1/5 Fortsätter med pappersexercisen för att få tillstånd för Svalbard. B.l.a. är EPIRB ett krav från sysslomannen. Om någon vill se kraven är det bara att Googla på Sysslomannen Svalbard, det är intressant läsning. Jag visste t.e.x. inte att befolkningen normalt inte lever hela livet där. Jag kanske förstår anledningen när vi varit där! Jag börjar också förstå lite av riskerna med att segla dit, det är massor av säkerhetsbestämmelser som vi måste följa. Ett problem är att hitta väderrapporter. Efter Belomorsk kan jag inte hitta några alls och vi har 3 st 5 dygn långa ben utan möjlighet att söka lä. Fortsätter leta...
3/5 Försöker fixera lattorna i storseglet. Hittar ett sätt som jag tror fungerar, i så fall är det konstigt att inte segelmakarna kommit på det. Syr också fast ett kardborrelås som gått upp i en söm. Har fixat ytterligare en reservdunk för diesel som passar i ett prång på däck. Det börjar kännas som klart för avfärd snart. Det är bara den där jäkla pappersexercisen!!!
4/5 Skickat miljöavgift till Svalbard, ca 500:- och väntar nu på svarsmail om vi är välkomna. Tyvärr har en båt hoppat av idag så nu är vi bara 7. Hur många som skall med till Svalbard vet jag inte men troligen bara 1 eller 2.
5/5 Massor av frågor från myndigheterna på Svalbard. Troligen räcker inte vår SAR-garanti på 100,000:-/pers.(SAR=Search And Rescue} Dessutom är troligen summan baserad på tiden från att vi lämnar nord-Norge tills vi är tillbaka. I så fall kommer jag att bli lite stökig, vi har all rätt att segla på internationellt vatten utan bankgaranti, så vi skall bara ha garanti för tiden på Svalbard och 12 Nm ut, inte tiden på väg. Har idag kallat in dottern Lena för hjälp med att scanna en del papper de kräver. Ska sluta vara så jäkla seriös! Enklast hade varit att inte fråga utan bara segla dit, de hade ju inte haft laglig rätt att skicka iväg oss. Det hade sparat mycket pengar och massor av tid. Vet precis hur man hanterar sådana som försöker köra ut oss ur hamn eftersom det är ett lagbrott om det innebär fara för oss. Vi kan ju ha problem ombord som kan innebära fara enligt vårt sätt att se det...
6/5 Äntligen på väg, dock utan nödvändiga dockument som pass och visum. Det kommer många jag känner som önskar oss lycka till på många ställen. Vi är Roland som vill lära sig att segla. Kul att många vet vad jag håller på med! Vi slussar ihop med 7 andra båtar och det går katastofalt sakta. Från Motala till Borensberg tar det över 4 timmar. Det är ungefär dubbelt mot normalt. Går det lika sakta i morgon får jag troligen någon form av utbrott! Vi har seglat undanvind hela vägen där det gått! Är nu inne på min 53:e kanalresa!
7/5 Lite tuff resa på kanalen. I värsta fall hade vi 14/m sek från sidan och då är det hårt arbete att förtöja på lovartsidan. Det är ju enkelt att ta andra sidan men vi skall ju vidare och inte ligga kvar tills det mojnat! För övrigt har allt fungerat bra och vi fick en fin segling över Roxen. Fått en bra middag på kanalkrogen och mår allmänt bra. Behöver fylla på lite olika förråd i morgon i Söderköping.
8/5 Ett stopp i Söderköping blev nödvändigt. Gasten Roland hade tömt förråden. Nu är vi fulltankade och har gjort sista slussen och ligger i Mem.
9/5 Kanondag på havet! Varierande vindar, ibland bleke, men tjurig som man är väntar man på ny vind. På slutet onödigt mycket vind men klarblå himmel hela dagen. Roland åker hem så nu är jag ensam och ligger i Arkösund.
10/5 Ännu konstigare väder. Sol, regn, stiltje och lite för mycket vind. Ena stunden bar överkropp, nästa tröjor och regnställ. Är det här svensk sommar? Troligen är det här bara början på min sommar... Ligger vid Västra Stendörren på SXK-boj för natten.
