1/1 Nytt år igen! F-n vad tiden går och ändå kommer man inte ihåg så mycket! Rustar för att åka söder ut och har bokat färja till 8/1 men beställningen ser lite konstig ut. Skall åka från Malmö till Travemunde, tar 7 timmar och kostar under 1000-lappen inkl. lunch och middag. Betydligt billigare än att köra över broarna..
2/1 Bokningen hade avbokats av någon konstig anledning men det fixade sig via ett långt telefonsamtal. Nu har också gasolanläggningen blivit helt klar. Det blev lite stökigt att få till tuberna så att det skall vara enkelt att skifta mellan flaskorna. Jag vet hur det är, oftast vid 4-5-tiden på morgonen i regn och storm...Funderar på att koppla ihop flaskorna så att man slipper byta, det finns dyra automatiska omkopplare, och vid ihopkoppling har man ju ingen reserv när båda är slut. Hur man än vänder sig.....Hittade gul film till ledrampen på Biltema, tyvärr så gammal att klistret sitter kvar på skyddstejpen!!!
3/1 Har fått bra hjälp med en trasig dator av Hampa som driver datameck.se. När andra sagt att datorn är skrot fixade han en ny skärm till helt andra pengar än en ny dator. Han verkar kunna det mesta, rekommenderas! Jag har nu 2 st kompositflaskor, P10 i nyskick till salu om någon tröttnat på otympliga stål eller aluminiumflaskor. Har ägnat ett antal timmar åt att leta lämpliga åskådarställen till Monte Carlo-rallyt. Häftigt när man kan gå in på Google Maps, hitta rätt sträcka och sooma in så att man kan "provköra" vägen. Börjar vara färdig för att dra iväg.
5/1 Lastar och fixar. Har köpt fårskinn till framstolarna som inte har el-värme. skönt! Har också gömt reservnycklar på ett ställe jag kommer åt även om jag tappar de ordinarie. Inte kul att stå långt uppe i Alperna med en låst bil utan nycklar. Har också tagit med en epirb, en nödsändare jag haft ombord i båten. Skulle man åka på en infarkt är det ju bra att kunna kalla på hjälp. Den skall ju fungera i stort sett över hela klotet. Det är mycket som skall med om man skall vara borta några veckor. mediciner, klippare till skägg och en massa annat. Undrar hur mycket jag kommer på efter 2 dygn?
6/1 Packar och packar, nu är det snart fullt i alla skåp och lådor, kyl och frys. I morgon bär det iväg.
7/1 Kommer iväg efter lunch utan problem. I Malmö finns ingen ställplats nära färjan men jag tar mig till skyttegillet som ligger väldigt nära. Får stå ostört hela natten.
8/1 9 tim. färja är måttligt kul men det är billigaste sättet. Det sparar över 40 mil och kostar under 1000-lappen inklusive lunch och middag. Framme i regn och oväder hittar jag först inte ut ur hamnområdet. Tar mig till Lybeck och på vägen åker jag lite för fort på en 70-sträcka och får världens blixt mitt i ögonen, tror inte de skickar böter för 5 km för fort. Hittar ställplatsen i centrum. Lyckas inte betala eftersom maskinen inte tar kort.
9/1 Trasslar mig ut på auto ban och kommer så småningom till Kassel med de välkända backarna där det givetvis snöar. Viker av mot Stuttgart i ovädret och stannar utanför Wurzburg där jag hittar en p-plats en liten bit från motorvägen. Skitväder och 66 mil är mycket för en gammal gubbe!
10/1 Åker först in till Wurzburg centrum, häftigt med en enorm borg ovanför. Fortsätter sedan till Stuttgart där jag letar parkering i över 1 tim. innan jag hittar en halvt legal på en bilverkstad avsedd för kunder. Promenad till Porsches museum, häftigt med Porscheplatz utanför med 3 bilar på varsin stång högt upp. Finns en del häftiga bilar sparade där. Gissar på ett medelvärde på 3-4 millioner! Räknade inte men det är nog ca 200 klenoder sparade där. Den första 356-an från 1947 får man säkert 15-20 mille för och den senaste 919 med banrekord på Nurburg ring kostar säkert lika mycket. Mitt rekord är lite över 10 min och den här har åkt på lite över 5 min. Den toppar 360 km/tim! Far sedan vidare till Strasbourg och lite söder ut hittar jag en kanonbra ställplats, det blev 46 mil i dag.
