Blogg

Förhoppning om nya utmaningar!

2017-06-01

1/6 Nu är det visning av både husbil och båt varje dag och nya spekulanter hör av sig. Det är ju som vanligt att inget är sålt innan pengarna sitter på kontot. Det är bara att inse att det finns för mycket grejer till salu så priserna är låga. Det gäller tyvärr inte det jag vill köpa i stället, där priserna går upp beroende på litet utbud. Hoppas få till åtminstone någon affär under helgen.

2/6 Ute och provseglar med en spekulant. De verkar nöjda så vi får se vad som händer. Börjar fundera av hur det blir att leverera den efter ca 40,000 M och tusentals dagar och nätter ombord.

4/6 2 dagars småfix med båten  men det viktigaste har inte blivit fixat. Watermakern behöver nog en ny pump som jag inte har fått tag på ännu. Några pluggar och lite nåt behöver också fixas men jag hittar inte mitt pluggborr. Det går åt mera tid att leta efter grejer än att göra jobbet nu mera.

6/6 Har hjälpt barnbarnet med Maxin. Vi har tagit bort luftkanaler som monterats av förra ägaren som tydligen inte begrep bättre. En liten dieselmotor på 13 hk behöver knappast luft från 2 st. 10 cm grova rör! Vi har också satt fast batterierna så att de inte far runt i motorrummet vid sjögång. Det börjar bli bra ordning på den båten nu. Väntar på besked från flera intressenter på både Hallberg-Rassyn och husbilen.

9/6 Tyvärr inga besked från spekulanter så idag har jag lastat bilen med med cyklar och en massa annat som jag vill ha med. I morgon blir det en tur på havet.

10/6 Tar oss till V-vik, lastar och tar det lugnt. Nästan ingen vind så vi kommer bara till Idö. Inte så bara, för där finns en riktigt bra skärgårdskrog där vi fick en bra kväll.

11/6 Vi fortsätter söder ut men inte på den vanliga sjö-4:an utan längst in mot fastlandet och tar oss den vägen ner till det vanliga stället på Vippholmarna. Varm och lugn kväll med massor av Hägrar runt oss och första natten i år utan att sätta i ruffluckorna.

12/6 Vi måste tillbaka till V-vik eftersom Margitha skall jobba i morgon. Vilket jäkla dumt tidsfördriv! På vägen skall vi också till segelmakeriet för att göra om lattorna som är för tjocka i nedre änden så att de kärvar i mastspringan. Det går smidigt men att ta ner och sätta upp seglet är ingen lek när det ofta blåser över 10 m/sek. Tur att vi är 2 om eländet. Nu får vi hoppas att det fungerar fortsättningsvis efter allt slit.

13/6 Åter till båten med en massa grejer som gummibåt med motor och batteri och en massa annat. Tar det lungt eftersom vinden inte är kul med allt mellan 2 och 10 m/sek. så jag väntar till i morgon med att segla ut.

14/6 Vilken dag! Seglar sjö-4:an norr ut i perfekt vind och sol. Inte många svenska båtar ute och när jag tar kväll i Fyrudden är vi 11 båtar där varav 2 svenska. Resten är tyskar danskar holländare och finnar

15/6 Ytterliggare en fantastisk dag med sol och lagom mycket undanvind. Otroligt, jag tror inte att det har hänt tidigare att jag har haft vinden med 2 dagar i rad! Ny spekulant på båten har hört av sig så vi får se vad som händer. Stannar i Arkösund. Vi är 11 båtar här (3 svenska) och de flesta går och letar matställe. Det enda som är öppet är hotellet och de tar inte emot andra än de som bor där. De klarar sig tydligen bra utan oss!

16/6 Seglar vidare i gråväder och tar inre vägen över Bråviken men vinden vrider från syd till ost så jag måste kryssa sista biten till Oxelösund där det klarnar upp. Väl där tar jag det lugnt och går på den bra krogen för mat.

17/6 Ingen vind på morgonen och jag behöver ladda så det blir motorgång ett par timmar till Västra Stendörren. Där får jag sällskap av Magda, en båt jag seglat ihop med tidigare b.l.a. förra hösten runt sydsverige. Har funderat över varför sprit krymper när man tömmer upp. Det sjunker mycket fortare i flaskan än stiger i glaset. Någon som vet?

18/6 Nytt bedrägeriförsök, den här gången från Spanien. Vill köpa båten och betala via PayPal. Jag seglar vidare till Trosa och under vägen ökar vinden rejält. Framme i hamnen blåser det 13-14 m/sek och är nästan 30+. Går till krogen för en bit mat och en stor öl.

19/6 Flyttar till insidan av  piren eftersom det är billigare där. Byter några teakpluggar och gör rent i sittbrunnen. Handlar och småfixar sedan är dagen slut. Har varit 30+ i dag igen men i kväll kom några regnstänk och det skall bli åska i natt.

