Blogg

Vinter eller bara tråkig höst?

[counter]

2017-11-01

2/11 Det har blivit ganska mycket jobb sista tiden. Alla hyrbilar skall hämtas ute hos kunderna för att få vinterhjul och sedan tillbaka igen. Det blir många mil men är inte särskilt betungande. Det är värre för de som skall utföra skiftet. Förra veckan hade vi som vanligt bjudit in Qashqajägarna till en kväll med mat och däckskifte. Det blev 60 bilar x 4, sammanlagt 240 hjul. Stackars mekar! I morgon tar jag husbilen till Stegeborg och med mig har jag täckställning, presseningar, högtryckstvätt och stege. Det skall fyllas vatten i batterierna, glykol i motorn, bottentvätt och på lördag kommer ett barnbarn och hjälper till med ställning och press. Slit och släp! Har också fått fakturan för vinterplatsen, bara 10,275:-..........

3/11 Högtryck! Ja inte i luften utan på vattnet från tvätten. Massor av "slem" som skall bort. Hittar också några blåsor som först såg ut som böldpest men är inte så allvarligt. Troligen har skrovet varit för mycket härdat så att att det borde ha slipats lite före behandling med coppercoaten och nu några år senare blir det bubblor som släpper. Inget allvarligt men kräver åtgärd annars kommer det att bli påväxt. Otur, en massa extra arbete som kräver rätt arbetstemperatur och kan inte utföras under hösten.

4/11 Lång dag och barnbarnet ansluter för att få täckställningen på plats. Det är ju bara 10 år sedan sist så jag kommer ju ihåg hur alla rör skall sitta.... Vi får alla på plats utan att ha behövt byta något! Kör också glykol i motorn. Att få presesningarna på plats tar ju sin tid eftersom man måste "sy" runt mast och vant med buntband. Det blir riktigt bra och jag hoppas presenningen släpper igenom så mycket ljus att solcellerna sköter om laddning av batterierna. De skall dock toppas upp med vatten i morgon. Det är praktiskt med husbil, bor nu andra natten vid båten vilket sparar en massa resande.

7/11 Idag har båten fått lite vård i form av glykol i färskvattensystemet och ankarspelet har fått en justering. Snart är höst-(häst)jobbet klart för i år. Det blev bara 2420 M i år....

9/11 Lastat husbilen! I morgon skall jag först ut till båten för att tömma avfettning i kölsvinet, när jag tog bort dyvikan härom dagen såg jag att gammal tjock olja kom ut. Det är en rest från en läcka från oljefiltret för 6 år sedan som kommer fram nu! Tanken är att avfettningen skall lösa eländet under vintern. Jag skall också sätta in torrbollar och ställa alla dynor på högkant för att hålla möglet borta. Sedan drar jag vidare till Enköping för att titta på dårar som skall åka motorcykel där det är näst intill omöjligt att ta sig fram till fots i årets Novemberkåsa.

10/11 Gjort precis det jag sa i går. Båten färdig för vintern! Dragit vidare till ett militärt övningsfält utanför Enköping där "Kåsan" körs i år. Sträckorna är så krokiga så de som kommer i mål får kasta en pil så nära norr som möjligt och närmast vinner. Nä, så går det inte till! Snabbast igenom träskhål och diken vinner men jag undrar ibland hur de tänker. Troligen inte alls! Det körs först ett varv på dagen på ca 4 timmar. När det mörknat börjar man om med samma bana men nu med 2,5 varv! Det är inte många som kommer i mål! Vi får se hur många men jag kan lova att de som gör det är ganska slutkörda, blöta och troligen frusna.

12/11 Hemma igen efter den skitigaste tillställning jag besökt. Allt är lerigt så sanering behövs. Deltagarna har det säkert värre, de får väl gräva fram cyklarna. Det blev bara 18 st som kom i mål.

15/11 Har en följare från hemsidan som är intresserad av att köpa båten. Jag har börjat förbereda ompackning av livflotte som skall göras vart 3-dje år. Dyrt, kostar 5-6 tusen! Skall också beställa en ny logggivare eftersom den gamla dels visar fel vattentemperatur och ibland varierande hastighetsvärden. Jag har ju sålt några båtar under årens lopp och alltid varit vän med köparna. det har jag tänkt fortsätta med. Vi får se hur det blir men tänker hjälpa till med lite justering av bottenfärg och nåta om någon meter på däck.

