Nytt år nya möjligheter!

En sommarmånad kvar?

[qounter]

2022-08-01

220801 Idag blev en ovanligt häftiig dag. Så mycket intressant att se. Började med att jag först passerade polcirkeln och sedan odlinsgränsen, den första hade jag glömt, den andra visste jag inte att den fanns. Passerar både lilla och stora Lule älv via kraftstationer och Kåbdalis innan jag kom till Harsprånget som byggdes i slutet på 40talet. Lite längre fram ligger Porljus. Det är enorma byggnadsverk och utan dessa hade vi knappast haft några industrier då jag tror att merparten av elen kommer härifrån. Handlar lite i Gällivare och ser de enorma gruvlavarna vid Malmberget. Fortsätter och passerar Svappavara som är enormt innan jag viker av till Laxforsen där det fanns en plats kvar till mig.

220802 Börjar med lite rundtur i Kiruna. Har lite svårt att fatta vad som är flyttat men fattar att det är en enorm grej att flytta en hel stad. Fortsätter mot Narvik, tyvärr i skitväder med dålig sikt ibland. Häftigt landskap utmed Torneträsk som är mycket större än jag föreställt mig. Tyvärr passerar jag lapporten utan att se den! Kommer så småningom till Riksgränsen och när jag passerar den ändrar sig landskapet från grönt och fint till kala berghällar. Skithäftigt att åka från 500m över ner till havet på några mil. Följer kusten mot noŕr och har nu hamnat på en ställplats vid Skanek Evenskär.

220803 Kör ut mot Lofoten. Mycket snö kvar på topparna, vackert! Ju längre ut jag kör, desto smalare och krokigare blir det. Sista milen ut mot Å går det oftast inte att mötas annat än på mötesplatser. Trots det är det massor med trafik. Svårt att hitta något lämpligt ställe att stå på eftersom det är fullt överallt. Kör tillbaka em bit och i Reine hittar jag en ledig parkering. Dessutom har det börjat regna och vid en väderkoll kan jag konstatera att det skall hålla på ett par veckor!

220804 Vaknar i regn och dålig sikt men det klarnar upp under dagen. Mycket att titta på så det blir ett antal stopp under dagen. Hamnar i Narvik och deras ställplats i centrum. Går och äter på Fiskekroken, succe! Jättegod fisksoppa till rimliga pengar!

220805 Kör på ibland dålig väg, smalt! Mycket tunnlar som är otäcka om man kör in i solljus. Blir kolsvart innan ögonen har ställt om! Hamnar i Fauske efter en del bök med full ställplats. Ett jäkla liv på kvällen eftersom det är massor med hundar som skall på utställning.

220806 Kör över Saltfjellet och Polarcirkelen och genom Mo i Rana där jag stannar för lite bunkring av mat. Fortsätter på ibland jättefin väg till Mosjöen och tar en kväll på topcamp. Jättedyrt, nästan 500 för 1 natt och gick till krogen för lite mat. Nästan 500 för 1 pizza och 1 öl!

220807 Fortsätter på E6 nästan till Trondheim. Första stäĺlplatsen stängd och efter en del krångel hittar jag en annan plats. Har haft regnskurar och 10 plus i flera dagar men idag kom solen och över 20+! Tankar gas utmed vägen. Slutar nu köpael på ställplatser. Senast jag fyllde var i Sundsvall, fick i för 124:-!

220808 Kör söder ut och på ibland häftiga vägar hamnar jag i Molde. Innnan var jag uppe på 1048 m. Det är nog det högsta med fordon för min del. Kommer till Nådalsnes och efter en del krångel blir det deras campingplats.

220809 Först blir det uppför Trollstigen, smalt trångt och en del trafik. Det går bara att mötas på särskilda stäĺlen och definitivt inte i hårnålskurvorna som är många. Väl uppe får man se upp, det ligger en del får på vägen och det är tydligt att det är vi som är gäster. Sedan bär det sakta neråt till en färja som tar 20-30 min innan en ny rejäl stigning till ca 600 m. Den sista biten till Gejranger är minst sagt häftig, man ser fjorden med kryssningsfartygen långt nere och vägen dit består av brant backe med hårnålar. Dessutom möten med bussar! Otroligt häftigt. Massor med folk i byn och svårt att ta sig fram tiĺl campingen där jag får en plats 3 m från älven där sött vatten blandar sig med salt. Middag på krogen, den bästa på länge.

220810 Jäklar vilken backe upp från byn. 1048 m på mindre än 1 mil på serpentinväg, dvs ca 2 km fågelvägen. Häftigt att komma upp till snön som ligger kvar på en del fläckar. Därefter blir det svagt nerför i många mil så man får igen en del av bränslet som gick åt i backen. Fortsätter till Lillehammer där jag stannar på första campingen. Egentligen kan jag fricampa och spara 350:- men det är inget kul att sitta ensam.