11/1 Jobbig dag med flera hundra rondeller, armarna tar stryk av allt styrande och blinkande. Det blir så när man snålar och inte vill åka betalvägar på autoban. Lyckas både tanka diesel och med lite krångel även GLP som det heter i Frankrike. Det blev ytterliggare 55 mil.
12/1 Fortsätter på den inslagna vägen utan att betala avgifter, har hela tiden sällskap av en massa långtradare som tänker likadant. Kommer upp på flera toppar över 1100 meter och en hel del snö. Det är mycket upp och ner, ofta lutar det 6-7 grader så ibland får motorn jobba och ibland bromsa på låga växlar. En regel är att man skall ha samma växel nerför som uppför! Efter många 3-4 mil långa backar med 5-7 graders lutning kommer jag plötsligt till en jättelång backe med måttligt utförslut. Sedan jag åkte hemifrån har temperaturen legat mellan 1- och 3 plus. Nu blev det plötsligt 13+! Solen skiner och jag hittar ställplatsen på Palavas les Flots. Häftigt! Solen går ner precis före 18,00! Precis framför kylaren har jag en kanal med båtar, därefter en smal landtunga och sedan en "insjö" med mängder av rosa flamingos.
13/1 Tar en lång promenad och försöker hitta i omgivningarna. Staden är ganska gammal och omodern och korsas av grunda kanaler, Undrar hur många tusen båtar som ligger här? Det är lite bökigt att gå eftersom varje kvm. är fylld med bilar och de cyklar man ser är ute på kanalbankarna. Det tog mig över ett dygn att hitta duscharna så det är dåligt skyltat och skicket är inte ok. för svenska förhållanden. Tur man har eget med sig!
14/1 Förra natten blev jobbig. Stormbyar gjorde att jag trodde bilen skulle välta, satt uppe ett par timmar när det var som värst. Har sedan cyklat runt i omgivningarna, svårt i motvinden så man får leda cykeln när det är för mycket vind men det går lätt när man har den i ryggen. Varmt och skönt där det är lä och jag tröttnade på platsen jag valt, har flyttat in bakom en stor häck, ja en sån som växer på marken, om nån fick för sig nåt annat. Har suttit i solstolen ett par timmar och njutit, har nog varit uppåt 20+ som bäst. Fick besök av ett par svenskar som är på väg till Spanien.
15/1 Flyttat tillbaka mot kanalen så man ser vad som händer. Vinden har avtagit och det utlovade regnet blev i stället en klarblå himmel och jättevarmt i solen. Har suttit i solen flera timmar mellan försöken att betala för ytterligare ett par dagar. Fransmän blir roliga när inte datorer fungerar, gapar och skriker och fäktar med armarna. På 3-dje försöket fungerade det. Roade mig med att räkna hur många som står här och fick det till 61 st. Kollade också fabrikaten på husbilarna, jag är ensam om en svensk bil och tror inte det finns mera än högst 5 av något märke. Undrar hur många tillverkare det finns? Har konstaterat att jag är 248 mil hemifrån.
16/1 Cyklat omkring och sett det mesta så i morgon flyttar jag några mil, hoppas hitta nät även där. Har just varit i receptionen eftersom mitt nät försvann när jag skickade inlägget. Snorungen som sitter där tyckte att jag skulle tala franska! Jag tror att hon förstod att det är hon som borde lära sig engelska...Såg att det pratas om gula västar i Sverige. Här träffar man på dom i strategiska vägkorsningar där de samlats, ibland flera hundra och byggt vindskydd av halmbalar och presseningar. De lägger ut farthinder så att det bildas trafikstockningar, vilket gör att man hinner läsa deras plakat och höra deras slagord. Tyvärr förstår jag inte språket men fattar ändå. Det skulle nog behövas i Sverige också. Dessutom tar Stefan sig friheten att skriva under FN.s resolution förra veckan utan att vara i regeringsställning! Jag undrar om han läst vad den innebär? Att han inte förstått står väl klart för alla svenskar!
17/1 Flyttar till Santes de la mer där det skall finnas el vatten och avlopp. Tyvärr bara en stor asfaltsplan med plats för ett 100-tal husbilar. P-vakt på morgonen som vill ha 13 Euro. Landskapet här heter Camargue och är helt flackt. På 10 mils körning har det inte funnits någon höjdändring på 1 m. Här är det vanligt att man föder upp hästar och jag tror rasen heter Cheval.
