1/6 I marinan ser man att det finns många här som har gott om pengar och behov av att visa det. Det är massor av lyxbilar och helikoptrar. Vi har bunkrat en del idag eftersom vi skall ut där vi tror att det är mindre civiliserat. I natt får vi lots ombord som skall följa oss uppför strömmen under ett antal broar. Vi skall vara vid den första kl 02:00.
2/6 Vi får en lots ombord kl 01:00 som bestämmer hur vi skall köra. Häftigt att passera genom den upplysta enorma staden! Efter 2,5 tim. går han av och vi kör vidare fram till den 12:e bron som inte öppnar förrän 13:30 så vi ankrar och försöker sova några timmar. Vi både mötte och blev omkörda av andra fartyg. Framme vid bron ser vi att det går att passera utanför den öppningsbara delen med mast upp till 17,6 m. så det gör vi, ibland är det bra med liten båt. Det innebär att vi kommer fram till Slisselburg eller Nöteborg som det kallas långt före alla andra. En häftig fästning byggd av svenskar på 1300-talet men historien är lång. Eskadern hade via telefon blivit avvisad av chefen här som sitter i S:t Petersburg, men man skall inte fråga så mycket, utan jag pratade med händer och fötter med vakterna och får stanna över natten. Efter en stund anländer båtarna Tinto och Jennifer och vi lyckas ordna en privat visning långt efter stängning, där vi får se massor som normalt inte visas. Vi betalar ca 35: -/pers till vakterna. Borgen har aldrig blivit intagen trots att tyskarna belägrade och bombade den under 3 år. Bl.a. finns en massgrav där vi svenskar begravt 700 ryssar vi tagit livet av. Vi fick också se flera olika fängelsehålor där många kändisar suttit. Det är nog tur att inte väggar kan tala!
3/6 Drar vidare mot norr. Tuff segling med 20 m/sek i byarna hela dagen men eftersom det inte är kappsegling och grejerna skall hålla länge har vi väldigt lite segel uppe. Alla har inte gjort så utan en båt har seglat sönder rullmasten och en annan har seglat bort kilgummina i rufftaket. Det sista går ju att fixa men det första är värre. Vi ankrar i en vik på Pos: 60´34,16N 30´41,15E och här ligger vi ganska bra. Trötta efter middagen. I morgon är det meningen att vi skall till en ö som heter Konevits men där finns ingen hamn utan bara en oskyddad pir och troligen får vi lika mycket vind igen så vi kanske måste hoppa över det besöket. Myndigheterna håller hela tiden koll på vad vi gör så allt måste rapporteras.
4/6 Efter en blåsig natt drar vi redan klockan 7 mot Konevits där vi tyvärr inte lyckas förtöja p.g.a. vind och vågor. Där finns bara en gammal oskyddad träbrygga. Lyckas få lite avståndsbilder på klostret. Vi fortsätter direkt mot Valamo, med häftiga temperaturväxlingar. När vi i förrgår gick ut på sjön badade några ungar i det 14-gradiga vattnet men idag föll temperaturen till 6,2+ i luften och 2,6+ i vattnet! Efter flera riktiga regnskurar får vi en fin insegling bland stenarna. Kloster på båda sidorna av infarten som lyser i solen. Det skall bli en intressant morgondag och vi hoppas på lite värme.
5/6 Vi besöker det närmaste klostret som nästan är en liten stad med ett gammalt hotell som förr rymde 1000 personer och nu mycket annat, b.la. en skola med 14 elever och 7 lärare! Själva kyrkan är otrolig med fantastiska målningar utförda av munkar under överinseende av 2 konstnärer. De ser nästan ut som fotografier och finns i mängder. Dessutom måste det vara åtskilliga kilo guld i förgyllningarna. Det mesta är nyligen restaurerat eftersom byggnaderna användes till helt andra ändamål t.ex. lagerbyggnader under en tid så att en del gamla väggmålningar blev förstörda. Det mesta av värde försvann när finnarna blev utkastade 1940 och återuppbyggnaden startade 1989. Därefter tog vi bussen 5 kilometer till det som kallas "nya Jerusalem" på sydvästra delen av huvudön. Där lägger de stora hotellbåtarna till som kommer hit. Det är ett antal munkar som kommit från Jerusalem och har döpt allt runt omkring till namn som Gennesaret, Jordanfloden, Golanhöjden och så vidare. Det är små kloster men väldigt fina. Det mesta är byggt i tegel och här finns mycket guld. På de 13 öarna bor totalt ca 300 varav 150 munkar.
