Blogg

1/7 Fixar lite som blivit eftersatt och tar en tur till firman för att

kolla läget. Hämtar lite medicin

på apoteket.

2/7 Börjar med att tvätta bort några stora fågelskitar från personbilen och den får även lite städning invändigt. Tar nytt foto till körkortet, det förra godkändes inte.

3/7 Skitväder med lite sol emellan. Ny visit på firman.

4/7 Fikar på firman och läser tidningen. På kvällen åker vi till Vadstena dit barnbarnet Chrille tagit sig med båten efter rundning av södra Sverige. Kul att ses, blev ett krogbesök.

5/7 Jag kör en runda med pb. Det blev Motala och Vadstena. Lugn kväll hemma.

6/7 I natt ramlade jag och slog i vänster fot och höft. Även det redan skadade revbenet fick en törn så idag kan jag knappt ställa mig upp. Allt jag försöker göra gör riktigt ont.

7/7 Ny dag med smärtor, inte kul! Margitha hittade ett par kryckor i källaren så nu kan jag avlasta fötterna lite och förflytta mig. Det stora problemet är att resa sig från sittande.

8/7 På em blir det besök på hvc efter en kallelse. Inget av värde framkom.

9/7 Eftersom vädret blev fint så tar vi en tur till Söderköping där barnbarnet ligger. Trevligt, han seglar vidare hemåt i morgon.

10/7 Lugn dag hemma. Försöker få ordning på den nedre decimetern på kroppen vilket går sakta framåt.

11/7 Vilar kroppen och tar det lugnt.

12/7 Tar husbilen som behöver både gas och ström. Först till Linköping för gas. Det är andra gången jag är där utan att få gas eftersom anläggningen är trasig! Skit! Åker sedan en tur utmed kanalen, vackert och massor med båtar. Husbilen laddar för fullt redan på tomgång så jag tar det väldigt lugnt. Åker hem på em då jag lyckats ladda till 60%. Vi åker ut och äter i det fina vädret och när vi kommer hem är det födelsedagsfest hos grannen där vi också hamnar.

13/7 För att inte förtvina i tristress tog vi bilen först till Mem där vi kollade en stund på de som skulle slussa in i kanalen. Det gick så sakta så vi tröttnade fort och hade tänkt äta där. Lite för tidigt så vi fortsatte till Stegeborg men där var det kö en bit utanför restaurangen så vi fortsatte till Söderköping. Där beställde vi snitsel som var torr och tråkig. Fortsatte hemåt i regnet som började på sista stället.

14/7 Lugnt och händelselöst.

15/7 Tar ensam husbilen, Margitha skall vara kattvakt åt grannen, åker till Jönköping för att fylla gas. Ibland störtskurar och däremellan ganska fint. Kör tillbaka norr ut, att ta sig igenom Gränna är inte enkelt, tar nog 20 min. Fullt med turister. Hittar ingen lämplig plats att stå på så jag fortsätter upp på Omberg. Där finns 10 platser nära vandrarhemmet, lugnt och skönt.

16/7 Bokar 2 nätter i Vadstena och får en skaplig plats, nära och bra.

17/7 Blir uppringd av Jari som bor 200 m bort. Han har med sig ett gäng bildårar som jag kände för 44 år sedan då vi var konkurrenter. Nu är vi bara ölkompisar.

18/7 Åker hem och hämtar Margitha innan vi åker norr över och hamnar i ett överbefolkat Mariestad. Husbilar överallt!

19/7 Börjar med att åka upp till Spikens fiskeläge. Ett mysigt ställe dit jag seglat flera ggr. Där äter vi en lättlunch innan vi åker söder ut igen. Försöker få en plats i Vänersborg vilket misslyckas. Vi åker vidare till Dahlbergs å dit jag också seglat ett par ggr. Det har vuxit rejält sedan dess. Här står nog upp emot 500 husbilar och vagnar, många säsongsgäster.

Kör till Håverud och tittar på akvedukten, sedan fortsätter vi till Åmål där vi hittar en ställplats. Kanonväder!

20/7 Kör till Karlstad där vi går på Sandgrund och tittar på Lerins målningar. Fortsätter sedan till Kristinehamn där vi får näst sista platsen. Äter bra mat på kinarestaurangen 30 m bort.

22/7 Åker hem och tar det lugnt.

23/7 Känner mig mycket bättre än i går. Tar en biltur på em. Fötterna är lite bättre idag.

24/7 5 mån till julafton! På em tar vi en biltur via Tranås, Torpön med lunch, Malexander och Boxholm. Lugn kväll hemma.

25/7 Först ett kort besök på hvc. Sedan en biltur till Mallboden i Motala för en annorlunda lunch. Vidare till Ljungsbro innan vi vänder hemåt.

26/7 Först tiĺl hvc för att lämna prov. Har dom inte såna utan att jag behöver bidra? På em tar vi husbilen mot no. Hamnar i Nyköping för bunkring. Sedan till Oxelösund som är helt fullt. Eftersom jag ser osedvanligt trevlig ut blir vi erbjudna en plats av en tysk som skall vidare. Vad är oddset kl 17?

27/7 Ny dag! Börjar med ett besök på apoteket innan vi hittar en plats på favoritstället med havsutsikt. Blir krogbesök på kvällen som var bättre förr.

28/7 Margitha kör till Nävekvarn. Lite regn och åska på em.

29/7 Margitha vill hem så vi åker dit men jag drar vidare till Vadstena. Kanonväder men blåsigt.

30/7 Tar mig de 2 milen till Borenshult. Hittar en plats och tittar på de slussande båtarna. Ser också alla husbilar som kör över bron trots begränsningen på 3,5 ton. Precis nu gick bron sönder och går inte att öppna. Det ligger en passagerarbåt i slussen som inte kommer igenom.

31/7 Tar en tur in till byn för att handla lite. Åker sedan tillbaka för en lugn em.