Blogg

Mot värmen!

[counter]

2019-11-01

1/11 Puh, nu är det varmt!, har över 30 +! Har varit inne på 3 campingar före den här och alla fulla. Redan i morse när jag skulle handla märkte jag att det är helg här, allt stängt! Fick tag på diesel utefter vägen, har åkt 18 mil och turistat lite. Åkte genom Valencia och passerade flera 7 filiga rondeller med 4 trafikljus i varje! Efter 4-de försöket hittar jag en parkering. Det är precis vad det är, här finns ingen service mer än att tömma och fylla. Eftersom jag inte behövde nåt av de just nu kunde jag stannat var som helst itan att betsla. Fick en ok.mat på krogen, beställde stekta räkor men fick en stor fisk som också var fint lagad.

2/11 Kör vidare utmed kustvägen på ibland backig och krokig väg och ibland rakt och fint. Massor av cyklister så det gäller att ha koll. Passerar ett litet innanhav och en massa sankmark med mängder av hägrar. Tar mig till Lidl för att fylla på förråden innan jag kör till.Dunes som är en liten camping nära Gandia. Här stannar jag troligen några dagar och här finns flera svenskar.

3/11 Tar det lugnt, vädret är oroligt. Ofta 3-4 m/sek men varje 15:e minut kommer det 20+ m/sek. Skönt att inte vara på havet. Min stol blåste iväg för en stund sedan. Fortfarande nästan 30 på dagen och över 20 på natten.

4/11 Kvar på samma ställe. Det blåser rejält i byarna så förmiddagen ägnas åt en bok eftersom det är en matfri dag. På em. lastar jag av en cykel och åker till stranden. På hemsidan här står att det är 150 m. men sanningen är 750! Inte många som badar och hela byn är öde. Inga människor eller bilar i rörelse, nästan som en spökstad och många lägenheter och hus är till salu. En iakttagelse jag gjort är att meddelåldern på svenska husbilsåkare är troligen över 60 år. Spaniorernas torde vara ungefär hälften!

5/11 Ytterligare en blåsig dag. Det är bara att hålla sig inomhus så mycket det går. På em blir det en cykeltur för att hitta affären som ligger en knapp km bort. Det går bra att cykla genom apelsinodlingarna där det läar men på gatorna är det inte kul.

6/11 Efter en kall natt avtar vinden. Bara 13+ i morse. Idag blev det en lång cykeltur där jag ser att massor av apelsiner ramlat från träden. Undrar om det är torkan som gjort det, ibland blir det ju så på äppelträden hemma. Strömmen vill inte riktigt räcka, står delvis under ett träd som skuggar solpanelen, så idag har jag kostat på mig elanslutning. Eventuellt drar jag vidare i morgon, det ser ut att bli kallare här framöver.

7/11 Åker söder ut ca 16 mil till Lo Monte camping nära Torrevieja. Träffar en gammal rallycrossåkare, Stig Lindstedt, som jag inte sett på 39 år. Kul! Det blir många gamla historier och en del whisky. Svårt att få plats men får lov att stå en natt. Jättefint ställe men kostar därefter.

8/11 Lyckas få stå kvar ytterligare en natt men med platsbyte. Otroligt fint ställe som tydligen alltid är fullbokat. Tar det lugnt, går och äter på campingens restaurang. 3-rätters för 10 euro inkl dryck! Lugn kväll med en bok jag lånat av Stisse som heter Rallycrosslegenderna där både han och jag förekommer flitigt.

9/11 Fixar än en gång ny plats men nu måste jag lova att inte lämna förrän måndag! Blir bra så jag flyttar igen. Stisse och Marre och jag tar cyklarna till stan och en jätteanläggning för boule. När Marre spelat färdigt blir det rundtur i byn och lite proviantering. Väl hemma får jag ett meddelande från min son Pierre som har en lägenhet 8 km bort och är på plats. Jag tar cykeln dit men en del vägar är inte farbara efter översvämningen. Det saknas en del broar. Tittar på deras boende innan vi går ut och äter men jag låter cykeln stå kvar och tar en taxi hem.