6/6 Lång segling, 85 M, med lite vind och motorstöttning hela dagen. Det gäller att hålla farten uppe om man skall hinna långt. I morse hade vi 7+ i luften och 2,6+ i vattnet i norra Ladoga där det är ett par hundra meter djupt. Tillbaka i södra delen och inne på floden Svir har vi 17+ i luften och nästan 18+ i vattnet så de tuffaste badar efter att vi ankrat. Vi började före 5 i morse och var framme kl. 20 så det är tuffa dagar. Vi är glada för vårt sittbrunnstält som gör att vi har drägligt klimat ombord.
7/6 Iväg kl.7 till första bron som inte fungerade. Det är en stor landsvägsbro och efter 3,5 tim. väntan öppnas bron manuellt! Därefter blir det 1 uppsluss, ca 15 m, stor nog att rymma riktiga farttyg. Någon i sällskapet ifrågasätter min kunskap som skeppare innan vi går in i slussen. Nu har jag sett 2 av hans tilläggningar varav den i slussen höll på att sluta riktigt illa med en i besättningen mellan båten och slussväggen! Jag skall försöka hålla mig en bit ifrån honom för att undvika skador. Det är som vanligt, de som försöker lära oss andra kan oftast minst. Vinden har varit jobbig med byar på nära 20 m/sek hela dagen, så vi har ibland seglat med förseglet. Svårt med motström och medvind gör att vågorna blir stora. Törs inte tänka på hur det varit att gå åt andra hållet! Efter slussen på kvällen hittar vi en bra ankarvik där också vinden lägger sig samtidigt med oss.
8/6 Ytterligare en lång dag genom skogen. Det är otroligt glest befolkat här. Det finns bara 3 ställen där man kan ta sig över floden med bil på 22,3 mil. Vi ser några hus ibland och passerar några små byar. Skogen verkar ingen bry sig om trots att vi möter en del fartyg lastade med massaved. Den ligger lös på däck så det är inte underligt att vi ser en del sjunktimmer utmed farleden. En järnvägsbro och en sluss upp på 14,5 m passeras. Motströmmen håller sig för det mesta runt 1 knop.
9/6 En kort tur på 18 M för oss till Voznesente och yacht klubben där. Marina är fel uttryck, det är en brygga fäst på ett sjunket vrak och det är grunt omkring. 2 båtar får plats vid bryggan och en ligger med fören emot, sedan får vi andra ankra utanför eftersom de tror att bryggan ger med sig om det börjar blåsa hårt. Ok. vi tar jollen in och färjan över till det som kallas stad, och i mina ögon är en glest befolkad by. Affärerna saknar skyltfönster så man får gå in och kolla vad som erbjuds. Det finns några nyare hyreshus annars är det gamla, ofta stora trähus som gäller, men de flesta verkar helt öde. Här behövs inga farthinder som hemma, gatorna har naturliga sådana och bara huvudgatan är asfalterad! Det känns som vi kommit 100 år bakåt i tiden. På kvällen får vi basta i en fin anläggning, bättre än hemma. Det behövs efter 5 veckor i båten...
10/6 Vi seglar norr ut i det nu kalla vattnet i Onega, bara 7-8 +. Det är 75 M till Petrazovodsk (Pos: 61´46,82N 34´25,01E) som är huvudstad i Karelen, där vi lyckas ta oss in mellan grynnorna till en kaj som består av sänkta pråmar. Det är ju ett smidigt sätt att fixa en hamn, istället för att skrota pråmarna sänker man dom där det är lagom djupt och plötsligt har man en hamn. Gör man så hemma är det nog fängelse som väntar. Vi ligger vid ett varv där det byggs träskepp i gammal stil som seglas eller ros. Det är också ett av de större skrotupplag jag sett. Här har man nog ingen aning om vad miljöförstöring innebär.
