Blogg

Nu är hösten här!

[counter]

2019-10-01

1/10 Massor med jobb, alla hyrbilar skall hämtas in för att få vinterhjul, snöborste och isskrapa. Sedan till båten för att fylla glykol i alla hål innehållande vatten. Kommer på att vattentanken inte blir helt tömd utan måste sugas ur eftersom pumpen inte suger från botten. 

2/10 Tog oljesugen och sög ut 8 liter vatten som tryckpumpen lämnat. Nu skall höstens konservering vara klar. Återstår torrbollar och täckning.

3/10 Skiftar till vinterhjul på husbilen. Bökigt när man måste använda vanlig garagedomkraft och ta ett hjul i taget.

4/10 Tankar husbilen så den är helgklar innan det blir bastu och sedan kräftskiva hos en anställd.

5/10 Har svårt att bestämma vart vi skall åka men beslutar oss för Valdemarsvik som har en bra ställplats och nära till en hygglig restaurang.

6/10 Tar oss sakta hemår via Söderköping där vi äter lunch.

7/10 Lite jobb men mest med husbilen som har fått backkameror i de bakre hörnen. Kräver lite justeringar och märkning på skärmen innan det är klart.

8/10 Justerat kamerorna så gott det går. Tyvärr kan jag inte se båda på samma gång utan måste manuellt växla mellan dom. Innan jag beställde frågade jag om det går att ha båda igång samtidigt och på min fråga idag fick jag svaret att man kan ha båda igång men bara titta i en i taget. Vad trött man blir på sådana leverantörer! Förbereder lite för att åka söder ut.

9/10 Lite jobb innan det blir båtsysslor. Får på presenningen som är tung och otymplig och svår eller omöjlig att få slät så att inga regnfickor bildas. Får hoppas att jag kan få hjälp med tillsyn över vintern eftersom planen är att inte vara hemma.

10/10 Nu är färjebiljetten löst så nu är det mycket som skall fixas. Har börjat med att byta ut min gamla vattensäng och givetvis fungerade inte den lånade vattenpumpen så en ny måste fixas i morgon. Har också försökt få ut de mediciner jag använder för några månader, inte helt enkelt. 

11/10 Full dag som börjar med olja och filterbyte på husbilen. Sedan försök att hyra pump till sängen men allt som fanns var för stort. Vidare till Norrköping för att få markisen och en låda fixad. Ingen låda hade kommit och inga passande delar till markisen. Alltså inget fixat den här gången heller...Vidare till Eskilstuna där kag träffar mitt barnbarn Christian och hans 2 kompisar vilket slutar med ett krogbesök.

12/10 Vi mastar av Christians båt. När vi kommer tillbaka till husbilen är det full aktivitet på vattnet, sjöräddningen och missing people letar efter en sen i torsdags försvunnen 18-åring. På kvällen nytt krogbesök.

13/10 Tyvärr blir det sem upptagning av båten så jag måste åka hemåt. Den tas upp med en maskin som körs ner vattnet och sedan lyfts till uppställningsplatsen så det klarar de lätt utan mig. Väl hemma lyckas jag fixa ihop slangar och kopplingar till en pump så att jag kan tömma vattensängen.

14/10 Sängbytet klart. Har lite fix kvar med husbilen, måste tex ha dubbla varningstrianglar och en reflexväst till. Mycket som skall packas och kompletteras.

15/10 Idag har kroppen fått sig en omgång hos osteopaten. Det blir den sista på ett tag. Husbilen har fått en rejäl tvätt och kompletterats med det man måste ha i Spanien. De har en del egna regler och gillar att skriva ut böter.'

16/10 Det mesta löser sig, har fått lite extra medicin, datorn har blivit fixad, provianterat mat och lastat cyklar. Skulle tagit en bastu men det var upptaget. Skall upp tidigt i morgon för att visa båten innan jag åker söder ut.

17/10 Uppe och väcker tuppen! Först till Motala för att visa båten för mäklaren och fylla salt i torrbollarna. Sen vända näsan söder ut och först ett besök på varvet för att inhandla en typ av grillbriketter gjorda av kokosnötskal. Sedan vidare söder ut, stannar i Borghamn och gör kaffe, har en bra mugg med lock så det håller sig varmt minst en timme. När jag kommer en bit söder om Jönköping tar jag av från den tråkiga E4-an eftersom jag har gott om tid och kör den gamla vägen. Nästan ingen trafik och jag känner igen många ställen trots att nya vägen byggdes 2005. I Markaryd tankar jag fullt med gas innan jag fortsätter via Hässleholm och Höör till Lund där jag svänger mot Staffanstorp för vidare färd mot Trelleborg. Finns en ställplats på Fyrvaktarvägen men tyvärr massor av lastbilstrafik 10 meter bort. Förhoppningsvis avtar den innan John Blund skall infinna sig.  

18/10 Färjan framme 13:30 och jag åker mot Scharnebäck som är ett lyftverk för fartyg på.kanalen. Det fina vädret med 19+ och sol byts på vägen till det värsta oväder jag sett. Full storm, regn och stora hagel! Jag var orolig för fönster och luckor men allt höll. Efter 10 min var det över men svårt att köra för alla nerblåsta grenar på vägen.

