Blogg

Sommar?

[counter]

2019-06-02

1/6 Upp och iväg! Mot Öland i sakta mak med många stopp. Vi kommer så småningom hem till Labans domäner. Där blir vi bjudna på en bra middag och kvällen blir sen.

2/6 Upp och hämta båten i Kalmar för att segla sista biten till Mörbylånga. Det går bra, är ju bara knappa 9 M till målet som därmed är nått, Tar det lugnt resten av dagen inan vi tar oss an bron. Vi klarar den på 45 min i en hemsk kö. Tur att vi startade vid lunch! Går sedan norr över på turistvägar, jättefint! Tar lunch i Påskallavik innan vi drar vidare norr ut. Så småningom hamnar vi i Oskarshamn  där det blir glass. Fortsätter mot norr och i Hultsfred försöker vi hitta en ställplats. Den består av 3-4 platser vid järnvägsstationen så vi står över och åker ut till campingen. Konstiga människor jobbar här men efter en del disskussioner löser det sig. Det borde inte vara så att kunderna lär upp personalen!

3/6 Vi fortsätter hem eftersom Margitha skall jobba på em. Även jag fick jobba en stund innan jag tar mig till båten för att försöka få rullsystemet att fungera. Har sedan i fredags förmiddag försökt komma i kontakt med Gransegel, både i Stockholm och Malmö, utan framgång, de är generalagenter för Profurl. I eftermiddag fick jag svar och löfte att de skulle kolla om de har en övre linstoppare i lager. Han har i kväll inte hört av sig. Jag har nu försökt fixa en egen lösning som skall på plats i morgon, undrar hur många timmar jag har lagt på skräpet. Skulle ha varit en Furlex i stället men en sådan får inte plats.

4/6 Åker och fixar med profilen som blivit skadad i toppen. Inget kul att stå 15 m över marken och jobba. Får inte till det så det blir riktigt bra utan måste ha andra verktyg. Blir uppringd av Memira som undrar om jag kan komma in på em. för att fixa synen. Självklart, så det blir ett antal laserskott i huvudet eftersom jag har fått lite efterstarr i höger öga. Helt smärtfritt, det enda som känns är bedövningen man får innan för att pupillen skall bli stor. Så i kväll är det solglasögon på.

5/6 Idag är trycksvärtan i tidningen mycket svartare! Lite nytta gjorde skotten alltså. Har jobbat med den jäkla rullprofilen igen. Har fått hjälp att kapa bort en liten bit och lever nu på hoppet att det skall funka. I morgon är det kappsegling och jag blir ensam ombord.

6/6 Nationaldag och kappsegling! Problem redan i starten, det är svårt att vara ensam med ett 20-tal tampar samtidigt som man skall vara taktisk, styra åt rätt håll.och kolla klockan. Det blev lite för mycket så jag kom för tidigt till start och fick vända varvid storseglet fladdrade så att 5 st travare i masten hoppade ur. Det gick ändå hyfsat tyckte jag trots alldeles för stora segel sista halvan. Tyvärr blev resultatet en 6:e plats och funderar på att strunta i de här seglingarna eftersom jag inte får tillgodoräkna mig det sänkta mätetalet jag skall ha som shorthanded. Efter att ha handlat en massa mat, bunkrat färdigt bliev det segling väster ut till Karlsborg. Det blev en fin läns i allt mellan 5 och 12 m/sek.

7/6 Tar det lugnt och inväntar gasten som kommer från Öland. Åker ut och provar att hissa spinnaker som jag inte provat tidigare. Grillare sedan vid bryggan och sover en kort stund innan start. Vi blir först över linjen och leder fältet en stund i väldigt lite vind. Under natten sprids fältet ut över halva sjön och turen avgör om man har lite vind. Spinnaker nästan hela vägen men nära Hjo vrider den tendens till vind som finns åt alla håll.

8/6 Vi seglar igenom hamnen från söder vilket tar en 1/2 timme och däefter totalt bleke någon timme. Sedan fin vind från sydost så det blir en ny spinnackerfärd mot Jungfrun, en ö som skall rundas på hemvägen. Vi hamnar i lä av medseglare och efter 4 försök att komma förbi tar vi ner spinnackern och seglar upp i lovart men lyckas inte komma förbi. Trötta i mål kl 9.46 äter vi några mackor innan kudden får ett kort besök. Flyttar in till CSS när bron öppnar kl 15 sedan kan vi öppna några öl. Middag med prisutdelning kl 20. Vi kom på 10:e plats.

