Blogg

Sommar nu!

2019-07-01

1/7 Vi börjar med en tur till gamla stan. Häftiga kullerstensgator så man måste krypköra. Sedan ut på fin motorväg mot Kaunas. Där besöker vi ett otroligt stort varuhus där man kan köpa allt. På bilen har en plastbit på ca 1 kvm. Mitt på bilen bak lossnat så jag köpte buntband att säkra den med. Passade på att peta dit lite epoxylim så verkar den sitta. På kvällen går vi från den fina ställplatsen till ett hotell för mat. Vi får 2 fina kötträtter och 1 flaska vin för 35 euro.

2/7 Lång resa på 35 mil med ibland otrolgt dåliga vägat där vi fått stannat ibland länge för mötande trafik. Vägarbeten som gjort oss nästan oframkomliga. Kommer till Elblag och stannar på en plats nära nära gamla stan.  Går över bron  och äter middag för cq 455 skr med vin. Ganska okej.

3/7 Vi kör 3 mil mot sydväst till europas största borg. Otroligt är det minsta man kan säga. Det lär finnas 600 rum och det finns hur mycket som helst att titta på. De har en smart guide som man får hyra och som lär styras via gps. Den visar vart man skall gå och berättar om stället som heter Malbourg. Vi orkade 3 timmar men det går lätt att spendera 2 dagar där. Sedan vidare mot norr till camping 159 utanför Stegna, en riktig turistfälla där allt tänkbart skräp säljs. Campingen är välskött och fin och damen i receptionen pratar svenska.

4/7 Tar det lugnt på fm. men åker sedan ut på landtungan mot öster ända bort till Ryska gränsen. På flera ställen badorter där allt möjligt skräp säljes. Vänder tillbaka och åker till Gdansk. Försöker hitta en P-plats som skall vara bra i centrum. Efter ett antal återvändsgator i hemsk trafik ger vi upp och tar en betalplats 1 km. bort. Sedan per fot in till hamn och gamla stan där vi hittar bra mat.

5/7 Upp med tuppen för att betala parkeringsplatsen 275:-.Dyrast hittils för enbart parkering. Vi kör vidare genom Gdynia och sedan mot Stettin. Vi viker av mot Swinoutshi och får åka färja en bit. Vi kör förbi den flera km långa bilkön och när vi är först blir vi antastade av en vakt som sa att vi skulle vända tillbaka och ställa oss sist i kön, den vi kom i är bara för fordon över 3,5 ton. Jag sa att vi är tyngre vilket han inte trodde så vi visade regbeviset. Han såg liiite besvärad ut men vi fick vara kvar först i kön. Det är första gången jag haft nytta av tung bil. Vi står nu på en stor ställplats med hundratals husbilar, tält och stugor nära kusten. Det är en massa hotell och turistfällor precis utanför.

6/7 Drar vidare mot NV och passerar genom  bla. Greifsvald och Stralsund innan vi kör till Barth där vi hitar en plats i en marina. Jättefint, men tyvärr blåser det mycket och småregnar ibland.

7/7 Vi kör väster ut utmed kusten på småvägar genom Wismar och hamnar så småningom i Lubeck. Vi hittar en bra ställplats lite utanför centrum.

8/7 Det märks att vi närmar oss Sverige. Sedan vi kom till Estland har vi inte sett ett enda huckle men här finns de.  Vi tar en lång promenad i city och får en öl. Vi drar sedan vidare mot norr och Flensburg. Vi passerar på utsidan till Calles för gränshandel. Vi investerar några kronor i alkohol som kan vara bra att ha. Tyvärr är ju kronan inte köpstark så skillnaden mot Sverige är inte jättestor. Vi fortsätter till Åbenrå som har en fin ställplats i hamnen.

9/7 Vi tar oss hela vägen genom Danmark och fortsätter till Hässleholm där vi hittar en bra parkering vid en sjö.

