1/5 Båtlös, det har inte hänt på de senaste 37 ären med undantag för enstaka dagar. Letar något lagom sportigt så att man kan kappsegla och så litet att det går att segla singelhanded. Ringer på några annonser innan vi åker mot Göteborg och tittar först på en First 31,7 men den saknar både autopilot och septiktank så den fick vara. Åker mot Marstrand och en X 332 Sport som ser riktigt bra ut och med vettig utrustning. Det saknas en bra plotter i sittbrunnen och ett stävpeke för att komma i land. Tyvärr har den blått skrov vilket jag lovat mig själv att aldrig köpa. Efter 1,1/2 timme hade jag köpt den vilket tyvärr avslöjar en del om min karaktär. Det tog alltså 3 heldagar innan jag blev med båt igen...
3/5 Efter ett par dagar med ovanligt mycket arbete skall jag i morgon leverera det sista till gamla båten. Det är ett par cyklar som vi nu får klara oss utan. Det får väl bli ett par elcyklar i stället...Det är bara vikten som jag inte gillar.
4/5 Slutlevererat! Nu är det bara "now how" kvar och det får vi ta när det passar mig. Tycker att jag gjort rätt för mig och hållit det jag lovat vilket känns bra. Jag har sålt ett 15-tal båtar tidigare och aldrig fått några klagomål så det skall nog gå bra nu också. Nu blir det ny övning på X-båt för egen del vilket jag har erfarenhet från -89 - 93 då jag vann mycket med en X 102. Vi var 3:a i både Gotland runt och Östersjömaran. Är det någon som känner för att vara med som gast blir jag jätteglad! Det behövs inga förkunskaper men en normalt rörlig kropp och att kunna lyssna på råd! Vi kan segla på 2 i de flesta seglingarna men vore kul med en 5-6-manna besättning på t.ex. Gotland Runt!
5/5 Kort husbilstur till Motala, södra stranden är fint med gångavstånd till flera krogar. Vädret börjar bli så bra så att man vill ut på sjön!
6/5 Hjälper barnbarn med påmastning och lite småfix. Vi fär inte värmaren att fungera.
7/5 Lite jobb, sedan till Motala för att prata allvar med värmaren. Några väl valda ord och lite kontaktspray löser problemet. Börjar bli sugen på att hämta min båt.
9/5 I dag blev det en utflykt med gamla rallygubbar till VW-museet i Pålsboda. Se till att åka dit snarast, samlingen på över 60 bilar med en av varje årsmodell skall säljas och ligger redan ute på auktionssajt. Det är troligen världens mest kompletta VW-samling. Många orörda originalbilar med väldigt få mil.
10/5 Grattar mitt äldsta barnbarn som fyller 28. Åker till Marstrand för att ta några mått på båten för ett peke, solcell och namndekal. Väl framme finns inte båten på plats! Försöker först spåra den på AIS vilket misslyckas. Åker sedan in till Marstrand och efter en stund hittar jag den. Det visar sig att de har sin hemmabrygga där och befinner sig i båten, man skall ha lite tur.. Tar mina mått och kommer överens om att jag skall ta över den på lördag. Det blir ett par veckor tidigare än kontraktet säger. Åker hem för att skaffa det jag behöver.
11/5 Först till Linköping och Marinaman för att skaffa grejer, sedan hem och packa husbilen och vidare till Marstrand. Väl där visar det sig att båten har något elfel. Instrumenten fungerar sporadiskt och jag kommer snart på att det är dålig kontakt i en huvudströmbrytare. Samtidigt kommer jag på att allt fungerar även när jag tagit bort huvudsäkringen! Det innebär att båten är osäkrad så att även om huvudsäkringen går finns det fortfarande spänning. Det gör segling onödigt spännande! Vid kortslutning innebär det ofelbart kabelbrand! Dessutom fungerar inte AIS-en vilket är ett mindre bekymmer. Morgondagen innebär en del jobb.
12/5 Felsökning! Vi håller på hela dagen och utesluter det ena felet efter det andra. Till slut visar det sig vara laddaren från landström som ställer till det hela. Den kortsluter mellan motorkrets och försörjningskrets vilket gör att med den inkopplad är egentligen säkringar överflödiga! Dagen avslutas med montering av det nyinköpta peket, tyvärr kommer stödröret lite snett men jag skall se om det går att rätta till det senare. Fotsteget passar inte heller men det skall jag såga till senare. Blir bjuden på grillfest med en massa seglare varav jag träffat ett par tidigare. Kul!
13/5 Monterar färdigt peket innan vi ger oss ut för en provsegling. Trots lite för litet försgel går det skapligt fort i den lätta vinden. Att sätta och ta ner och stuva seglen är ingen lek om man är ensam så det måste till lite hjälpmedel. B.l.a. skall det monteras lazy jacks för att kunna stuva storen på bommen. Ljudet i båten låter som i en tomburk jämfört med den gamla båten men man vänjer sig väl så småningom
14/5 Igår när vi gick igenom båten berättade säljaren att han bytt anoder i motorn varje år. Jag blev lite förvånad och på min fråga varför sa han att den är sjövattenkyld. Jag kommenterade inte det då men blev ganska förvånad. Anledningen skulle vara att spara vikt. Följden blir ju att motorn rostar sönder. Idag när jag läste noga i mäklarens specifikation stod det Yanmar GM20FC och FC står för freschwatercooled. Jag kontaktade mäklaren och krävde att det skulle åtgärdas och deras kommentar var att det är ingen skillnad på livslängd och att det varit så sedan båten var ny. Så lättlurad är jag inte utan framhärdade och de gav sig ganska lätt. I morgon skall de beställa tid för montering av en Martek-kylning. Tyvärr verkar ingen ha tid att fixa det med detsamma så vi får se hur det blir.
