Dagbok 2015

Runt Norden

[counter]

2015-07-05

2/7 En ny småstökig natt men en fin morgon. Vi ser nästan inget levande förutom några enstaka sjöfåglar. Vi har inte sett en enda trålare sedan vi åkte hemifrån, bara några trollingfiskare på insjöarna. Finns det ingen fisk kvar i havet värd att ta upp? Vi kör motor 95 % av tiden, antingen blåser det mitt i näsan eller för lite, just nu 1 m/sek, böljorna är helt blanka och solen skiner. I eftermiddag har vi sett ett par trålare komma ut från Murmansk, skönt, då vet vi att det inte blir riktigt skitväder, de vet säkert. Vi har också haft sällskap av några 3-tåiga måsar och några stormfåglar ett par dygn som tävlar om att flyga närmast båten.

3/7 Midnatt, tyvärr med en del moln men vi kan tydligt se att solen inte är i närheten av horisonten utan högt över. Det är länge sedan det var mörkt nu. På morgonen börjar det regna och med 8,8+ i luften ryker det när vi andas. Vattnet har samma temperatur och inbjuder inte till bad. Vi hör konversation från en annan båt som gör att jag omgående kör gashandtaget på fullt. Det hjälper inte mycket, efter en ½-timme har vi skiten på oss. Det blir 3 t. i motström och tuff vind innan vi når Vardö i Norge. Lyckas efter lite strul förtöja långsides mot vinden och efter en stund kommer Hurtigrutten in med den häftigaste signal jag hört. Vi firar ankomsten ihop med Kvast-Hilda från Carlsborg med Rysk Champagne och lite annat. Vi lär vara 3 Vätternbåtar här uppe i år. I kväll har vi landström så i morgon är det storstädning som gäller.

4/7 Sovit gott är väl bara förnamnet. Ändå känner man sig seg och långt ifrån pigg. Städar båten vilket verkligen behövdes, fattar inte varifrån allt damm kommer. Gråväder och bara 8+ inbjuder inte till någon utforskning av ön. Det finns en vägtunnel till fastlandet som var Norges första. Här finns ett hotell och massor av trålare. En av dessa har redan fiskat årets kvot på 300 ton och skall nu läggas upp för året. Det är inte konstigt att fisk är dyrt om de kan jobba halva året och leva på det. Det borde räcka med halva flottan och de finge då fiska fritt. Vi går till byns hotell för middag. Jag väljer valbiff som huvudrätt, jättegott med lite extra kryddor, och som efterrätt hjortronsoppa, perfekt. Priserna är lite högre än i Ryssland, ungefär 10 ggr. men det är bara att ta seden dit man kommer. Min middag kostade 475: - S/kr. Tillbaka i båten går elvärmaren men räcker inte så dieselvärmaren som är termostardstyrd går för fullt. Bara 6+ ute.

5/7 Vaknar till smatter på taket. Det är en riktig hagelskur och bara 4+ ute men när den passerat får vi regnskurar och temperaturen stiger ett par grader. Tyvärr verkar det som om vi blir liggande här några dagar till. Det skall komma mycket vind i morgon. Jag skulle vilja komma till Tromsö så fort som möjligt men det är långt dit runt Nordkap och där vill vi ha hyfsat väder. Idag har vi sett oss om i den 1000-åriga fiskebyn. Det finns ett fort här med kanoner tillverkade i Finspång och Stavsjö. Det finns också en speciell byggnad tillverkad av något kraftigt dukmaterial till minne av de 91 st.som brändes som häxor här på 1600-talet. Alla har en särskild minnestavla där det står vad de gjort sig skyldiga till och de har ett litet fönster med en lampa i. Det var lätt att komma i onåd på den tiden! Efter domen bands händer och fötter och sedan kastades man i havet. Flöt man upp var man häxa och skulle brännas på bål, överlevde gjorde ingen.

6/7 Sitter och väntar på bättre väder som troligen inte kommer förrän onsdag. Här finns inte mycket mer att se. Byn består av 2000 invånare varav högst 5 är ute i taget. Befolkningen har halverats de sista åren och jag har full förståelse. Vinter här måste vara outhärdligt.

