Blogg

Mot snö och kyla?       [counter]

2019-02-01

 

1/2 Idag bär det mot norr till Buis-Les-Baronnies där första kontrollen är på Monte Carlo Historic. Där samlas alla som startat på, jag tror det är 7 olika ställen för att sedan köra ett antal sträckor. Jag minns fortfarande första gången jag såg tävlingen, måste ha varit på 50-talet. Den nuvarande Tullbron i Linköping var byggd för vi stod i kurvan före den och såg hur det gnistrade från däcken. Det var inte dubbar utan man vulkade in en fjäder som man sedan kapade sönder så att det blev som piggar. Då var en startplats Stockholm. Har kollat startlistan och det är bara bilar före 1980 med, 328 st.

2/2 Tittar på alla historiska bilar, häftigt. Åker sedan mot en sträcka som skall köras i morgon. Regnet öser ner och har gjort så 1 dygn nu. Ska bli 17 mil men det blir mera eftersom en väg jag tänkt åka har en skylt med 2,5 m bredd. Det är min bil utan speglar och markis. Passerar Valence och sedan blir det rejält uppför flera mil. Anar oråd när jag möter bilar som är rejält snöiga. Stannar för att fika och då kommer plogbilen, man skall ju ha tur. Problemet är bara att efter ett par mil vänder den. Försöker åka i snön som vräker ner, det går bra någon mil sedan blir det för brant så.jag fastnar. Lyckas flytta mig till sidan av vägen och funderar någon timme innan jag chansar på att vända vilket lyckas genom att låsa bakhjulen och låta framhjulen slira. Åker neråt i 20 km/tim tills jag hittar en väg i ytterkurva som blivit kvar när de rätat vägen. Står under den största gran jag sett så nu snöar det inte på mig heller.

3/2 Fortsätter upp till sträckan men det är så mycket snö så det går inte att komma in på sträckan. Skit också, får ge mig och åker ner till Tournon sur Rhone där det är en servisplats. Tittar och fryser några timmar innan jag ger upp och åker hemåt. Det blir ca 15 mil innan jag ger mig för dagen.

4/2 Nattens parkering var inte bra. Ett ställe för lastbilar som hela tiden kom och åkte. De passerade ca 1 m från min säng! Första 10 milen gick det sakta med rondeller med 500 m. mellanrum så det tog över 2 t. Sedan blev vägarna mycket bättre så efter Nancy stannade jag för lunch vid ett motell. Fortsatte sedan till Luxemburg för tankning av diesel, 11:-/l! Sedan har det gått fortare och fortare. Tidigare har jag legat mellan 80-90 men bilen verkar inkörd efter över 700 mil så nu går den lätt och fint runt 100. Allt fungerar tills jag kommer till Köln där plötsligt ingen fil är bredare än 2,10 över bron på autoban! Kaos när alla lastbilar och jag tar avfarten in i centrum. Som tur är har jag datorn igång med kartprogram och gps så jag hittar en lösning men det blev säkert 5 mil längre. Dessutom häftoga köer, ibland går det 10 km/tim länge. Kommer fram via Dortmund och hittar tillbaka till den tänkta rutten. Nu börjar det mörkna så jag letar nattplats. Kör in på alla P-platser efter vägen men de är fulla. Hittar en på 4:e stället men när jag parkerat fattar jag varför den är ledig, det står en kylbil med aggregatet igång intill. Bara att åka vidare och 2 ställen senare hittar jag en hämskt skräpig plats. Jag tänker inte städa så jag drat för gardinerna och hoppas att trafiken på autoban lägger sig. Det blev 79 mil idag.

5/2 Vaknade kl 6 och kände mig orolig. Efter 10 min fick kag jäkligt ont i bröstet. Solklar infarkt, bägge armarna domnade bort. Svettades kopiöst, t-tröjan är fortfarande blöt i kväll. Tar några timmar när jag ömsom försöker ligga och sitta. Börjar efter ett tag att frysa trots tröja och 2 jackor. Vid 10-tiden lyckas jag somna en stund och kände mig sedan lite bättre. Har sedan försiktigt rullat norr ut, ena stunden fryser jag så full värme är på, nästa genomsvett och fönstren öppna. Stannar på.en tråkig ställplats i Flensburg bara en grusplan vid hamnen.

6/2 Vaknar och känner mig hyggligt bra. Händerna skakar, balanssinnet är inte ok. allt jag gör får mig att flåsa som en blåsbälg. Börjar med att tanka diesel och gas, sedan till Aldi för lite ätbart. Därefter till Calles för att bunkra drycker. Men fy vad tungt det blir! När jag lastat ungefär en kbm. är det fullt. Då är det bara att köra hemåt, efter en timme tar jag lunch som givetvis består av dansk hackebiff. Far sedan vidare till Barsebäck och en gammal kompis från Mjölby. Därefter åker jag till Lundåkrahamnen i Landskrona för övernattning men jag vägrar bli inlåst kl 19 då de stänger hamnen så jag åker vidare till Bengt i Örkeljunga som har platser med el. Perfekt!

