Dagbok 2015

Väst och sydnorge

[counter]

2015-08-03

1/8 Avgår mitt emellan ebb och flod och hoppas på medström. På vissa ställen är fjorden över 500 m djup och på de grundare ställena blir det rejäla strömmar. Fel, det var som jag trodde att när vattnet stiger rinner det in så det blir motström större delen av dagen. Sol och klarblå himmel, och efter lunch dessutom lagom vind från rätt håll. Vi ankrar söder om Hitra i Laksvik. (Pos:63´28,2N 8´40,9E) Alla klagar över sommaren som varit den kallaste på många år. Jag fryser så fort jag sitter i skugga.

2/8 Fin vindstilla morgon som efter någon timme ändras till regn och en kuling mitt i näsan. Vågorna från havet blev väldigt krabba i fjorden så ibland var hastigheten nere i 1 knop. Jag tog då en omväg via andra fjordar där vattnet var lugnare. Det blev 10 M extra men jag kom fram till Kristiansund samtidigt med Kvast-Hilda som varit tvingad att gå den ursprungliga vägen då hon har för hög mast. Frusna och blöta blev det på med värmaren och en stor whisky.

3/8 Ny fin morgon, havet ligger blankt. Hoppas dagen blir bättre än gårdagen. Efter ett par timmar går det att segla och vid lunchtid får jag äntligen se en val, den första på hela resan! Dagens mål Ålesund nås vid 18-tiden.

4/8 Hade tänkt oss en vilodag idag och att fylla på diverse förråd. Jag kollar vädret via datorn och det tog 30 sek. att ändra planerna. I morgon skall det bli hårda sydvindar vilket gör det svårt eller omöjligt att passera Honningsvåg och Stattlandet. Där är öppet hav till Scottland. Det blir omgående avgång och vi får t.o.m. hjälp av vinden ibland. Men strömmen jäklas som vanligt, 1-2,5 knop emot förlänger resan med flera timmar. Vi tar natthamn i Målöy, tidigare ett av Norges viktigaste fiskelägen.  

5/8 Börjar med att bunkra mat och gå på Vinmonopolet. 2 flaskor sprit av billig sort och 1 dunk vin kostar mer än de 136 l. diesel jag får i. Vi går till Askvoll där Kvast-Hilda har en kompis. Jag går på hamnrestaurangen och äter för första gången under 200 N/kr. Blir inte mätt men hungern försvann. Det är väl så vi skall äta för att inte gå upp i vikt?

6/8 Fin morgon och kommer ganska snart till den stora Sognefjorden som skall korsas. Där möter vi ett 20-tal historiska båtar och fartyg. Häftigt! Vi kommer sedan in i en skärgård som kan liknas vid S:t Anna med stenöar. Efter nästa fjord blir landskapet annorlunda, plötsligt ser det ut som Göta älv med gröna öar och riktigt smalt. Därefter öppnar sig fjorden och vi tar oss till Bergen efter 72 M på 12 timmar. Bra jobbat med motström för det mesta men vi fick en medskjuts på 3,5 knop under 1 timme. Bergen som är en storstad.

7/8 Vi tar en dag i hamn. Förmiddagen regnar det så jag passar på att byta olja och filter i motorn. När det klarnat upp och blivit fint väder tar vi Flöjebanan upp 320 m/öh. Häftig utsikt över staden. Vi tittar också på de gamla trähusen på ”bryggen”. De har ju problem med bränder här, det har brunnit 13 ggr. i år, och 1950 brann en del av husen som är hopbyggda ner och nu är ersatt med nya. Det är lätt att se vilka som är nya och raka. Emellan husen är det trottoarer av plank och massor med små butiker. Dagen avslutas med god middag på krog. Sedan jag var här för ca 45 år sedan har det varit en otrolig utveckling. Staden har vuxit massor och är spridd i fjordarna runt omkring. En del av husen de bor i är enormt stora, säkert 3-500 kvm. Infrastrukturen är utbyggd med massor av broar, den första ut mot havet är flera hundra m lång och segelfria höjden 63 m.

8/8 Att Norrmän har gott om pengar syns överallt och vi tycker det mesta är dyrt men en anställd på en fiskebåt har en minimilön på en miljon och då jobbar de bara 3-4 månader. Får en fin dag på ett vindfattigt hav och tar oss till Leirvik. Jag har nu ca 500 M hem och räknar med att gå Göta kanal om 2 veckor om inget oförutsett inträffar.