7/7 Fortfarande inblåsta men vi går till affären för bunkring. Svindyrt, det blev inte tungt att bära hem för 1,000:- Prognosen säger att i natt skall nordvinden äntligen ge sig så vi planerar att tanka i morgon bitti när macken öppnar och sedan dra mot nordväst. Hoppas sjön har hunnit lägga sig, just nu är våghöjden 3 m.

8/7 Vi tankar 307 liter, det var alltså bara 23 kvar och att fylla över från dunkarna i sjögången på väg hit hade nog varit omöjligt. Vi får kraftig dyning när vi kommer ut på havet, 3-4 m. höga men uppåt 100 m. långa så det är inget bra att ha sjösjukeanlag. Vi går till en hamn som heter Berlevåg som är försedd med dubbla pirarmar. Vid den inre passerar jag en prick på fel sida. den finns inte i något av våra sjökort och det står 10 m djup på ett av dessa. Det är riktigt fel och vi hamnar i en hög med stenar. Det tar nog minst 5 min. att komma loss och ett tag trodde jag att vi var fast. Skit också, jag som lagt ett antal timmar under vintern på att spackla köl och roder. Av övriga 3 båtar gick ytterligare 2 fel men missade stenhögen.

9/7 Vi gör en låååång dag och avverkar 80 M på ett ibland upprört hav men vind och vågor var med så det går ganska bra. Vi har kommit till Honningsvåg och tänker stanna en dag. Det märks att vi kommit till ett högprisland. I går åt jag en hamburgare och en öl för 275 N/kr. Att åka buss upp till Nordkap kostar 590 N/kr för 3 ¼ timme, turistfälla?   Jag har varit på Vinmonopolet och alla priser där är ungefär dubbelt mot i Sverige. Vilken dag det blev! Bussturen var häftig upp på ön som heter Mageröj eftersom inget mer än gräs och hjorton växer här, inga buskar eller träd. Massor att se uppe på udden med ljusgrotta, intressant 3-d film, massor av historia och mycket annat. Men det är trots allt en turistfälla, t.o.m. jag gick och köpte en tröja som jag i och för sig behövde. I kväll har jag ensam gått på restaurang och ätit kungskrabba, de andra tyckte det var för dyrt och satt och sög på ramarna i sina båtar. Det kostade 520 N/kr med ett glas vin, för 400 gr. krabba och var värt vartenda öre. Mätt och lycklig!

11/7 Vi går norr ut för att runda Nordkap som de flesta tror är Europas nordligaste udde, vilket är fel. Det är Knivskellodden lite väster ut och 1,2 M norr ut. Vi rundar bägge uddarna och vänder söder ut, d.v.s. hemåt. Nu hoppas vi på varmare väder, jag minns inte när vi hade över 10+ varken i vattnet eller luften. Det är många fjordar och sund söder ut som skall passeras och vi ligger nu i den första, Havöysund. Här blir det rejält strömt med upp emot 8 knop. Det innebär att vid fel tillfälle kommer vi inte igenom, så det gäller att ha lite koll på tidvattnet. Eftersom det är lördag firar vi med dyr whisky till grillningen. Här är vattnet fantastiskt klart så vi tittar på fiskarna som i ett akvarium.

12/7 Lugn dag på havet och vi stävar mot sydväst. Vi kommer till världens nordligaste stad Hammerfest. Här finns en del modern bebyggelse och en jättestor hamn. Kyrkan är häftigt formgiven. Idag har temperaturen vid 2 tillfällen gått över 10+ grader, det har inte hänt sedan Arkhangelsk. På kvällen blir det dyr pizza, 300:- med en öl. Det är dyrt att bli mätt i Norge.

13/7 Janne bunkrar och jag kollar över båten. Kommer iväg 08:30 i fint väder. Vi ser många Lunnefåglar och ett fantastiskt landskap med mycket snö på fjällsidorna. Senare ser vi öar som är beväxta med buskar vilket vi inte sett sedan Arkhangelsk. Landskapet är otroligt vackert, det är som ett vykort vi passerar genom, dessutom medvind och sol. Svårt att önska sig något bättre. Vi kommer till Seglvik efter 60 M och 10 timmar. (Pos 70,12`45N 21,12`77E) I Honningsvåg såg vi den första fritidsbåten, i Hammerfest låg det 4-5 st, och idag har vi sett den första Svenska, den ligger för ankare i viken bredvid.

