Dagbok 2015

Sjösättningsmånad!

2015-04-01

1/4 Idag har jag målat om båten. Den blev gul med röd mast. Det är färgen i den vi östgötar tycker om och det blev riktigt snyggt!

2/4 Det verkar inte som om någon gick på aprilskämtet, jag har inte bytt färg på båten. Idag är det skärtorsdag, Finlands nationaldag, så jag passar på att önska alla läsare GLAD PÅSK!

4/4 Försökte idag att slipa det som jag spacklade igår. Det gick inte eftersom det inte härdat, det är inte tillräckligt varmt. Har efter lite tjat fått in båten över resten av helgen. Med lite tur hinner jag få den klar för sjösättning om jag jobbar ordentligt. 

5/4 Spackling och målning avklarat. I kväll hänger armarna som rep efter sidorna och axlana värker. Återstår att slipa fram ren koppar när färgen härdat klart.

6/4 Slipningen klar så nu är det sjösättning som gäller. Sedan skall jag göra lite ändringar på masten innan den skall på plats. Även lattorna i storseglet skall göras om. Sedan är det ju allt det där som skall fixas efter sjösättning som sällan eller aldrig blir gjort.... 

8/4 Lattorna och en del annat fixat. I morgon skall vi prova om hon flyter...

9/4 Sjösatt och provstartat. Fungerade perfekt så i morgon skall masten på. Voucher, inbjudan och stämplat program från Ryssland har kommit så nu är det dags att söka visum. 

11/4 Hittade ett fall där splitsen höll på att brista. Bättre att hitta det nu än uppe i Vita Havet. Provseglingen blev till hemmabryggan i kanonväder på platt vatten och 3-4 m/sek. Sånt väder vill jag ha hela sommaren! 

12/4 Har fösökt städa lite och småfixat men det har blåst så att det har mest handlat om att hålla sig i. Vi har tagit nytt beslut och bestämt oss för att försöka få 45-dagars visum via Rysslandsresor. De andra i eskadern har tyvärr beslutat sig för att göra så, för att ha reservdagar om något strular. Det är ett dyrt beslut men vi vill inte ta risken att behöva gå före alla andra för att klarera ut. Dessutom får vi kanske ett par dagar extra i S:t Petersburg. 

14/4 Det är mycket smågrejer som måste fixas. Kranen i pentryt läcker, kylboxen jag tänker använda som frys har ett trasigt lås till locket. Fallvinscharna måste smörjas och campinggasflaskan skall bytas mot en svensk. Jag är definitivt inte sysslolös och i morgon är det bara 3 veckor till avfärd. 

15/4 Idag har antennkablar m.m. från masten kommit på plats. Tack Sigge!

17/4 Vattenkranen fixad på ett okonventionellt sätt, eftersom den inte gick att ta isär fick det bli en injektion med fett i ytterdelen och ny kägla. Fungerar perfekt! Fallvinschen blev tyst och snäll efter lite smörjning, det blir vi väl alla...Eftersom jag fått ut lite rostigt vatten i varmvattenläget funderar jag på om beredaren är på väg att säga upp sig. Vore inte kul att behöva duscha kallt i flera månader med minusgrader i luften så jag överväger byte. 

18/4 Heldag i båten med att försöka förkorta "att göra" listan. 5 punkter har försvunnit men tyvärr har 7 st tillkommit. Det är inte kul när listan blir längre ju mer man jobbar! Har också provseglat 15 M. 4 25 litersdunkar till reservdiesel har fått sin plats och dessututom en reservkamin som Rejdar bidragit med.

20/4 Har köpt en extra gasoltub, en svensk P6, och lånat en Polsk tub som förhoppningsvis har samma anslutning som en Rysk. Har en adapter till den som passar den svenska regulatorn. Försöker få tag på en startmotor att ha i reserv. Går den sönder har man problem. Det går ju inte att knuffa eller bogsera igång en båt! Och utan motor har man inte ström till värmaren eller w-makern.

21/4 I dag har jag varit i Askersund och tagit examen! Inte så märkvärdigt, men jag har förnyat mitt VHF-certifikat vilket är nödvändigt för alla som tagit sina cert före år 2000. Det är den nya Distressknappen som tillkommit och förändrar hanteringen. Det kan bli dyrt att använda den i onödan, särskilt utomlands.

22/4 Det är nya turer varje dag beträffande visumfrågan. Det är alla möjliga nya frågor. Just nu känns det osäkert om vi kommer iväg. Jag tror att det var ett misstag att använda Rysslandsresor för att få 45-dagars. Hade vi använt 30-dagars inbjudan från Vladimir hade det nog varit klart nu men det är många viljor i gruppen utan ledare. Hade vi vetat det här hade vi struntat i eskadern och kört själva. Vi får hoppas att det löser sig till slut.

Beträffande startmotorn jag vill ha i reserv. Jag frågade min besättning Jan och Rune om de kunde vara med och dela på kostnaden som varvet vill ha. Jag får köpa en för 7200:- och lämna tillbaka den för 5,000:-. Då kom Rune på att han sålt en båt med Perkinsmotor och hade kvar en ny start. Nu har vi kollat och tror att den passar! Min motor är ju en Volvo Penta men i grunden en Perkins! Hur stor är chansen att någon i Sverige har en ny sådan liggande och dessutom en i besättningen. Skulle nog ha köpt en lott i dag...