11/6 Tittar runt på mängder av vrak och några stycken fina träskepp. Vi väntar på dieselbilen som skulle komma kl 9, sedan 10, och kl 12 får vi beskedet att den kommer kanske i kväll. Det är synd att spilla bort dagar på att vänta istället för att göra något intressant så vi tar bussen till centrum som är långt bort. Vi bunkrar och hoppas att det räcker minst 2 veckor. 2 ryska TV-kanaler kommer hit och gör reportage under eftermiddagen. Kl 19 i kväll kommer tankbilen och vi köper 130 l. till det facila priset av 5,50:-/lit. Vi får en bastu på kvällen och dessutom har Kvast-Hilda köpt en stor låda småfisk som grillas. Jättetrevligt! Vi ligger kvar en dag mer än tänkt eftersom den första gick åt till väntan.
12/6 Idag skall vi se oss omkring och i kväll gå på gemensam middag.
13/6 Vi seglar först söderut för att runda några öar innan vi kan gå mot nordväst in i skärgården. Leden ser trång ut i sjökortet men är lätt att hitta med hjälp av ensmärken. Problemet är de snabbgående bärplansbåtarna som trots 16 knop hastighetsbegränsning kör 30-32 knop. Vid ett möte trängde en sig på fel sida mellan mig och en prick trots att det var massor av utrymme på rätt sida. Det finns ett bra ordspråk: ”Starta inte ett krig du inte kan vinna” även om man vet att man har rätt. Ryska kaptener har dåligt rykte och nu vet jag varför! Vi är nu på Kizhti, världsarv, berömt för kyrkor byggda i trä med otroliga kupoler. Skall bli intressant att se på byggnaderna från 1700-talet i morgon. (Pos: 62´04,45N 35´13,16E) Har tidigare konstaterat att de inte har digital-tv men här ute har de inte ens färg-tv vilket jag tror att vi fick i Sverige i slutet av 50-talet!
14/6 Får en 2-timmars rundvandring i både kyrkorna och bondgårdarna. Dels är det sommarkyrkan som har 22 kupoler, vinterkyrkans 9 och klocktornets enda. De är alla belagda med små skivor av asp som hugges ut för hand ur en stock. Något av talen är fel eftersom det skall vara 33 kupoler, ett för varje år Jesus levde enligt guiden. Intressant var att besöka de gamla bondehusen som var mycket speciellt byggda med ett särskilt gästrum och ett speciellt rum där fru och barn bodde vintertid när mannen var i stan och jobbade. På sommaren bodde man en våning upp med särskilda utrymmen för samovar och köksattiraljer. Där fanns även snickarbod och magasin och husen är riktigt stora. Vi seglade sedan 40 M. upp mot sjöns norra del där vi ankrade. Meningen var att hitta in i en lagun men jag fastnade på en sandbank så ingen annan vågade försöka utan vi ligger ganska oskyddat på Pos: 62´33,40N 35´32,92E men det är bara 4 m. djupt och sandbotten så vi ligger nog säkert. Vid kvällens matlagning blev det en överraskning. Jag hade tänkt grilla kött som vi köpte fryst. När det tinat visade det sig vara njure som nu blivit fiskmat.
15/6 Efter en gungig natt med dålig sömn drar vi norr ut igen. Vi passerar Belomorskkanalens mynning ca 1 M innan vi stannar för dagen i Povenets. Kort dagsetapp på bara 31 M. Vid första anblicken verkar här bara finnas en industrikaj men vi får se vad som bjuds. Gasten tar taxi till bastun men jag vaktar båten. Vid hans återkomst blir det en diskussion om rollerna ombord. Eftersom jag är ansvarig skeppare är jag ansvarig för alla beslut vilket inte alla har förstått. Det hela löser sig men det är inte bra med 2 kaptener på samma båt.