9/8 Vi tar oss över det som här kallas "slätta" just för att det inte är slätt. Det går bra trots 10-12 m/sek mitt i näsan. Kommer till Haugesund som är en mysig by med mycket gammal och delvis förfallen bebyggelse. Viss upprustning pågår och det har varit stor jazzfestival här tills igår med 7-8 båtar utanpå varandra. Nu är vi nästan ensamma på kajen. Vi har preliminärbestämt att gå Göta Kanal från Sjötorp med början den 28:e augusti och då behöver jag en gast. Vi har planer på att gästa Öppet varv 21-23:e och innan det segla på norra svenska västkusten som jag inte tidigare gjort. 

10/8 Vi tar en vilodag och bara latar oss eftersom det är onödigt hård mottvind.  

11/8 Vi går mot Tananger nära Stavanger. Vi går lite för tidigt så lite av kulingen ligger kvar men lugnar sig. På en del ställen är sjön rejält grov. Kaffemuggen står i ett ställ framför ratten, plötsligt när jag tar en svälj smakar den saltvatten som skvätt in. Fy! När det är så här gropigt gäller det att vara försiktig när man flyttar sig, dels för att inte åka över bord, det är lätt att bryta ett ben eller en arm, man får ju en del stryk. Här ligger mycket supplayfartyg till oljeplattformarna som kommer och går med díverse saker. Den som kom in senast har något liknande en stor grind ombord som måste vara mer än 50 m bred. I kväll har vinden vridit på nord vilket är perfekt för oss. Det kan vi leva med ända till Göteborg men tyvärr blir det inte så.

12/8 Äntligen vind och ström med oss! Det märks att vi är i oljeland, flera
helikoptrar i luften, de flyger väl ut till plattformarna. 5´26,46 E, Järens
rev, är det västligaste på resan så nu går vi mot öster. Vi hade tänkt gå till Eigersund men vi fortsätter i det fina vädret, hoppar över nästa hamn också och passerar Lista. Vi ändrar oss igen och går ända till Farsund som skall vara Norges bästa gästhamn. Det skall komma hård ostvind i övermorgon och då är det skönt att ha passerat Lindesnäs under morgondagen. Jag får under dagen besök av delfiner, det är alltid kul när de simmar jämsides. 

13/8 Fantastisk morgon! Skiftar plottrarna eftersom reglageknappen på den i sittbrunnen är utsliten. Tur att jag har 2 st. Bunkrar lite innan vi tar oss via en inre led genom Korshamn. Inte mer än 10 m bred på smalaste stället. Den häftigaste by jag någonsin sett! Mitt på dagen skiftar vinden från väst till, vad tror ni? Givetvis öst, det är ju dit vi ska. Börjar undra över om inte det här med sjökort och instrument är överskattat. Om jag alltid kör dit vinden kommer ifrån så kommer jag ju rätt. Idag blev det Kristiansand precis som jag hade tänkt. En riktig skithamn om vädret blir som de lovat.

14/8 Vi lämnar den skumpiga hamnen och går något som kallas ”Blindleja” en fantastisk led bland öar och skär. Den började med 5 M på havet som idag var hemskt skumpigt och elakt. Resterande 16 M är platt vatten med fantastiska hus och små fiskelägen. Ibland slår man av på takten när djupet är under 4 m och sundet är 10 m brett. Helt otroligt att det är farbart! Kommer till Lillesands trevliga hamn redan vid lunch och behöver en skyddad hamn för ett par dagar, det skall bli riktigt skitväder.

15/8 Det utlovade skitvädret är inte så farligt men tillräckligt för att bryggan jag och 5 anda båtar har förtöjt vid går sönder. Men Bavarian bakom mig hade ett kedjespel och ett spett ombord så att vi kunde göra en tillfällig reparation. Funderar lite över varför man har sådana grejor ombord, behövs de på en Bavaria? Avfrostar kylen och städar inne. Skönt med kapell och värmare så man kan sitta uppe och kolla omgivningarna i ösregnet när de andra kryper ner i källaren.