11/5 Latmasken har slagit till! Idag blev det en kort men jättefin segling i fint väder till Trosa. Vän av ordning undrar nog vad jag har dit att göra, det bilr ju en omväg. Ett skäl är att det troligen blir skitväder. Jag flyr hellre än fäktar illa, jag är helt enkelt för lat för att ta en dust med naturen om jag inte måste. Ett annat är de eviga mailen, det är ett halvtidsjobb att besvara alla frågor, de flesta besvarade ett antal gånger tidigare. Tyvärr har det blivit så att vi är 2 ombord som kan klarera in i Ryssland den 26:e men den 3:dje först den 29:e. Det gör att vi missar 3 dagar i S:t Petersburg. Orsaken är ett datum i försäkringsbeviset. Trist men det är bara att följa beslutet.
12/5 Dagen kan lätt sammanfattas: Slöar, småfixar, mailar och bunkrar. Mulet och trist. Kul att se att fler och fler läser men det är tunt med kommentarer. Snart 70,000 besök...
13/5 Regn och kuling! Värmaren går medan jag fixar småsaker. Tv-n har slutat fungera så jag kan inte se hockey. Letar fel men troligen har antennen gjort sitt. Fixar myggnät eftersom det ryktas om STORA myggor dit vi skall. Har satt nät i alla öppningar. Undrar om det duger med hönsnät? Har också som vanligt fått massor av mail om resan. Från Svalbard har jag fått frågan hur vi tänkt lösa vapenfrågan. Det är lag på att ha vapen mot isbjörn vilket vi inte har. Man skall ha skrämselmedel också. Vi har myggspray vilket nog inte är godkänt. Jag har dock fortfarande gott om piratmedel ombord så jag hoppas att det duger! Det är tydligen massor av drivis väster om Svalbard vilket beräknas vara kvar när vi kommer, därför är det särskilt noga med beväpning.
14/5 Kanonfin segling i växlande väder. Lite vind gör att 21 M tar 7 timmar, vad gör det, jag har gott om tid. I Nynäshamn hittar jag en bra långsidesplats, duschar och märker att bastun står på. Jätteskönt! Tillbaka i båten ser jag att Tinto IV ligger längre ut men verkar obemannad. De skall också med genom Ryssland. Där ser man hur liten världen är! Ni som är inne den 15:e, kolla om ni är nr 70,000, det skulle vara kul att veta vem det blir!
15/5 Vilken dag! Det börjar bra med halvvind 5-7 m/sek men ganska snart kommer regnmoln från land med byar på 12-15m/sek och däremellan 3-4 m/sek. Seglen rullas ut och in så armarna känns som lianer. Vid Dalarö får jag över 17 m/sek, hagel och 5,7+ innan jag drar in allt och startar motorn som sedan får gå ända till Wasahamnen där jag nu ligger och föröker tina upp kroppen. Trodde att man kan tina med hjälp av whisky men det verkar som även den fryser. Om det här är den globala uppvärmningen undrar jag hur det var innan och hur det skall bli på Svalbard! Kom just på att jag har det varmare i kylen än ute!!
16/5 Ligger kvar och småfixar hela dagen. På kvällen kommer Tommy, en gammal kompis, och vi går hem till honom innan vi går en barrunda på stan. Går tillbaka till båten i regn.
17/5 Det har regnat ett helt dygn nu. När jag gjorde en rutinkoll av motoroljan fick jag se att det stod vatten under motorn. Det smakade inte salt så det kommer nog ovanifrån. Har letat efter läckor överallt och misstänker att det kommer från något däcksavlopp. Har dock inte hittat vilket, några är inbyggda bakom paneler och omöjliga att se utan att demontera inredningen. Vem som blev nr. 70,000 fick jag inte veta. Värmen står på och jag kollar på hockey.
18/5 Besvarar ett 20-tal mail och transfererar 500 Euro tlll Ryssland för att få broarna öppnade i S:t Petersburg. Det finns över 200 broar där men bara ett 50-tal som går att öppna. Har också fått ombord en besättningsman, Jan-Olov, vilket inte var enkelt. Taxin hittade inte hit utan släppte av honom nästan 1 km bort så vi har burit hans 62 kilo tunga packning hit. Hade det varit jag hade inte taxin fått betalt. Det är inte ok att skylla på språksvårigheter!
19/5 Motorgång till Vaxholm för tankning, 1,800:- för 113 liter är ocker! Sedan fin segling ända till Furusund där regnet hann ifatt oss så vi gav oss efter att ha frusit färdigt för idag. Har idag fått tillstånd att gå till Svalbard med förbehåll. Vi har försäkring för 100,000N/kr/pers. vilket inte räcker utan vi kan bli personligt ansvariga för 25,000:-/pers ytterliggare om det blir fråga om räddningshjälp.
