Blogg

Fortfarande sommar!

[counter]

2019-08-02

1/8 Kappsegling till Motala. Dagen börjar bra, vi seglar i den svaga vinden klart fortast av alla och tar oss igenom fältet. När vi bara har en båt framför oss avbryter man plötsligt tävlingen, det ansågs orättvist att segla i den svaga vinden! Det blir omstart efter ett par timmar i mera vind. Vi gör ett onödigt slag eftersom vinden vred så att det gick att sträcka till första rundningen så den dagen blev förstörd. Vi slutade på 15:e plats. Gasten Bo åker hem och ersätts av min sambo Margitha.

2/8 Slöar på fm. och går sedan till Vadstena för motor. Vi äter en dyr middag ute.

3/8 Tillbaka till Motala eftersom Margitha skall hem och jobba.

Efter en dusch, öppnat posten och fått lite mat åker jag ut igen. Får en jättefin segling til Karlsborg. Hinner precis in med sista broöppningen. Här pågår Karlsborgskalaset och det spelas musik på en icke hälsosam nivå. Inne i båten med allt stängt är det vidrigt.

4/8 Tankar diesel, dyraste någonsin 18,50:-/lit. Sedan ut på böljan den blå. I början ingen vind men den kommer så sakta. Blir som mest 3,5 m/sek under dagen. Tar mig 15,7M på 5,5 tim till Igelbäckens brygga där jag välkomnas med en rejäl regnskur innan det klarnar upp och blir en av årets finaste kvällar. Ensam vid bryggan.

5/8 Seglar i fin vind söder ut och hamnar vid bryggan i Ombo. Får 4 grannbåtar och normalt får man hjälp att förtöja när man kommer ensam. 2 av grannarna är Motalabåtar men de visar inget intresse så jag får hjälp från en Karlsborgsbåt.

6/8 Seglar hem i frisk vind med för stora segel så det lutar onödigt mycket och sliter på både segel och kropp.

7/8 Har besökt en osteopat för att kroppen skall bli lite föryngrad. Vi får se om det hjälper. Tar sedan gammelbilen till nostalgiafton i Vadstena där vi får rejält med regn.

8/8 Jobbar lite på fm och grejar med båten em. Blir inte mycket gjort.

9/8 Samma som igår men jobbar lite med min Lotus på em. Den behöver mycket omvårdnad och eftersom vi skall ha grillkväll här för Lotusklubben den 23:e måste den se någorlunda dräglig ut. Den föddes ju bara 26 år efter mig!

10/8 Dåligt väder så det blir ingen båttur. Vi tar i stället husbilen, kollar väderrapporten och kör åt det håll det skall vara bäst. Det blir ostkusten lite mot söder och då hamnar vi i "Vika" som är östgötska för Valdemarsvik. Hittar en bra plats efter att ha provianterat lite. På kvällen blir det mat på Melkes som jag tycker ryckt upp sig och nu är riktigt bra.

11/8 Vi börjar med en tur till Fyrudden och ser att det är väldigt lite båtar ute. Hamnen är nästan tom. Därifrån på otroligt dålig grusväg till Stegeborg där det det byggts nya fina ställplatser. Tyvärr verkar det vara lotteri hur man blir bemött på restaurangen och det är tydligen dåligt med renligheten så vi åker in till Söderköping och tar en plats vid Berga skola. Nära till centrum men utsikten är sådär. Man kompenserar det med att ta en titt i spegeln ibland! Nu är kräftorna på väg att tina....

12/8 Vi åker hem eftersom Margitha skall jobba. Jag får också tjänstgöra en stund. Gratulerar ett barnbarn som fyller 20

13/8 Lite jobb igen. Em. ägnar jag åt att skruva på min Lotus som inte är i bästa form. Kroppen protesterar men det får man försöka blunda för. Kvällen ägnas åt att fira ytterligare ett barnbarn som fyller 20.

14/8 Som vanligt lite jobb på fm. sedan tog jag ut Lotusen för en tur till Motala för att se till båten. Jag åkte lite småvägar och plötsligt när jag kom över ett krön mötte jag en skördetröska som tog hela vägen och lite till. Tur att jag inte hade högre hastighet då bonden inte får köra så. Är han bredare än 2,60 skall han ha varningsbil före. Han hade stora bekymmer att komma av vägen så att vi kunde mötas och jag fick åka under delar av tröskan. Bilen går bra men behöver lite finjustering.

15/8 Det vanliga, lite jobb på fm. Em. har ägnats åt planering för att eventuellt åka till västkusten över helgen. Det skall bli skitväder med regn men det är Tjörn runt, en kappsegling med många deltagare och trånga passager som är intressant.

16/8 Efter lite bunkring av vatten och mat kör jag mot västkusten i fint väder. Nästan så att jag ångrar att jag inte for ut med båten. Vättern ligger nästan blank. Jag åker via mindre vägar till Vänersborg och Uddevalla för att slippa Göteborgstrafiken som inte är kul en fredagseftermiddag. Kommer till Myggenäs och Trafikverkets rastplats kl 17. Här får man inte campa eller parkera mer än 3 tim. men det finns en stickväg upp till cykelvägen som går över bron. På sidan av den finns en plats som jag tar. Trafiken 75 m. bort stör lite men den tystnar nog snart.

