Sommaren är här!

[counter]

2021-06-01

1/6 Jobbar lite på fm. Fraktar mina dubbdäck från husbilen till gummiverkstaden för att byta bort dom mot nya sommarhjul. Ska försöka få till något som går mjukt och behagligt. Genom att gå upp en dimension på framdäcken hoppas jag kunna ha lägre däcktryck så det går mjukt. Hämtar frysen från båten som vi kan ha i husbilen då den inbyggda är liten.

2/6 Idag blev det en ny tur till Lastbilsverkstan för bakaxelproblemet. Det var provkörning i olika hastigheter med och utan gaspådrag som skulle skrivas ner på ett formulär. Jag har också beställt solcell för batteriladdning som skall monteras senare.

3/6 Låter tillverka centreringshylsor för husbilshjulen. Idiotiskt att inte fälgarna har centrering i centrum som alla andra bilar jag vet. Det innebär att vid montering kan fälgen komma ett par mm fel vilket gör att det känns som obalans. Jag har tillverkat 3 hylsor som passar i fälgen och på hjulbulten som styrning. Sedan kan man dra 3 bultar innan man tar bort hylsorna och drar dit resterande bultar. I morgon skall det monteras nya hjul.

4/6 Får hjulen monterade innan vi provkör till Motala. Det går mjukare, tystare och behagligare. Vi ställer oss på Södra strand där det blir fullt med husbilar.

5/6 Visar båten för en kund som bestämmer sig efter lunch så nu.är man båtlös igen. Vi får se vad det blir av det. Vi fortsätter till Borensberg där vi träffar bekanta till Margitha. Vi äter middag ihop så det blir en trevlig kväll.

6/6 Efter en lugn morgon drar vi vidare. Siktet var inställt på Söderköping men det fina vädret gjorde att vi stannade i Norsholm. Efter en liten stund kom en gammal bekant infarande så det blev gemensam fika. På kvällen går Margitha och jag och äter på krogen, mitt var överstekt och smaklöst. Kanonkväll igen!

7/6 Vi tar oss hem i det fina vädret. Jag åker till firman och tillverkar ett verktyg för att öppna locken till tankarna på båten. Sist jag tömde septitanken tappade jag originalet i sjön när en kedja i flötet öppnade sig.

8/6 Först lite jobb på fm. Sedan till båten för att tömma den på grejor som inte skall med. Tycker inte att jag har plockat i så mycket men det blev ändå full bil.

9/6  Tvättar Margithas bil och tar en lugn em. Skall gå vakt på båtklubben i natt så det är ju bra att försöka sova någon timme. Har också efter en massa  strul lyckats boka kanalbiljett, den 55:e i ordningen.

10/6 Trött och sliten efter nattvaktsjobbet så dagen går på tomgång. I morgon måste det bli lite fart, mycket som behöver fixas före helgen.

11/6 Fixar ett par saker på firman före lunch sedan optikern som påster att min syn är normal med 1,0. Jag har för länge sedan haft 2,0, alltså dubbelt så bra mot normalt och tycker att jag ser dåligt. Jag gjorde en Memira för 8-9 åt sedan som blev bra men nu tar tydligen åldern ut sin rätt och jag vill se bättre. Tyvärr jäkligt dyrt så jag har sparat en del slantar under åren utan "cykel på näsan". På em har vi slutstädat båten som skall levereras i morgon.

12/6 Köparna kommer och hämtar täckställning och lite annat som skall med. Därefter tar vi husbilen och drar mot sydväst och hamnar i Ulricehamn. Börjar tro att svenskarna har lämnat landet. Mer än 90 % av alla vi ser har utländsk härkomst. Vi känner oss lite udda med annorlunda hårfärg.

13/6 Vi kör vidare på mindre vägar till Borås där vi hamnar på stora vägen. Vi drar genom Göteborg och tar färjan till Öckerö och kör vidare söderut till Fotö där det finns en ställplats med 43 nya fina platser i hamnen. Tyvärr blåser det kallt från havet men vi tar cyklarna och utforskar ön. Det är väldigt öde, troligen är de flesta husen ägda av sommarboende som är i stan och jobbar.

14/6 Flyttar norr ut ca 3 km till Klåva på Hönö. Ställplats precis i hamnen och här är det mera rörelse. Vi promenerar i byn och Margitha får titta och känna en stund. På kvällen hamnar vi på krogen och här måste man väl äta fisk? Margitha tar en fisksoppa och jag en fiskgratäng. Jättegott!

15/6 Vi kör norr ut och hittar inget intressant ställe att stanna på så vi tar färjan till fastlandet och åker mot den norra polen. Vi hamnar i Henån och får problem med elanslutningen, det är så klena säkringar att de löser ut om varmvattenberedaren är på. Lugn men blåsig kväll.

16/6 Kör försiktigt vidare och efter 7 mil stannar vi vid slussarna i Trollhättan. Intressant att se hur det fungerar när man inte är ombord själv. På kvällen ser vi tydligt att sjöfartsverket får alldeles för höga anslag. Det är så onödigt mycket belysning runt kanalen så jag tror att tom en blind skeppare utan ledarhund skulle hitta rätt. Om de ändå skulle åka fel kommer de ju ingenstans!