14/7 Vaknar i den helt vindstilla hamnen i strålande sol. Vi tar ner tältet och tror på en skön dag. Efter någon timme ökar vinden från havet och det blir riktigt kallt men fin segling. Vi gör under några timmar stadigt över 7 knop och bara gapar när vi ser de snötäckta fjällen runt omkring som ibland täcks av bomullsliknande moln halvvägs upp. Ett helt fantastiskt scenario! Vi funderar över människorna som bor i husen som ligger utspridda på öarna, hur försörjer de sig? Vi tycker ju nu att det är jättefint men hur klarar man vintrarna när det är kolsvart i flera månader? Det går ju att förflytta sig med båt eftersom vattnet aldrig fryser men vart ska man åka, det är ju skitlångt till närmaste stad och det är dåligt med bilvägar, ja vägar finns men det är långt att åka eftersom de följer strandlinjerna. I kväll har vi kommit till Tromsö och ligger i hamnen söder om bron och mitt i centrum. Här har de fattat att det går att ta betalt, 275 N/kr per natt, Vi blir nog kvar 2 nätter eftersom Kvast-Hilda och jag seglat ifrån de andra så de kommer hit först i morgon.

15/7 Jag och Toivo tar bussen bort till fjällhissen som tar oss 420 m. upp på fjället. Häftigt men inget för de höjdrädda. Utsikten över Tromsö och fjällen bakom är otrolig och jag lyckas ta ett foto av ett SAS-plan som skall landa där ovanifrån! Staden är jättefin men delar av den nya bebyggelsen är lite osmaklig. Vi går på fin fiskrestaurang i hamnen och får riktigt bra mat, kanske lite dyr men det är svårt att avstå kungskrabban. Det är lite av avskedsmiddag eftersom Janne som varit med mig, och Andreij och Sven som varit på Orion tar bussen hem i morgon bitti.

16/7 Iväg kl 06:00 ihop med Kvast-Hilda. Målet är Harstad 81,2M bort så det gäller att hålla så hög fart som möjligt. Nu när jag är ensam ombord gäller det att planera det mesta. Där farleden är trång måste jag vara uppe och kan t.ex. inte gå på toa eller laga mat. Det första tar sin tid när man har en stor flytoverall på sig men den är varm och skön. Vi behöver ta långa etapper med nästan 1500 M kvar tills vi är hemma. Vi vill ju kunna stanna och se oss om och inte bara transportera båt. Naturen är här mycket ”tamare” med gröna kullar som ofta är bebyggda nära vattnet och de snöklädda fjällen i bakgrunden. Det är också gott om fiskodlingar. Har sett vad jag tror är en liten späckhuggare nära båten och många lunnefåglar. Framme efter 14 t. på ett snällt hav.

17/7 Småfixar och vilar samt planerar för fortsättningen. Har gjort 3 olika rutter och vi får se vilken vi följer. Vi är sugna på att gå ut i Lofoten för att titta på valar och späckhuggare på nära håll. Handlar 3 6-pack öl och en limpa för 540 N/kr. Bestämt oss för den mellersta rutten som först går till Boeroeya för natthamn, vi har 60M dit.

18/7 Kanonväder! Sol och vindstilla som under dagen ändras till växlande 1-4 m/sek och gör att seglingen får bytas mot motorgång. Det är behagligt i fjordarna utan några vågor. Mycket att titta på med mängder av små gårdar och hus nära vattnet med böljande kullar bakom. Grönt och vackert och det luktar nyslaget hö. Vi är på väg ut i Lofoten och börjar se en karg natur med mycket snö på topparna. Har suttit hela dagen i t-shirt, det var länge sedan. Vi ser flera fritidsbåtar. Vi tar kväll i Stokmarknes.

19/7 Ny fin morgon utan vind. Varmt och skönt. Termosen jag köpte på Intersport i Harstad är varm utanpå och kall invändigt. Skräp! Vi är nu i Lofoten och går genom Raftsundet som lär vara Norges häftigaste vad gäller både ström och häftiga vyer. Vi får medström på över 4 knop som mest. Vi går igenom det trånga Svartsundet och in i Trollfjorden som är en återvändsgränd 1,3 M djup. Hit går turistbåtar så vi är inte ensamma. Längst in ligger en kraftstation som får vatten uppifrån berget som på ena sidan är över 900 m. högt. Vi fortsätter i regn till Svolvar som är Norges Marstrand, men ändå inte.