20/6 Regn i natt men sedan har det klarnat upp och börjat blåsa igen. I går blev det dåligt med ström i batterierna. Försökte köra motor men så fort jag stängde av var det lika illa igen. I morse var det så dåligt så kylen slutat fungera, bara att börja leta men mitt mätinstrument ligger hemma. Tillverkar en provlampa och kollar inkommande ström fråm panelerna och kollar laddregulatorn. Allt ok.! Efter en massa letande kom jag på att strömmen gick ut i den kabel jag monterat för laddning av batteriet till jollens elmotor. Märkligt eftersom säkringen var hel. Det visade sig att kabelskon lagt sig emot en mantågswire så det blev krypström och laddningen gick ut den vägen. Man behöver inte söka utmaningar, de kommer av sig självt. Margitha är på väg så nu får jag sällskap ett par dagar.

21/6 Vi seglar ut till Fifång som är Södertälje båt sällskaps uthamn. Alla är välkomna och det är jättefint ordnat med bryggor och toaletter.

22/6 Bara att segla tillbaka, Margitha måste hem och jobba. På kvällen kommer en båtspekulant från Litauen och tittar. Vi får se vad som händer. Måste hem någon dag nästa vecka för att återlämna ett instrument till vårdcentralen så jag får se om jag ligger kvar i morgon eller drar söder ut igen. En grannmotorbåt har fört ett jäkla oväsen sedan lunch med hög musik och allsång och alla är rejält fulla. Någon ville att de skulle åka till Utö och fullast kör! Vi får se hur det slutar.

23/6 GLAD MIDSOMMAR! Jag tröttnar på oväsendet och seglar söder ut. Tänkte stanna vid Stendörren men det var massor med båtar där och risk för oväsen igen. Fortsätter och hittar en bra ankringsplats precis bredvid farleden. På kvällen börjar det regna och vinden ökar rejält. Jag ser att jag draggar men efter några meter tar ankaret nytt tag.

24/6 Ankarfäste blev det! Det var svårt att få loss eftersom det satt i riktig blålera. Tar mig till Oxelösund där jag stannar vid SXK-boj för lunch. Dumt! under tiden ökar vinden och när jag tar mig över Bråviken har jag vindbyar på upp till 18 m/sek. Inte kul när man måste ta full höjd och inte kan släppa på seglen. Värsta lutningen nånsin med båten trots väldigt lite segel. Kommer till Arkösund och lägger mig i gästhamnen vilket jag får ångra. Här är det massor av unga människor som inte kan gå utan att stödja sig på en öl. Dessutom tävlar flera båtar om att spela högst och var och en har volym så det räcker över hela hamnen.

25/6 Tar mig till Tyrislöts hamn via krokiga vägar där inte många seglar som inte känner vattnen. Kul med finnavigering men när det är som svårast åker man på en riktig regnskur med nästan ingen sikt och 12 m/sek. Det gör ju resan mera spännande. Väl framme får jag besök av Johnny med dam som bjuder på biltur och midsommartårta. Tack!

26/6 Tänker ligga kvar länge eftersom vinden skall vrida till NV. Men jag ser stora moln som gör att jag inte litar på rapporten och ger mig ut. Efter bara 20 min. har jag riktigt oväder med mycket vind och regn som gör sikten obefintlig. Tur att man har radar och plotter! En halvtimme senare sol och vindstilla!! Nåväl, efter en stund kommer det luft men från så konstiga riktningar så man kan bli galen. Utlovad V-vind är minst sagt varierande men efter 2 slag klarar jag resten av dagen med att reva från hälften ute till en 4:e del. Åker på ett antal överhalningar och mycket arbete med vindar allt emellan 2-14m/sek. Framme i V-vik efter 42 M på 8 tim. är man ganska mör och armarna värker. Tur att det finns ett sittbrunnstält och whisky ombord! I morgon åker jag hem för att fixa lite.

28/6 Pysslat med allt möjligt under ett par dagar. B.l.a. har jag försökt få igång en nästan 50 år gammal Fiat 500 som andra misslyckats med. Idag har jag hittat felet så nu går den men dåligt. Får vi lite nya tänddelar så ska den nog gå bra sedan. I morgon skall vi åka till småland för att titta på Midnattsolsrallyt som körs med bilar tillverkade före 1990. Hoppas vi slipper utlovat skyfall!

30/6 Igår var det skogspromenader för att se på rally. Första halvan av dagen dammade det något alldeles otroligt. Sedan kom regnet så kläderna blev jättefina! Ser ut som om man tömt lergröt över dom... Det var i allafall kul att se tävlingen som håller på i 3 dagar. Från idag har Margitha ett par veckor semester så nu hoppas vi på bra väder!

2017-06-25 00:36:50 - Cato, Greca@online.no

Inte før gamla gretna gubber S-E, jag gremmes øver nabopojkarna som hyler o skriker ettersom ølet går ned.
Inte mycket vi kangjøra med det. Spekulant från Litauen - låter det seriøst?.
Akta dig så dom inte stjeler båten!,,!,!, finns jo folk med pengar der også o HR gir status.

Vi er tilb i Risør, Grethe 5 dagar i Oslo O barne barn, gubben i Frankrike o kjøper vin og mor på jobb. Da er mormor god å ha., mens morfar er i Risør o målar.
Vi hørs

2017-06-26 00:08:46

Hej! Jag har varit med ett tag och risken att jag skall bli bestulen är liten, men man vet ju aldrig! Är givetvis försiktig men i det här fallet tror jag att risken är minimal. Skulle vara bra om jag fick till en affär nu.