10/7 Fortsätter hem och gör ett besök på firman. Dumt, där stod en inbytesbil som jag blev ägare till så nu har jag 2 gamla bilar. 2 CV:n är väl bland det långsammaste som finns och nu blev det en gammal Lotus Elan som då var bland det snabbaste som fanns. I kväll har vi besökt nostalgiafton i Vadstena och vi var inte ensamma. Jag har aldrig tidigare sett så mycket människor och bilar där.

11/7 Full fart, först städning av husbilen invändigt, inget litet jobb. Efter lunch till Motala för att kolla båten. Fy vad fåglarna ställt till det i sittbrunnen. De måste ha ätit blåbär eller något liknande, stora svarta blaffor som sitter som berget, går inte bort helt ens med borste. Sedan speedway där Piraterna äntligen fick till en seger efter 6 raka förluster. Sedan drar jag mot norr för att hitta en sträcka där Midnatsolsrallyt skall köras i morgon. Tar en bra stund att dels hitta sträckan p.g.a. dålig karta och sedan hitta ett ställe värt att se och med möjlighet att komma vidare. Tror att jag hittat ett bra ställe men nu är det natt.

12/7 Kul dag med många häftiga bilar från förr. Hinner se två ställen. Flyttar mig sedan så att jag är på plats lördag morgon.

13/7 Ser en specialsträcka innan jag åker hem. Vi lastar snsbbt innan vi besöker ICA för att hitta något att grilla. Sedan vidare till Hästholmen som trots de nya ställplatserna är fullt. Så vi drar vidare till Vadstena som vi trodde skulle vara fullt men antalet platser har utökats så det var många lediga. Promenad och sedan grill.

14/7 Vi åker vidare och försöker hitta en plats vid kanalen. Borensberg fullt så det blir Bergs slussar som får besök. Försöker äta på den halvfulla restaurangen men de kan inte ta emot flera pga. personalbrist! Det blev mat i bilen idag igen.

15/7 Vi åker hem, Margithas semester är slut. Jag fixar en massa småsaker innan jag åker till båten. Tyvärr skitväder med regn.

16/7 Fixar en massa småskit, handlar lampolja och mat innan jag seglar mot Vadstena. Ja det blir motorgång de första 2 M. Är för lat för att segla i den kraftiga vinden. Får ett par regnskurar över mig och 12m/sek som värst.

17/7 Vilken dag! Ligger kvar och lapar sol till sen em. när Margitha anländer. Tittar en stund på nostalgiafton innan vi går och äter en god middag. Margitha åker hem igen  skall jobba tidigt. Jag ligger kvar och tänker segla i morgon.

18/7  Kommer iväg straxt efter 9 i svag vind. Dessutom vrider den sakta med 90 grader. Efter ett par timmar dör den så det blir motor några timmar innan jag kan segla sakta för en svag umdanvind. Efter 7,5 timmar förtöjer jag i Hjo. 3,5 kn i snitt! Hittar en tillräckligt djup plats, troligen den sista. Bestämmer mig för sill och potatis i båten. Kanon, men matiesen köpte vi i Polen. Nu visar det sig att den är inlagd i olja!!! En överraskning men funkar förvånansvärt bra.

19/7 Ytterligare en fin dag men vindfattig. Hade inte över 1 m/sek på hela dagen. Motorn tar mig till Karlsborg där det är rikigt fullt med båtar. Hittar efter mycket letande en plats närs mastkranen.

20/7 Bron öppnas kl 10 så jag hissar på direkt. Det bär iväg i 7 knop direkt men efter bara en halvtimme skrotar vinden så det blir mindre än 2 knop tills jag nästan är framme då jag får lite mer tryck. Väl framme är det fullt i hamnen, Lale uppträder i kväll. Margitha kommer på besök och vi går på krogen för att få mat.

21/7 Vaknar av regn. Margitha åker hem till jobb och 11:15 slutar regnet tvärt. Ligger kvar 1 tim. och väntar på vind. Den kommer så det blir finsegling till Motala.