16/11 Visar bilder från Rysslandsresan för 66 pensionärer i Skänninge.

17/11 Visar båten för en tänkbar köpare. För en gångs skull någon som förstår vad som är viktigt. De skall iväg på långtur och vill ha en så färdig båt som möjligt. Trevliga människor som också lyssnar på råd. På kvällen tar vi husbilen till Hälsingborg och ställer oss på Parapeten. Det är hamnpiren där man fixat en ställplats. Vi kommer sent och får sista platsen.

18/11 Vi turar på färjan innan vi går en tur i Helsingör centrum. Jag har legat i fritidsbåtshamnen många gånger men aldrig varit i själva centrum tidigare. Häftig by.

19/11 Vi kör utmed kusten norr ut och i Halmstad tar vi Nissastigen hemåt. Vi får riktigt skitväder med snö och ishalka, värst före Jönköping, men vi halkar hela vägen hem. På kvällen får jag mail från båtkunderna som vill ha båten och efter lite prutande kommer vi överens. Säljer lite för billigt men det är trevliga kunder vilket är värt en del.

24/11 Händer inte mycket men har fått handpenning på båten. Jag har idag fått tillbaka husbilen från montering av värmare. Ja, värmare fanns det tidigare som drivs med gasol. Nu har vi monterat även en dieselvärmare på det vattenburna systemet så nu kan jag välja. Perfekt att slippa leta gas utomlands! Nu är jag fri att tanka värme på varenda mack som säljer diesel! Dyr installation men bra! Det innebär att mina gasflaskor som nu bara används för matlagning bör räcka ett par år... Återstår att se hur mycket el som går åt men troligen inte mera än med gasdrift.

28/11 Intressant att se besöksstatistiken på sidan! Det verkar vara många som undrar vad som skall hända med båtägandet. Att helt vara utan båt tror jag inte kan fungera men den stora frågan är vad det skall bli i stället. Jag behöver en båt som inte lutar eftersom gubben börjar bli stel och ha dålig balans. Dessutom skall den vara lätt att hantera, ingen stor genua, och ha rejäla vinschar så det går lätt att skota. Bäst vore en självslående fock men de blir så tråkiga de få gånger man får öppen vind. Dessutom skall den segla riktigt fort, jag har ju inte hela livet framför mig längre... Det är ju stor skillnad om man kan segla till Gotland på 3 timmar istället för 10!

2017-11-21 21:45:22 - Jan-Eric , Jan-eric@sy-magda.se

Grattis. Vad blir det för båt nu?

2017-11-22 17:16:22 - S-E

Jag avvaktar lite med beslutet. Kroppen börjar säga ifrån så för tillfället är det husbil som gäller. Lätt att förtöja, man drar i en spak så är det klart! Det kommer inte att fungera när isen har gett sig så jag sonderar lite. Det blir troligen en med många skrov och som går fort.

2017-11-29 10:37:15 - Vivi

Gratulerar till båtförsäljningen. Trevliga köpare är alltid bra. Folk som har bråttom på sjön trivs inte på havet, det sade vår vän en gång. Köp en motorbåt vetja så kommer du fram fort. Ska det bli en flerskrovsbåt kan du inte segla i kalla Sverige, sådana båtar är hopplösa att värma (sämre än husbilar). Dessutom tål de inte att lastas särskilt mycket (jämför husbil!), du får lämna verktygslådan hemma.

2017-11-29 21:47:23 - S-E

Hej Vivi!
Jag hade en catamaran innan H-R:en och det fungerade alldeles perfekt även i Sverige. Beträffande värmen så byggde jag ett vattenburet system i den och hade bästa värmen någonsin. Tyvärr sålde jag henne när jag skulle till Medelhavet eftersom hon var bredare än kanalerna. Jag hittade definitivt flera fördelar än nackdelar jämfört med en lutande båt. Motorbåt är inte aktuellt men det vore kul att kunna hinna 150 M på en dag i stället för 50. Har man sett det mesta i närområdet vill man ju längre bort. Dessutom vill jag ha något hyfsat lättseglat, är trött på stor genua som skall skotas efter varje slag. Då blir det lätt att man fuskar med motorgång.