10/11 Gör inte mycket. På em. kommer Pierre och Anna med cykeln och vi hinner fika innan de skall ha ett möte med någon som skall byta deras kök. På lvällen kommer Stisse och hälsar på så då går det ner några GT.

11/11 Inte mycket blir gjort. Mulet och inte så varmt, på em åker jag ner till Stisse och Marre och där finns Stecka och Marie. På besök kommer också 80-årige Janne. Blir en kul em.

12/11 Kanonväder så jag tar cykeln till affären och bunkrar lite. Det brukar kosta ca 400:- här men hemma skulle.motsvarande kostat 8-900:- Sitter i solen och läser resten av dagen.

13/11 Ännu en lugn dag i fint väder men med mycket vind. Har varit 28+ så man behöver inte frysa så mycket. Har städat bostaden och suttit och läst mellan cykelturerna. Har bokat plats på en ställplats ett par mil söder ut från fredag eftersom det här fina boendet sliter på plånboken.

14/11 Beslutar mig för att tvätta vilket funkar bra. Problemet uppstår när det skall torkas. När linan och alla kläderna är uppe börjar det regna. Kul, så nu är hela husbilen en torkvinda! Jag tror att allt är torrt i morgon med hjälp av köksfläkten.

15/11 Checkar ut och åker vidare mot söder. På vägen tankar jag fullt, både diesel och gas. Tar mig till Murcia och en ställplats som heter Narejos i Los Alcazares. Verkar vara ett bra ställe, det som stör lite är flygtrafiken men man vänjer sig nog.

16/11 Här stänger man av huvudgatan på lördagar eftersom det är där man har marknad. Det mesta finns och jag handlar mycket frukt och grönsaker. För 50:- får man nästan så mycket man kan bära. Har sedan varit och tittat på gokartbanan där de har åkt med motorcyklar som är lite mindre än normalt. Kul!

17/11 Fy, i morse bara 6+! När solen kommer blir det riktigt drägligt, har suttit ute och läst hela fm.På em lång cykeltur i byn som är mycket större än jag trodde. Cyklar tillbaka utmed stranden, förbjudet men är inte ensam. Bestämmer mig för att köpa el. Funderar på att skaffa ett gasolfilter som många säger är nödvändigt. Går på krogen för en bit mat. Beställer ett glas rött eftersom jag tänkt äta kött men får rose. Beställer entrecote, medium rare, och får minst sagt rare. Köttet i mitten är kallt! Klagar på skiten och blir bjuden på en irishcoffe. Riktigt dåligt så dit går jag inte på länge.

18/11 Måndag så det får bli lite arbete. Försöker fixa ett filter till gasolen, det är tydligen risk för att få olja i gasen som kan förstöra både kyl och värme. Försöker också fixa en hyrbil att använda när Margitha kommer. Inget är enkelt när man inte kan språket så jag hoppas lösa det i morgon. Det finns tydligen skojare som hyr ut bilar här och dom vill jag inte gynna. I natt har det regnat i 6 timmar men dagen har varit fin.

19/11 Tar det lugnt men får till en beställning av gasolfilter som kommer ner i december. Misslyckas dock med bilhyran, inte mitt fel, uthyraren hör inte av sig som utlovat. Förmodligen tjänar de så bra under högsäsong att de inte behöver bry sig. Skall ta tag i det o morgon igen. Idag har äntligen vinden avtagit och det jar varit riktigt skönt att sitta ute. Här får man passa på att duscha när vädret är bra eftersom de byggnaderna saknar uppvärmning. Inte kul att gå dit på morgonen när det är 6+!

20/11 Ägnar förmiddagen åt att fixa en hyrbil tills Margitha kommer ner. Det är inte helt enkelt eftersom det är lågsäsong och dessutom är Murcia flygplats som ligger nära stängt för charterflyg så de biluthyrarna är borta. Det löser sig med en lokal uthyrare inne i staden till ett rimligt pris. 9 dagar 170 euro är väl ok. Åker till supermarket och bunkrar på.em. Är bara 700 m med cykel.