20/5 Puh! Vilken dag! Började med att ta oss hem till Runes brygga. Där kom jag ihåg att jag skulle hämtat lånade sjökort hos Hasse i Stockholm. Vi lånade Runes Golf och tog oss först till Norrtälje för att fixa några saker. Sedan vidare till Stockholm där vi köpte en extra länspump på Erlandsons Brygga innan vi fortsatte hem till Hasse i rusningstrafiken. Över 1,5 tim genom Stressholm! Väl där gick en bakfjäder av på bilen så den tog i gatan. Lyckades med domkraftens hjälp få bort eländet så att vi kunde fortsätta med en något sänkt Golf. Sedan en hamburgare och bunkring för många dagar i Norrtälje innan vi skumpade hem på småvgarna utan fjädring. Lång dag, hemma kl 22, ganska trötta. Nu är båten rejält fullpackad.
21/5 Börjar dagen med arbete. Monterar länspumpen efter en del krångel. Rune mönstrar på, sedan får vi en fin segling på 43 M till Åland och Rödhamn där jag var för nästan 20 år sedan. Ett fint ställe där vi är helt ensamma mot normalt ett 100-tal båtar men allt är än så länge stängt. Lat 59,59´12N 20,06´12E.
22/5 Div. diskussioner under gårdagen gjorde att jag kl. 03 beslutade att gå tillbaka till Sverige för att låta den gast som mönstrade på igår mönstra av. Bättre att ta beslutet nu än om några dagar eftersom jag som skeppare är ansvarig för avmönstrades hemresa. Tråkigt men thats life! På vägen har vi upptäckt att värmeväxlaren i motorn gått sönder igen. lödningen från i höstas har nog spruckit. Det innebär att kylvattenpumpen trycker in vatten i motorn som kommer ut i avluftningen och fyller båten med vatten. Dessutom visar det sig att den igår monterade länspumpen är trasig. Det finns en manuell sådan som inte heller fungerar. Så nu har vi beställt en värmeväxlare för nästan 20,000:- plus 2 länspumpar för 4,500:- som skall vara framme på måndag. Nu börjar det bli kris med tiden för inklarering i Ryssland. Vi mäste vara där på fredag morgon den 29:e och det är normalt 10-14 dagars segling dit. Det verkar bli dåligt med sömn ett tag framöver....
23/5 Skulle demontera värmeväxlaren när jag upptäcker att en klamma sitter helt lös, inte konstigt att det kommer in kylvatten i motorn. Det måste blivit någon miss vid monteringen, man skall tydligen kolla allt själv. Monterar insats och klammer rätt och testkör. Det visar sig att det finns ett litet läckage ändå, troligen en lödning som gett sig så det var kanske bra att det hände nu. Vi har ändå jobb med att planera nya rutter som skall gå så snabbt som möjligt. Vill försöka få några timmar i Helsingfors. Vi får se när vi kommer iväg. Önskar oss helst nordliga vindar på 7-8 m/sek. men väst till syd går också bra. Det gungar bara mera när man skall försöka sova.
24/5 En dag av väntan. Förbereder allt vi kan i väntan på delar. Om vi får dom i morgon som utlovat tror jag att vi på mindre än en timme är färdiga att segla. Väderrapporten ser tyvärr just nu ut som motorgång i lite motvind men med lite tur får vi en halvvind på 7-10 m/sek. Räkna med 2 gubbar som i så fall trivs och seglar som om det vore VM! I morgon är det tidig avgång per bil för att samla upp det vi behöver och dessutom bunkra en del eftersom vi kommer att hoppa över några besök i hamn...