20/7 Avgår kl 06:00 i regn och riktigt tråkig havssjö som har haft från Island på sig att växa. Vi tar efter halva dagen en inomskärsled som gör det lite bekvämare men det gäller att vara med i navigationen i de smalaste delarna med bara decimeterdjupt 5-10 m. från båten. Allt går bra och vi kommer till Bodö på kvällen. Tyvärr har vi inte fått se de stora djuren i havet som vi letat efter. För er som vill läsa mera om Ryssland kan jag rekommendera "syjohanna.se" där Sven skriver om sina upplevelser.

21/7 Vi har nu sedan ett par veckor lämnat midnattsolen men det är fortfarande dagsljus hela nätterna. Vi tycker att vi kommit långt söder ut men vi har en bra bit kvar till polcirkeln och ca. 1200 M hem. Idag har vi +12 i luften och halvklart. Går och klipper mig till det facila priset av 430 N/kr. Provianterar en del men det är gruvligt dyrt. Hörde på radion att 1 liter öl på festivalerna här kostar nästan 200 N/kr. I morgon är det meningen att vi skall ankra nedanför Svartisen där den rinner ut i havet. Vi missar Saltströmmen som är världens starkaste tidvattenström men man kan inte få allt. Till lunch idag blev det färska jordgubbar, de är färdiga här nu, och i kväll blev det en hamburgare med en mellanstor öl för 327 N/kr.

22/7 Upp för att väcka tuppen och tanka. Kommer iväg 06:15 och får 1 timmes fin segling på ett snällt hav innan vinden lägger sig och det blir som en spegel. Varmt, 17+, är högst i Norge hittills. Vi går genom några trånga vikar in till Holandsfjorden och Svartisen som är en gökel. Vi får en plats på bryggan nedanför. (Pos.66´42,59N 13´42,51E) När solen försvinner blir den vita isen ljusblå. Jättehäftigt! Sitter och tittar på 7 st. havsörnar som svävar på jakt efter byte. Här finns också flugor som vi varit befriade ifrån väldigt länge. Det innebär väl troligen att vi får se småfåglar snart.

23/7 Regn i natt och den första med halvmörker. Går iväg före kl 6 i regn och dis som lättar efter någon timme. Den utlovade N-vinden blir givetvis SV, det är ju dit vi ska. Vid 10:30-tiden passerar vi polcirkelmonumentet. Vi går vidare och hittar en plats i stadshamnen i Sandnes (Pos:66´01,33N 12´37,69E) efter lite stök. Jag fixar enkelt en plats men Kvast-Hilda är 4 m. längre så vi får lägga henne med halva båten vid bryggan och resten får sticka ut. Jag tror att Toivo tycker om att vara utstickare.

24/7 Bara 5 mån. kvar till julafton! Får regn nästan hela dagen. Går och handlar lite före avgång. Helt vindstilla. Vi har legat i stadshamnen som vanligt men här finns en stor marina så här är det lite båtliv. Kommer till Brönnöysund där 4 båtar lyckats med bedriften att ta 7 st. platser. Det går om man förtöjer med 9-10m. mellanrum. Norrmän är nog inte vana vid att det är trångt i hamnarna.

25/7 Idag har naturen förändrats helt. De höga fjällen saknas och här finns bara massor av bergiga öar. Det är gott om små fiskelägen och gårdar och liknar svenska västkusten. Det finns stora fiskodlingar lite varstans vilket det har gjort nästan sedan Nordkap. Det har varit en fin dag på havet med sol men vindfattigt så det är som vanligt motorgång som gäller. Vi kommer till Rörvik (Pos: 64´51,65N 11´13,73E) och här kommer vi nog att stanna ett par dagar. Vi behöver tvätta och sanera båtarna och dessutom skall vädret bli otjänligt för färd söder ut.