9/6 Tar sovmorgon och struntar i att gå ut vid broöppningen kl 9. Slöar till nästa öppning kl 15  och har lite tur med regnet. Jag ser hur det ösregnar både bakom och framför men får bara några stänk på mig. Däremot hade jag gott om vind, med bara bottenrevat storsegel fick jag en snittfart på 7 knop. Svårt att ta sig in på båtplatsen med 13 m/sek i sidan!

10/6 Lite jobb och besiktning av husbil på fm. Sedan nytt försök att fixa den eländiga förstagsrullen som nu fungerar mycket bättre. Får med Göran till Vadstena för kappsegling. Den blev väldigt kort eftersom vinden dog ut men det blev ändå ett resultat och vi kom 2:a. Alltså första förlorare. Sent tillbaka till Motala igen.

11/6 Inte mycket blir gjort men har påbörjat omdragning av ledningen till den svängbara solcellen. Den har varit dragen via en lucka till ett stuvfack men nu skall den dras genom ett hål i däcket och en mera permanent dragning.

12/6 Går inte att göra så mycket utomhus p.g.a. åska och rejält med vatten från ovan. Planerar lite för semester istället. Margitha får 4 veckor som börjar i helgen.

13/6 Lite småjobb på fm. Sedan till båten där jag fixar elkabeln. Inte helt enkelt, däcket där den skulle igenom är minst 3 cm. tjockt! Kvällens kappsegling inställd eftersom någon stängt av fläkten så viken är alldeles blank.

14/6  Försöker segla till Vadstena men vinden är riktigt svag. Det blir järngenua ungefär halva vägen trots att jag seglar med vind undet 1 knop. På vägen ringer gasten och säger att han har 40 graders feber. Hade jag vetat det i onsdags hade jag anmält utan spinnacker som är för sent nu. I hamnen i Vadstena får jag besök av Pommen som jag seglat ihop med för länge s dan. Han hänger på direkt så vi är säkert den mest åldringsrika båten i tävlingen.

15/6 Dagen börjar med skepparmöte innan vi tar oss ut på sjön. Blankt som en spegel, nab kan nästan tro att isen lagt sig. I starten hamnar vi i en klunga men lyckas slå oss fria ganska snart. Den svaga vinden är nordlig men ostlig är utlovad aå vi är noga med att inte gå ner på västra sidan. Det är 2 båtar som ändå går åt det hållet och tjänar på det. Man skall ha tur ibland. Innan målgång hade vinden ökat tiil 3 m/sek så vi fick åka i 7 knop. Resultatet blev en 4:de plats. På kvällen kom Margitha så vi gick på krogen.

16/6 Hade tänkt ligga kvar och kappsegla på måndag kväll. Men jag stukade en arm riktigt illa så vi kör båten till Motala. Plockar ur och tar med en del till husbilen. Vi får se hur det fungerar att vara på land.

17/6 I dag skulle min far blivit 98 om han levat. Min arm blir sakta bättre så i morgon kan jag nog växla med höger arm. Lite bökigt att växla med den andra för att inte tala om att gå på toaletten. Har bara gjort ett litet jobb och sedan tvättat husbilen och tankat med bränsle både till den och oss. Det i bilen kommer att ta slut först tror jag. I morgon blir en stressig dag.

18/6 Först till Motala för att fixa några saker på varvet och i båten. Hämta gasol åt en kompis och lite annat innan jag åker till Borensberg för en behandling hos en osteopat. Den kändes bra och skall återupprepas trots att det är dyrt. Sedan till Mjölby för att hämta hyrbil som skall lämnas i Motala och sedan tillbaka igen för lite mat innan jag hämtar kompisar för att åka på Speedway i ....Motala. Det blir mycket bilåka ibland! Tyvärr fick hemmalaget stryk med 43-47. Nu packar vi för morgondagen!

19/6 Packa husbil är jobbigt när man inte kan köra ända till dörren. Sedan till.Motala för att fylla gasol. Sedan norr ut, stannar i Kopparberg för pannkakslunch innan vi försöker hitta ställplats. Tällberg är fint men fullt. Rullar vidare till Rättvik där ställplatsen har ett par dåliga platser kvar så vi väljer campingen i stället. Får en jättefin plats 7 m. från Siljan med el. Får troligen en chock när vi skall betala.

20/6 Sovit skönt och efter frukost blir det promenad till ICA för proviantering. Bra med cyklar så vi kan se oss om.

På kvällen blir det att följa tåget med girlanger från hamnen till hembygdsgården, en promenad på 2,5 kilometer. Kollar på den ytterst omständliga resningen innan vi tar kväll.

