Nytt år och förhoppningsvis nya äventyr. [counter]

2021-01-04

1/1 Efter frukost och tillnyktring äker vi sakta söder ut. Ibland i snöstorm men oftast bara regn. Tar oss till Oskarshamn där det finns en bra ställplats i hamnen, kostar 100:- med el, det tycker jag är prisvärt. På vägen försöker jag ringa och boka ett bord för att gå ut och äta vilket misslyckas eftersom alla håller stängt. Vi handlar istället så det blir att ta fram grillen. Det är svårt att grilla i mörkret men det blev riktigt bra.

2/1 Vi fortsätter till Kalmar där Laban har en Elonbutik där vi köper allt det eldrivna vi behöver till köksrenoveringen. Kyl, frys och spis och dessutom en del *smågrejor. Får också med oss maskindiskmedel eftersom dieselsmaken på dricksvattnet i husbilen kommit tillbaka. Vi fortsätter sedan till Mörbylånga för att titta på hans båt där det skall monteras singellinerev i bommen. Inte helt enkelt eftersom det inte går att dra någon revlina uppåt i främre bomänden men jag tror att jag hittade en lösning. Därefter blir vi bjudna på middag och får en trevlig kväll. Under förra året var någon inne och läste här 16.593 ggr!

3/1 Vi tar oss sakta utmed kusten norr ut genom många små trevliga byar innan vi tog kväll i Valdemarsvik. Det är en trevlig ställplats där man för 175:- får parkera med el. Därifrån är det gångavstånd till både ICA, systembolag och flera restauranger så det blev middag på krog.

4/1 Vi rullar hem och ställer in den nu skitiga och saltindränkta husbilen i garaget. Måste ge den en omgång med vatten och borste en dag när det är lite varmare.

5/1 Ingen tvättdag idag. Kallt och snöigt så inte mycket händer. Det blir bra middag på krogen.

6/1 Ny jobbig dag med skidor på tv! Undrar vem som har det jobbigast, de eller vi som tittar på?

7/1 Tillbaka i mera normal verksamhet. Lite jobb på fm. sedan till båten för att kolla att ingen snö lägger sig på pressenningen. Allt ser ok ut så det blev hem och sätta på bastun. Skönt!

8/1 Skitväder med lite snöfall. Inte mycket blir gjort men det som blir gjort är lite planering. Snart hoppas jag att vi får röra oss normalt igen.

9/1 Halt och jäkligt trots att de vräkt på salt. Synd att de inte kommit på att det går att ploga först. Var på firman en stund, kul att det kommer Lotuskunder när vädret är skit. Jobbigt med all skidåkning på tv. man blit ju helt slut.

10/1 Skitjobbigt med skidor på tv igen. Tur att det är slut på touren för i år.

11/1 Åker och kollar båtens täckning men tar vägen via Vadstena. Märkligt, där ligger isen i hela viken men i Motala finns ingen is ens inne i hamnen. Ligger lite snö på presseningen men inget problem så det får vara så.

12/1 I dag blev det lite jobb på fm innan vi åkte och letade ny diskho. Hittade inget vi ville ha. Fixade med rörmokare som lovat hjälpa oss och så har jag tjatat hål i huvudet på husbilsverkstaden. I em blev det en tur till Boxholm för lite knådning av ryggen. Han tar verkligen i så man är lite mörbultad när man går därifrån.

13/1 Inget jobb idag men en jäkla massa snö. Försöker hitta diskho men blir riktigt sur när jag ser priserna. En pressad rostfri plåt på ca 1/2 m2 kostar 6000:- Det känns som ett skämt men vad gör man, funderade en stund på att ta den gamla diskbänken under behandling med en plåtsax men har tänkt om. Man skall nog inte blanda gammalt och nytt. Så det är bara att bita i det sura äpplet.

14/1 Besök på HVC för att se hur långt efter "bäst före datum" man är. Får inget bra svar idag utan nytt besök i morgon för provtagning. Åker och kollar hur mycket snö som lagt sig på båten. Nästan inget som väl är, jag har en riktigt hög takås vilket är bra mot snön men inte bra när det blåser hårt. Risken att allt skall blåsa omkull ökar ju med höjden. Idag är det -3 i luften och 0 i vattnet så nu lägger sig nog isen snart, jag vet att de åker långfärdsskridskor på kanalen redan nu så jag får väl leta fram mina.

15/1 Börjar med att lämna en skvätt blod hos drakula innan jag åker till kiropraktorn för lite misshandel. Nu har han tuffat till sig ordentligt så det gör rejält ont. Han får ge sig efter en lång stund eftersom inte skinnet tål mera. På kvällen blir det en rejäl omgång i bastun så idag har kroppen fått stå ut med mycket.