16/6 In i kanalen direkt på morgonen. Vi slussar upp 13 ggr. Totalt 72 m. sedan ner 2 ggr=8,80m. Och sedan en enkelsluss på 4,9m. Det går väldigt sakta och tyvärr är flytpollarna på ena sidan ur funktion eller bortmonterade så att vi måste ligga parvis. Det går bra om man samarbetar och hjälps åt med motorkörning i slussen för att minska draget i innerbåten. Ankrar på kvällen i en insjö på Lat 63´06,30N 34´56,43E efter att bara ha avverkat 19,6 M.
17/6 Lång dag genom en lång sjö, 52,3 M med trånga leder och farligt grunt. I går var det en som gick 3-4 meter utanför prickarna och fick dras loss bland stenarna. Vädret är riktigt skit, 8-9+ i luften, vinden är nästan i nosen 10-14 m/sek och häftiga regnskurar. Det är svårt att se utprickningen med pinnar tunna som kvastskaft och en och annan riktig boj. Vi sitter inomhus med tält över brunnen men det finns några fakirer i andra båtar som sitter ute. Vi är nu i en by som vi tror heter Nadvojinsky på Lat:63´51,85N 34´19,40E och här finns telefonnät. På vägen har inte ens radion fungerat, det är rena ödemarken.
18/6 Får en svarttaxi in till staden som är 5 km. bort men känns som 7. Vägen är minst sagt dålig. Efter bunkring envisas chauffören med att vi skall se stadens vattenfall, 2-3m högt! Vi betalar 500 rubel, ca 90 S:-/kr för resan där ett sönderskrapat underrede ingår. På em. skapas ett långbord med hjälp av gamla dörrar och som duk Kvast-hildas nya trasmattor, perfekt för att fira midsommar en dag för tidigt! Hittar man en kaj där alla kan förtöja och dessutom en dag med hyfsat väder gäller det att passa på. Efter sill och potatis blir vi nog som vanligt lite på lyset och den tänkta middagen senare på kvällen uteblir. Men den som spar han har. Sent får vi ombord en något berusad ryss som vi lyckas avhysa och som polisen senare hämtar.
19/6 Norr ut igen och efter 11 slussar ner 78,5 m ankrar vi för natten. (Pos:64´26,05N 34´30,02E) Det är långa tråkiga uppdämda sjöar som fungerar som kraftverksdammar och nästan obefolkat. Det som här kallas städer kallas hemma för landsbygd. Det verkar som om ingenting här underhålls förutom kanalen som renoveras. Allt annat, som hus och vägar, får förfalla tills de blir oanvändbara. Bilarna får massor av stryk och det måste vara nationalekonomisk katastrof med 30-40 cm djupa gropar överallt. Husen står tills de ramlar och nästan allt är grått och omålat. Många går klädda i kamouflagekläder. Kanalens slussar är inhägnade med stängsel och taggtråd och vakter med Kalasjnikov bevakar överallt. Undrar vad de är rädda för? Kanalen byggdes för att kunna få flottan ut ur Östersjön om Sverige-Danmarksvägen blev avstängd. Nu verkar det som om de höjer kajkanterna ca 1m. troligen för att kunna öka djupet som nu är lite över 4 m.
20/6 Fint väder med närmare 20+. Dagens slussar har inte blivit inhägnade ännu och här verkar folk mycket trevligare. De vinkar och hejar och försöker prata finska med oss. T.o.m. vakterna ser trevliga ut. Vi får vänta 1,5 t. på en broöppning efter de 3 nerslussarna idag på 16,4 m. Innan den fjärde slussen ner blir vi beordrade att förtöja vid en kaj för utklarering från kanalen som vi aldrig klarerat in i. Märkligt! Det är bara att finna sig och skriva i alla ryska dokument och ett par timmar senare är vi fria att gå vidare. Vi ligger dock kvar här i natt eftersom det blåser NO och det är som vanligt mitt i näsan och bara Jennifer går vidare. 1 sluss och en M kvar tills vi möter Vita havet och salt tidvatten. Det får bli i morgon och vi känner redan av kylan från havet. Kallt som fasen! Hoppas isbergen har smält!
21/6 Årets längsta dag börjar med sista slussen ner till Vita havet, solen går upp 1:58 och ner 23:35. Vi tar oss 40 M norr ut till Solovetskiy öarna. Det är 14 granitöar och på den största finns en fästning som numera är kloster och klassat som världsarv. I morgon skall vi på visning. Vägen hit var kall, 9+ i vattnet vilket gjorde att vi hade rejäl dimma några timmar. Dessutom är det tidvatten och vi hade motström den första halvan.