7/2 Tar mig sista biten hem, skönt. Det blev 570 mil och nästan på timmen 1 månad. Sett mycket häftigt men just nu känns det inte som jag har lust att göra om det. Nu planerar vi för nya tokigheter. 

8/2 Först till båten för att kolla att allt är ok. Mitt barnbarn Christian är med och lyckas tömma en ficka i presseningen där en pöl bildats. Isklumpen hade nästan smält så det var mest vatten. Allt ser ok ut, batterierna är fullladdade. Sedan hem för att sanera husbilen, det blir skitigt efter 1 månads boende men vi har ju riktiga grejer på firman för rekonditionering så det gåtr hyfsat lätt. Packar också upp madrassen i översängen som var inklädd i plast, har en inneboende där nästa resa. Planerar lite för att dra till Värmland i veckan, det blir ju svenska rallyt och jag skall få sällskap av en murare från Sommen. Det blir jättekul! 

9/2 Fortsätter med sanering av husbilen. Undrar var all tjära på lacken kommer ifrån? Om jag hade åkt på nylagd väg hade jag fattat. Den saneringen får vänta tills i vår! 

10/2 Har ägnat dagen åt husbilen. Först har jag beställt gasoldelar så att jag skall kunna byta mellan tankarna utan att skruva på något. Det skall bara vara att vrida på eller av 2 kranar. Sedan har jag monterat en inverter på hela 5000 W. Onödigt mycket men det är ju bra att kunna driva en kokplatta eller dammsugare direkt från 12 V. Ett trångt och bökigt jobb med stökig kabeldragning.

11/2 Jobbat lite, hämtat hyrbilar i Stockholm. Tur man inte bor där, blir glad varje gång man får åka hemåt. Har sedan pillat lite mer med mina kablar så nu är det klart och fungerar. I morgon åker vi mot norr.

12/2 Fortsätter med husbilens inverter. Nu är det klart och mina fingrar behöver plåstras om.

13/2 Anders och jag åker norr ut. Vi tar det lugnt, blixthalka här och var. Stannar och fikar vid Laxsjöarna innan vi åker till Degerfors där vi köper intrebiljetter till Svenska Rallyt. Därefter till Sunne för lunch. Sedan vidare till den sk. "chakedown"-sträckan där vi hittar en stickväg som slutar med en vändplats. Den blir vår nattplats med otrolig utsikt, vi ser flera mil! 

14/2 Tittar på de som testar sina bilar, en del åker en gång, andra många ggr. Tyvärr blir vägen ganska uppkörd pga. det milda vädret. Därefter kör vi till Torsby för att handla mat innan vi kör till Norge och Svullrya. Hittar en fin parkering 75 m från sträckan. Det enda problemet är en hög jordvall som måste forceras varje gång vi skall dit eller tillbaka. Det fungerar utan brutna ben. Traffar några likasinnade hemifrån.

15/2 Farten är häftig och situationer uppstår. En bil snurrar och fastnar i snövallen så att han får skjutas loss. (Grönholm) Efter en stund är det 1 som genar över en snövall och slår runt ett helt varv och behöver lite skjuthjälp. Vi ser WRC 2 ggr och historiska bilarna däremellan. Sedan åker vi öster ut till Hagfors där jag hittar en ny stickväg precis intill sträckan.

16/2 Det är en häftig väg mot Gustaf Adolf, väldigt lik Finlandsvägar, med krön och svängar som hänger ihop. Det går sjukt fort när de värsta gasar förbi, så småningom kommer de historiska innan det är dags för en värstingomgång. Tyvärr är vädret inte kul, morgonen var ok. med -grader men vid lunch kom vattnet och vägen blev som en leråker med hård botten. På em åker vi till Torsby och flygfältet där vi skall kolla kvällens sträcka. Vi blir inbjudna som VIP-gäster hos Citroen och får vara med under en del av servicen. Fy vad delar de byter varje kväll, det är delar för flera hundra tusen!

17/2  Stannar kvar över natten för att se sista sträckan som startar vid lunchtid. Trist med mildväder som gör det moddigt och svårkört. Vi drar sedan hemåt, tankar diesel, gas och mat på vägen. 

18/2 Idag blev det lite jobb innan jag fick börja sanera husbilen. Det gick åt 3 omgångar avfettning och en del polermedel innan den började se hyfsad ut. Sedan försökte jag fixa till den lucka som vid ett tillfälle öppnades och hängde ner och släpade i marken. Vi hade turen att den inte högg i hårt och slets sönder trots att vi åkte på en sönderkörd väg. Nu behöver den lite lack så är det klart.

