Blogg

Båt eller bil?

[counter]

2019-05-01

1/5 Vare sig valborgseld eller demonstrationer! Det är ingen ordning nu för tiden. Har försökt få ordning på förseglet där jag glömt montera lattorna. Det gär lätt att dra ner det när man väl lyckats rulla ut det. Rullen går hemskt tungt och det är sedan ännu tyngre att hissa seglet igen innan det skall rullas in. Hittar inte felet men rullen är ett känt fenomen på båttypen. Måste upp i masten och se vad som är fel men det får bli i morgon. 

2/5 För blåsigt för att klättra i mastkranen så det får vänta. I stället blev det besök på varvet, ytterligare en läckande fender, den andra på en vecka, båda original sedan 2002! Jag fick också mina räddningsvästar uppgraderade med nya utlösningar och säkerhetsringar. Har fått frågan vad det innebär att skära i ett segel. Det är inget man gör med kniv utan det innebär att man monterar det på sin plats på båten. Tror att det är ett gammalt uttryck. Har också fått låna en våg som man sätter emellan lyftkroken och båten. Skall bli intressant att se resultatet.

3/5 Först ett besök på lasarettet för att de är nyfikna på hur jag ser ut invändigt. Magnetröntgen skall ge besked om jag har en fungerande aorta. Om inte hade jag ju inte kommit till undersökningen! Sedan seglar jag mot Vadstena, först fin svag vind till Käverön men sedan dog det lilla draget ut så Yanmarn fick puttra på. Under 1 m/sek är för dåligt när man skall transportsegla men kul på kappsegling. I morgon skall jag få veta om hon är lika överviktig som jag!

4/5 Upp med tuppen och iväg till Vadstena. Där plockar jag ur alla småprylar. det blir en stor och tung plastback. Därefter väntan på vägning. Det visar sig att jag inte kan komma in där de sjösätter så jag får vänta tills de är färdiga innan kranbilen flyttas ut på den stora hamnpiren och jag blir lyft. Det visar sig att hon väger 4300 kg, bara 100 mer än uppgiven vikt! Det vanliga är minst 10 % över det uppgivna så nu blir nog inte handikapptalet sänkt utan nu gäller det att segla fortare! Får sedan en kanonsegling tillbaka till Motala. 3-4 m/sek, plattvatten och solsken. Hastigheten varierar mellan 3 och som bäst 6 knop. Får ta till de fina seglen och börja träna så att jag kan hålla den högsta farten hela tiden om jag skall vinna något.

5/5 Iväg till Motala för att fixa med det kärvande förseglet. Klättrar 2 ggr upp i mastkranen vilket känns i armar och ben. Sedan skulle höjden på spinnackerfastet mätas vilket var enkelt när jag kom på att det gick att göra nere i sittbrunnen. Fick sedan en god lunch på stan och avslutade med en fin biltur.

6/5 Mätningen igår blev inte rätt. uppgiften jag fått hur den skulle utföras var fel. Varit och gjort om idag, kallt som satan, det blev en kort sommar! 

7/5 Fortsätter att klura ut hur jag skall få rullgenuan att bli användbar utan att behöva wincha som en tokig. Har kommit en bit på väg men tror att jag har hittat lösningen. Vi får se när jag fått grejerna på plats. I kväll blev det speedway och hemmavinst.

8/5 För mycket jobb och för dåligt väder så jag har bara fixat fram de delar jag behöver till båten. Montering sker när man inte behöver frysa om fingrarna.

9/5 Hela dagen går åt till att hjälpa en kompis som skall köpa båt. Mycket bilåka mellan Loftahammar och Arkösund. Vi hann med 4 st varav ett par kan vara tänkbara objekt. Priserna är ett mysterium och rena repobjekt förekommer. Har båten stått på land i fem år och det ligger en lång "att göra" lista på salongsbordet blir man ju fundersam. När man då frågar om allt fungerar som det skall och får ett jakande svar svalnar intresset fort. 