22/6 Klarerar ut från ön trots att vi inte klarerat in. Vi tänker dock inte gå idag eftersom det blåser NV ca 10m/sek. Jag går på ett sjöfartsmuseum som visar sig vara riktigt intressant. Därefter på visning av klostret som är världsarv och har en helt otrolig historia. Två munkar kom hit 1429 och fick så småningom sällskap av flera. Utvecklingen gick fort framåt, man byggde 14 km kanaler som binder samman 243 sjöar vilket drev massor av industrier, kvarn, sågverk mm. totalt ca 40 st. Det var Rysslands rikaste och ägde all mark runt vita havet fram till 1920. Under tiden hade det blivit nerbränt en gång, varit belägrat under 6 år och byggts till med 1,200 m. stenmur 7 m tjock i botten. Det mesta är granit som sedan fogats ihop med tegel och murbruk och största stenen är 7 m. och väger 11 t. Som mest fanns här 60 st. helgon! 1920 stängdes klostret som då hade 600 munkar för att bli militär anläggning men 40 av dessa stannade kvar för att dö på helig mark. 1923 blev ön gulagfängelse och 40,000 fångar togs hit under 16 år för förvaring i 7 fängelser och straffarbete. De som inte fyllde sin kvot hamnade i fängelse nr 4 där tortyr förekom. Ett sätt var att binda fångarna nakna vid ett träd så att myggorna från sankmarken fick göra jobbet. Cellerna där var helt ouppvärmda så fångarna turades om att ligga på stengolvet med andra över sig. De som låg underst dog ofta så få kom härifrån. Från 1990 är det åter ett kloster och ca 100 munkar finns nu här. På hela ögruppen finns 74 kyrkor varav 19 st. innanför murarna. Nu är det väntans tider för att gå till Arkhangelsk för att klarera ut från Ryssland och med lite tur tvätta lite och kanske hitta el. så att vi kan dammsuga. Vi behöver också bunkra och tanka eftersom vi tror att det mesta är minst 50-100% dyrare i Norge. Hade räknat med att lämna den här rapporten den 22:a men tyvärr var nätet här trasigt och dessutom har vi fått en hint från lokalbefolkningen att vi skall få vind som är 20 m/sek från norr i 5 dygn. Det känns som en smärre katastrof. Hoppas de har rejält fel! Middagen på krogen var en liten fisk med pommes för 60: - inkl. öl.
23/6 Vi seglar ensamma vidare mot Arkhangelsk kl. 11 för att få medström av tidvattnet så länge som möjligt. 4 st gick i morse kl. 6 vilket var en felräkning. De övriga 2 skall gå i kväll kl.9 vilket också måste vara galet. I början var havet snällt men när medströmmen kom blev det riktigt gropigt. Det blir så när vind och ström möts men det går ju fort. I luften har vi 6,8+ och i vattnet 4,5. Det är vad watermakern tål, jag har aldrig sett så högt tryck tidigare och den producerar väldigt lite. På kvällen växer sjön till sig ordentligt med 3 m vågor mitt emot som vi måste över. Fy! Det håller på så halva natten men det blir en fin morgon med vindvrid till syd 5 m/sek och sjön lägger sig. Kl.4 har vi avverkat 100 M. och får bra medström. Framme kl 13:30 efter 157 M. 2 tim. snabbare än de som startade 5 t, tidigare i riktigt sommarväder dessutom.
25/6 Sitter och försöker klura ut vilket väder som vi skall få den närmaste veckan. Det skall bli riktigt bläsigt under helgen. Frågan är om vi hinner innan det kommer eller måste ligga kvar minst 5 dagar. Svårt beslut eftersom vi inte kan hitta skydd före Vardö 4-5 dygn bort.