22/7 Idag blev det lite arbete. Dels på jobbet men mest med leksaksbilen. Jag har monterat en löstagbar ratt så att jag lättare kan komma i och ur den. Stora bekymmer att få en fungerande signal...

23/7 Kommer iväg på em. Seglar tillsammans med Göran med Dehler 36. Ofattbart att 2 så olika båtar kan segla så lika. Halvvägs lägger sig den svaga vinden helt. Det blir motor till Ombo, så mycket folk och.båtar har jag inte sett här på de sen aste 30 åren. Har kronans värde och den förra sommaren gjort att man semestrar i Sverige?

24/7 Bara 5 mån kvar till julafton! För mig känns det som i dag. Vad kan man mera önska? Bästa vädret, sol och liiite lagom vind? Tyvärr har jag för bråttom till Askersund för att handla lite och då är vinden med så det känns som stiltje i båten. Nästan så.att jag svimmar på väg till ICA men när jag kommer innanför dörrarna blir det bra! AC så jag som tänkt köpa ett par Schweppes handlar för 480:-!  Bara skönt att gå där inne! Tar mig sedan sakta mot båten, överlastad i värmen. Drar direkt ut mot Vättern igen men badar i Alsen med 22+. Sedan linch på sardiner och mackor. Fortsätter till Hjortholmarna där det ligger många båtar. Lägger mig på svaj och efter en stund är vi 4st likasinnade. En av de finaste kvällar jag upplevt!!!

25/7  Vilken dag! Fin kryss hela dagen i 1-3 m/sek,  det blev hela 26 M till Motala för att gå på speedway. Hemmalaget vann ganska överlägset. Sagolik kväll igen...

26,/7 Varmt! Tar en dusch innan jag seglar ut. Lat som man är så provar jag med bara förseglet. Det går över förväntan i den lätta vinden. Jag driver ut till Fjuk på 2 tim. det gäller att fylla på vätska i undanvinden som känns som vindstilla. Vänder vid Fjuk för att undgå värmeslag och får en fin segling in till Vadstena, gör stundtals 6.5 knop i hyfsad vind. Tar en lugn kväll vid servicebryggan.

27/7 Margitha anländer. Meningen var att ligga kvar och lyssna på Lundell men efter en promenad och fika på stan seglar vi ut. Det blir till militärens kaj på Röknehuvud. Det är nog 15 år sedan vi var här senast. På plats fanns även ett par barnfamiljer så det var ett jäkla liv tills de åkte och det blev tyst och lugnt.

28/7 vi byter försegel innan vi seglar hem i frisk vind. Margitha åker hem.

29/7 Börjar med att åka och handla förnödenheter innan min gast Bo Rogalin anländer. Börjar med motorgång och efter någon timme kommer det vind från NV trots smhis utlovade NO. Vi får en fin segling till Hjo där vi som skall kappsegla samlas. Efter anmälan är det väntan på middag. Vi är 27 som skall samsas på de 10 gästplatser som finns utöver de vanliga gästbåtarna.

30/7 Kappseglingen framskjuten på grund av hårda vindar. Första start blir kl 14 och vi får starta 14,26,50. Går bra i början men vinden avtar lite så vi borde slagit ut ett av de 2 reven men jag bedömde att den tid vi förlorar när vi gör det är mer än vi tjänar. På slutet får vi ändå göra det när vinden lägger sig ännu mera. Vi slutar 10:a av 26 båtar i tävlingsklassen 11 sek. efter båten framför och 1,30 snabbare hade vi varit 7:a!

31 /7  Starten strular lite när spinnackern skall upp men vi seglar bra. Vid rundningen nära flisen går vi mot norr eftetsom vinden skall vrida åt det hållet. Tyvärr gynnda det de som smög efter land och fick ett lyft så vi slutade på 16:e plats.