10/5 I dag har min konstruktion i förstagets topp kommit på plats. Jobbigt att stå i mastkranen men på en styv 1/2-timme var det klart. Efter att ha testat i hamnen verkar det fungera. Nu kunde jag rulla in förseglet för hand vilket inte skall gå på den här båtmodellen enligt expertisen. I morgon skall jag testa ute i sjön. 

11/5 Förssöker segla  över sjön till Ombo öar. Det går dåligt p.g.a. utebliven vind så det tar lång tid och på slutet fick motorn hjälpa till. Framme låg 3 båtar vid  bryggan och jag kände 2 sedan tidigare.

12/5 Ligger kvar och grejar med seglen. Byter försegel och när jag hissar det är längre och inte gjort för att rulla. Skall prova det på hemvägen i alla fall.

13/5 Hemsegling i stundtals frisk vind, nästan för mycket för det fina försglet men fort gär det. Att ta ner förseglet är ingen lek, det far omkring och hamnar delvis i sjön eftersom det bara är fäst i hörnen och är laminat, halt som tusan. Det gäller att inte kliva på det om det är dubbelt, då kan det lätt bli ett bad. 

14/5 Idag tog jag fram gammelbilen för att åka på rallyträff. Det var en skaplig samling som dessutom var utökad med folk från "rallyförarklubben". Kul att träffa några gamla legender.

15/5 Har klagat på min syn som jag upplevt blivit sämre trots en dyr Memiraoperation för 7 år sedan. Den är inte jättedålig men lite sämre så idag har jag varit på undersökning igen. Det konstaterades en försämring som kräver en större undersökning av en specialist som skall ske 17/6. Då får vi se vad som händer. 

16/5 Idag har jag varit i Västerås och Stockholm med en kompis och hjälpt en kompis som skall köpa båt. Han trodde att det skulle gå att få något bra för ca 100.000:-. Usch vilket skräp det finns! Den första ägdes av en nysvensk som bara tjatade om hans båt hade allt. Javisst den hade nog allt. b.l.a. den krokigaste vattenlinje jag sett, måste varit målad under gång i grov sjö. Den hade en botten som såg ut som om man hade kört med harv på den! Invändigt var det inte mycket bättre. Nr 2 var en likadan men med jättefin botten och fin vattenlinje men när man målat ränder hade man inte besvärat sig om att maskera beslag o.s.v. Efter den föreslog jag att vi skulle ringa på ett par lite dyrare båtar och fick genast napp på en för 250,000:- Vilken skillnad! Rent och snyggt, ordning och reda och lättskött. Vi får se om det blir någon av dom, i så fall vet jag vilken. 

17/5 Norges nationaldag! Skulle vilja uppleva det i Oslo men det får bli en annan gång. Gårdagens resa slutade i ett köp av den sista båten vi tittade på! Kul, nu skall den bara seglas från Stockholm till Öland! Jag har lovat att vara med, det är väl bara att skaffa en stötsäker dräkt så att man klarar grundstötningar på ett bra sätt. Har fått nya fälgar på husbilen så nu ser den riktigt bra ut. Har också varit i båten och klurat på hur jag skall få förstagets rulle att fungera ännu bättre. Tror att jag har en lösning så jag har skaffat speciella skruvar och gängtappar. Skall försöka fixa det i morgon och sedan provsegla.

18/5 Krånglar dit skruvarna, ibland skulle man ha flera händer. Huvudsaken är att det fungerar men idag blev det ingen provsegling trots perfekta vindar. Kroppen ville inte skära i något försegel så det fick bli motor till Vadstena. Efter en lugn eftermiddag blev det besök på Morbergs krog. 

19/5 Krånglar dit ett försegel och nu fungerar rullen mycket bättre. Hemsk dimma och ingen eller lite vind gör att jag motorerar halva återvägen till Motala. På eftermiddagen får jag sällskap av Margitha så det blir nytt krogbesök innan vi njuter av en fin kväll i sittbrunnen. 

20/5 Hem för lite jobb men inte mycket blir gjort. 