25/4 Jag tyckte att båten flöt högt, nästan 10 cm mellan målade vattenlinjen och vattnet när jag sjösatte. Nu bär jag i "nödvändigheter" varje dag, en del behöver vi nog inte, men snart är hon lika nerlastad som i höstas. Nu återstår en provsegling på ett par dagar för att kolla det sista. Frysen jag installerat verkar inte dra jättemycket el. men jag måste kolla med allt annat inkopplat. Funderar över hur mycket solcellerna ger där uppe i norr, de borde ge mera än här eftersom det är sol dygnet runt om det är molnfritt. Det är mycket man inte vet!!!! 

26/4 Lastar i sängkläder, handdukar och en massa annat. Det gäller att ha så det räcker ett tag eftersom det troligen inte finns tvättmöjligheter utefter vägen. Tar man med gammalt går det ju att kasta efter hand. Efter en koll av temperaturen på Svalbard måste vinterskor, handskar och mössa med. Idag minus 11-13.... Det blir förhoppningsvis varmare innan vi kommer dit men måste nog räkna med -5. Jag klagade ju på värmen i juli och augusti i Medelhavet, jag lär väl ångra det.

27/4 Idag har 2 billaster till fyllts på i båten. En gummibåt för att kunna komma iland när vi ankrar. Det behövs nog eftersom det ser ut att vara dåliga hamnar. Basproviant och mera varma kläder har också kommit på plats.

29/4 Ny provsegling för att kolla att allt fungerar resulterar i en ny "att göra"-lista. Det började med att värmaren inte ville starta i går kväll men jag lyckades få igång den kärvande bränslepumpen. Annars hade det blivit en kylig natt... På väg hem idag började 2 lattor krypa ur seglet vilket måste fixas. Lattorna är så tunna så de kryper ur kardborrelåsningen. Det är sällan man är glad för att grejer går sönder men just nu är det det bästa som kan hända. Att fixa det nu är säkert 10 gånger lättare än i norra Ryssland!  

30/4 Om jag gnällt över krånglet att få visum till Ryssland så är det relativt enkelt mot att få gå till Svalbard. Vi måste ha särskild sjukförsäkring, särskild SAR-försäkring med ekonomiska garantier, betala miljöavgifter, ha EPIRB och redovisa tillståndsnummer för den och en massa annat. Börjar känna det övermäktigt men skam den som ger sig. Båten börjar kännas färdig, har fått en reservpump till värmaren idag, 35 mm i diameter och 45 mm lång till det facila priset av 2,200 Skr. Har också sytt en egen konstruktion för infästningen av lattorna i seglet som tydligen inte segelmakaren kommit på. Hoppas att det fungerar så att lattorna inte kan ramla ur nu.  

Antal kommentarer: 7

2015-04-07 23:39:43 - Vivi

Hallå där, är det också ett skämt att Finlands nationaldag är den 2/4?? Finlands själständighetsdag firas den 6 december, den dagen räknas också som "nationaldag". Förolämpa inte grannfolket i öster, då blir vi sura.
Kom hem idag med specialtransport från skidresan med brutet underben, 3 månader utan att sätta foten i marken. Platta och 7 spikar, fantastisk sjukvård i Frankrike. Hade väl inte tänkt göra något särskilt ändå men tre månader....

2015-04-08 22:05:52 - Sven-Erik

Hej!
Riktigt trist med benbrottet! Jag tror att det läker fortare om det kan vara till någon tröst. Men det blir väl så att Bo får "sätta ner foten" i ditt ställe ett tag framöver.
Det där med att Skärtorsdagen är Finlands nationaldag är väl ett gammalt skämt som uppstått p.g.a. ryktet om kunnigheten i att hantera kniv och skall väl inte tas så allvarligt.
Jag har tillbringat flera månader i Finland med enbart bra erfarenheter och skall ju snart segla dit igen.
Krya på dig och ha det så bra båda två!

2015-04-10 10:46:06 - Klasse Gustavsson

Hej !
Det var tur att du inte målade båten gul och röd för det är Skånes färger. Östergötlands färger är gul flagga med blått kors, men det var kanske inte flaggfärgerna du tänkte på. Lycka till med den kommande långfärden och passa dej för den stygga ryssen.nikoline.dinstudio.se/resources/smilies/16x16/wink...

2015-04-12 10:01:37 - Sven-Erik

Hej!
Det här med gult och rött har väl blivit en rikskändis efter det fina huset i Skänninge. Det var så jag tänkte. Stygga ryssar finns det säkert många men jag tror att det är som vanligt, de styggaste finns utanför hemlandet.--

2015-04-27 13:43:06 - Vivi

Du kan ju alltid tvätta i Ladoga, det är väl sötvatten i den sjön. Har du hyrt Iridium satellittelefon för kommunikation? Väntar med spänning på dagliga rapporter från resan.

2015-04-27 21:48:30 - Sven-Erik

Hej!
Sötvatten till tvätt fixar vi med W-makern så det är inget problem. Det är tvättmaskinen som saknas! Jag har inte hyrt någon telefon, det är för dyrt. Det blir nog så att det blir lite glest med rapporterna men de kommer när tillfälle ges.
Hur gå det med benet, har du börjat stödja på det eller är det 2 kryckor som gäller?
Ha det!

2015-05-22 14:49:00 - Peter, gondul2@hotmail.com

Hej gamle m havsvän
Låter som du har mycket att stå i ö sista raderna var ju som att vänta på nästa avsnitt av en deckare.
Hoppas att gastfrågan löser sig ö att du får en givande ö spännande segling.
GONDUL kommer sent i sjön i år däckgubben tar god tid på sig men kanske en midsommar tur till läsö.
Du får hälsa Putin ö klappa isbjörnarna. Häls Chris ö Peter
Namn: E-postadress: Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)