25/5 kl 15 har vi hämtat värmeväxlare i Vaxholm, återlämnat en oduglig pump till Erlandssons brygga, hämtat 2 nya hos Hjertmans, köpt en flaska vin som tack för bryggplats och el, bunkrat mat för ett par tusen, monterat och stuvat allt utom handlänspumpen, Puh!!! Nu siktar vi på Helsingfors i så hög fart som möjligt. Det första som händer när vi lägger ut är att bogpropellern inte fungerar.... Det löser sig efter en stund när Janne kommer på att han kanske rörde en strömbrytare under kojen när han stuvade. Janne har också en hemsida:WWW.agnesaallotar.se
26/5 Seglingen började igår i rekordfart. Första 4 tim. gick det över 7 knop i genomsnitt och navigatorn sa att vi skulle vara i Helsingfors ikväll ca. kl. 18. Perfekt halvvind mellan 8-12 som i natt tyvärr mojnat och vridit emot så att vi ibland måste hjälpa till med motorn, så nu är vi nere i normala 5,5-6 knop. Stundtals massor a färjetrafik, som mest hade vi 7 st. omkring oss. Svinkallt 7+ i luften och 6 i vattnet så överlevnadsoverall och vinterskor åker på direkt. På natten tyckte vi att det blev kallt i båten, bara 7+. Trodde att värmarkapaciteten inte räckte till, innan jag upptäckte att den stannat. Försökte starta den men märker att bränslepumpen inte fungerar. Hade köpt en ny i reserv och monterar den, men icke, den fungerar inte heller! Efter någon timme kom jag på iden att kolla överhettningsskyddet som aldrig tidigare löst ut. Den startar direkt! Gissa hur det kändes! Just nu har vi satt upp sittbrunnstältet och har 15+ där vi sitter, så nu åker en massa kläder av. Vid lunchtid kommer en ny överraskning, 10-12 m/sek rakt i näsan så farten sjunker till 2-3 knop i de värsta sjöarna. Det gör att vi bestämmer oss för att avstå Helsingfors och skärgården, tiden räcker helt enkelt inte, utan vi siktar direkt på Haapasaari. I etermiddag la sig vinden men det är blött och riktigt kallt, motorn får jobba hårt och vi har tagit oss 147 M på 24 tim.
27/5 I morse hände det oväntade! Vinden vred så att vi fick undanvind. Perfekt, med saxade segel gör vi 6 kn. tyst och skönt, motorn avstängd och det gungar behagligt. Vi har 17+ under kapellet och livet leker. Framme på Haapasaari får vi ligga vid tullbryggan efter utklarering. Lugn och skönt efter 281 M.
28/5 Avgång 05:00 i lugnt väder, under dagen kommer fin undanvind igen. Motor sista biten in till Kronstadt dit vi kommer kl 23. Vi går först till fel hamn men blir uppringda och flyttar oss till tullbryggan där emigration tar emot. Efter 1 tim och noggrann kontroll blir vi godkända. I morgon bitti kommer tullen.
29/5 Årets första sommardag! Inklarering hos tullen går smidigt efter att ha fyllt i några papper. Inte alls så krångligt som vi blivit förvarnade om. Sedan är det nästan 20 M. in till S:t Petersburg och Central River Yacht Club (Pos:59´57,92N 30´14,14E) där ryktet säger att en båt är Putins. Här landar och lyfter helikoptrar ofta. Vi passar på att tanka 304 l. diesel och 5 l. bensin till utombordaren. 6,65:-/l är ju ett rimligt pris! Här är det gott om lyxbilar, såg nyss en splitter ny RR cab utanför marinarestaurangen där vi åt middag. Matpris som i Sverige.
30/5 Vi tar en buss in mot staden som är nästan lika stor som Östergötland för att kolla på utbudet av varor på supermarket. Ungefär som i Sverige tror vi. Det går inte att läsa på burkarna men en del har bilder. På återvägen missade vi busshållplatsen så det blev en sightseeing vi inte räknat med. Vi skulle närvara vid sjösättning av en nybyggd långbåt för 10 roddare kl 12 som vi nästan missade men prästen tog god tid på sig så vi hann. Tillbaka i båten hissade vi en massa flaggor eftersom ambassadfolk och andra svenskar ville se båtarna men efter ett tag gick mitt spel av så fallet åkte upp i masten. Jag frågade då ett av barnen om hon ville åka upp i masten och hon blev jättelycklig. Väl nere med linan ville hennes bror också prova på så vi som vevade var ganska trötta. I kväll skall vi till konsulatet på litet drinkparty så tiden bara rasar iväg.
31/5 På väg hem igår blev det ett litet tumult på bussen som konduktören skapade. Under det var det en fingerfärdig som snodde min plånbok. Det var som tur var den som vi har gemensam skeppskassa i och innehöll bara pengar, ca 370:- så det går att stå ut med. Vi har alla kort i enskilda plånböcker och håller hårt i dom. Dagen har gått åt till småreparationer som att fixa aktersnurran. Någon har troligen försökt sno den men misslyckats och hämnats genom att fylla vatten i tanken vilket jag snabbt upptäckte. En trilskande lanterna har ockkså fått en omgång. I kväll skall vi på gemensam middag. Försökeer få nät i morgon också.