Dagbok 2015

Mot ljusare tider.

2015-02-01

1/2 Har visat bilder på 2 ställen under helgen. Har också slipat och spacklat på båtbotten. Kölen fick ju en del stryk i de Franska kanalerna och behöver snyggas till. Det är besvärligt att komma åt eftersom jag behöver komma åt undersidan som den står på. Det sista får jag göra när det blir dags för sjösättning och den hänger i kranen.

2/2 Pensionärslivet är hårt. I morse började jag med att åka till Motala och slipa och spackla båtbotten. Sedan drog jag i ny nåt där jag tagit bort den gamla. Därefter till firman för att leverera en hyrbil några mil bort innan det blev skidspåret för några kilometer där. Sedan matlagningskurs så det blir inga döda stunder över. Konditionen har blivit märkbart bättre vilket känns nödvändigt.

4/2 Trist dag! I morse fick jag veta att min äldre bror avlidit igår. I eftermiddag att en kompis, som skrivit en del kommentarer på den här bloggen gjorde detsamma. Det är ju så att ingen av oss lever för evigt, det gäller att leva här och nu, i morgon kan det vara för sent! 

7/2 Har beslutat att bygga om toa-systemet som varit besvärligt att använda. När man skall spola måste man öppna en vattenkran och kranen till septictanken. Efter spolning skall båda stängas annars blir det översvämning, om det är från tanken stinker det hemskt och är det från havet blir tanken fort full när man pumpar ut. Jag fattar inte hur konstruktören tänkte men nu skall jag bygga om på mitt sätt. Vi får se om det fungerar som jag tror.

Det börjar kännas som om det är lite bråttom. Förhoppningsvis skall jag sjösätta om 2 månader för att hinna testa och fixa det sista. Det är också massor av papper som skall skickas, för att få en inbjudan för både båt och besättning, som sedan skall användas för att få ett visum, vilket är nödvändigt för att få komma in i Ryssland. Letar också efter sjökort över såväl Ryssland som Norge. 

8/2 Idag har jag börjat undersöka vilka papper jag behöver för att få inbjudan och voucher samt en färdplan från Ryssland för att sedan kunna ansöka om visum. Det är sammanlagt ca 30 dokument som krävs!!!

12/2 I går kväll visade jag bilder på Odd Fellows i Motala, men innan det har jag fått hjälp av en av medlemmarna där med mina instrument. Det visar sig att Turkarna som monterade dom har tagit en del genvägar, därför har funktionen varit osäker. AIS:en har fungerat när den har velat eftersom de använt uttaget där man kopplar in datorn för uppdateringar som sändare till plottern. Som tur är har jag fått hjälp av en som vet hur det skall vara. Skall bli intressant att se om vi får igång det på det sätt det skall fungera. 

15/2 I morgon tas båten ut ur varmhallen eftersom skadan är fixad. Jag har betat av en hel del på "att göra" listan men mycket återstår. Jag har hittat ett effektivt mögelmedel som heter Ship Shape så nu ser kapellet riktigt skapligt ut igen. Vi får se om jag måste impregnera det eller om det är tätt.

22/2 Det händer inte så mycket just nu. Har konstaterat att trots ändringarna i elsystemet fungerar inte AIS:en som den skall så det får bli omtag i veckan som kommer. Tyvärr har snön försvunnit så det blir dåligt med motionen, fär väl försöka promenera men det är inte lika kul. Börjar känna lite stress, vill gärna sjösätta om 4-5 veckor eftersom det är en del ändringar som jag vill testa innan jag drar norr ut.

24/2 Idag kopplade vi in AIS-en igen och plötsligt fungerade den. Det är det värsta som kan hända. Fel som "lagar sig själva" finns ju kvar! Nu blir det att böja och dra i alla kablar tills felet uppstår igen. Har fått lov att få en CD med sjökort över Ryssland i födelsedagspresent från Vivi-Maj och Bo som inte använder den längre. Stort tack!

27/2 Idag har vi haft vårväder, sjökorten från Vivi-maj och Bo har kommit och båten har fått en rejäl omgång med Oxalsyra så nu är skrovet vitt. Nu ser den ut som en plastbåt istället för att tidigare mera sett ut som en brun träbåt!

     

Antal kommentarer: 2

2015-02-09 10:04:57 - Vivi

Hej! Läste precis Lars Hässlers blog. Intressant och verkligen en lång sommarsegling. Det blir många papper att fylla i, tror det krävs någon sorts tillstånd även för Spetsbergen + en rejäl puffra (kan du väl hyra?).Förresten, har du inga digitala sjökort?

2015-02-10 23:19:26

Hej! Det är väl gränsfall att kalla det sommarsegling med tanke på temperaturen. Mina digitala sjökort tar slut efter S;t Petersburg och börjar igen i nordöstra Norge. Skulle vara bra med digitala i Vita havet eftersom vi troligen måste sträcksegla efter utklarering i Archangelsk. Jag hoppar nog över Svalbard eftersom det är minst 5 dygn enkel dit från Norge. Vi får se.
Namn: E-postadress: Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)