16/8 Efter att ha kollat väderrapport blir det avgång i regn. De utlovade 7 m/sek blir snart 12-14 så sjön blir grov men vi får största delen av dagen skydd från öar och efter lunch lägger sig vinden. Vi går igenom Arendal med alla små varv och häftiga hus och passerar Lyngör innan vi kommer till Norges träbåtsmecka Risör. Här häller man årligen en träbåtsfestival och då är bara sådana båtar välkomna men nu är det mesta stängt. Vi är de enda båtarna i inre hamnen (Pos:58´23,24N 9´14,14E). Husen här på sydkusten är till 95% vita vilket gäller även här inne i staden. Härifrån skall klivet hem till moder Svea tas, vi får se när.

17/8 Det blir ingen avgång idag. Sol och fint men den utlovade vinden på 7-8 m/sek är här inne hamnen 8-12. Då kan man ju tänka sig vad den är ute på havet. Dessutom är den rakt ostlig. Får väl inspektera byn istället.

18/8 Samma vind idag. I går kväll blev vi hembjudna till stadens väktare, han är faktiskt det, med särskild uniform och stav. Jan-Tomas och hans hustru bjöd på krabbmiddag, jättegott! Stadens väktare gick förr på vakt på nätterna dels för att avstyra eventuella bråk men framför allt som brandvakt. Husen här är av trä och staden har brunnit ner en gång 1641. Alla hus är målade med zinkvitt på framsidan men det är dyr färg så baksidorna har vilken färg som helst. Uppe på ett berg finns en stor vit fläck, Risörfläcken, som kalkas vart 3:dje år sedan 1600-talet för att leda båtar rätt. Ligger kvar idag också men i morgon måste jag gå direkt till Lysekil.  

19/8 Vaknar före kl.5 så jag tankar och går ut på ett ganska upprört hav. Ett under att båten håller. Eftersom vinden är som vanligt mitt emot så sätter jag segel och stöttar med motor. Till att börja med såg det ut som om jag skulle hamna på Skagen men så illa blev det inte utan jag kom prick 11:30 in på svenskt vatten. Ser några fartyg men inga fritidsbåtar på förmiddagen. På morgonen blåste det 10-11 m/sek men det lugnar sig och havet blivit snällare under dagen. Efter lunchölen har jag vågat sticka upp huvudet över sprayhooden utan att behöva kamma salt ur håret. Eftermiddagen och kvällen blir riktigt fin med lite vind och mycket värme. T-shirten åker av för 3;e gången i år. På väg till Lysekil ringer Bengt på Tinto och erbjuder plats vid hans brygga i Hovenäset så jag går dit efter enn massa krångel att hitta. Via telefon försöker jag hitta in och det blev lite av "en blind leder en blind". Det blev över 90 M idag…

20/8 Kanonväder! Efter frukost bjuder Bengt på fika ihop med flera grannar. Sedan blev det räklunch och så småningom kom vi iväg och seglade i låg fart mot Ellös dit vi kom vid 17:tiden. Givetvis för sent så det var redan fullt i hamnen men jag lägger mig på utsidan av piren vid toatömnigen med hakva båten förtöjd. Så småningom kommer även Kvast-Hilda och lägger sig utanpå mig och en stor motorbåt tillhörande Yngve som visar sig vara varvsägare och ställer ut Sagabåtar här som han är generalagent för. Han startade sitt varv, Carlanders båtvarv i Munkedal, 1947 och bygger träbåtar typ jullar och snipor på beställning samt vinterförvarar ca 140 båtar och hans hamn rymmer ett 90-tal båtar.

21/8 Går en runda på mäsan, det tar sin tid eftersom ganska många vet vilken tripp vi gjort och vill veta hur vi haft det. Får också tips på hur jag skall få igång den trasiga plottern vilket misslyckas. Kanonväder idag igen.  

22/8/ Gå upp till mässan och lämnar den trasiga plottern. Det innebär att jag inte kanse andra båtar på AIS:en men de ser tydligen mig. Jag går sedan in till Henån, kortaste dagsetappen hittills så jag stannar och tar årets första bad på vägen. När jag håller på och förtöja dyker plötsligt dottern Lena med Johan upp på kajen. Kul. Vi tittar på båtar en stund innan vi äter middag och sedan sitter i båten och småpratar hela kvällen.