16/1 Börjar med en rejäl och välbehövlig tvätt av Margithas bil. Därefter tar vi min bil på en tur i omgivningarna och tittar var det finns skridskois. Hoppas få kroppen att klara en rejäl sväng innan det blir en massa snö på isen.

17/1 Jobbig tv-dag med mycket skidor. Värst är damernas skidskytte. Hämtade hem Margithas bil som stått på tork efter tvätten. Sedan kör vi till Motala för en bra middag. Man måste ju komma ut och se något utanför våra väggar.

18/1 Försöker få lite fart på husbilsreparatören men inga reservdelar har kommit. Vill få den fixad samtidigt som den skall besiktigas så jag slipper hämta hem den flera gånger. Beställer också skivor till diskbänken med underlimmad diskho. Den är i något kompositmaterial och det blir säkert dyrt, vi har inte fått priset än.

19/1 Får priset på diskbänken så det blir att sätta sig en stund. Nåja vi får väl leva med det, resten är ju inte heller gratis. På em är det dags för en omgång hos kiropraktorn igen. Eftersom jag fick mera ont efter förra besöket ändrar vi behandlingen så att den blir lite lindrigare och i kväll känns det bättre. Problemet är kostnaden, med 4 besök per månad går hela pensionen till kiropraktorn men det får man väl stå ut med.

20/1 Ny dag med lite händelser. Har avbeställt den stående kanten till diskbänken mot väggen jag frågat efter. 20 mm kant för 7,000:- är för mycket för oss. Bestämmer leverans av golvet och montering av snickaren. Det är ju bra om det blir i rätt ordning. Tyvärr måste vi ta oss till affären och handla lite.

21/1 Kollar ritningen på diskbänksskivan och hittar ett fel. Bra att hitta det före tillverkningen! Har hittat felet på Margithas bil. När lackeraren bytte stötfångaren missade de monteringen av varselljuset så glödlampan har ramlat in och förstört reflektorn. Jag ringer och fixar reklamation. Eftermiddagen fördrivs i bastun och på kvällen får jag beskedet att en gammal kompis tagit ner skylten. Inte kul men det kommer att hända oss alla.

22/1 Börjar dagen hos chiropraktorn. Eftersom värken blir värre när han kör hårt har vi ändrat lite så nu gör det måttligt ont när han trycker på. Hela dagen går utan nämnvärd värk. Resten fördriver jag framför dumburken med skidskytte och rally.

23/1 Åker och kollar att båten mår bra. Allt ser ok ut så jag sätter i elkabeln för att underhållsladda batterierna.

24/1 För att inte helt ruttna bort tar vi en tur med bilen på delvis för oss nya vägar. Tittar till husbilen och ökar på värmen lite i den.

25/1 Har fått bilen påkörd av en granne. Syns nästan inte men jag tror att det måste bli en ny stötfångare.

26/1 Körigt idag. Först fixa skadeanmälan till försäkringsbolaget. Sedan fixa en elektriker som kollar att eluttaget skall fungera till nya spisen. Sedan får vi hem nya golvet innan jag åker till båten, tömmer torrbollarna och drar ur laddningen innan det blir ett besök hos chiropraktorn. Jag tror att han får till det så att det börjar bli lite bättre nu.

27/1 Möblerar om så hantverkarna kan jobba. Fy vad grejer som skall flyttas.

28/1 I dag händer det! Nytt golv i kök och hall lägges in. Själv åker jag till Jönköping med bil och släp för att hämta vitvaror i snöovädret. Det tar lite för lång tid så hantverkarna hinner gå hem innan jag är hemma. Vågar inte ställa lasten på gatan utan det får stå inlåst på firman.

29/1 Upp och skotta snö, har nog kommit 25 cm till i natt. Först egna bilen sen till firman för att få fram bil och släp. Snöröjningen har inte röjt vare sig på firman eller hemma. Åker till chiropraktorn för handpåläggning och när jag kommer därifrån är det röjt på båda ställena. Får hjälp med avlastning och att ställa in allt. Nu börjar det vara beboeligt igen så det blir en efterlängtad bastu och några öl.

30/1 Långresa för att titta på ett par husbilar jag är lite intresserad av. Först till Karlstad där det finns en lite udda bil. Tyvärr har den gått onödigt långt och har en del skavanker. Vidare till Göteborg där det finns en jättefin lågmilare men som tyvärr har fel växellåda men rätt motor. Vi får se vad som händer, det är galet mycket pengar emellan.

31/1 Redan slut på årets första månad. Kanonväder, blir sugen på en skidtur men ryggen säger ifrån så jag får nöja mig med att se på när andra åker. Tar en tur till husbilen för att se hur jag kan lösa gasinstallationen om det blir husbilsbyte.