19/2 Inte mycket blir gjort. Försöker komma på något bra resmål kommande helg eftersom Margitha är ledig från fred. em. till månd. em. 

20/2 En ny slöardag. Städar husbil och byter ett par kablar mellan förbrukningsbattrerierna. De gamla var bara 2,5 mm2 vilket räcker för att hålla jamn spänning emellan dom vid normalt effektuttag, men eftersom jag monterat en inverter på 5000 W är det risk för överbelastning och tom. brandrisk. Nu sitter det 16 mm2-kablar med lödda kabelskor vilket ska räcka.

21/2 Tar det lugnt eftersom det snöar kopiöst! Tar mig till postutlämningen för att hämta PLB:n som inte fungerade när jag behövde den. Nu fungerar den när jag testar. Har man köpt säkerhetsgrejer skall de givetvis fungera! Passande väder för en bastu....

22/2 Bunkrar lite och gör bilen klar tills Margitha slutar jobba. Kommer iväg vid 3-tiden och kör söder ut. Vi kör till en bra rastplats nära Lindshammar där vi tar tidig kväll och jag kan fixa middag. 

23/2 Tar det lugnt vidare söder ut till Kosta. Vi får se glastillverkning, bla. växelspaksknoppar till Volvo. Trodde inte att kineserna handlade glas i Sverige. Det finns massor att se och kan rekommenderas, ta gärna en titt inne på hotellet och glasbaren, garanterat sevärt! Vi fortsätter till Transjö, en liten hytta med 2 arbetare som tydligen hyr hyttan halvårsvis. Riktigt häftigt! Vi drar sedan vidare till Boda där vi är dagens första och troligen sista besökare. Konstigt för det är också häftigt. Idag var det 4 blåsare där som tydligen hyrt in sig över helgen för att tillverka egna alster. Där finns också ett museum med enligt uppgift 40,000 föremål vilket vi tvivlar på. Trötta kör vi till Kalmar och Ölandskajen som är en bra ställplats. Vi provar nu lite Whisky innan vi gör staden osäker för att äta middag... 

24/2 Det blev en jättebra middag. Ställplatsen är bra men väl mycket busstrafik utanför. Efter en promenad i kanonfint vårväder och inköp av lite matvaror drar vi mot glasriket igen. Vi börjar i Orrefors som är stängt så vi fortsätter till Målerås. Än en gång träffar vi på 2 blåsare som hyrt in sig över helgen. Utställningen är nog det häftigasre hittils. Eftersom vi är enda besökarna är damen vid disken otroligt pratsugen så vi har svårt att komma därifrån. Vi tar det lugnt mot norr och stannar på flera ställen för att njuta av solen och värmen med  12+grader. Så småningom hamnar vi i Tranås och stannar inte på ställplatsen vid järnvägen. Där tror man ibland att tåget ska köra över oss. I stället äker vi till en plats i hamnparken, perfekt, tyst och lugnt, man hör bara ljudet från vattenfallet under bron. I morgon skall vi jobba lite och börjar med att hämta em hyrbil här som skall hem. 

25/2 Hemma i slit och släp. Får jobba nästan hela dagen så jag hinner inte tvätta husbilen. Åker också och ser över båten, som vädret är nu går det ju bra att börja putsa. Det är enklare att polera när det inte är för varmt.

27/2 Händer inte så mycket just nu. I dag har jag testat 3 sorters vax så jag vet vad jag skall använda när det blir dags. Det är svårt att få till en fin yta på en mörkblå båt. I kväll har jag varit på en föreläsning om segeltrim men det var tyvärr inget nytt. 

28/2 Skid-VM är jobbigt, helt slut efter dam-stafetten! Har länge funderat på att skaffa el-cyklar som går att ha med i husbilen och kanske även på båten. Har försökt att se var man får mest för pengarna och till slut fick det bli Bil-temas hopfällbara. Den är lite längre än andra, har 7 växlar och 3 effektlägen. Tar man bara bort sadeln och viker ner styret går den in i garaget på husbilen. Tyvärr kostar de för mycket pengar men det är bara att bita ihop. 

Antal kommentarer: 1

2019-02-03 09:43:32 - Bo & Vivi

Du har väl Biltemas engångsbroddar för bildäck med dig? Bara 65 kr för 10 stycken, lätta att montera. Ser ut som plast-straps. Om du varit i Österrike hade polisen tagit dig, där måste man ha snökedjorna på när det är vinterväglag på bergsvägarna. Blir det fyrhjulsdrift på nästa husbil? Vi ska till Val d'Isère en vecka i mars men tar flyget som du kanske förstår. Ha det bra och se till att ha gasflaskan full.
Namn: E-postadress: Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)