23/8 Gästerna åker hem efter frukost. Peter Wintzer som jag seglade ihop med en tid i Medelhavet kommer på besök, kul! Efter lunch seglar jag vidare in mot Udevalla och sedan ner mot Stenungsund. Mycket längre än jag trodde med vindar som vrider åt alla håll. Ett evigt skotande från allt till läns och kryss. Det är jobbigt med allt skotande och flyttande av skotpunkter. Passerar Marstrand för motor och sedann Albrektssons kanal varefter jag letar ankringsplats. Hade tänkt hitta en Kryssarklubbsboj men jag har ingen koll på var de finns så det blir eget ankare i en egen vik. (Pos:57`51,30N 11`39,76E) Problemet är att det fina vädret verkar vara slut och det finns risk för åska. Om det blir så med mycket vind hoppas jag att jag vaknar om jag driver innan jag träffar bergen.  

24/8 Bara 4 månader till julafton! Natten klarades av utan bekymmer så det blev fin segling så fort ankaret kommit upp. När jag skulle in i fartygsleden mot Göteborg kom det första skyfallet så sikten försvann. Jag har sedan haft ett antal åskskurar så jag har ibland dragit ner på hastigheten eftersom sikten varit obefintlig. Regnet har gjort att det tydligen är gott om vatten i Vänern, jag har aldrig tidigare haft så hård motström uppför älven. Jag stannar i Lilla Edet efter en lång dag. 

25/8 Regn och åter regn. Inte kul när man skall slussa, jag vill inte ha sittbrunnstältet uppe när jag är ensam och måste klättra omkring med linor och dessutom precisionsköra med regn på fönstren. Mycket väntan vid broar men får slussa direkt helt ensam. Stannar för dagen i Vänersborgs norra hamn där Kvast-Hilda och Odelfina redan ligger. 

26/8 Får en fin segling till Spikens fiskeläge. Borde kanske fortsatt till Sjötorp eftersom det skall bli skitväder imorgon med mycket vind, regn och åska, men känner mig lite sliten. Försöker vila och gör lite småfix inför kanalresan.  

27/8 Får en häftig segling i ett riktigt regnväder. Det regnar så mycket att radarn inte går att använda och sjön slås sönder och blir helt platt, t.o.m. svallet efter båten slås sönder. Häftigt att segla i 6-7 knop och det enda som tyder på att jag rör mig är instrumenten. Bara 50-100 m. sikt gör att det blir overkligt. Det hätigaste jag varit med om! Seglar till Sjötorp där det ligger ett gäng som skall slussa i morgon. En av båtarna har en nervös besättning. 

28/8 Börjar med att försöka få in de 3 båtar som varit med runt norden. Det misslyckas så en får backa ut och i byte får vi en kortare Catamaran från Domsand.Den är på väg hem från Medelhavet och har slussat tidigare så resten av dagen flyter på trots häftig sidvind. Som vanligt stopp i Töreboda. Det börjar kännas som hemma nu.

29/8 Vi startar som vi slutade, alla vill komma hem. På sjön Viken får vi kanonvind, har många gånger trott att den här gånger blir det bra, men den här gånger funkar det! 7,2- 7,8 kn.hela vägen! Häftigt, rekordtid till bron men sedan blir det lugnare. Slussar ner sista slussen i Forsvik där Kvast-Hilda blir mottagna med hurrarop. Passerar Karlsborg och tar en tur till Ombo där förhoppningsvis några kändisbåtar ligger. Tomt förutom några motorbåtar som fiskar kräftor som ligger där! I morgon blir det Vadstena!   

30/8 Får fin segling över Vättern. Förra gången lyckades jag hålla den utlovade tiden ganska exakt. Det blev så nu med tack vare minskade segel på slutet. Det var ingen stor mottagningskommite men de väsnades desto mera med luftdriven tuta och en massa smällare.

31/8 Nu skall båten plockas ur. Det lär bli några billaster med allt från vinterkläder till reservdelar som man normalt inte släpar på. Sedan har jag en småreparationer som skall göras. Autopiloten lät hemskt sista biten så den behöver en ny planetväxeel. Tur att den inte gav upp vid Tromsö elle ännu tidigare, utan den kan man knappast fixa mat eller gå på toa. Jag skall också bättra lite nåt på däck som börjat släppa så jag hoppas på torrt väder. Båten är nu till salu, blir den såld har jag andra äventyr som väntar. Jag har inte tänkt sluta segla!   