17/8 Vaknar i regn vilket var väntat. Går till den naturliga läktaren med båtarna 50-75 m ner. Det är många som inte kommer till start pga vädret. I starten blåser det 8-10 m och regnar mitt i näsan. Under dagen ökar det och när de viker mot norr har det ökat till 14-15 med ca 17 i byarna. Häftigt i Kyrkesund med båtar som vobblar. 1 för gennacker och 2 spinnacker där många bara seglar med antingen försegel eller stor. Det är bara eliten som seglar med full stor och liten genua. Regnet har minskat till drägligt.

18/8 Stannar kvar och tittar på de 14 envisa som seglar samma bana med bara 1 i varje båt. Betydligt bättre väder idag och bara 2-4 m/sek. Ttots att de är ensamma ombord sätter alla ett flygande försegel. På kvällen åker jag vidare och hamnar i Trollhättan. Här finns en ny ställplats bredvid slussarna. Jättefint!

19/8 Hade tänkt att besöka SAAB:s bilmuseum. Letade parkering i 20 min men hittade ingen där det går att ställa en husbil! Jag körde sakta hemåt istället.

20/8 Lite jobb innan vi åker och tittar på ny säng. Den gamla är 23 år så det är dags. Hittade en på Ulfåsa möbler så nu blev vi ännu fattigare. Det blir lite jobb att få ut den gamla, det är en vattensäng som väger över ett ton....Har också lagt ut båten till försäljning i dag.

21/8 Resa till Stockholm för att hamta hem en hyrbil som hamnat där. Det bästa med Stockholm är nar man ser det i backspegeln, fy vilket trafikkaos runt centralstationen! Hemma igen åker jag till båten för att fräscha upp den lite om någon spekulant dyker upp. Under durkarna visste jag att innehållet i en hel burk med svartpeppar skall finnas eftersom den tömdes i samband med en överhalning. Fixat, rent och snyggt!

22/8 Tvätt och städning av husbilen tar halva dagen. Klubbmästerskap i segling på kvällen men jag har ingen lust så jag står över.

23/8 Först en tur till Norrköping för att få en del fel fixade på husbilen. Tyvärr är det så att det som är fel och skall gå på garanti måste först reklameras till Kabe och Dometik. När de godkänt reklamationen måste jag åka tillbaka för att få det åtgärdat. Inte kul, det blir 15 mil varje gång. Nu var det 5:e gången... I kväll har vi på firman haft grillkväll för Lotusklubben. Intressant tillställning med massor av bilar, bl.a. en totalrenoverad Lotus 30 från 60-talet. Ljudet från den är obeskrivligt!

24/8 Åker till Mantorp park där man firar 50-årsjubileum. Har aldrig sett så många fina bilar samlade samtidigt. Jag uppskattar det till 5-700 st! Därefter hem och hämta husbilen och Margitha för att ta oss till Heda där vi skall äta kräftor tillsammans med Anders murare. Det blir som vanligt ganska blött...

25/8 Tar det lugnt på fm. innan man törs köra bil. Sedan till Motala och båten för att starta kylen. Sedan äter vi lunch på stan och kommer på att Margitha inte börjar jobba förrän måndag em. så vi fortsätter till ställplatsen i Borensberg. Lugn och fin kväll.

26/8 Skjutsar hem Margitha innan jag åker till jobbet för att jobba fram till luänch. Sedan handla och packa lite innan jag tar båten till Vadstena för kappsegling. Det är lite bökigt att segla ensam så jag gör en dålig start men seglar fort upp mig. Det blåser bara 2 m/sek och då går båten som ett troll. Tyvärr klarar jag inte spinnackern ensam så på undanvind blir jag frånseglad. Jag slutar på 4:e plats.

27/8 Vaknar sent efter en god natts sömn. Ska segla tillbaka till Motala i det fina vädret men fin vind och inga vågor gör att jag beslutar ta omvägen via Fjuk. Väl där tycker jag att det går så bra så jag fortsätter till Ombo. Där träffar jag många Vadstenabor och blir kvar en stund. Efter lite mat seglar jag hemåt eftersom jag skall till Linköping i morgon bitti. Första 4:edelen sträcker jag men sedan dör vinden men kommer tillbaka, nu mitt i näsan så det blir kryss. Det börjar mörkna innan jag är i Tegelviken. Vilken fantastisk dag, har seglat nästan allt utan skjorta och i kväll är det 23 grader kl 10!

28/8 Åker till osteopaten för att få lite hjälp med kroppen

Åker sedan tillbaka till båten för att jpbba lite med den. Den behöver snyggas upp lite eftersom det finns en spekulant.

29/8 Fortsätter uppsnyggandet, det är svårt att få henne i samma skick som när jag köpte henne även om jag gjort en del förbättringar.

30/8 Åker hem och hämtar Margitha och kör sedan söder ut. Via småvägar hamnar vi i Bunn, ett jättefint ställe men tyvärr var det bara vi, en tysk husvagn och ett begravningsfölje, så vi drog vidare. Vi hamnade i Gränna så det blev färja till Visingsö. Först en rundtur, det är nog 15 år sedan vi var här senast och då åkte vi inlines runt ön. Så småningom kommer vi tillbaka till ställplatsen ovanför färjan. Jättefint med separata platser att man inte står och trängs. På kvällen blir det mat på Solbacken, helt ok.

31/8 Vi åket hem, Margitha skall jobba i em. Jag fortsätter till Söderköping där det är medeltidsmarknad och otroligt mycket människor. Många är klädda i den tidens kläder så intresset är stort. Fattar inte hur de orkar ha allt det på sig i värmen, nära 30 +!