220811 Fortsätter mot Sverige på lite olika vägkvalitet. Nu har jag förstått varför det är vägbommar överallt. Det har varit 2 olyckor där man skickar ut 1 man som stänger vägen till ett annat alternativ. Kommer till Arvika där jag går på deras fordonsmuseum, väl värt ett besök! Handlar lite mat innan jag ställer mig på hamnplanen, gratis för husbilar och givetvis fullt.

220812 Åker vidare via Jössefors och sedan söder ut. Kommer till Karlstad och tar lunch vid Mariebergsskogen. Vidare till Kristinehamn där jag beslutar mig för att köra vidare utmed Vänern och hamnar i Mariestad.

220813 Tar en vilodag på en plats vid vattnet. På kvällen blir det fin men dyr middag på "Sill och dynamit" .

220814 Tar mig till Borensberg. Där finns tvättstuga för att sanera inne i bilen och tvätta kläder.

220815 Åker till Mjölby för att fixa en massa saker bla betala en norsk faktura. Med allt klart hämtar jag Margitha varefter vi kör till Oskarshamn. Trots att vi kommer 18:30 får vi en plats. Firar med räkor och vin.

220816 Stannar kvar och väntar på barnbarnet Christian som seglar hit från Öland. Vi går på krogen på kvällen. Vansinnig beställning via telefon!

220817 Vi tar bilen till Västervik men tar paus i Verkebäck för fika. Stannar på Barlastudden dit Christian seglar.

220818 Vi kör till Fyrudden efter lite bunkring i Valdemarsvik. Christian kommer dit och på kvällen äter vi på krogen. Gott men rejält dyrt. Christian betalar.

220819. Vaknar i rejäl dimma. Kör hem efter ett verkstadsbesök för att få trappan fixad då den vanliga sprinten gått av.

220820 Kvar hemma och fixar lite ärenden i byn.

220821 Handlar lite innan jag tar med Margitha på en tur i caben, bla till Omberg innan vi hamnar i Vadstena för middag. Varmt och skönt.

220822 Går till varulven och lämnar mitt bidrag. Åker till plåtslagaren och bråkar lite, jag beställde en reparation i november förra året och delarna har fortfarande inte kommit. Till en del beror det på att de visste att det var lång leveranstid så därför väntade man med beställningen! Undrar hur man tänker då?

220823 Åker till Ljungsbro där över 100 gamla rallyåkare samlas för att lyssna på Bror Danielssons historier. Därefter hem en stund innan Bergsten och jag åker till Målilla för spédway. Det blev ingen kul tillställning, Piraterna fick stryk med 29 mot 65 så det blev deras sista match för i år.

220824 Bara 4 mån till julafton! Inte mycket blir gjort men vi plockar lite med BMW;n som misständer ibland när den får arbeta på låga varv. Hittar inte något fel utöver att 1;ans tändstift är lite sotigt så det får bli fortsatt felsökning.

220825 Igår när jag var ute och åkte öppet lyckades en fågel pricka höger stol. Det hade fastnat rejält i skinnet tills idag. Borste och fönsterputs löste problemet. På em var jag hos Jonas som försökte få ordning på min dåliga rygg. Vi får se om han lyckas. Därefter kom min bror med hustru på besök, vi ses inte så ofta så det var kul.

220826 Lugn dag. Ringer BMW och försöker lösa problemet med misständningen. Eftersom allt annat fungerar funderar jag på att sälja den, men den är lite för bra.

220827 Åker till Söderköping och tittar på Medeltidsveckan. Massor med folk och många klädda tidsenligt. Kör sedan en tur till Stegeborg och Mem innan jag glider hemåt. Det blir mörkare på himlen och lite duggregn på vägen. Väl hemma blir det regn och åska.

220828 Blev en innedag pga av vädret. Åska och massor av regn.

220829 Vädret bättre. Försöker få ordning på BMW:n. På kvällen blev det besök i Ekliden, mycket folk och fordon. Kyligt på hemvägen så det fick bli tak på.

220830 Kör iväg husbilen på välbehövlig tvätt och polering. Vädret börjar kännas som höst. Köpte förra veckan kräftor som smakade diskmedel så idag åkte jag tiĺlbaka och reklamerade de som var kvar, dvs nästan alla. Säljaren luktade bara på dom innan han sa fy. Jag fick välja på pengarna tillbaka eller en ny burk. Jag valde det sista och har provsmakat i kväll och de verkar ok.

220831 Har kollat jobbet på husbilen och hittat ett medel mot de svarta ränderna som bildas på sidorna. Kanon! Bara att blöta på och låta det verka innan man torkar av. Kan få göras flera gånger. Fick tillbaka bilen i kväll nästan som ny!