26/7 Vilodag kallas det när man tvättar och städar. Vi har nu mindre 1000 M kvar hem, det känns inte så långt, men jag vet hur jäkligt det kan vara att ta sig bara 10 M om man har otur med ström och vind. Det kan ta 3 tim. Vi hoppas slippa sådant. Efter tvätt av kläder och sängkläder, dammsuga och torka inne blev det till sist skepparens tur att duscha. Fartyget hotade annars med att han skulle få sova i sittbrunnen och där är det kallt nattetid. I kväll regnar det så att det blir rent från salt utomhus också.

27/7 Vi ligger kvar ytterligare en dag. Vi har två överfarter över öppet hav framför oss och därute blåser det "liten kuling", på svenska "hård bris", från fel håll. Det skall lugna sig i morgon och vinden vrida med. Sjögången lär ju vara kvar så det är bäst att förbereda det som går, mat t.ex. Det gäller också att komma ihåg att stänga alla ventiler, det är inget kul att komma ner på toaletten och allt är genomblött av saltvatten. Det har hänt mer än en gång...

28/7 Nu kliar hamnlopporna nåt hemskt. Solen har visat sig och vinden har avtagit och skall t.o.m. vrida på nord, så i morgon drar vi vidare. På hustaken här är det många fågelbon. Jag trodde att det var trutar men jag har aldrig sett deras bon. Det visar sig att det är tretåig mås som bygger så. Det kan nog inte finnas plats för mer än ett ägg i varje bo. Kanonkväll med grill i sittbrunnen, det var länge sedan!

29/7 Äntligen! Ut på fjorden som ligger blank. Efter ett tag kommer vi ut på Follahavet som är känt för att vara elakt med massor av skär och får gammal dyning på 2-2,5 m. Lite vind så det rullar och smäller i mast segel. Så småningom ökar vinden när vi kommer in bland en massa bergöar. Det gäller att se upp, graniten är hård. Efter 3 försök hittar vi en bra hamn i Stocksund, den södra hamnen är jättefin. (Pos: 64´02,37N 10´03,65E)

30/7 Får en lång regnig dag på havet som börjar utan vind men så småningom blir det 10-12 m/sek från rätt håll. Äntligen har jag kunnat stänga av motorn och ändå haft bra fart. Seglar med ett snitt på över 6 kn. och sitter och passar radarn bland grynnorna. När vi kommer in i Trondheimsfjorden försvinner sjögången men vi får motström på nästan 2 kn. Det här med ström är inte enkelt att lära sig. Här är det så att trots att fjorden är 100 M lång och skall tömmas på 2.5 m vatten för att sedan fyllas igen var 6:e timme så vänder strömmen mitt emellan hög och lågvatten. Jag är väl ovanligt trög i huvudet men om vattnet skall sjunka borde det rinna ut och sedan vända in vid lågvatten. Det är 33 M in i fjorden till Trondheim, alltså en 3:djedel av fjordens djup. Långt så det räcker! Det här är ju Nidaros där vikingarna utgick ifrån en gång i tiden och var ju lite av nordens huvudstad då.

31/7 Vi går till Nidarosdomen som visar sig vara stängd för någon form av filminspelning men de öppnar en timme medan de medverkande har lunch. Det är världens nordligaste gotiska katedral byggd över Olav den heliges grav påbörjad år 1070 och tog ca 230 år att bygga. Han var vikingakung och kristnade Norge. Vid Erkebispegården bredvid pågår någon sorts vikingamarknad liknande medeltidsveckan i Visby. I stan pågår också en matmarknad med massor av tält och olika stånd där det mesta finns att köpa och det är massor av folk som trängs. Tyvärr glömde jag min kamera i båten men jag använde telefonen och hoppas kunna lägga över bilderna så småningom. Nu önskar vi lagom mycket ostlig vind tills i morgon. Går på restaurangen Lille Skansen i hamnen och får en bra middag till rimliga pengar samt ett mycket trevligt bemötande av personalen.

2015-07-05 15:48:50 - Frasse, fransson.s@telia.com

Skepp Ohej!