18/1 Åker vidare till Saint Chamal där det skall finnas plats i gästhamnen. Efter en vådlig resa på riktigt trånga gator och vägar visar det sig att de gör om ställplatsen, uppgrävd och en massa maskiner. Hittar en gratisparkering vid en park. Massor med människor rastar sina hundar där vilket är förbjudet enligt skyltar. Ännu värre är att i det här landet är det ingen som tar upp efter hundarna så man får se upp var man kliver.
19/1 Åker vidare igen, nu till Cavallion där det finns en jättefin ställplats som är vinterstängd trots att det står på nätet att den är öppen. Betalar i automat och försöker öppna internetet. Finns lösenord på anslagstavla men när man försöker komma in säger den att kortet gått ut. Ringer det angivna numret där en gubbe svarar men han pratar bara franska. Efter ett tag kommer en kille förbi som pratar lite engelska så jag ber honom ringa. Det visar sig att den vi ringer till inte har en susning hur det fungerar.
20/1 Åker intill stan för att tanka diesel och gas, har svårt att hitta rätt men får hjälp av trevliga gubbar i gula västar. På macken får jag jättebra service.
21/1 Tar mig sakta de 16 milen till Gap på vidriga vägar, på ett ställe ser det ut som om de byggt ett hus mitt på vägen. Man får snirkla sig fram bland uthusen. Passerar genom Sisteron som är en av de häftigaste platser jag sett. Börjar se snö på bergen, vackert!
22/1 Lyckas fixa en vattenslang med anslutning, enkelt bara att rita en och visa i affären, det svåra var att hitta den! Mac Donalds får bli nästa mål för att hitta nät, fungerar bra på parkeringen. Därefter tar jag mig till det enorma området som är serviceplats till Monte Carlo rallyt. Man bara går omkring med stora ögon och tittar. Nu får vi sluta värdera i miljoner, här finns säkert grejer för en miljard. De största teamen har 2-våningsanläggningar ca 100x50 meter och dessutom mindre anläggningar runt om. De har egna gaffeltruckar med sig för att flytta och bygga. Gissar att de största har mer än 50 man på plats.
23/1 Åker genom staden för att fylla gas. De 5 km tar nästan 1 tim. pga. all trafik. Passar på att bunkra lite i den största Lidl-butik jag sett. Letar mig sedan fram till "shake down-sträckan" som skall köras i morgon kl. 11. Träffar ett Tjeckiskt par som har en stor Morelo. Han berättar att han amorterar 1500 Euro/mån. Tur man inte har ett sånt bekymmer. I morse var det soligt och fint men sedan kom ett snöoväder som gick över men det är vita fläckar så man får se upp med halkan.
24/1 När jag vaknar tror jag först inte mina ögon. Under natten har det samlats flera hundra husbilar och ännu flera vanliga bilar. Hela huvudvägen är avstängd och omgjord till parkering. Det måste vara minst 50,000 personer för att se när de provkör sina bilar och alltså inte ingår i tävlingen. Sol och fint men blåser kallt. På em. åker jag vidare till SS2 som körs i kväll. Trodde jag skulle kunna åka in på sträckan men den var redan avstängd trots att det är 9 tim. tills första bil skall komma. Otroligt mycket publik trots 5-6 minus och hård vind. Har nog aldrig frusit så mycket. Skönt att komma till en varm husbil. Jag stannar över natten.
25/1 Uppe och väcker tuppen! Kommer iväg 06:30 och skall bara 3 mil. I en vägkorsning på väg mot sträckan får jag stanna för det största polisuppbåd jag sett. Minst 100 polisbilar och 4-500 poliser som tydligern har någon genomgång. När de är färdiga får jag komma förbi och åker upp till sträckan. Får en bra plats så jag kan se från bilen men man ser ju bättre ute. Sträckan körs 2 ggr så det är bara att vänta i värmen inne. Efter andra vändan drar jag vidare till morgondagens sträcka, bara 2,5 mil. Framme har de redan stängt sträckan för husbilar! Det har spårat ur när man stänger vägen 18 tim. innan första start. Jag tror att publiken har 3-dubblats sedan jag var här för 2 år sedan. Det innebär att jag inte åker till Col De Turini som jag alltid drömt om att få se eftersom sträckan säkert är avstängd när jag kommer. Har 25 mil dit.