21/5 Lite jobb igen men på em. blir det lite båtjobb. Inventerar seglen som följde med och som jag inte öppnat tidigare. Tyvärr ligger de i fel märkta säckar men jag tror jag hittat en genua 1. Jag måste provhissa för att se om det går att använda ihop med rullförstaget. Det blåser lite för mycket för att fixa det idag. värr 

22/5 Får hjälp att rikta förstaget som varit krokigt och när vi fixat det hissade vi den fina lättvindsgenuan. Nu gick det perfekt att rulla och mycket lättare än tidigare.

23/5 Efter lite jobb åker jag till båten för kappsegling. Tyvärr väldigt svag vind, som mest 1,2 m/sek. Redan i starten blir det trängsel och vi blir ojust trängda av en annan båt. För snäll för att protestera kommer vi efter i starten men seglar ifatt de första så småningom. Efter hand dör vinden men vi lyckas sakta flyta i mål. Resultatet blev en 3:dje plats p.g.a. att man inte räknar med det handikapp vi skall ha som bara är 2 ombord. Som om inte det var nog fastnade också fallet i svirveln till rullen igen så tyvärr gick fockfallet sönder när vi skulle rulla in efter målgång. 

24/5  7 mån kvar till julafton! Inte mycket blir gjort, En del arbete. men sedan mest tankearbete! Tror att jag har hittat en lösning , men det har ju hänt tidigare! I morgon skall en ny lösning på plats!

25/5 Det blev ingen lösning på problemet idag. Har inte hittat de grejer jag behöver. Har hämtat det jag behöver från båten tills i morgon då jag skall ut på en leveranssegling som börjar i Bromma. Förhoppningsvis skall den sluta i Mörbylånga.

26/5 Bilfärd till huvudstaden i skitväder med regn och blåst. Packar båten med allt vi kommit på. Färden börjar inte bra, bojlinan fastnar emellan rodret och skrovet och vi får krångla länge innan vi får bort linan. Vi kör sedan motor i motsjö så ibland orkar den inte mer än 2 knop. Vi har haft 15-17 m/sek emot. Vi får vänta någon timme innan vi får slussa ut i saltsjön och kan ta oss till gästhamnen. Det blir en bra middag på krogen och vi får se när finnarna vinner VM.    

27/5 I dag blev det mera måttligt med vind. I går blev det bara 20 m vilket inte räcker om vi skall komma hem innan hösten är här. Så i dag har vi gasat lite mera innan vi fick vinden lite från sidan så att vi kunde provhissa seglen. Den seglar riktigt bra, vid 2 m/sek sann vind gör vi över 4 knop. Efter hand lägger sig vinden så vi får starta motorn igen. Det blev 46 M idag innan vi tog natthamn i Oxelösund. Vi är riktigt genomfrusna, det är bara 9+ i vattnet och 10-11 i luften. 

28/5 Tar oss över Bråviken i motsjö och motvind så det får bli motorgång. Först till Fyrudden för tankning och påfyllning av kyl. Fortsätter sedan ner till Koviken där vi ankrar för natten. Vi ser inte många svenska båtar men många utländska, framför allt Holländare. Det blev 53 M idag. 

29/5 Upp med ankaret och ut med seglen! I dag har vinden jobbat för oss, båten seglar riktigt bra men är vek så det gäller att anpassa storlek och skotning. Vi har kört omkull ett par ggr. men kommer ju fort upp igen. Snittfarten över dagen är ca 5,3 knop och vi tar kväll efter 63 M i Borgholm. Vi hamnar på hotellet och blir onödigt mätta.  

30/5 Skitdag med motvind upp till 12-13m/sek.och upp till 2 knop motström. Vi tröttnar och lägger båten i Kalmar. Jag blir sedan hemskjutsad efter en lunch. Trött blir man när man kommer in i värmen efter 4 dagar på havet. 

31/5 Idag blev det husbil fram, första gången den här månaden! Sedan till båten för att klura vidare på dem krånglande förstagsrullen. Har troligen kommit på en lösning som tyvärr kräver ganska mycket jobb. Blir sur när man kontaktar Gransegel som är generalagent. Ingen svarar men de lovar ringa tillbaka så fort någon har tid. Det blev inte den här veckan.... 

Antal kommentarer: 0

Namn: E-postadress: Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)