Kul att höra från er och att långresan dygnen runt har gått bra. Och tiden prickade ni ju bra, Tromsö fredag. Värmeböljan här ska ge vika natten till måndag då det varnas för regn och evt åska enl yr. Nu har vi haft flera dagar med runt 30 grader i skuggan och ca 27 i sovrummet nattetid. Det är nog blött i racingoverallerna i Höljes i dag.
Hittade Kvasthilda på Live Map medan Nikoline låg kvar i Arkhangelsk. Kul att kolla båttrafiken på Live Map och alla kanonfina fiskebåtar som ser ut att vara i nyskick, förstår varför när du berättar om årsfångsten som redan är i hamn.
Vi fick 2 kg abborre på Sjögarpesjön i fredags med lånad eka o egen elsnurra i det 23-gradiga vattnet. Man får glädjas åt det lilla. Även tack till Janne för trevliga bilder o text Ha de bra i fortsättningen!
Hälsar
Frasse8-)

2015-07-09 18:31:20 - roland, rolandgustavsson@hotmail.com

hej på dig ! vi tycker båda två att det är spännande att läsa om din resa vi planerar en lugnare resa häradsskär - harstena ha en fortsatt bra resa Roland - Lillemor

2015-07-10 13:16:05

Var inte för säkra på att det blir en lugn resa dit ut. I de lugnaste vattnen går de största fiskarna sägs det! Här uppe väntar vi på att få se val och späckhuggare på nära håll.

2015-07-13 21:29:40 - Thomas wernström, motivas@hotmail.com

Hej ! Svårt att föreställa sig det du gör där uppe,följer er dig kul att det flyter på. har varit varmt några dagar förra veckan men nu är det som vanligt så man väntar på sommaren fortfarade här.själv är jag på jobbet tills skänninge marken sedan har jag 4 veckor.Såg ett program på tv att det fanns tidvatten där uppe också lika mycke som i Engelskakanalen,kanske mer öster ut, det var det var vid den nordligaste öken

2015-07-13 22:05:53 - S-E

Vi kan ju inte skryta med så mycket värme men idag har vi haft 11+ vilket är rekord sedan flera veckor. Vattnet börjar också bli varmare, nu 2 siffrigt. Tidvattnet är mindre än Engelska kanalen där jag varit med om 9,2 m. Här har vi som mest haft 3,8 m. men det skapar häftiga strömmar och vågor runt uddarna så ibland får man hålla i sig för att inte kastas omkull.

2015-07-18 00:33:05

Autopiloten får bli din vän då,Tromsö jag och Roland träffade damer från denna plats för några årsedan på Playa Ingles.vore det inte så långt skulle man kört upp lite mat till er eller dig vilka priser du har ju en bit kvar men där ute är det ju svalt även om det är sommar, först i hamn kan jag tänka mig kan bli skönt längre ner ut med kusten.åt med Redar och göransson och Häger.

2015-07-18 12:55:26 - Yvonne (Reidars syrra)

Rekommenderar dej att åka på insidan av Lofoten,det är sååå vackert,kom hem därifrån i onsdags.Ha en god tur

2015-07-20 20:03:55 - S-E

Vi har gått rakt igenom i det som skall vara den häftigaste fjorden och också varit inne i Trollfjord och vänt. Riktigt häftigt!

2015-07-24 21:38:18 - Tommy

Ha det bra segla lungt Hälsningar från ett blåsigt Vadstena

2015-07-27 22:28:47 - Göran, goranhager2@gmail.com

Oj vad det går undan. mer än halva Norge avverkat. Är det hemlängtan som drar? Du ska väl in och se predikstolen när du kommer ner där, och trolltungan är väl en sevärdhet också.Önskar er akterliga vindar och varmare väder verkar vara på gång!

2015-07-28 17:43:47 - S-E

Jag tycker det går sakta, vi har legat stilla i 4 dagar nu. Men vi tar rejäla kliv när vi är igång, oftast ca 60 M per dag. Vill ju komma hem innan de stänger kanalen.

2015-07-31 21:32:47 - Göran, goranhager2@gmail.com

Läste på YR "skypumper" undvik dom om du kan! Har varit i Varberg och tittat på Ostindienfararen, där kan man snacka om segelbåt! Söndag far vi till Karlsborg för att köra Kors o tvärs 3 dagar. Ha de morsom!

2015-08-02 10:41:56

Hej Du valde rätt sommar att vara borta men det slår ju på dig ändå,så bra väder underlättar med bra vind, såg ett H där uppe på kanten där du är hoppas det kan hjälpa till så du kommer iväg.tycker som göran att du förflyttar dig fort,ändå upplever mycket.idag lör-sön sol hemmma runt 18-20 idag.