Antal kommentarer: 19

2015-08-04 13:39:48 - Jan-Eric , jan-eric@sy-magda.se

Jag har följt dig under er resa. Nu är ni i de vatten jag tänkt segla i något år. Funderar på upp till Lofoten. Så din dagbok kommer vara en del av beslutsunderlaget om resan ska bli av.

2015-08-04 23:17:22 - S-E

Hej! Åk men ta gärna 2 somrar på dig. Det går bra att lägga båten i Harstad eller Tromsö över vintern. Antingen på land eller i havet som inte fryser. Det finns hur mycket som helst att se om man har tid. Fjordarna är djupa så det tar en stund att gå in och ut.

2015-08-08 23:04:57 - Tommy

Ha en bra tur hem äntligen har det blivet sommar här
Beror på att alla börjat jobba igen. men det berör ju inte dig. Ha de

2015-08-08 23:10:47 - Jan-Eric, jan-eric@sy-magda.se

Din ankomst ser ut att stämma med Öppna Varv. Jag är i Kungsviken. Hör av dig om det passar.

2015-08-10 09:52:21 - Sven-Olov (esso), svenolov273@hotmail.com

Hej S.E
Hoppas kunna hälsa dig och Kvasthilda på öppet varv
hälsningar Esso

2015-08-10 17:54:27 - S-E

Någon som vet var vi kan lägga båtarna i Ellös?

2015-08-10 19:30:42 - roland, rolandgustavsson@hotmail.com

hej ! jag kan hjälpa dig från sjötorp om det blir först den 30/8 mvh ROLAND

2015-08-11 16:44:02 - S-E

Det vore jättesnällt men tyvärr måste jag gå från Sjötorp fredagmorgon den 28:e. Det är lågsäsong i kanalen så vi får inte bestämma själva.

2015-08-18 21:43:59 - Jan-Eric, jan-eric@sy-magda.se

Det ser ut som ost imorgon (19/8) också. Men lite mindre vindstyrka. Välkommen till Sverige. Vi ses nog på Orust.

2015-08-19 21:30:07 - S-E

Jag går till Ellös i morgon. Troligen ankrar vi på utsidan eftersom det skall bli ostvind då också.

2015-08-19 22:57:04 - Jan-Eric, jan-eric@sy-magda.se

Välkommen till Sverige.

2015-08-22 00:48:32 - Göran

Välkommen tillbaka till Sverige! Ingen dålig runda du gjort, tror du leder distansjakten även detta år.

2015-08-22 09:35:17 - S-E

Tackar! Enligt loggboken har jag gjort 3848 M i år så det är nog inte så många som slår det. Hade väl kommit till Västindien om jag gått åt andra hållet.

2015-08-24 14:55:01 - roland, rolandgustavsson@hotmail.com

hej på dig välkommen hem ! " VILKEN RESA " du gjort hoppas du hittat någon som kan hjälpa dig i slussarna som ja sa så kan jag inte före 30/8 men då är du väl hemma ha det så bra på sista etappen

2015-08-24 22:19:41 - S-E

Tack så mycket! Jag kommer till Vadstena den 30:e omkring kl 12 om allt går som tänkt.

2015-08-27 10:16:20 - bönne

du syns inte på fartygs sidan

2015-08-27 20:48:55 - S-E

Här inne tror jag inte att det finns AIS-mottagare. Jag själv kan inte se andra eftersom jag lämnade en plotter i Ellös. Är snart hemma...

2015-08-30 00:05:33 - Frasse, fransson.s@telia.com

Skepp o Hej!
Välkommen hem!Tror inte du själv har fattat vilken resa du gjort förrän Nikoline o du har fått landkänning i hemmahamnen. Och stort GRATTIS(flower)! Till att ha genomfört det stora äventyret. Det kommer att bli tomt utan din kvällsläsning. En bättre geografilektion får man leta efter. Både Nikoline, Kvast-Hilda och Odelfina har varit spännande o lärorikt att följa.
Ha de nu bra i hemmavattnen innan isen lägger sig!
Hälsar Frasse8-)

2015-08-30 10:29:05 - S-E

Tack så mycket! Fattar inte själv hur mycket vi har sett och när jag tittar bakåt i loggboken kommer jag inte ihåg hur det såg ut på många ställen. En del kommer säkert tillbaka när jag skall försöka fixa till ca 1000 bilder.
Namn: E-postadress: Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)




Mata in koden inbäddad i bilden