21/11 Efter gårdagens pizzabesök, första sedan jag åkte hemifrån, har jag somnat mätt. Blir inte så ofta med 5-2. Idag har jag fikat med grannar som också hållit på med pengaförstöring med hjälp av motorer. På eftermiddagen blev det en lång stärkande promenad vilket går mycket lättare när jag tappat några kilo och blivit av med ryggskottet. Det sägs ju att hungriga hundar jaga bäst men jag vet att utsvultna jagar inte alls....

22/11 Småregn nästan hela dagen. Läser och tar det lugnt men på em. blir det en rejäl promenad, varmt och skönt. Blir inbjuden till grannarna som är motortokiga på middag. Blir kvar flera timmar. Kul med samma intressen.

23/11 Åker på marknaden efter sen frukost. Här är det verkligen billigt! 1/3-1/4 av priserna mot hemma både när det gäller grönsaker och kläder. Fina gympadoyor kostar 10 euro, jeans kostar 5. Vindruvor kostar 1,8/kilo och de är otroligt söta. På em tar jag en lååång cyleltur söder ut utmed stranden. När jag kommit till sista hamnen försöker jag ta mig hemåt via gatorna i byn. Hittar både bankomat och mack för att pumpa cyklarna. Det blev säkert över 1 mil.

24/11 Bara 1 mån till julafton! Här märks inte så mycket av julen, det enda jag sett är att de säljer en blomma som jag tror heter julstjärna på marknaden. Har varit en lugn dag eftetsom jag är riktigt förkyld. Näsan rinner så jag hinner inte ta vsra på hälften och dessutom har jag fått ont i ett öra! Annars har det varit en fin dag vädermässigt, sol och måttlig vind.

25/11 Ytterligare en fin dag med mycket sol och nästan vindstilla. Tar en lång cykeltur i omgivningarna. Börjar hitta nu.

26/11 Ännu bättre väder! Solar halva dagen innan det blir för varmt och tvingas ta en cykeltur. Har bråkat med telia vars nät inte går att använda här utan att köpa en massa saker och med extra avgifter. Lägg ner skiten. När man försöker ringa är telefonkön alltid mellam 75 och 90. På mail svarar man inom 3 dagar! Otroligt!. Använder 3 på telefonen som åtminstone fungerar hjälpligt.

27/11 Jagat telia hela fm. Lägger ner, härifrån går det inte ens att ringa 90200 som de själva rekommenderar. Varmaste dagen hittils, vi blev ett gäng som gick ner till stranden och tog en öl på en servering. Cyklade sedan till Lidl för proviantering, tillbaka helt slut i värmen.

28/11 Latar mig i solen större delen av dagen. Inte mycket blir gjort men på em fixar jag med hjälp av en granne så att telefonen blir ett modem till datorn. Fick på morgonen ett mail från 3 att jag hade kommit till Spanien och fått 30 gb att använda. På kvällen när jag skulle börja använda dom dröjde det nog 2 min. innan det kom ett mail att all min surf för månaden är förbrukad!!!! Bara att vänta till söndag på ny. Under tiden åker jag till receptionen ibland, där är det fritt nät.

29/11 Först lång cykeltur till den rekommenderade frisören som inte har någon tid förrän sent i kväll. Cyklar tillbaka till centrum där jag hittar en kombinerad salong för män och kvinnor. Kanonbra klippning för 8 euro! Sedan gick jag vidare till en liten restaurang där jag fick en 3-rätters lunch för 11,85 inkl en stor öl. Orkade ungefär hälften av maten. Em har ägnats åt att dyrka solen samt en cykeltur till stranden. Ingen som badar, jag tror att det fortfarande är förbjudet efter översvämningen för ett par månader sedan.

30/11 Igår fick jag reda på hur tjuvarna tar sig in när vi sover. Tidigare har jag låst med en slags rem mellan dörrens och stolens armstöd. Tydligen har de kniv pch skär av dessa. Jag åkte till järnaffären och köpte 3 st 1m långa kedjor och 2 st 1m långa slangar som passade på kedjorna. De 2 med slang har jag trätt igenom dörrarnas armstöd och låst med karbinhake. När jag vill låsa tar jag den tredje kedjan och spänner mellan karbinhakarna. Nu tror jag inte de tar sig in utan att jag vaknar och kan ordna med väkomsthälsningen....