26/1 Det blir en skaplig promenad upp till sträckan, 1,5-2 km och rejält brant. Måste vila ett par ggr., kroppen orkar inte riktigt. Väl uppe är det värt mödan. Två fina svängar på fin asfalt i brant nerförsbacke är svåråkt. Satan vad det går! Handbromssladd i kanske 100 km/t och sedan full gas. Till andra vändan flyttar jag till en ännu snabbare sväng, det går nog 150-160 in i en ganska rund och fin 45-gradare. Jag hade ett bra säkert ställe att stå på men en idiotisk polis kör bort mig och alla andra. Han själv och publik står i ytterkurva 10 m från vägen! Där skulle jag aldrig stå! När det är slut åker jag till Gap igen för att fylla gas men ser att många åker mot Monte Carlo. Jag klarar 3 dygn med minusgrader på 10 kilo gas, det måste vara bra.
27/1 Har beslutat att åka till värmen vid Medelhavet, har 26 mil dit eftersom jag vägrar betalvägar. Har 2- när jag åker, ibland på hyfsade vägar, ibland på alpvägar så smala att det inte går att mötas och på ett ställe trodde jag att jag skulle behöva vända, en trång tunnel som jag tog mig igenom men trodde nog att taket skulle skrapa i. Plötsligt, efter att ha passerat ett bergspass blir det 14+! Oron över halka försvann! Passerar genom Drome där Monte Carlo Historik körs nästa vecka och möter faktiskt en tävlingsbil, en gammal Vartburg med nummer 303. Han är nog ute och testar. Kommer så småningom till mitt gamla ställe, "Aire de camping car" i Palavas let flots. Stannar här några dagar med el, Wifi och värme innan jag åker till Valence.
28/1 Skitdag! Vaknar med världens förkylning, det rinner ur både näsa och ögon, trodde inte huvudet innehöll så mycket vätska. Dessutom regnade det hela förmiddagen men det gör att bilen blir lite renare. Inget ont utan att det har något gott med sig. Skulle behövt handla lite mat vilket är ett måste i morgon, nu är det nästan slut på allt. Får se om jag orkar cykla, det är 2 km enkel väg.
29/1 Det blev inte cykel, oväntat? Handlar ganska mycket för att senare bara behöva komplettera. Stor varuvagn för 1100:-. Fint väder på fm. men i kväll har regnet kommit så nu blir bilen ännu renare! Det är 8-10 + på dagarna om man inte hittar sol och vindlä, då kan det bli över 20 +. Tar det lugnt och botar förkylningen vilket verkar fungera. På fm. hinner jag ta vara på det största läckaget och på em. nästan allt! I kväll känner jag mig nästan frisk!
30/1 Har tagit det lugnt, förkylningen är nog borta nu. Tar en hyfsat lång promenad och betalar avgift för ett par dagar till. Planen är att åka till uppsamlingspunkten dit alla ska som startat på olika platser Den är på lördag kl 10. En del har ju startat i dag, tex. Glasgow. Sedan skall de åka 2 sträckor med en förutbestämd snittfart, inte lätt på de här vägarna där det ofta inte går att mötas utan 1 får backa. Sedan åker jag nog till Valence där de har nattuppehåll. På söndag skall de åka 4 sträckor där jag tänker bevista den sista. Om jag förstått rätt är det över 300 startande och med mycket varierande bilar. Allt från värsta Lancia Stratos och Porsche till Vespa 400 som är den minsta bilen, alla från före -85 tror jag. Går att hitta startlista på nätet, Monte Carlo Historic.
31/1 I dag är det lite grått och kallt. Synd när det är sista dagen innan jag drar norr ut, får nog kyla så det räcker på vägen. Blir nog 300 mil till innan jag är hemma. Behöver också få ett par smågrejer fixade på bilen och framför allt tvätta och städa den. Jag kör nog över broarna trots att det är dyrare och längre men har tänkt bunkra i Flensburg. Middagen i kväll är väldigt enkel men jag tror att t.om. kungen skulle gilla den. Fläskfile med gul lök ,champinjoner och tomater stekta på rätt sätt med kryddor och grädde. Det får bli avskedsmiddag.