26/6 Inseglingen hit till Arkhangelsk blev spektakulär. De papperssjökort jag hyrt som skulle täcka allt räckte ungefär halva infarten som är ca 30 M. Sista halvan fick vi förlita oss till ensmärken och en waypoint där marinan skulle ligga. Pos:64´34,04N 40´31,55E. I går fick vi en rundtur med buss. Det mesta här är hyfsat modernt mot det vi sett på vägen. Det finns t.o.m. några klippta gräsytor och gatorna är asfalterade men otroligt guppiga. Vi tog oss till en restaurang en halvmil bort men servicen var dålig. Alla andra hade ätit färdigt innan sista portionen kom. På hemvägen besökte vi en pub. Idag har jag lämnat tvätt på ett hotell i närheten och jag måste upp i masten för att kolla om jag kan hitta var en skruv skall sitta som ramlade ner på däck under sjögången på väg hit. Hoppas att den inte har ställt till något allvarligt.
27/6Idag blev det lunch på närbelägna hotellet, sallad, soppa och huvudrätt för 30:-. Under eftermiddagen hyrde vi bastun under ett par timmar för 60:- som delades. I kväll blev det taxi till centrum 5-6 km bort, under 25:- som delas, middag på restaurang för ca 140:- inkl öl, efterrätt och drink. Det är också så att staden firar något som kallas stadens dag på söndag så det är en del uppträdanden på gator och torg. Befolkningen i hela Arkhangelskområdet uppgår till ca 330,000 men det hade varit många flera om inte 170,000 hade gått åt under kriget 1941-45. Därför är det kvinnoöverskott här än i dag.
28/6 Fortfarande kvar och väntar på rätt vind. Bulten var inget stort problem utan lätt fixat.Eftermiddagen ägnas åt ett nytt besök i sta’n som firar årsdag. Massor av folk på gatorna som är avstängda för trafik. Världens största fullriggare har kommit hit, för att det skulle vara möjligt har man tagit ner en stor kraftledning! Uppträdanden och shower överallt så vi promenerar säkert uppåt en mil. Vi tar en buss tillbaka till ön där marinan ligger. Marina är väl egentligen fel, det är en seglarskola där ett hundratal ungdomar från 6-7-årsåldern lär sig segla jolle. De är riktigt duktiga. Vi går på samma krog som igår som ägs av Aserbadianer och är riktigt bra trots en fasad som får en mörkrädd att gå vidare, men de serverar bra mat och sonen i familjen, 16 år gammal, pratar en otrolig engelska med amerikansk brytning. Hans dröm är att komma till USA, lyckas inte han lyckas ingen!
29/6 Försöker ordna utklarering, laga flera mäl mat, och allmänt småfix. Tyvärr har vi inte hittat landström sedan vi lämnade Sverige så det är riktigt skitigt i bäten. Hoppas kunna fixa det i Norge. Tyvärr blir det inte nägon segling till Svalbard av flera skäl men jag försöker hitta färja eller flyg från Vardö eller Tromsö. Är det någon som känner för att segla med utmed Norska kusten gär det bra eftersom den nuvarande gasten kliver av någonstans efter Nordklotten. Just nu ser det ut som om vi seglar i kväll och räknar med 4 dygn till Vardö.
29/6 Äter affärslunch på hotellet bestående av sallad, soppa och huvudrätt för 30 S/kr. Skickar utklareringspapperen i förskott för att klareringen skall gå lite fortare. Vi började vid 10-tiden i morse med pappersexercisen och nu är klockan 20:30. Nu 20+ i vattnet och 24 i skuggan! Efter 1 ½ t. blir vi utsläppta efter att knarkhund varit ombord och alla läkemedel kontrollerats med hjälp av 6 personer. Får en fin kväll och efter en stund kommer fin undanvind. Den vrider efter ett par timmar till syd så farten ligger ofta över 7 kn.
30/6 Ytterligare ett par timmar senare har sommaren försvunnit och blivit kall höst med 10+ i luft och vatten och vinden kommer därifrån vi skall så vi hoppar upp och ner bland de korta branta vågorna i 4-5 knop. Under förmiddagen lägger det sig och det kommer lite sol under några timmar men kl. 16:30 startar någon fläkten, 10 m/sek och från vilket håll förstår väl alla. Vattnet är 6+ och luften 8 så det är lätt att hålla sig för skratt.