalmar där den vanliga ställplatsen är full. Vi åker till Elevatorkajen där plats finnes. Vi går en runda i varuhuset och jag köper ny skäggtrimmer och Margitha måste ju ha lite nya kläder...

22/7 Vidare mot syd och börjar med ett besök på Forsbergs där jag beställt nya original vinglas för 3 månader sedan. De hade kommit igår och var färdiga att skicka! Vi kör vidare och tar lunch i.Kristianopel. På vägen passerar vi Brömsebro som är en liten bro över en bäck där ett slag utkämpades 1645. Vi kör vidare söder ut och hamnar i Sandhamn. Inte det Sandhamn som ligger utanför Stockholm utan i Blekinge. Har varit på bägge ställena med båt.

23/7 Vi irrar vidare och kör först ut på öarna runt Sturkö. Hittar inget bra ställe att stanna på, de flesta är fulla. Hamnar i Karlskrona men dels finns ingen bra plats, inte kul att stå bakom 3 rader med bilar och ingen elplats. Vi lunchar innan vi kör vidare ut på.Hasslö där vi hittar ett ok ställe som heter Vindhaga, en bra ställplats. Nära till havsbad och lugnt och fint.

24/7 Bara 5 mån till julafton! Vi kör vidare men bara 3 mil till Ronneby. Vi stannar i brunnsparken och går en promenad innan vi äter en lunch på kafeet. Sedan kör vi till den förbokade platsen i hamnen. När vi tröttnat på solen tar vi cyklarna på en tur till centrum, det blir en tur på lite mer än 1 mil. Lugn kväll som alltid.

25/7 Kör vidare på krokvägar utefter kusten ner till Nogersund. Härifrån går färja till Hanö som vi tydligt ser. Det blir en sen lunch på restaurang Skutan där vi ätit när vi var här med båt. Nya ägare men fortfarande bra. I dag blåser det friskt så temperaturen är dräglig.

26/7 Vi kör först till Sölvesborg för proviantering. Sedan vidare söder ut ock kommer till Maglehem där en gammal bekant bor i ett hus från 1600-talet. Här var jag ibland för över 30 år sedan. Synd i mitt tycke att de tagit bort jordgolvet men det är ju lite mera praktiskt att bo där nu. Vi kör vidare och passerar Kivik där det är marknad men vi far vidare. I Kiviks hamn blir det en lokal glass innan vi kör vidare till Simrishamn. Här är ställplats och camping fullbelagt men vi hittar en parkering lite söder om hamnen där vi får stå 8 timmar. Går och äter gott på en krog i hamnen. Det blev vår hittils dyraste middag...

27/7 Vi rullar vidare utmed kusten och hamnar i Kåseberga. Här är det massor med både vanliga bilar och husbilar. Att äta i hamnen är lite av en turistfälla men vi klarade oss bra med fina räkmackor och en öl. Därefter upp i backen för att se Ale stenar som är ganska otroligt. Men det som drar mest intresse för besökarna är alla skärmflygarna. Det har konstant varit flera än 20 från lunch när vinden kom till sent i kväll. Skithäftigt och vi har bara sett 1 som ramlat och han klarade sig oskadd. Sill och potatis med tillbehör avslutade dagen.

28/7 Rullar vidare och stannar först i hamnen i Hörte för lite kaffe. Därefter ett stopp i Smygehuk som är Sveriges sydligaste udde och en riktig turistfälla. Vidare genom Trelleborg till Höllviken för lunch. Sedan till en liten ställplats 1 km norr ut. Den såg så tråkig ut att vi åkte till Falsterbokanalen och fick en plats i båthamnen. Jättefint!

29/7 Först åker vi ut till Skanör och sedan till Falsterbo. Fantastiskt fina sommarställen men jag har bott i Skåne en vinter, aldrig mera! Vi kör vidare genom Malmö centrum som är rejält förändrat. Vidare genom Lomma, som är skånska för ficka, innan vi kom till motorvägen norr ut och ett häftigt åskväder med rejält regn. Vidare mot norr till Råå som är en riktig idyll. Vi tänkte först stå på yttre piren men flyttade fort in i inre hamnen. Det blåser nog över 20 m/sek i byarna så det är ju bra att tordas öppna dörrarna!

30/7 Först lite bunkring sedam norr ut genom centrum. Stannar på Sofiero, egentligen fel tid, här skall man vara när rododenron blommar, finns 10,000 buskar här! Vi går in på slottet där det är någon form av modeutställning. Mycket konstigt att beskåda,! Därefter kollar jag ställplatser norr ut och hittar en rätt ny som kallas "bananpannkakan". Skithäftigt, en gård ägd av en skrothandlare som började med ställplats för 1 år sedan. Här går hönsen och getterna fritt och här är väldigt annorlunda mot vanliga ställplatser. Här får man vid ankomst en påse med 2 ägg och 1 banan att göra pannkaka av. Skithäftigt ställe!

31/7 Vi irrar vidare och via Båstad och Halmstad kommer vi till Varberg och efter mycket krångel hamnar vi på.Getterön. Med cykel tar vi oss till krogen och får bra men dyr mat. Med 3 glas vin 1080:- men gott var det.

2021-07-14 19:56:29 - John, John.peterson@live.se, Nykvarn

Hej Sven-Erik och Margitha,
Tack för senast. Roligt att följa din resa. Efter vårt möte i Mem åkte vi vidare till Båtsholm ställplats och sedan Brådtom. Det blev även några dagar vid sommarstugan innan vi åkte vidare til Kapellskär där vi tog en kryssning till Åland. Nu tillbaka vid sommarstugan innan vi planerar ytterligare resor inför kommande vecka.
Önskar er en fortsatt härlig sommar.
Lotta & John

2021-07-16 13:45:35 - S-E

Får önska er detsamma! Glöm inte låsa om er!