 19/10 Börjar med att krångla mig ut från ställplatsen. Måste smita eftersom det bara gick att betala med mynt. Tittar sedan på lyftverket när de lyfter en stor pråm. Karen är 100×12×3,40 och väger alltid 5800 ton, med eller utan fartyg. De lyfts med 240 st 54 mm vajrar som är kopplade till 224 st motvikter som väger 26,5 ton styck. De drivs av 4 130kv elmotorer och lyfter på 3 min 38 m. Fortsätter sedan till Luneburg för tankning. 1,2 euro/lit. Kör sedan mot Koblenz ca 50 mil. Mycket strul på vägen med massor av vägarbeten. Vid 2 av dom stillastående köerna lyckades jag ta av på sidovägar och passera. Dator med bra karta är ovärderligt när TomTom:en säger vänd. Står nu på en liten lutande asfaltsplan med utsikt över Mosel, tyvärr bara 2 m från huvudvägen. Ser att pråmarna kör för fullt trots kolmörker.

20/10 Börjar med att följa Mosel, vackert men krokigt och tar lång tid. Hittade ett skapligt lunchställe som givetvis hadr Wienersnitzel. Mycket pråmar på floden och otroligt många campingar och ställplatser. Har sett flera tusen vagnar och bilar trots att det är sent på säsongen. Efter lunch tar jag rakaste vägen till Luxemburg för att tanka. Diesel kostar här 1,11 Euro/lit. Fortsätter söder ut och passerar Nancy där jag hade båten en vinter. Vägrar betalvägar men hittar en sidoväg bredvid motorvägen som nog har de längsta raksträckor jag sett. Finns en del riktigt krokiga avsnitt också. Stannar på en rastplats nära Dijon. Det har nu regnat i 2 dygn!

21/10 Åker 70 mil och tankar rekorddyrt, 71 liter nästan 1600:-! Stannar på en liten camping som kostar 12,5 euro.

22/10 65 mil kvar som går bra trots skitväder med regn och åska. Framme hittar jag svindyr camping 26,5 euro utan el. Här är bränslet 3-4 kronor billigare än i Frankrike. När jag skall parkera på den anvisade platsen är det så trångt så att jag fastnar på en låg stenmur med den nersänkta delen som sitter under dörren. Så fort jag parkerat öppnar sig himlen med ett otroligt skyfall med hagel och värsta åska jag sett. Blixtar tätare än var 5:e sek.under flera timmar.

23/10 Svårt att sova när regnet öser ner. Någon försökte åka golfbil på vägen men vattnet nådde över hjulhöjd. När de släckt ljuset gick den framåt. När jag tjeckat ut var det kaos i stan med massor med vatten och lera på gatorna. Tar mig upp till Shakedownsträckan där det står mera än en 1/2 m. vatten. Man pumpar med traktorer i 15 kbm. släp och tömmer på andra sidan asfaltsvägen. Det går förvånansvärt bra och på em. tar de stora grävmaskiner och tar bort 20-30 cm lera innan de kör med väghyvlar och jämnar till riktigt skapligt innan en stor vält gör det sista. Vi ser när de tävlande skriver sina noter och det är rejält hoppigt. Det är ingen risk att det dammar i morgon och i Sverige skulle vi inte åka på sådant underlag. I morgon är det upp med tuppen och se hur det går.

24/10 Shakedown sträckan blev bättre än väntat. Skapligt underlag och inget damm. Faan vad bilarna går! På eftermiddagen åker jag ut till sträcka 3 som också är nr 6. 

25/10 När jag vaknar tror jag först inte mina ögon. Otroligt mycket bilar och massor av små tält. Det är så mycket folk att det är svårt att se bra. Många har stege med sig för att se. Där jag står kommer de från grus till asfalt och de som genar får en hög kant som de slår i sidledes. Fattar inte att bilarna håller. När jag tröttnat efter andra vänfan åker jag ca 15 mil till sttäcka nr7 som också är 10. Hittar en bra plats 50 m från en korsning de skall igenom. Från nu är alla sträckor på asfalt.

26/10 Idag har vi fått se riktigt bilåka och även någr klantigheter, framför allt från de som åkte historiska bilar. I kväll när jag skulle flytta till morgondagens sträcka skrev jag in orten som sträckan är uppkallad efter. Det blev inte bra, jag hamnade vid målet så jag fick åka sträckan baklänges där Lasse och Bjanne och jag bestämt träff. Det är det krokigaste jag sett med en massa vägräcken men jättefin vägbana. Helt slut i armarna när jag kom fram. Det är redan en massa publik på plats.

27/10 Häftigt ställe att titta iftån. Ser den berömda rondellen där det är obligatoriskt att runda ett varv. Kalle Rovanpera gjorde 2 och blev publikfavorit. Tyvärr fick det enda svenska hoppet Pontus Lönnström bryta i en betryggande ledning efter att ha missat vägen. Lätt gjort om man har bråttom. Har sedan åkt och tankat gas, hittat en ok camping där jag även lyckats tanka vatten så nu skall det bli en sanering av kroppen.

28/10 Drar sakta vidare söder ut 10-15 mil till en trevlig camping Los Pinos i Peniscola. Här kostar det 12 Euro inkl el. Är enda svensk här, mycket tyskar, fransmän och en och annan engelsk eller holländsk skylt.

29/10 Kvar på samma ställe med ryggskott.

30/10 Kvar en dag till och försöker vila ryggen som är lite bättre idag.

31/10 Ryggen lite bättre, tar .mig till duschen och går och slänger soporna. Försöker sitta och vila och bara gå några steg emellanåt så nu börjar det kännas riktigt skapligt. När jag lägger mig på kvällen börjar det direkt att göra riktigt ont. Går bara att ligga på en sida. Efter ett par timmar tar jag mig upp, bäddar förarstolen och lägger en filt på bordet där jag lägger benen. Kanon! Sover gott några timmar utan att ha ont!

Antal kommentarer: 1

2019-10-21 18:35:53 - Tommy, tommy52.johansson@gmail.com

Hoppas att du
hittar solen och kan få upp den hit
till Vadstena.Ha de gött
Namn: E-postadress: Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)