16/5 Idag har det hänt grejer! Först ringde båtmäklaren och meddelade att han beställt tid för kylmontering, En 1/2 timme senare ringde de från husbilsverkstaden och ville byta golvet i duschen som jag klagat på sedan köpet så nu blir det nog ordning på det mesta.
18/5 Hämtat husbilen och tyvärr lyckades reparatören ha sönder en del under golvbytet men det skall fixas så småningom. I morgon tar vi med Margithas barnbarn och åker till Femörefortet som öppnar för säsongen. Hoppas det finns plats på ställplatsen som är riktigt fin.
21/5 Det blev en bra helg med ungar i husbilen. Fortet är riktigt häftigt och skall tåla en bomb dubbelt så stark som Hiroshima på 300 meters håll! Söndagen åkte vi något som heter utflyktsvägen som går mellan Nyköping och Norrköping. Krokig och backig men trevlig, vi stannade för lunch i Kvarsebo, en trevlig liten by. När vi lämnat ungarna åkte vi till Vadstena för en kanonkväll vid vattnet. Idag jobbar Margitha så jag tog husbilen till Marstrand för att fixa lite med båten.
23/5 I går monterade jag lazy jacks på storseglet. När man tar ner storen rasar 38 m2 ner över däcket och är nästan omöjligt att hantera av 1 person utan dessa snören. Jag har sedan letat elektronikfel eftersom enmassa saker inte fungerar som det skall. Eldragningen är ju inte precis proffsigt utförd med många många meter kabel i stora härvor. Plotterns vindpil visar motsatt vindriktning ungefär halva tiden, autopiloten får varken vind- eller navigationsinfo. Vindinstrumentet pendlar ibland mellan relativ och sann vind. I princip alla kablar är svarta eller röda. Solcellen laddar 20 volt till regulatorn men den släpper bara ut 12,0 vilket gör att batterierna sulfaterar. Det finns alltså lite att fixa med.
24/5 I går slet jag hela dagen med att försöka få i 2 kablar till den nya solcellen i ett redan fullt kabelrör. Det blev många svordomar, massor av svett, och gick åt mängder med diskmedel. Kom på en lösning på em. så nu är det klart. På kvällen kom Håkan och då tog vi itu med elproblem och konstiga instrument. Jag har under hela tiden klagat på ett relä som varit varmt. Vid en närmare kontroll såg vi att det var fel kopplat så att det blev ström i en jordkabel. Plötsligt började alla funktioner i autopiloten och en del annat att fungera! Nu är det bara 2 saker kvar som inte är ok. Det ena är ett nytt instrument som beter sig konstigt och AIS:en som tar emot men inte sänder. Har varit ute och provseglat till Hätteberget och Pater Noster. Det har inneburit en del strul. Förseglet gick bara att rulla ut en liten bit, vilket jag så småningom fattade att det berodde på att i går när jag hade sprayhooden borta, lossade alla linor på babords sida vilket innebar att jag släppte på spinnackerliften som tydligen används att hissa förseglet med. När jag höll på med felsökningen lyckades jag dessutom trampa på handtaget till en öppen avlastare så att det gick av. Det skall inte vara enkelt!! Allt slutade med att jag lyckades ramma bryggan eftersom båten i stort sett saknar backfunktion!!!
25/5 Upp och iväg, båten skall till Björkile marina. Ingen vind så Yanmar får jobba. Det tar 2,5 timmar med motström och sista biten är riktigt grund och dessutom var vattenståndet 37 cm för lågt. I sjökortet står det 2.4 på ett ställe och med -37cm blir det 2,03 och båten sticker 2,17! Det går bra ända till inne i marinan där jag fär gasa rejält 50-75 m. där det stod 1,9 på ekolodet men det var dy så inget hårt som tog emot. Fick den på plats efter lite krångel. Mäklaren fanns på plats så jag fick skjuts till husbilen för att kunna åka hem.
27/5 Helgen har ägnats åt barnbarnets Maxi 77:a. Vi har fixat ett laddningsbekymmer och hängt på segel mm. I eftermiddag blev det provsegling och allt fungerade som det skall. Solen har tagit fruktansvärt så nu är man röd som räven.
28/5 Först en del jobb och sedan nostalgiafton i V:a Harg med massor av människor och fordon.
30/5 Ny nostalgiafton, nu i Vadstena. Värmen gör att det var färre besökare än förra veckan men det fanns mycket att se ändå. Det är många som är nyfikna på min 2CV. Väntar på att båten skall bli färdig på varvet, det är ju nu när vädret är så fint jag vill använda den.
31/5 Idag kom ett meddelande att båten är färdig för avhämtning. Skall försöka packa allt som behövs för att vara ute en längre stund och hitta ett sätt att ta mig dit. Har anmält mig till en enmanskappsegling på 125 M fågelvägen den 7/6 men vet inte om jag tänker starta. Den går genom skärgården med massor av grynnor från Marstrand norr ut till Lysekil och Fjällbacka innan den vänder vid Ramskärs fyr och sedan är det fritt att segla utomskärs till Hätteberget innan man viker in till Marstrand igen. Det är troligen idiotiskt med en båt man inte känner i en skärgård där man inte hittar så vi får se.