21/6 Packar ihop allt som släpats fram, stolar, grill och en massa annat innan vi tömmet tankar och fyller andra. Därefter är det bara att lösa ut sig. 3 nätter kostar 1230:-. Undrar vad priset.här är per kvm? Därefter körde vi upp till slalombacken för att titta på de som åker rodel. Däriftån till Dalhalla som är stängt men det går att se delar utifrån. Sedan kör vi runt Siljan i vänstervarv innan vi åker ut på Sollerön. Vi hamnar på en ställplats på Sollerön som är jättefin precis före bron till fastlandet.Kanon och gratis!

22/6 Vi tar oss sakta mot Uppsala. På vägen besöker vi Hedemoras motorstadion där jag tävlat många ggr. Framme kör vi ut till Skarholmen där jag visade bilder för några år sedan. Vi hittar en fin plats i hamnen.

23/6 6 mån. till julafton! Man skall ha tur! Vi kör till en husbilsfirma och hoppas hitta en reservdel till markisen som gick sönder dagen före midsommarafton. Hoppet är inte stort att de har en sådan pryl. Otroligt! Det ligger en på deras lager någpn beställt men inte hämtat ut! Vi far sedan vidare till Norrtälje där vi först provianterar innan vi käkar bra lunch på.Piren. Sedan vidare till campingen i Kappelskär nära färjan. Fixar markisen och får en lugn kväll.

24/6 Uppe med tuppen och kör till färjan. Efter incheckning äter vi frukost. Sedan kör vi ombord och får stå ute så jag låter gasolen vara på. Direkt serveras lunch och matsalen stänger 10:30 svensk tid. Vi försöker äta men det är för tidigt för oss. Inte mycket för 170:-/pers! Sedan finns inget att äta förrän 18:30 så vi hoppar över det och väntar med middag tills vi parkerat ute på västra udden 4 km bort. Här är lugnt och skönt med en fin utsikt.

25/6 Kör kustvägen upp.till Tallin och efter en del krångel.får vi en p-plats nära gamla stan. Kul att promenera omkring och titta på de mest fantastiska kläderna. Tar varsin öl på en fantastisk krog, min kostade 120:-, smakade honung och kanel. Vi far sedan ut till hamnen i Pirita där vi låg 2004 men känner nästan inte igen oss. Vi drar vidare söder över till Happasalu där vi definitivt inte känner igen oss. Det har hänt mycket på.15 år! Där hittar vi en fin P-plats vid havet med flera husbilar.

26/6 Vi drar vidare eftersom byn känns ointressant. Hamnar i Pärnu som känns ungefär likadant. Ofta gammal bebyggelse på stora tomter så vi far vidare till Riga och därmed byter vi land. Försöker hitta en camping, skulle behöva en dusch, och den första är knökfull. Fortsätter till seaside camping och får sista platsen. När vi bott in oss släpper man in 6-7 st. till. Fin plats!

27/6 Missar båten till stan med 30 sek. men tar en taxi istället för under halva priset. Vandrar runt i gamla stan några timmar. Lunchar innan vi tar en rundtursbuss, jump on jump off, och får se ganska mycket. Taxi tillbaka till campingen, här händer alltid något värt att titta på.Grillar på kvällen eftersom restaurangen är abonnerad.

28/6 Tömmer och fyller alla tankar innan vi drar mot NV. Lördag så det är måttlig trafik. Kör mot Kolka men vägen är bedrövligt tråkig. Raksträckorna avlöser varandra och på sidorna bara en massa skog. I Kolka får jag betala 3 Euro för 5 minuters parkering i skogen. Där vi nu står i Ventspils är det gratis. Vägen och naturen hit är otroligt tråkig. Vi går på krogen och får vad jag tycker är bra mat men Margitha gillar inte smaken.

29/6 Ringer min dotter som blir ett år äldre. Vi fortsätter mot S och kommer först till Leipaja på ibland hemska vägar. Raksträckorna avlöser varandra, otroligt tråkigt lamdskap. Staden verkar tråkig så vi drar vidare efter att ha besökt ett stort monument över 10 amerikaner som blev nedskjutna här 1950. Fortsätter mot Klajpedia och byter land på vägen. Plötsligt kommer vi 40-50 år framåt i tiden. Trafiken 5-dubblas omedeöbart. Bebyggelsen ser ut som hemma. Efter 3.5 timmes letande hittar vi en plats där vi tror att vi kan stå över natten.0