17/6 Vi tar oss vidare hemåt med Margitha som chaufför. Allt går bra och det blev lunch på vägen  och dessutom glass i hamnen i Gränna. Därefter hem för en lugn kväll med Crille, mitt barnbarn på några öl och lite mat.

18/6 Åker till Motala för att överlämna den sålda båten. Jag följer med till Borensberg för att se att allt fungerar. Margitha hämtar mig där och skjutsar tillbaka till Motala där vi tar bort lite förtöjningar från båtplatsen.

19/6Efter lite velande tar vi båda bilarna till Linköping där vi parkerar personbilen och kör vidare med huset. Vi hamnar i dockan före Söderköping och får se den sålda båten glida förbi.

20/6 I går gjorde jag misstaget att slå på tändningen för att stänga fönstret vid förarplatsen. När man gör det dras stödbenen upp med automatik. Det har 1 gång tidigare hänt att automatiken då hängt sig och då ringde jag tillverkaren och fick veta vilka knappar jag skulle trycka på. Jag har säkert försökt 20 ggr utan att lyckas. Jag har också ringt en telefonsvarare några ggr. Jag har hittat en nödlösning att veva upp dom för hand men det rekommenderas en borrmaskin att veva med så jag förstår att det är många varv. Klurade ett par timmar innan jag testade att lossa batterikabeln och göra systemet strömlöst. Det funkade, bara att trycka på knappen så åkte benen upp! Vi körde sedan via mataffären till Stegeborg. Här är det mindre hett, det blåser lite från havet.

21/6 Slöar hela dagen, nästan lika varmt idag. På em kommer Johnny och Lotti på besök, vi har inte setts på över 1 år. De hade med sig regn och åska som fort gick över.

22/6  Vi kör till Linköping där vi lämnar husbilen för att få en axel i trappan till ingången bytt, bilen skall få en ny bakaxel (kostnad 74,000:-+moms) på garanti. Jag har också beställt stänkskydd till bakhjulen. Vi tar personbilen hem.

23/6 idag händer inte mycket. Åker til firman wn stund och sedan rast vila.

24/6 6 mån till julafton! Hämtar husbilen som inte är helt färdig men bakaxeln är bytt. Direkt när jag kör hemåt hör jag samma oljud. Ny reklamation! Men vi lastar, tankar och åker söderut. Vi kör till Borgholm och ställplatsen Sunset. Får sista platsen med en bra och en sur granne. Till den bra har vi 20 cm till hans markis utan problem. Till den sura har vi 2,5-3 m. När jag frågade om han hade problem med att vi står på den markerade platsen tycker han att vi inte har 4 m mellan bilarna. Jag sa då att om du tycker det är för trångt skall du nog flytta. Han mumlade en stund men står kvar, jävla tönt!

25/6 Midsommarafton! Vi tar en lång tur i byn som avslutas med lunch. Blir en lugn eftermiddag och kväll. Otroligt lite båtar hamnen. Kommer ihåg när det var överfullt för 30 år sedan. Sedan höjdes priserna så det blev för dyrt och nu kommer nästan ingen. Så går det när man prisar ut sig.

26/6 Vi rullar sakta mot norr. Vi hittar lite udda vägar vi inte åkt tidigare och hamnar i Byxelkrok. Kul att se nya hamnen och på kvällen blev det fullt i den gamla. Vi stannar över natten.

27/6 Vi åker söder ut och tittar på Borgholms slott. Varmt så det räcker men det finns skuggiga platser som tur är. Vi lunchar utanför Solidens slott men orkar inte gå in. Vi åker vidare och på fastlandet möts vi av regn och åska. Vi fortsätter till Oskarshamn där vädret är fint. Där stär fam Borring, bekanta sen länge så vi får en kväll med sällskap.

28/6  Vi drar vidare mot norr och hamnar i Valdemarsvik, det är ett bra ställe där vi varit många gånger. Det är fortfarande fruktansvärt varmt så jag håller mig i skuggan.

29/6 Ringer och gratulerar dottern som blivit 1 år äldre. Vi packar ihop och kör mindre vägar till Åtvidaberg och Linköping. Lastbilsservice vill lyssna på bakaxelljudet för att kunna reklamera den nya axeln. Sen tillbaka hem, är ju nästan 1 vecka sedan sist.

30/6 Tar det allmänt lugnt men ger mig på att tvätta husbilen. Det är ett jättejobb där jag använder en lång borste kopplad till vattenslang men det blir tungt för rygg och armar efter en stund. Tankar även vatten för kommande äventyr.

2021-06-12 21:17:44 - Jan-Eric , Jan-eric@sy-magda.se

Har du ny båt på gång eller är det slutseglat.

2021-06-14 00:54:27 - Frasse, fransson.s@telia.com

Hus o Hej!
Har härliga minne från Öckerö! Mysiga öbor och godaste krabba vi ätit. Intressant båtmuseum, fiske och annat från svunna tider. Blir lite sugen. Var det inte på Fotö den stora branden ägde rum för några år sedan?
Bra kombination att besöka öar med husbil. Då blir det ju både husbilsåka och lite båtliv. 8-) Ha de gött hälsar Frasse

2021-06-15 01:00:06 - S-E

Tjena! Visst är det fint här ute. Fina ställplatser och här i Klåva bra krog och livsmedelsbutik. Men det är långt ifrån riktigt båtliv! Vi får se vad som händer framöver. Ha det så bra!